K dnešní p ř ednášce Zdroje financování neziskových organizací Vztah stát - neziskový sektor Státní dota č ní politika Č R v ůč i NNO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu:Učení pro život Reg. číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony:V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí.
Advertisements

2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Č eská republika: Chrán ě ná území Hospodá ř ský zem ě pis Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka,
DM.  Dlouhodobý majetek  Dlouhodobý majetek je svým charakterem ur č en k dlouhodobému pou ž ívání ve firm ě (déle ne ž jeden rok) a zárove ň  musí.
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Značka Česká republika 21. květen 2012, PS PČR. Koncepce představuje:  Základní střednědobý strategický dokument v oblasti cestovního ruchu, jehož součástí.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ PODMÍNEK PRO ČINNOST ASISTENTŮ PEDAGOGA.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Úřad práce České republiky
SEMINÁŘ AKTIVNĚ S BESIPEM
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Hlavní město praha a integrace cizinců
Jednoduché účetnictví
STÁTNÍ FONDY.
K dnešní přednášce Zdroje financování neziskových organizací
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
2. ČNB a její role v platebním styku.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Neziskový sektor 1. přednáška Vymezení pojmu Historie
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ministr práce a sociálních věcí
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Život bez střeva , Praha.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

K dnešní p ř ednášce Zdroje financování neziskových organizací Vztah stát - neziskový sektor Státní dota č ní politika Č R v ůč i NNO

Zdroje financování neziskových organizací

Zdroje financování NO z vlastní č innosti hospodá ř ská č innost (p ř íjmy z reklamy, z pronájmu, tr ž by z prodeje statk ů a slu ž eb). č lenské p ř ísp ě vky p ř íjmy z po ř ádání loterií, aukcí, her, burz apod. od jiných subjekt ů z neve ř ejných zdroj ů z ve ř ejných zdroj ů

Neve ř ejné (soukromé) zdroje Tuzemské a Zahrani č ní Fyzické osoby – individuální dárcovství Právnické osoby Neziskové - (nadace, nada č ní fondy) Ziskové - obchodní spole č nosti (s.r.o., a.s., ž ivnostníci) - up ř ednost ň ují poskytnutí svých výrobk ů, slu ž eb č i formu sponzoringu, p ř ednáška Fundraising z minula

Ve ř ejné zdroje rozpo č ty institucí ve ř ejné správy, tj. státní správy i samosprávy (Státní rozpo č et,rozpo č ty ÚZS (kraj ů, obcí) státní fondy, Grantová agentura Č R, v neposlední ř ad ě r ů zné zdroj ů z Evropské unie. Mezi nahodilé (výjime č né) ve ř ejné zdroje v Č R pat ř í Nada č ní investi č ní fond

Dárcovství Individuální dárcovství firemní filantropie Dary mohou mít podobu Finan č ní pomoci V ě cné pomoci Lidského zdroje Podpora dárcovství od státu? Da ň ová zvýhodn ě ní Ve ř ejné sbírky, loterie Da ň ové asignace

Da ň ová asignace – pro a proti PRO Další finan č ní zdroj pro NNO Zvýšení ob č anské participace na financování NNO Zvýšení pov ě domí o NNO Výchova k filantropii PROTI Pop ř ení da ň ového principu neekvivalence Narušení horizontální spravedlnosti R ů st administrativních náklad ů Nedokonalá informovanost dárc ů – neefektivní alokace prost ř edk ů

Vztah stát – neziskový sektor

Č ty ř i typy neziskových re ž im ů 4 typy koexistence státu a neziskových organizací vychází z Esping-Andersen welfare state Úroveň vládních sociálních výdajů Rozsah neziskového sektoru malývelký nízká Statist Japonsko Liberální USA, VB vysoká Sociálně- demokratický Švédsko, Itálie Korporativistický Německo, Francie

Produkce statk ů a slu ž eb Otázka odd ě lení garantování a poskytování ve ř ejn ě poskytovaných statk ů a slu ž eb Financování Poskytování Veřejné instituce a (nebo) neziskové organizace Soukromí poskytovatelé, popř. mix VeřejnéWelfare stateKvazi-trh JednotlivciModel spoluúčastiČistý trh

Vztah č inností NO a č inností státu Č innost NO m ůž e být vzhledem k č innostem státu: výlu č ná – p ř íslušnou č innost provád ě jí pouze NO (nap ř. zahrani č ní humanitární pomoc), komplementární – č innosti jsou dopl ň kem č inností provád ě ných státem nebo jeho organizacemi (nap ř. sos d ě tské vesni č ky), alternativní – č innost provád ě ná soub ěž n ě s aktivitami státu nebo jeho organizací (nap ř. církevní č i soukromé školy), rozvojová – strategické č innosti vedoucí k rozvoji spole č nosti (nap ř. výzkumná č innost).

