Řízení firem s majetkovým podílem města (Municipální společnosti) 20.1.2016 193. Žofínské fórum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Řízení firem s majetkovým podílem města Žofínské fórum.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Sociálně odpovědné zadávání veřejných zakázek Sdružení příjemců evropských dotací, z.s.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Úvod do projektového řízení
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Dokument KAP MSK - obsah
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Státní organizace.
Výrobní faktory v organizaci
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Společenská odpovědnost ve školství
Téma 11: Finanční plánování
Náměty pro činnost Národního fóra
Zákon o sociálním podnikání
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
DOTAČNÍ PŘÍLEŽITOSTI PRO ŠKOLY
Název projektu: Moderní škola
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Principy fungování spolku BISON
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Sociální podnikání Sociální firma.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Řízení firem s majetkovým podílem města (Municipální společnosti) Žofínské fórum

1.Poslání městských společností a klíčové předpoklady úspěchu 2.Strategická role městských společností v zajištění potřeb 3.Proč provozovat městskou společnost 4.Benefity městských společností při nakupování služeb 5.Způsob vzniku městských společností a strategie držby 6.Postavení Města jako vlastníka a výkon vlastnických práv 7.Řízení městských společností 8.Městský utilitní holding a jeho přínosy 9.Strategické cíle HMP v držbě městských společností a jejich naplnění Obsah prezentace

Poslání městských společností a klíčové předpoklady jejich úspěchu Co MOS zajišťují Efektivně zajišťují významné potřeby města  Komunální služby (odpadového hospodaření, úklid komunikace, zeleň, VO atd.)  Správa městského majetku  Služby v oblasti s omezenou konkurenceschopností (např. veřejná doprava ve velkých městech)  Podporované aktivity (sport, kultura, sociální služby, apod.)  Jsou zdrojem financí městského rozpočtu Základ úspěchu MOS a jejich benefitů pro Municipalitu :  Vyvážená, kvalitní společenská smlouva + silné kompetence Valné hromady  Dobře informované zastupitelstvo a veřejnost  Erudovaný, stabilní a dobře honorovaný management  Omezení politického vlivu na řízení společnosti  Tlak vlastníka na efektivitu  Účinné controllingové mechanismy (plánování, řízení a kontrola): uvnitř i směrem k vlastníkovi  Koncepční dlouhodobá práce a rozvoj

Strategická role městských společností v zajištění potřeb Opakované objemově a finančně významné činnosti a služby, které slouží ke krytí prakticky dennodenních potřeb občanů, institucí a Města Neprofitabilní sektor: Kultura – vzdělávání a výchova - sociální a zdravotní služby - sport – volný čas – informace atd. +

Proč provozovat městskou společnost  Fungují-li transparentně, ekonomicky efektivně a podílejí-li se na plnění strategických cílů Municipality, pak jsou: ekonomicky, procesně a bezpečnostně nejvhodnějším způsobem, jak mohou Města zajišťovat své strategické potřeby  Dříve prodávaly Municipality některé své organizace (např. svoz a likvidaci odpadu, správu majetku, údržbu komunikací apod.) a vytvořily tak často závislost na určitých dodavatelích – dnes tendují k vytvoření vlastních municipálních kapacit  Kvalitně řízení městské společnosti mohou velmi pružně reagovat na nové potřeby Města i na krizové situace:  Mohou se rozvíjet a růst a svůj rozvoj financovat z bankovních zdrojů, neboť jejich business je stabilní, dlouhodobý a transparentní Obdobnou roli mohou plnit i municipální příspěvkové organizace, které lze vhodně kombinovat s municipálními společnostmi

