Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shoda (ne)jen několikanásobného podmětu s přísudkem
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Psaní i/y v koncovkách sloves
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Substantiva - rod Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0104 Název sady:
Nepravidelnosti větné stavby
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Pravopis i, y.
Pravopis souhláskové skupiny n/nn
Postup při určování větných členů
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_10
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
Gramatika Podstatná jména II
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Pravopis souhláskových skupin bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0107 Název sady:
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Co je to několikanásobný podmět?
PODMĚT.
Shoda přísudku s podmětem
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Digitální učební materiál
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
VY_32_Inovace_6.3.2 shoda přísudku s několikanásobným podmětem
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
Transkript prezentace:

Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0106 Název sady: Pravidla pravopisu pro 4.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Shoda několikanásobného podmětu s přísudkem Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 22.10.2013 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s pravidly pravopisu i/í, y/ý ve shodě několikanásobného podmětu s přísudkem

Pravidla českého pravopisu Shoda několikanásobného podmětu s  přísudkem

Tvoří-li podmět několik souřadně spojených jmen různého rodu a čísla nebo životnosti (u jmen mužského rodu), řídí se psaní –i nebo –y ve tvarech příčestí a ve jmenných tvarech přídavných jmen těmito pravidly:

1. je-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného a jsou-li všechna jména v podmětu v jednotném čísle, píše se v přísudku v množném čísle jen měkké – i Např. Bratr a sestra odešli ven. Byli oceněni autor textu a ilustrátorka knihy.

- je-li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného a je-li některé jméno nebo všechna jména v podmětu v čísle množném, píše se –i vždy tehdy, když přísudek následuje za podmětem Např. Všechny hráčky i oba jejich trenéři se po turnaji cítili unaveni. Naši automobiloví závodníci a jejich stroje byli vysoce oceněni. Slepice, kuřata i kohout nakonec před psem utekli.

POZOR !!!   - je-li však ve větě přísudek před podmětem, je možná shoda dvojí; obvyklá je shoda s nejbližším jménem několikanásobného podmětu. Např. Na festivalu vystoupily známé rockové hudební skupiny a přední zpěváci české scény. Na festivalu vystoupili známé rockové hudební skupiny a přední zpěváci české scény. Předmětem mého studia byly kosatky a delfíni. Předmětem mého studia byli kosatky a delfíni.

3. není -li mezi jmény v podmětu jméno rodu mužského životného, je v přísudku shoda podle jména rodu mužského neživotného nebo jména rodu ženského, píše se tedy –y Dochází k tomu v následujících případech:

- jsou-li jména v podmětu v čísle jednotném Např - jsou-li jména v podmětu v čísle jednotném Např. Hřeben, žínka ani mýdlo v koupelně nechyběly.

-jsou-li jména v podmětu v čísle množném a přísudek následuje za podmětem Např. Krávy i všechna telata byly očkovány.

- předchází-li přísudek podmětu, je možná shoda dvojí; obvyklá je shoda s nejbližším jménem několikanásobného podmětu Např. Na kopce se vždy zjara vyháněla všechna telata a jalovice. / Na kopce se vždy zjara vyháněly všechna telata a jalovice.

Poznámka 1: - je-li v několikanásobném podmětu několik jmen rodu středního a alespoň jedno z nich v čísle jednotném, má přísudek koncovku – y jako u neživotných jmen rodu mužského a rodu ženského Např. Kotě a štěně zůstaly v košíku samy. Dánsko ani Švýcarsko k dohodě nepřistoupily.

Poznámka 2: - jestliže členy několikanásobného podmětu jsou pouze podstatná jména středního rodu v čísle množném, mají přísudkové tvary koncovku středního rodu - a Např. Rána i pozdní odpoledne byla teplá.

Cvičení č. 1 – doplňte koncovky příčestí Krávy i všechna telata byly očkovány. Na poli pomáhali muži, ženy i děti. V našich městech vyrostly nové domy a moderní školní budovy. Tatínek a maminka se dlouho rozmýšleli , než mi dovolili odjet na sportovní kurz. U rybníka nás obtěžovaly mouchy a komáři. Lidé i stroje pracovali naplno. Vážky i motýli posedávali na leknínových listech a pili vodu. Štěňata i kotě si hrály společně. Nohy i ramena mě bolely celý týden. Káčátka se batolila po břehu rybníka. Okno i dveře byly dokořán. Na trhu se prodávala žlutá kuřátka. Somálsko a Etiopie byly označeny za chudé země. Na kopce se vždy zjara vyháněly všechna telata a jalovice. Rána i pozdní odpoledne byla teplá.