Podpora a ovlivn ě ní neziskových organizací státem v Č R - legislativní -stát je tv ů rcem zákon ů, které umo žň ují existenci NO. -prost ř ednictvím svých orgán ů ur č uje, kterou organizaci nechá vzniknout. Zalo ž ení je č ist ě autonomní, nezávislé na státu, avšak samotný vznik je vázán na registraci (u ministerstva vnitra, kultury, rejst ř íkového soudu).

Podpora a ovlivn ě ní neziskových organizací státem v Č R - finan č ní Podpora nep ř ímá - da ň ové zvýhodn ě ní a osvobození od daní a poplatk ů. Podpora p ř ímá nárokovatelná - p ř i spln ě ní ur č itých zákonem stanovených podmínek existuje nárok na prost ř edky ze státního rozpo č tu (p ř ísp ě vek na č innost politických stran, financování církví) Podpora p ř ímá nenárokovatelná – mo ž nost získat finance z ve ř ejného rozpo č tu, na tyto prost ř edky však není právní nárok, mají podobu grant ů, p ř ísp ě vk ů č i dotací, fungují na principu ú č elovosti.

Nep ř ímá: Da ň ová zvýhodn ě ní NNO Da ň z p ř íjm ů právnických osob Silni č ní da ň Da ň d ě dická a darovací Da ň z nemovitosti Da ň ový zvýhodn ě ní dárc ů Snaha prosadit da ň ové asignace

P ř ímá: Mo ž né zp ů soby/formy/nástroje financování NO z ve ř ejných zdroj ů Dotace (subvence a granty) Ve ř ejné zakázky Smlouvy o poskytování slu ž eb p ř es licence a kontrakty) Na základ ě zákona (financování církví a nábo ž enských skupin,ve ř ejných i soukromých škol, politických stran, )

Partnerství Partnerství znamená spole č ný cíl a zájem, t ě snou spolupráci a spole č nou zodpov ě dnost za spole č né projekty, vzájemnou podporu a d ů v ě ru, vzájemné zohledn ě ní pot ř eb, rovné postavení partner ů, vyšší výkon p ř i realizaci r ů zných projekt ů a jejich v ě tší transparentnost. D ů le ž itá je vzájemná informovanost a vým ě na zkušeností pro lepší vhled do problematiky oboru č inností partnera, a tím zkvalitn ě ní další spolupráce. Je také velice d ů le ž ité definovat, kdo bude partnerem / partnery.

Princip partnerství Prosazováno EU !!!Paradoxn ě v legislativ ě ani ostatních materiálech Evropské unie DEFINICE PARTNERSTVÍ NEEXISTUJE!!! Konsensus ohledn ě partnerství: Rovné postavení partner ů Spole č ný prosp ě ch všech zú č astn ě ných Praktický aktivní p ř ínos ka ž dého z partner ů pro spole č ný úsp ě ch a výsledek

3 modely partnerství: N ě mecký korporativní model (N ě mecko) Americký model „zájmových skupin“(USA) Model st ř ední cesty (VB, Č R) Rada vlády pro nestátní neziskové organizace Hlavní oblasti státní dota č ní politiky v ůč i NNO Rozbor financování NNO z r ů zných úrovní ve ř ejných rozpo č t ů

Partnerství NNO a ve ř ejné správy Pov ěř ená osoba nebo výbor č i odbor v ú ř adu ve ř ejné správy Zástupci NNO ve výborech zastupitelstva nebo komisích rady, č i poradních orgánech Ú č ast NNO na strategickém ř ízení, p ř i tvorb ě plán ů, politik Osobní spoluú č ast p ř edstavitel ů krajské a obecní samosprávy na akcích NNO, na vedení NNO

Podpora a ovlivn ě ní ve ř ejné správy NNO M ů že n ě jak NNO ovlivnit fungování a rozhodování ve ř ejné správy mimo výše uvedené praktické p ř íklady “oficiálního“ partnerství? Lobby Ve ř ejné p ř ipomínkování legislativních návrh ů

3 základní taktiky lobování: 1.p ř ímé lobování, 2.lobování od ko ř en ů, 3.informa č ní kampan ě.

