Práce s textem vikba30 Jaro 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě v době recese či krize je to velmi aktuální otázka. Jak to poznat? Ti, kdo řídí podnik, některé typy znají. Většina manažerů však přivítá mít špičkového.
Advertisements

Dokončení textu Čtenářská gramotnost.
Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
Závěrečná písemná práce cvičitel sebeobrany aj. Doporučené, vyzkoušené postupy, aneb tato práce je Vaše vizitka!
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Jak psát tiskovou zprávu?
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Efektivnost řídící práce
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Jak na úspěšné projekty Ivana Brabcová
Tvorba snímků v PowerPointu
Metoda INSERT Udělejte fajfku na okraji textu, jestliže něco z toho, co čtete, potvrzuje, co jste si věděli nebo si mysleli, že to víte. + Udělejte plus,
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
1. ČTENÍ každý z vás umí číst a psát × aktivní a efektivní čtení odborných textů informační exploze rozdílná forma prezentace poznatků z oboru v učebnicích.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Jak vést diskuzi Zásady – rady - nebezpečí Výhody diskuze Společné dopracování se výsledku Společné dopracování se výsledku Odstranění pochybností a.
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Práce s textem – ŘÍM REPUBLIKOU
UMĚNÍ UČIT SE Mgr. Michal Oblouk. UČENÍ  měli bychom: a)zjistit, jaký způsob učení nám nejvíce vyhovuje a používat ho b)uvědomit si, že je důležité procvičování.
Proč někteří lidé museli v historii nosit nějaké zvláštní označení na oděvu? Co může dělat člověk odlišného od jiných lidí?
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Etika v elektronické komunikaci 2008 Uvědomte si, že nejde jen o srozumitelnost zprávy, ale i o vaši vlastní prezentaci.
(specifické prostředí ve škole)
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Úvod do studia.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Informace ke kurzu Manažerské účetnictví I a jak ho studovat.
Matematika v předškolním vzdělávání
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Absolventská práce.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Chyby při vnímání druhých lidí
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Ukázka zpracování referátu.
Seminář ze sociální psychologie
Management Tvorba prezentací ppt.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Závodní chůze: problém kontaktu se zemí
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Sociální čtení.
Jak si připravit prezentaci
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Transkript prezentace:

Práce s textem vikba30 Jaro 2013

Pár slov na začátek… Nikdo nečeká, že student přečte, pochopí a bude schopen zpaměti reprodukovat veškeré znalosti z povinné nebo doporučené literatury  Všechnu předepsanou literaturu obvykle důkladně prostudovat nelze Není možné zapamatovat si vše, co člověk přečte Některé tituly stačí přečíst pouze informativně a zaměřit se na podstatné pasáže Každý nějak začínal!

Ale… Je nutné zaměřit se na důležité pasáže Vypisovat si argumenty Hledat klíčová slova Pamatovat si příběhy Aktivně s textem pracovat Pochopit, o co v textu jde Dohledávat si termíny a slova, které nejsou jasné Mít po ruce další zdroje

JAKÝ JSEM TYP ČTENÁŘE? Číslo Charakteristika čtenáře Ano Ne 1 Čtu méně doporučené literatury, než se ode mě v předmětu očekává.   2 Velmi se snažím zapamatovat si to, co čtu – důležitá fakta na každé stránce. 3 Když čtu, snažím se hledat souvislosti s informacemi v jiných blízkých tématech. 4 Když čtu článek nebo knihu, snažím se přesně pochopit, co chtěl autor svým textem sdělit. 5 Často se sám sebe ptám, co vlastně čtu a o co autorovi vlastně jde. 6 Když čtu, soustředím se především na to naučit se pár informací, které jsou nutné k tomu, abych zkoušku zvládl. 7 Když čtu, občas se zastavím a snažím se reflektovat, co mi text dává a co si pamatuju. 8 Když čtu, pečlivě se zaměřuji na detaily, abych zjistil, jak zapadají do zbytku textu. 9 Mám rád knihy, které vybízejí k zamyšlení a vysvětlují to, co bylo nakousnuto v přednáškách a seminářích. 10 Mám rád knihy, ve kterých najdu základní fakta a informace, které lze snadno pochopit. 11 Když si najdu nějaký časopisecký článek k tématu, přečtu jej od začátku do konce. 12 Dělám si při čtení poznámky.

Umíte číst odborný text? Autoři učebnic: Autoři odborných textů: Sledují didaktické cíle Dávají návody Zvýrazňují důležité pasáže Postupují od jednoduchých věcí ke složitým Opakují již řečené Informace logicky řadí Píšou názorně, přehledně a systematicky Předpokládají poučeného čtenáře Pojmy používají, nevysvětlují Čtenáře nevedou, ale informují Používají odbornou terminologii

Před čtením textu Zkuste se zamyslet, proč vám učitel tento text vybral k prostudování Uvědomte si, proč chcete odborný text číst a co z něho chcete získat Připomeňte si, co o daném tématu už víte Vzpomeňte si, zdali jste už od zadaného autora něco četli nebo jste o něm slyšeli A NAKONEC: Sepište si otázky, které vás k danému tématu napadají a na které byste chtěli po přečtení textu získat odpověď.

Nezadatelná práva čtenáře Právo nečíst Právo přeskakovat stránky Právo knihu nedočíst Právo číst tutéž knihu znovu Právo číst cokoliv Právo na bovarysmus Právo číst kdekoliv Právo jen tak listovat Právo číst nahlas Právo mlčet (PENNAC, Daniel. Jako román. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004, 117 s. ISBN 8020411402.)

Aktivní a pasivní čtení Aktivní čtení: Pasivní čtení: Vyžaduje určité intelektuální úsilí ze strany čtenáře Přepokládá určitý druh „spolupráce“ čtenáře s autorem Důležitá je čtenářova touha něčemu porozumět Nevyžaduje velké přemýšlení nad čteným textem Čtenář se nechává vést autorem Obvykle je uspokojena touha být informován ERICH FROMM: MÍT NEBO BÝT

Čtenářské návyky Dobré návyky Špatné návyky Aktivní čtení – dobrý čtenář je aktivní u jakéhokoli textu. I u toho, jehož obsah ho příliš nezajímá. Aktivní čtenáři kladou autorovi otázky, na které rychle v textu nalézají odpovědi. Nadšeně souhlasí nebo se přou, pokud se s autorem názorově rozchází. Pokud odpověď nedostanou, rychle zjistí, že se mají podívat po jiné knize. Čtení různými technikami – dobrý čtenář využívá předností rychlého i pomalejšího čtení v situacích, ve kterých je to pro něj výhodné. Pasivní čtení – špatný čtenář se příliš nesoustředí. Čeká, že text se stane zajímavějším, a že v něm časem objeví něco důležitého. Duševní síly takového čtenáře nejsou naplno využity, míra motivace je nízká a užitek z celé práce je menší, než vynaložené úsilí. Vyvarujte se tohoto způsobu čtení, je velmi náročný na čas, navíc i silně demotivující. Čtení pouze jednou technikou – jedna technika vede k pomalé rychlosti čtení a často i k nedostatečnému porozumění textu. Osvojte si různé techniky čtení a využívejte je.

Čtenářské návyky Dobré návyky Špatné návyky Celková orientace v textu – dobrý čtenář dokáže rychlé postřehnout souvislosti díky vnímání textu jako celku. Čtení bez regresí – dobrý čtenář se plně koncentruje na to, co dělá, neodbíhá zbytečně myšlenkami. Čtení slovo za slovem – špatný čtenář čte slovo za slovem, nevnímá okamžitě širší souvislosti. Díky tomu mu může celkový obsah unikat, nebo mu trvá příliš dlouho, než souvislosti pochopí. Nečtěte slovo za slov, naučte se fixovat více slov a později i celé věty. Neustálé vracení se v textu – k tomu dochází především, pokud se čtenář plně nesoustředí a nemá cíl, který v knize hledá. Omezte vracení se pohledem na již přečtená slova a věty. Pokud přesně nerozumíte napoprvé tomu, co čtete, čtěte dál. Až danou část přečtete, budete textu rozumět z celkového kontextu a s časovým odstupem.

Čtenářské návyky Dobré návyky Špatné návyky Čtení bez zbytečných pohybů – dobrý čtenář má tělo uvolněné, dochází pouze k pohybu očí. Držení těla i uspořádání pracovního prostředí je v souladu s ergonomickými pravidly. Čtení potichu – dobrý čtenář čte potichu a nevydává při čtení žádné zvuky. Špatné držení těla a zbytečné pohyby – dochází ke zbytečné zátěži pro svaly a vzniká předčasná tělesná únava. Patří sem také pomalé ukazování si v textu, pohybování rty při čtení atp. Omezte pohyby při čtení pouze na pohyby očí. Čtení nahlas – špatný čtenář při čtení šeptá anebo čte přímo nahlas. Zbavte se zvukových zlozvyků při čtení, jelikož vás velmi zpomalují a navíc narušují i soustředění na danou činnost.

