MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Advertisements

Veřejná správa Kateřina Klasnová Karolína Peake
Najdi na slepé mapě České republiky města podle zadání.
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Veřejná moc a veřejná správa
Nástroje územního plánování
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Organizační struktura veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základní právní pojmy Právo – soubor pravidel pro lidské soužití, pro jednání osob a jejich vztahy Právo nepsané – zvykové, obyčeje, morální zásady,
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Glovňová Libuša, Kačmárová Nataša, Němeček Jaroslav
Základy správního práva
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Petra Palátová Lucie Paulusová Michaela Oravová 15. listopadu 2010
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Legislativní uchopení VS
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Hlavní město Praha.
Územní samospráva Obce
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Organizace VS v ČR Územní samospráva.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_15 Název materiáluSídla ČR.
Státní správa a samospráva. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
VY_32_INOVACE_03_Členění území České republiky
Název školy: Základní škola Městec Králové
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Komunální politika: teorie a praxe. Institucionální a politický rámec
KRAJ Působnost KRAJE OBČANÉ KRAJE ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
Komunální politika: teorie a praxe. Institucionální a politický rámec
Transkript prezentace:

MÍSTNÍ SPRÁVA II. .

ÚSTAVNĚPRÁVNÍ ZÁKLADY MÍSTNÍ SPRÁVY Ústava České republiky Čl. 8, 13, 79, hlava sedmá Ústavy, čl. 99 – 105 (ústavněprávní vymezení územní samosprávy) Listina základních práv a svobod Čl. 17, 18, 21, 44 Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky

Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Čl. 8 Ústavy České republiky Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. Promítá se dále dílem do ústavní, a zejména do podústavní (zákonné), úpravy organizace a činnosti samosprávy územních samosprávných celků, záruk zákonnosti, včetně soudní ochrany. Čl. 13 Ústavy České republiky Hlavním městem České republiky je Praha. Čl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny.

Hlava sedmá Ústavy („Územní samospráva“) Česká republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. Čl.100 Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem.

Obec je samostatně spravována zastupitelstvem. Vyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Čl.102 Členové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. Funkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví, za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období.

Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. Čl.103 - zrušen Čl.104 Působnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. Zastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. Čl.105 Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon.

Listina základních práv a svobod (5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. Čl.18 (1) Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi.

. Čl. 21 Občané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. Volby se musí konat ve lhůtách nepřesahujících pravidelná volební období stanovená zákonem. Volební právo je všeobecné a rovné a vykonává se tajným hlasováním. Podmínky výkonu volebního práva stanoví zákon. Občané mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Čl. 44 Zákon může … zaměstnancům státní správy a územní samosprávy ve funkcích, které určí, .. omezit .. právo uvedené v čl. 27 odst. 4 (právo na stávku)

6. ZÁKONNÁ ÚPRAVA MÍSTNÍ SPRÁVY navazuje na Evropskou chartu místní samosprávy ústavně právní úpravu základem je právní postavení obcí je výrazem „smíšeného modelu“

Nejvýznamnější prameny zákonné úpravy zákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu , ve znění pozdějších předpisů sdělení MZV ČR č. 181/1999 Sb., o přijetí Evropské charty místní samosprávy zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 131/2002 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů

PRÁVNÍ POSTAVENÍ OBCÍ obec jako základní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace právní subjektivita základ samosprávy obcí územní, osobní, ekonomický, organizačně kompetenční

ORGANIZACE MÍSTNÍ SPRÁVY kategorizace obcí obce (běžné) (6 245) obce s pověřeným obecním úřadem (383) obce s rozšířenou působností (205) městysy, města statutární města (23) hlavní město Praha na organizaci obcí navazuje úroveň krajů, dotvářející „územní samosprávu“

Orgány obcí a měst zastupitelstvo obce (města) rada obce (města) výbory zastupitelstva rada obce (města) komise rady starosta obecní úřad (městský úřad) zvláštní orgány obce (města)

Obecní úřad obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu (zákona č. 312/2002 Sb.) v čele obecního úřadu je starosta rada obce může zřídit pro jednotlivé úseky činnosti obecního úřadu odbory a oddělení, v nichž jsou začleněni zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu funkce tajemníka obecního úřadu se zřizuje povinně v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností, v ostatních obcích záleží na úvaze; tajemník je zaměstnancem obce

Statutární města Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav území statutárních měst se může členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy územně členěná statutární města upravují své vnitřní poměry ve věcech správy města statutem, který je vydáván formou obecně závazné vyhlášky statutárního města

Na úrovni statutárního města vystupují . Na úrovni statutárního města vystupují namísto starosty – primátor namísto městského úřadu – magistrát pozn.: ostatní orgány mají pojmenování obdobné jako je tomu u obcí, resp. jiných měst Městské obvody a městské části jednají za statutární město v záležitostech jim svěřených zákonem a v mezích zákona statutem. Městské obvody a městské části nemohou vydávat obecně závazné vyhlášky nebo nařízení.

SHRNUTÍ, ZÁVĚR