Benefity městské společnosti při zajišťování nakupovaných služeb  Benefity přináší zejména zadávání komunálních prací (optimálně v in-house režimu) dobře fungujícím městským organizacím: 1. Je nejúčinnější cestou identifikace ekonomických neefektivit v zajišťování potřeb Města a jedním z nejúčinnějších kontrolních mechanismů Města 2. Vyšší míra využití kapacit městských organizací vede ke snížení jednotkových cen 3. Potenciál snížení ziskové marže (stěžejní cíl externího dodavatele), aniž by se cenová redukce promítala do kvality poskytovaných služeb 4. Nejrychlejší a nejúčinnější cesta, jak ovlivnit kvalitu, standard a rozsah služeb (management je motivován vyjít vstříc městu) 5. Zjednodušení, centralizace a stabilizace procesů, snazší koordinace prací, zjednodušení administrativy a časové úspory na straně Města při zadávání prací 6. Vytvoří se podmínky pro investice do nové techniky (zlepší se produktivita a bezpečnost práce) a pro navýšení zaměstnanosti

Způsob vzniku městských společností a strategie držby A.Transformace bývalých městských organizací B.Získání podílů při privatizaci (např. při kuponová privatizaci) C.Založení nové společnosti D.Koupě podílu existující společnosti (málo obvyklá alternativa)  Hledání strategických partnerů s know-how a finanční sílou - zejména tam, kde je potenciál růstu na kompetitivním trhu nebo potřeba zajistit financování  Udržování stávajícího stavu (zejména segment neprofitabilních služeb a dobře fungující společnosti komunálních služeb)  Historické tvrzení předchozích politických garnitur „obce nemají podnikat a služby nakupovat od privátního sektoru“ je zásadně chybné  Neznalost nebo i účelovost postupu podporující vybrané privátní vlastníky

Postavení Města jako vlastníka a výkon vlastnických práv  Vlastnický podíl a uplatňovaný vliv 1.100% vlastněné společnosti: výhody in-house zadávání zakázek 2.Kontrolované společnosti (majoritní obchodní podíl): strategické činnosti je vhodné zaštítit kontrolním vlivem 3.Společnosti s minoritním vlivem - kvalifikovaná minorita (blokační podíl) nebo běžné postavení minoritního vlastníka  Minoritní postavení často neumožňuje uplatňovat odpovídající vliv na společnost a nezajišťuje ani získání potřebných informací o hospodaření  Výkon vlastnických práv  Municipalita vykonává práva společníka prostřednictvím svých orgánů – (Rada vykovává postavení VH)  Municipalita by měla své společnosti a organizace řídit co nejblíže principům privátních holdingů a standardních manažerských struktur a pravidel Základní problém: jak naplnit tento cíl, nejsou-li na straně města potřebné zkušenosti, erudice, profesní předpoklady atd…… někdy i motivace

 Konstituovat nové minoritní postavení není ve většině situací vhodné:  Může být smysluplné tam, kde Město poskytuje dotační zdroje, má zájem ovlivňovat alespoň částečně projekt či realizaci určité činnosti  Město by mělo zvážit, zda by opcí nemělo získat právo nabýt za určitých okolností majoritní nebo i 100 % podíl za předem definovaných podmínek  Minoritní postavení je často důsledkem dřívější privatizace (prodeje) městských společností s významnými toky (např. odpadové hospodářství, údržba komunikací)  Tyto společnosti významně ovlivňují ekonomiku Města  Město by se mělo pokusit dojednat změnu korporátních dokumentů, která by umožnila získávat informace nad rámec zveřejňovaných informací, realizovat kontrolní nástroje, pokládat dotazy a vyžadovat odpovědi  Bez interních informací nelze jednat ani se společností ani s majoritními vlastníky Městské společnosti s minoritním vlivem

Jednoznačné a účelné vymezení strategie a cílů Dlouhodobá kontinuita a apolitizace řízení Erudovaný, stabilní a dobře honorovaný management Reálné a věcně správné roční plány Schvalovací procesy Rady Města zaměřené na roční plán a výsledky hospodaření Průběžný manažerský reporting – předkládání dat v elektronické podobě v předem definovaném obsahu a formátech Efektivní pravidelný controlling Motivační systém provázaný na schválený roční plán Roční hodnocení plnění plánu a ukazatelů motivačního systém Aktivní činnost členů dozorčích rad nominovaných městem Systémové a ad hoc kontroly hospodaření (včetně externího prvku) Transparentnost a otevřenost Základní pilíře a zásady účinného efektivního řízení kontrolovaných městských společností