P ř ímé lobování Taktika p ř ímého lobbování je zalo ž ena na p ř ímém a v zásad ě trvalém kontaktu lobbisty s č initeli ve ř ejné správy. Lobbista p ř ináší k problému další a další informace, které mají p ů sobit v zájmu jeho skupiny. V zásad ě tuto č innost vykonávají č lenové center zájmových skupin na nejr ů zn ě jších mocenských úrovních.

Lobování od ko ř en ů Zde je aktivita p ř enesena na ř adové č leny skupiny. Koná se b ěž n ě formou dopisních kampaní a protest ů v koordinaci s lobováním v centru. Krajním p ř íkladem jsou i nejr ů zn ě jší demonstrace, protestní pochody apod.

Informa č ní kampan ě Informa č ní kampan ě jsou zalo ž eny na snaze zájmových skupin p ř esv ě d č it širokou ve ř ejnost o správnosti svých cíl ů a u ž ite č nosti své č innosti. Pat ř í sem p ř edplácení r ů zných inzerát ů, financování výzkum ů na podporu argument ů, apod.

3/ Politika Č eské republiky v ůč i neziskovému sektoru

Je nutné definovat politiku Č R v ůč i neziskovému sektoru? Které faktory jí p ř edevším ovliv ň ují?

RNNO Stálý poradní, iniciativní a koordina č ní orgán vlády 1992 byla z ř ízena Rada pro nadace  tvorba koncepce a p ř erozd ě lování p ř ísp ě vk ů z Nada č ního investi č ního fondu byla Rada pro nadace transformována na Radu vlády pro nestátní neziskové organizace  soust ř e ď uje, projednává a p ř edkládá vlád ě informace o NNO, podklady a návrhy, vztahující se k vytvá ř ení vhodného prost ř edí pro jejich existenci a č innost.

RNNO – slo ž ení rady, výbory 36 č len ů, p ř edseda– ministr Michal Kocáb Další č lenové: zástupci NNO, kte ř í tvo ř í v ž dy nejmén ě polovinu všech č len ů Rady, zástupci úst ř edních orgán ů státní správy, do jejich ž kompetence pat ř í výkon státní politiky v ůč i NNO, zástupci spolupracujících kraj ů. Výbory RNNO Výbor pro spolupráci s Evropskou unií Výbor pro spolupráci s regiony Výbor pro legislativu a financování (OD 2007) Výbor pro Nada č ní investi č ní fond (JI Ž ZANIKL)

RNNO – oblasti p ů sobnosti Koncep č ní a realiza č ní podklady pro rozhodnutí vlády, týkající se podpory NNO, legislativní a politická opat ř ení, která se týkají podmínek jejich č innosti, Zabezpe č uje spolupráci mezi úst ř edními orgány státní správy a spolupracujícími kraji v oblasti podpory NNO, v č etn ě dota č ní politiky NNO v rámci Evropské unie, zapojení Č R do EU s ohledem na NNO Zabezpe č uje dostupnost a zve ř ej ň ování informací o NNO, opat ř eních státní politiky, která se NNO týkají; Zabezpe č ení Informa č ního systému o NNO, Vyu ž ívání a rozd ě lování finan č ních prost ř edk ů z NIF

RNNO – výstupy Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpo č tu NNO Hlavní oblasti dota č ní politiky v ůč i NNO Informace o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím Rozbory financování NNO z vybraných ve ř ejných rozpo č t ů Informa č ní systém NNO a Evidence NNO Koncepce rozvoje neziskového sektoru V ě cný zám ě r zákona o ve ř ejn ě prosp ě šných organizacích

Státní dota č ní politika v ůč i NNO uskute čň uje se prost ř ednictvím tzv. ve ř ejných výdajových program ů. Programy resp. dota č ní tituly vyhlašují a jsou za n ě odpov ě dná jednotlivá ministerstva, respektive poskytovatelé dotací. Programy jsou realizovány zpravidla ud ě lováním dotací na základ ě výb ě rového ř ízení. dotace sm ěř ující na aktivity NNO jsou poskytovány konkrétní organizaci na p ř edlo ž ený projekt výhradn ě na jeden rozpo č tový rok a není na n ě právní nárok. P ř ijetím jednotných zásad pro poskytování dotací byla sjednocena procesní stránka a díky ka ž doro č nímu vyhlašování tzv. hlavních oblastí státní dota č ní politiky dochází také ke sjednocení v ě cné stránky státní dota č ní politiky.

Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpo č tu NNO Ř ídí se usnesením vlády Č eské republiky ze dne 7. února 2001 č. 114, Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpo č tových pravidlech a uskute čň uje se prost ř ednictvím vyhlašovaných program ů Dotace se poskytují podle § 7 zákona č. 218/2000 Sb.: ob č anským sdru ž ením, obecn ě prosp ě šným spole č nostem, církevním právnickým osobám, nadacím a nada č ním fond ů m dalším právnickým osobám, zalo ž eným nebo z ř ízeným k poskytování zdravotních, kulturních, vzd ě lávacích a sociálních slu ž eb a k poskytování sociáln ě právní ochrany d ě tí, pokud tak úst ř ední orgán státní správy rozhodne, dalším právnickým osobám, stanoví-li tak zvláštní zákon

Praktické napln ě ní státní dota č ní politiky Č R v ůč i NNO Podpora č innosti NNO Nákup ve ř ejných slu ž eb Napln ě ní meziresortních politik Napln ě ní resortních politik Ostatní politiky

Podpora č innosti NNO: v rámci t ě chto program ů stát finan č n ě podporuje ty neziskové organizace, jejich ž č innost je pro stát ž ádoucí a u ž ite č ná. Do uvedené skupiny pat ř í nap ř.: Program pro podporu č innosti ob č anských sdru ž ení p ů sobících v oblasti regionálního školství Program ve ř ejn ě ú č elných aktivit ob č anských sdru ž ení zdravotn ě posti ž ených aj.

Nákup ve ř ejných slu ž eb: ú č elem t ě chto program ů je nákup ve ř ejných slu ž eb od neziskových organizací. Tyto programy p ř edstavují významný státní prost ř edek, jak zabezpe č it poskytování vybraných ve ř ejných slu ž eb. Zp ů sob a kvalita poskytování ve ř ejné slu ž by je jedním z hlavních kritérií p ř i posuzování projektu. Mezi programy lze za ř adit nap ř.: Státní podpora sportu, Podpora sociálních slu ž eb aj.

Programy napl ň ující meziresortní politiky: programy mají naplnit cíle konkrétní politiky, která byla p ř ijata na vládní úrovni a má podobu koncepce č i strategie. Programy jsou vyhlašované resortními ministerstvy, avšak v ě tšinou existuje státní orgán, který je za implementaci politiky zodpov ě dný. Lze sem za ř adit nap ř.: Program protidrogové politiky (Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky), Zahrani č ní rozvojovou spolupráci aj.

Programy napl ň ující resortní politiky: tyto programy mají rovn ěž naplnit cíle konkrétní politiky, avšak té, která byla p ř ijata na resortní úrovni. Programy nejsou ur č eny primárn ě pro neziskové organizace a mohou se do nich p ř ihlásit i jiné subjekty. Pat ř í sem nap ř.: Národní program ř ešení HIV/AIDS, Ve ř ejné informa č ní slu ž by knihoven aj.

Ostatní programy: programy napl ň ují zákonná ustanovení, k jejich ž pln ě ní se stát zavázal a které realizuje ve spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi. Nap ř.: Dobrovolnická slu ž ba organizovaná podle zákona č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické slu ž b ě.

Otázky k zamyšlení Kdo se podílí na tvorb ě koncepce politiky Č R v ůč i neziskových organizací? Kdo se podílí na tvorb ě jednotlivých hlavních oblastí státní dota č ní politiky?

Dokumenty k p ř ednášce na IS

Zhodnocení koncepce podpory rozvoje neziskového sektoru Hlavní oblasti státní dota č ní politiky pro rok 2009, INFORMACE o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím v roce 2009 z vybraných ve ř ejných rozpo č t ů a grantové programy nadací – p ř íjemc ů p ř ísp ě vku z Nada č ního investi č ního fondu Rozbor financování NNO z ve ř ejných rozpo č t ů v roce 2007 Posouzení systému ud ě lování dotací nestátním neziskovým organizacím V ě cný zám ě r zákona o ve ř ejn ě prosp ě šných organizacích

Literatura

Další informa č ní zdroje k p ř ednášce Boris, E.T., Steuerle, C.E. (eds.) Nonprofits and Government. Colaboration and Conflict. 2. vyd. Washington: The Urban Institute Press, Peková J., Pilný J., Jetmar, M. Ve ř ejná správa a finance ve ř ejného sektoru. Praha : ASPI, 2005, ISBN: Pot ůč ek, M. a kol. Ve ř ejná Politika. Praha : SLON, 2005, ISBN: Pot ůč ek, M. Nejen trh. Praha : SLON,