„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Advertisements

1. Pán Bůh je láska, dal svého Syna, Pán Bůh je láska, miluje mne
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon Fundamentální teologie,
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Slovo života Slovo života květen 2012 květen 2012.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Křesťanství.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Bůh jako dobrý Otec nás sytí svým slovem a eucharistickým tělem,
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Cesta za poklady Božího království. Nabídka: - starosti - vzácné poklady.
domýšlivost klopýtnutí.
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Věřím v Ducha.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Milost přijímám od druhého přijímám od druhého můžeme ji druhým předávat můžeme ji druhým předávat spasení je zdarma - vstup dveřmi spasení je zdarma -
1. Lásku Syna Božího, | pána Jezu Krista, | krále, kněze věčného, | ctěte srdce lidská! | Velmi nás zamiloval, | beze vší lítosti | za nás se obětoval.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Charakteristika Zachea: 1.hříšník 2.malý 3.bohatý.
Pátá antiteze (Mt 5,38-42) 5,38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. 39 Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi;
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 2008/09 Petr Jandejsek.
1. Jistotu vzácnou v srdci už mám: | spasil mne Ježíš můj Bůh a Pán, | břemeno hříchů z duše mi sňal, | dědicem Božím tak jsem se stal. | Zazvuč již, zazvuč.
Věřím v Svatých obcování
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
POKUŠENÍ S hudbou – úvod k tématu POKUŠENÍ.
1. Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků, živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků. Nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vjíti.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Matoušovo evangelium.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Živý je Pán Ref.: Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků x
Víry dny 2015 Praha V síle Ducha svatého. víry dny 2015 Praha Čím si musí být evangelizující jisty?
Žít život sloužící Životu.  „Vidět“: Vnímat a porozumět situaci  „Soudit“: Reflektovat ve světle evangelia  „Jednat“: Navrhovat další praktické kroky.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
3colorsofcommunity.org Zaslíbení z Matouše 18,20 Kde jsou dva nebo tři shromáždění v mém jménu tam jsem já uprostřed nich malé skupiny celostné Kristova.
Jirka Pospíšil, , KC Naděje Bučovice
Proč tým: (úvod) Podobenství o církvi
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
ÚVOD DO KŘESŤANSTVÍ Ježíš Kristus Jabok / ETF UK ZS 200/10
Zázrak komunikace s Bohem
Vánoční naděje nekončí
Slovo života Květen 2012.
Digitální učební materiál
Židům 1. kapitola Bůh mluví a ANDĚLÉ.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Obnov svoje brány!.
Poznání Boží vůle.
SLOVO ŽIVOTA „Blahoslavení tvůrci pokoje, neboť oni budou nazváni Božími syny“(Mt 5,9) Červen 2018.
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka

1.Úvodní otázky Blahoslavenství obvykle chápana mylně Blahoslavenství obvykle chápana mylně Historický kontext Matoušova evangelia Historický kontext Matoušova evangelia Literární začlenění do kontextu evangelia Literární začlenění do kontextu evangelia Základní struktura Základní struktura Základní obsah Základní obsah

2.“Blahoslavení chudí v duchu“: o (ne)závislosti na Transcendentnu Chudí: slabomyslní? Chudí: slabomyslní? - ptochos a penes - závislost V duchu: duch lidský nebo Duch svatý? V duchu: duch lidský nebo Duch svatý? - … a vdechl mu svého ducha Království nebeské jako přítomnost i prostor Království nebeské jako přítomnost i prostor Závislost na Bohu je je třeba objevit Závislost na Bohu je je třeba objevit

3.“Blahoslavení plačící“: o (ne)kultivaci vztahů k okolí Plačící Plačící - 2 hlavní důvody: smrt a hřích - oba předpokládají vztahy - vztah – otevřenost - zranitelnost Budou potěšeni Budou potěšeni - útěcha je dána vztahem tvor-Stvořitel Vztahy přinášejí zranitelnost, jednu z forem chudoby člověka, kterou s Bohem unese Vztahy přinášejí zranitelnost, jednu z forem chudoby člověka, kterou s Bohem unese

