Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/"— Transkript prezentace:

1 Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_296 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Úvaha Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 30 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí se slohovým útvarem úvaha, její výstavbou a jazykovými prostředky. Je schopen odlišit úvahu od výkladu. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky. Na tento materiál může navazovat zadání vlastní slohové práce.

2 Úvaha

3 Úvaha slohový útvar často řazena k odbornému stylu, má blízko i k uměleckému stylu a publicistice slohový postup úvahový, ale i výkladový a popisný (v menší míře) autor se zamýšlí nad daným problémem základem jsou fakta autor nad nimi přemýšlí, uvažuje, hodnotí je zaujímá vlastní postoj, vyjadřuje svůj názor, osobní hodnocení problému vychází z vlastních zkušeností a názorů

4 Úvaha × výklad fakta, souvislosti mezi nimi odlišné znaky úvahy:
společné znaky: fakta, souvislosti mezi nimi hodnocení dané problematiky odlišné znaky úvahy: převažuje postup úvahový nad výkladovým = nerozebírá fakta, nevysvětluje je, ale přemýšlí nad nimi je subjektivní (vlastní názor autora) × výklad je objektivní užívá i umělecké jazykové prostředky × výklad užívá odborný jazyk cíl: přivést čtenáře k zamyšlení nad problémem × výklad: poučit o problému

5 Výstavba úvahy úvod nastínění problému stať
proč toto téma, jak se mě dotýká stať pohled na problém z různých stran argumenty pro i proti 1 myšlenka = 1 odstavec závěr shrnutí problému, návrh řešení problému může být otevřený závěr (autor nechává řešení na čtenáři, jen ukazuje cestu)

6 Jazykové prostředky spisovný jazyk řečnické otázky – mohou vést k dalším myšlenkám, zůstat nezodpovězeny, uzavírat text, … musí být do textu smysluplně začleněny slovesa, která vyjadřují uvažování, tázání, vyzývají k přemýšlení souvětí – vyjadřují souvislosti a vztahy (příčina, důsledek, účel, přípustka, způsob, …) krátké jednoduché věty – text je pak dynamický citově zabarvená slova, obrazná pojmenování zvolací věty – důraz, emoce, výzva

7 Na co si dát pozor musí převládat úvahový postup
neodklonit se od tématu musí převládat úvahový postup propojit myšlenky, najít souvislosti každý problém dovést do konce, zaujmout stanovisko argumentovat konkrétně, ne jen obecné informace postupovat od obecného tvrzení ke konkrétnímu návrhu řešení problému

8 Použitá literatura Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2007. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2002.


Stáhnout ppt "Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/"

Podobné prezentace


Reklamy Google