Mluvnická shoda se uplatňuje vždy tehdy, je-li mluvnický rod podmětu jednoznačný. Jinak nastupuje tzv. shoda podle smyslu, zejména se uplatňuje zřetel k přirozenému rodu podmětu:

a) ve větách s podmětem vyjádřeným bezrodým zájmenem nebo tvarem pomocného slovesa se v přísudku píše – i nebo – y podle toho, je-li ze souvislosti nebo ze situace zřejmé, zda se zájmeno vztahuje k osobě rodu mužského životného, nebo rodu ženského Např. Co jsme se vás načekali! (my muži)/ Co jsme se vás načekaly! (my ženy)

b) ve větách s podmětem všeobecným (jímž se rozumí „někdo, lidé“) je shoda vždy podle rodu mužského životného, tj. – i Např. Hlásili to v rozhlase. Otiskli to v novinách. Utíkal, jako by ho honili. Zvonili poledne. Všem národům! Ministerstvo školství žádá, abyste oznámili výsledky maturit nejpozději do 30. května.

c) obsahuje-li věta oslovení, které je vyjádřeno podstatným jménem v 5 c) obsahuje-li věta oslovení, které je vyjádřeno podstatným jménem v 5. pádě (podmět pak nebývá ve větě vyjádřen), psaní – i nebo – y v přísudku se řídí podle rodu podstatného jména v 5. pádě Např. Co jste to, kluci, zase provedli? Kde jste se, ovečky moje, celý den toulaly?

d) shoda podle smyslu se často uplatňuje, je-li souvislost podmětu s přísudkem jen volná. Dochází k tomu zejména, je-li příslušný mluvnický podmět v předcházející větě. Např. Na sportovním soustředění se sešla samá děvčata. Brzo se navzájem poznaly a prožily krásné dva týdny.

e) je-li podmět vyjádřen číslovkami tisíc a milion v množném čísle spojenými s 2. p. čísla množného podstatných jmen mužského rodu životného, píše se v přísudku – y V dalších větách může být i shoda podle výrazu ve 2. pádě č. množného Např. Tisíce diváků fotbalisty povzbuzovaly. Miliony lidí se spojily, aby poskytli/ poskytly zemím postiženým zemětřesením pomoc.

f) - je-li podmět vyjádřen výrazy v jednotném čísle označujícími množství, jako je pět, dvacet, půl, pár, na sto, na sta, řada, skupina, ve spojení s 2. p. podstatného jména, je přísudek v jednotném čísle; v dalších větách přísudky k témuž podmětu mohou mít už číslo množné a shodu podle smyslu Např. Skupina předních odborníků pracovala na výzkumu protilátek, aby zabránili /zabránila rozšíření nákazy.

4. několikanásobný podmět obsahující jména živých bytostí různého rodu může být vyjádřen též nesouřadně (zejména s předložkou s):

a) jsou-li všechna jména v několikanásobném podmětu v čísle jednotném a jedno z nich je rodu mužského životného, bývá přísudek také v množném čísle, pak se v něm píše – i Např. Jana s Petrem přišli na poslední chvíli. Navštívila nás Jana s Petrem.

b) podobně je tomu i v případě, kdy je v rozvíjejícím členu podstatné jméno v čísle množném Např. Matka s oběma syny přicházeli po cestě. Po cestě přicházeli/ přicházela matka s oběma syny.

c) jsou-li všechna jména v podmětu v čísle množném, pak platí tyto zásady: - předchází-li přísudek podmětu, bývá obvyklejší shoda se jménem v 1. pádě, např. Konference se zúčastnily studentky herectví se svými profesory. - následuje-li přísudek za podmětem, je možná i shoda se jménem v předložkovém pádě, např. Všechny ošetřovatelky včetně dvou lékařů měli/ měly plno práce.

Poznámka: -nechápe-li se však 7 Poznámka: -nechápe-li se však 7. pád s předložkou s jako součást podmětu, ale jako výraz rozvíjející slovesný přísudek (příslovečné určení), nemá vliv na shodu Např. Dívky s hochy závodily. (-- dívky závodily s hochy), podobně Děvčata s hochy závodila. (-- děvčata závodila s hochy). V některých případech je ovšem možné pojetí obojí.

Cvičení č. 2 – doplňte koncovku příčestí: Co my jsme se vás nahledal i Cvičení č. 2 – doplňte koncovku příčestí: Co my jsme se vás nahledal i . Otiskl i to v regionálním časopise. Zvonil i na přestávku. Koho jste, moji milí studenti, pozvali na maturitní ples? Na turistickém výšlapu se sešla samá děvčata. Žádáme, abyste výsledky testů oznámil i včas. Tisíce diváků povzbuzoval y naše hokejisty. Miliony diváků čekaly na zahájení tiskové konference u televizních obrazovek. Potkal i/a nás Alena s Petrem. Děvčata s hochy se škádlil i odjakživa. Mnoho týdnů trénovala/y děvčata s dětmi na vánoční vystoupení. Skupina hudebníků se rozhodl a, že podpoří fond Adra. Na slovníku pracoval o na sto jazykovědců. Miliony lidí posílal y svou pomoc do záchytných center. Zástupy příznivců prezidenta se těsnal y za bezpečnostními zábranami a po přistání vojenského speciálu hlavu státu nadšeně zdravily . Děvčata běhal a po louce.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 1. - 4 Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 1. - 4. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008 Martinec, Ivo; Tušková, Jana Marie; Zimová, Ludmila: Mluvnice – učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň: Fraus, 2009 Sochrová, Marie: Cvičení z českého jazyka v kostce. Praha: Fragment, 2008 Melichar, Jiří; Styblík, Vlastimil. Český jazyk – Přehled učiva základní školy. Praha: Fortuna, 2000