Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/"— Transkript prezentace:

1 Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_81 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Úvod do stylistiky – slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 1. Časová dotace: 25 minut Vzdělávací cíl: Uvedení do stylistiky, seznámení se slohotvornými činiteli, se slohovými postupy a útvary. Pomůcky: ICT technika, projektor Poznámka: Tento materiál souvisí s pracovním listem Úvod do stylistiky, který tvoří DUM č. 82. Inovace: zapojení audiovizuální techniky do výuky

2 Slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary
Úvod do stylistiky Slohotvorní činitelé, slohové postupy a útvary

3 Stylistika Co je to styl?
sloh (styl) – způsob výstavby jazykových projevů způsob zpracování obsahu výběr a uspořádání jazykových prostředků (slov, slovních spojení, ustálených obratů, …) stylistika – nauka o slohu zkoumá výstavbu a způsoby tvorby jazykových projevů

4 Slohotvorní činitelé I
= podmínky a okolnosti, které ovlivňují výstavbu textu př. odborná přednáška před publikem × vyprávění dědečka vnoučatům → tyto projevy vznikají za jiných okolností, s jiným účelem každý z těchto projevů bude jinak vystavěn, pomocí jiných prostředků rozlišujeme dvě skupiny slohotvorných činitelů: subjektivní objektivní

5 Slohotvorní činitelé II
subjektivní – souvisí s autorem textu: př. věk, vzdělání, zájmy, profese, jeho slovní zásoba, … objektivní – nesouvisí s autorem textu: funkce projevu (záměr, smysl) forma projevu (mluvený, psaný) adresát (známý, neznámý) komunikační situace a prostředí připravenost projevu

6 Co je slohový postup? = postup uplatněný při psaní textu
1) S jakým cílem píšu text? informovat / vyprávět / popisovat / vykládat / uvažovat 2) Vyberu si slohový postup: informační / vyprávěcí / popisný / výkladový / úvahový většinou se slohové postupy doplňují a prolínají

7 Slohové postupy I informační – nejjednodušší
pouze konstatuje fakta, často formou výčtu (nevysvětluje, neuvádí souvislosti) v běžné komunikaci, publicistice a administrativě vyprávěcí – podává průběh jedinečného děje dějová linie směřuje od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení děje v běžné komunikaci, publicistice, v umělecké literatuře

8 Slohové postupy II popisný – podává výčet vlastností a znaků tak, aby si čtenář mohl vytvořit představu o daném předmětu, člověku, … charakteristika – zahrnuje popis vnějších i vnitřních znaků osoby vyskytuje se ve všech typech textů (popis prostý, odborný, umělecký)

9 Slohové postupy III výkladový – vykládá fakta a jevy, vysvětluje jejich podstatu, vznik, průběh, souvislosti, … je objektivní v odborných textech, v publicistice úvahový – vyjadřuje vlastní postoj autora k danému problému je subjektivní v odborných textech, v publicistice, v uměleckých textech

10 Slohový útvar konkrétní výsledek použití jednoho nebo více slohových postupů je ucelený, obsahově i formálně uzavřený každý útvar má svá pravidla př. zpráva, oznámení, popis, vyprávění, výklad, úvaha, esej, atd.

11 Použitá literatura Čechová, Marie a kol. Stylistika současné češtiny. ISV nakladatelství: Praha, 1997. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 1. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2005. Hanzová, Marie, Schneiderová, Eva. Klíč ke slohu aneb Nerudou snadno a rychle?! Albatros: Praha, 2007. Mužíková, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2002.


Stáhnout ppt "Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/"

Podobné prezentace


Reklamy Google