Priority městských společností a in-house zadání  Zajištění služeb občanům: kompetitivní činnost (centrální vytápění), závazek veřejné služby (MHD) nebo dotovaná aktivita (vzdělávací zařízení, provoz městských sportovišť, kulturní zařízení, sociální zařízení,)  Zajištění potřeb Municipality: opravy a údržba komunikací, úklid města, údržba zeleně, metropolitní síť, správa IT/ICT pro město a jeho organizace atd.  Klíčovou výhodou a jedním ze stěžejních cílů vlastnictví municipální společnosti je in-house zadávání zakázek:  ZVZ a evropská legislativa umožňují u 100% vlastněných municipálních společností, které vykonávají podstatnou část své činnosti pro svého zakladatele zadat zakázku v in-house řízení (přímém zadání)  Směrnice Rady a Evropského parlamentu č.2014/24 EU (platná od ) definuje požadavek minimálně 80% tržeb od zakladatele  jedná se o všechny tržby dané společnosti – nikoliv pouze tržby z činností řešených přímým zadáním zakázky  Tendr na svoz komunálních odpadů v PRAZE – > In - house zadání  To by mělo být jedním z hlavních cílů HMP !

Městský holding utilitních společností HMP (1/3)

Městský holding utilitních společností HMP (2/3)

Městský holding utilitních společností HMP (3/3)

Přínosy utilitního holdingu (1/2)  Tento utilitní holding by sdružoval aktiva, které primárně slouží Pražanům a jsou strategická  Synergie na straně nákladů plynoucí ze spojení těchto firem  dnes PRE, PP a PT podnikají jako nezávislé podnikatelské subjekty - PP a PRE si konkurují a nabízejí podobný produkt,  jen v obchodu pracuje několik set zaměstnanců - spojením dosaženy úspory v řádech milionů Kč ročně  Obchodní aktivity energetických firem se mohou částečně přesunout na strategické hráče (např. ČEZ, E.On, RWE atd.), kteří mohou využít dalších synergií Potenciál úspor z rozsahu: snížení koncové ceny pro zákazníky (voliče) v řádech % Vyjednat získání 100 % kontroly nad aktivy a aktivitami utilitních firem je dnes velmi obtížné a zjevně bude i nákladné

Přínosy utilitního holdingu (2/2)  Jednotlivé utilitní společnosti mají s ohledem na svůj kompetitivní a zároveň i retailový charakter ziskový potenciál:  HMP bude získávat stabilní příjmy (dividendy, resp. nájemné)  Efektivní hospodaření městských firem zabezpečí z nákladových úspor, příp. z dividendové politiky stabilní zdroje pro další rozvoj infrastruktury HMP  Pro získání benefitů je důležité  Nezávislé erudované řízení městských společností při zachování veřejné kontroly a možnosti ovlivňování prostřednictvím Rady města a dozorčí rady  Naplňování veřejného zájmu – zachování rozsahu služeb poskytovaných občanům v požadovaném standardu a kvalitě

Strategické cíle HMP v držbě městských společností a jejich naplnění  HMP musí definovat strategické obory, ve kterých chce dlouhodobě působit  Větší počet vlastněných subjektů s obdobným předmětem činnosti by měl vést k využití ekonomických a organizačních synergií:  sdílení finančních zdrojů, optimalizace majetkové struktury  Snížení režií a další úspory z rozsahu  Aby HMP mohla přistoupit k realizaci svých cílů, je nezbytné aktivně jednat se spoluvlastníky vlastněných společností s cílem nalézt oboustranně výhodné řešení  odprodej podílu  směnu obchodních podílů  participace na jiných projektech, atd. KDE JE VŮLE, TAM JE I CESTA. (G.B.Shaw)

Děkuji za pozornost Ing. Pavel Pustějovský Člen představenstva PRE, a.s. Člen představenstva PPH, a.s.