Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Shoda přísudku s podmětem

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Shoda přísudku s podmětem"— Transkript prezentace:

1 Shoda přísudku s podmětem

2 Přísudek se shoduje s podmětem
Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely létaly. Chlapci zpívali. Stroje pracovaly. Mláďata běhala.

3 Pravidla pro psaní i/y v minulém čase

4 Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, píšeme v koncovce –i.
Krocani pocházeli z Ameriky. (ti krocani pocházeli) Lovci vyšli do polí. (ti lovci vyšli)

5 2. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, píšeme v příčestí minulém –y, např.
Příbory byly srovnány. (ty příbory byly) Trolejbusy jezdily včas. (ty trolejbusy jezdily)

6 3. Je-li podmět rodu ženského, píšeme v příčestí minulém –y, např.
Louky se zelenaly. (ty louky) Přehrady držely vodu. (ty přehrady)

7 4. Je-li podmět v množném čísle rodu středního, píšeme v příčestí minulém –a, např.
Světla zhasla. (ta světla) Okna vedla na jih. (ta okna)

8 5. Je-li ve větě podmět VŠEOBECNÝ (blíže neurčení lidé), píšeme v příčestí minulém –i, např.
O povodních hlásili ve zprávách (kdo, co? oni – lidé všeobecně) Psali o tom na internetu. (kdo, co? oni – lidé všeobecně)

9 6. Je-li podmětem dny i dni, píšeme v příčestí minulém –y, např.
Dni ubíhaly. Dny ubíhaly. Je-li podmětem slovo „dnové“, píšeme v přísudku, např. –i. Dnové ubíhali.

10 7. Podstatné jméno středního rodu DÍTĚ je v množném čísle rodu ženského – DĚTI (vz. kost), př.
Děti běžely na zahradu. (ty děti) Děti si hrály v pokoji. (ty děti)

11 8. Je-li podmětem slovo „koně“, „rodiče“, „lidičky“, píšeme v přísudku –i,
Např. Koně klusali. ALE Dřevěné koně se houpaly. Rodiče přišli do školy. Lidičky se seběhli na náměstí.

12 ÚKOLY

13 Včelky poletoval__ z květu na květ. Motýli také nezahálel__.
1. Doplň koncovky v přísudku (nejdříve si uvědom základní skladební dvojici): Včelky poletoval__ z květu na květ. Motýli také nezahálel__. Na louce rozkvétal__ květy. Vrány bloudil__ krajem sem a tam. Schovával__ se do korun stromů. Často zůstal__ na vysoké borovici. Děti je pozoroval__ v tichosti. Mlsné zobáčky se činil__. Pole ztichl__. Mluvil__ o tom na semináři.

14 ŘEŠENÍ úkolu č. 1: Včelky poletovaly z květu na květ. (včelky poletovaly) Motýli také nezaháleli. (motýli nezaháleli) Na louce rozkvétaly květy. (květy rozkvétaly) Vrány bloudily krajem sem a tam. (vrány bloudily) Schovávaly se do korun stromů. (vrány se schovávaly) Často zůstaly na vysoké borovici. (vrány zůstaly) Děti je pozorovaly v tichosti. (děti pozorovaly) Mlsné zobáčky se činily. (zobáčky se činily) Pole ztichla. Mluvili o tom na semináři. (oni – všeobecně mluvili)

15 2. Barevně označ dvojice, které k sobě patří, poté doplň –i/-y do koncovky:
opice kdákal__ ledy skákal__ kvočny mňoukal__ koťata zpíval__ ptáci léčil__ lékaři odbil__ hodiny tál__

16 Řešení úkolu č. 2: opice kdákaly ledy skákaly kvočny mňoukala koťata zpívali ptáci léčili lékaři odbily hodiny tály

17

18 Použitý materiál: Text: Chýlová Helena, Český jazyk 5 – učebnice pro 5. ročník. Brno: Nová škola, 2011. Obrázky: (klipart)


Stáhnout ppt "Shoda přísudku s podmětem"

Podobné prezentace


Reklamy Google