Tipy na práci s odborným článkem • Představte si rozhovor s autorem textu. Pokládejte mu otázky a zapisujte si je. Klidně s ním nesouhlaste, přete se, vyjadřujte svůj názor. Polemizujte. Můžete použít i podvojný deník: do jednoho sloupce napište myšlenku autora, do druhého vaše stanovisko. Získáte tak odstup od textu a budete moci snadněji tvořit vlastní názor. • Zapisujte si všechny myšlenky, které vás k textu napadají. Ať vám nezapadnou, pak si na ně již nemusíte vzpomenout. • Střídejte rychlé čtení s pomalým důkladným čtením. I v náročných textech se najdou části, které lze přečíst rychle, pochopit je, ale nedělat si k nim poznámky. • Zkuste si tvořit myšlenkovou mapu, pomocí které si přehledně shrnete informace a budete navíc vnímat souvislosti. • Naučte se používat zkratky. Pište zkratky slov, kreslete si jednoduché symboly (plus, minus, fajfka, křížek, kolečko) a určete si, co jaký symbol bude znamenat.

Tipy na práci s odbornou knihou Přečtěte si titulní stranu, zadní stranu, záložky (pokud jsou). • Následně se přesuňte k obsahu a prostudujte si názvy kapitol. Získáte tak základní přehled o tom, co kniha přináší. • Nezapomeňte se podívat i na rejstřík(y). Pokud je kniha obsahuje, můžete si rychle přečíst shrnutí kapitol. • Pokud je to pro vás důležité (já to však velmi doporučuji), podívejte se i na obrázky, tabulky, přílohy, doslovy, zvýrazněné části textu. Po této práci usuďte, zda se vám vyplatí celou knihu přečíst. Položte si např. tyto otázky: Neznám již některé informace v knize uváděné? Nestačí mi přečíst jen určité kapitoly? Navazují kapitoly nutně na sebe? Je v knize informace důležitá pro mě? Vyhovuje mi styl psaní autora? Není problematika popsána i v jiné knize, která mi více vyhovuje?

Efektivní čtení Je nadřazeným pojmem ostatních druhů čtení Předpokládá, že efektivní čtenář zná a kombinuje různé metody čtení (aktivní čtení, rychločtení, kritické čtení…) Čtenář klade autorovi (v duchu) otázky, vyjadřuje souhlas a nesouhlas, porovnává s ostatními autory, Vypořádává se s protikladnými argumenty, vytváří si svůj názor a dovede nové myšlenky a informace aplikovat Je to čtení s pochopením, čtení s aktivním poznáváním, čtení během kterého je čtenář zapojen do procesu učení Jedná se o čtení s uvědomováním si významů a souvislostí

rychločtení U nenáročných textů čtou netrénovaní lidé rychlostí mezi 125 a 225 slovy za minutu Průměrná rychlost po aplikování metod rychločtení se může zvýšit až na 500 slov za minutu Větší rychlost neznamená nižší porozumění, naopak je dokázáno, že při rychlém čtení si lidé pamatují více (cca 60 %) ROZEČTI SE - http://www.rozectise.cz/ E-learningový kurz rychločtení Naučí vás postupně přečíst více znaků v textu najednou a současně se pohybovat plynuleji po řádku díky lepším očním fixacím a správným čtecím návykům. Zvýšíte rychlost svého čtení – ušetříte čas Pro studenty MU – sleva 30% (stačí registrace přes mail s koncovkou muni.cz)

Metoda sq3r SURVAY - V této fázi by si měl čtenář udělat celkovou představu o textu jako celku, jeho obsahu a struktuře. QUESTION - Pokud člověk zjistí, že daný dokument vyhovuje (alespoň teoreticky) jeho potřebám, je na místě si položit otázky, na které v něm chceme nalézt odpověď. READ - Až třetím krokem je čtení textu jako celku. Čtení je přitom orientováno na hledání odpovědí na zvolené otázky. RECITE - Čtvrtým krokem je rekapitulace toho, co se čtenář dozvěděl a zda text podal uspokojivé odpovědi na jeho otázky. REVIEW - Posledním krokem je projití textu jako celku a jeho zopakování. Tím, že si jej čtenář zopakuje, zapamatuje si z něj více informací VÍCE NAJDETE ZDE - http://prezi.com/mahffllwdjca/sq4r/

Metoda i.n.s.e.r.t Zkratka pro Interactive Notting Systém for Effective Reading and Thinking Jedna z metod RWCT Cílem je získat z textu informace, které potřebujeme Používá značkování textu – znaménka Označujeme jimi svůj vztah k informacím, které se v textu vyskytují Značky pomohou i ke zpětné rychlé orientaci v textu a k extrahování zásadních poznatků Je to nástroj umožňující aktivně sledovat čtený text

ZNAMÉNKA K OZNAČENÍ TEXTU √ Udělejte fajfku na okraji textu, jestliže určitá informace v textu je vám známá a potvrzuje, co jste už věděli – Udělejte mínus, jestliže je informace, kterou čtete, v rozporu s tím, co víte. Tímto znaménkem můžete označit také nějaký rozpor uvnitř textu. + Udělejte plus, jestliže informace, kterou se dozvídáte, je pro vás nová. ? Udělejte otazník, jestliže se objeví informace, které nerozumíte, která vás mate nebo o které byste se chtěli dozvědět více.