4.“Blahoslavení tiší“: o nepoužívání násilí Tiší – viz Ž 37,1-11 Tiší – viz Ž 37, tichost jako silné nasměrování k Bohu - tichost jako základní požadavek NZ - tichost v Mt 11; 12 a 21 Dostanou zemi za dědictví Dostanou zemi za dědictví - synovský vztah - země jako symbol života Tichost jako základní postoj ke druhým Tichost jako základní postoj ke druhým

5.“Blahoslavení hladovějící a žíznící po spravedlnosti“: o potřebě kultivovat vlastní nitro Hladovějící a žíznící po spravedlnosti Hladovějící a žíznící po spravedlnosti - hlad a žízeň jako základní potřeby - biblická symbolika hladu a žízně Spravedlnost (Mt 5-7) jako Boží vůle vyjádřená Ježíšovým slovem Spravedlnost (Mt 5-7) jako Boží vůle vyjádřená Ježíšovým slovem Budou nasyceni – viz Ž 17,15; J 4,34 Budou nasyceni – viz Ž 17,15; J 4,34 Hlad a žízeň po spravedlnosti jako touha po vyšším životě, jemuž tedy patří první místo Hlad a žízeň po spravedlnosti jako touha po vyšším životě, jemuž tedy patří první místo

6.“Blahoslavení milosrdní“: o milosrdenství jako životním stylu Milosrdní Milosrdní - Žd 2,17; 4,15 - Mt 9,13; 12,7; 23,23 - Lk 10,25-37 Milosrdenství: vidět, soucítit, účinně pomoci Milosrdenství: vidět, soucítit, účinně pomoci Já potřebuji milosrdenství Boží, ty moje Já potřebuji milosrdenství Boží, ty moje Radikální závislost na milosrdenství Božím jako jedna z forem chudoby Radikální závislost na milosrdenství Božím jako jedna z forem chudoby Milosrdenství jako opak nadřazenosti Milosrdenství jako opak nadřazenosti

7.“Blahoslavení čistého srdce“: o potřebě jednoznačného nasměrování osobnosti Srdce jako střed intelektuálního, citového i volního života člověka Srdce jako střed intelektuálního, citového i volního života člověka „Čistý“ jako opak protibožského (démoni, malomocní, hroby a nečisté pokrmy?) „Čistý“ jako opak protibožského (démoni, malomocní, hroby a nečisté pokrmy?) „Čisté srdce“: střed člověka zaměřen k Bohu „Čisté srdce“: střed člověka zaměřen k Bohu Uzří Boha Uzří Boha Čistý člověk a jeho životní prostor Čistý člověk a jeho životní prostor

8.“Blahoslavení šiřitelé pokoje“: o vyzařování pokoje jako vrcholu spirituálního prožívání života „Kdo působí pokoj“ „Kdo působí pokoj“ - podmínky pokoje - překonání nepokoje - pokoj jako christologický pojem „Nazváni syny Božími“ „Nazváni syny Božími“ Působení pokoje jako výslednice prožívání předchozích blahoslavenství Působení pokoje jako výslednice prožívání předchozích blahoslavenství

9.“Blahoslavení pronásledovaní pro spravedlnost“: o překonání odmítnutí Pronásledování Pronásledování - přirozený důsledek života podle Krista - Kristův učedník má stejné „nepřátele“ jako Pán Blahoslavenství předpokládá všechna předešlá Blahoslavenství předpokládá všechna předešlá Blahoslavenství se neodvolává na eschatologickou budoucnost, ale platí v přítomnosti (podobně jako první) Blahoslavenství se neodvolává na eschatologickou budoucnost, ale platí v přítomnosti (podobně jako první)

10.Blahoslavenství: povinnost nebo pozvání? Zákon nebo Evangelium? Formulace z hlediska třetích částí Formulace z hlediska třetích částí Formulace z hlediska druhých částí Formulace z hlediska druhých částí Závěr: Boží působení (tj. třetí části) je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání (tj. druhých částí), a proto jsou blahoslavenství především evangeliem Závěr: Boží působení (tj. třetí části) je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání (tj. druhých částí), a proto jsou blahoslavenství především evangeliem

11. Aplikace blahoslavenství v Matoušově evangeliu Mt 5,21-48 Mt 5,21-48 Mt 18,15-17 Mt 18,15-17 …

12. Závěr kurzu a jeho hodnocení, zpětná vazba Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost