Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/01.0070 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.MORÁLKA Autorka:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2216_VO8 PRÁVO – právní minimum
Advertisements

Jak stárnu,více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vývoj etiky – vybrané inspirace
Etika v podnikání Business Ethics
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Etika – vznik, druhy Střední odborná škola Otrokovice
Vítám vás! Školní rok 2006/2007 Gymnázium a SOŠ Orlová Lutyně JUDr. Ladislav Hýža.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Environmentální Vzdělávání a výchova.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
které je stále třeba brát v úvahu !
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace HONZA A HOLIČ Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
Σ Sociogie = societas (společnost) + logos (věda) Úvod do sociologie.
Orgány právní ochrany a sankce
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Morálka a mravnost Petr Machala.
Právní normy Pavel Šuranský.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Charakter Pavel Šuranský.
Norma, právo, forma zákonů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Dopis Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Právní řád ČR 7.ročník. Proč potřebujeme právo Lidé žijí ve společnosti a vstupují mezi sebou do vzájemných vztahů. Většinou se chováme podle toho, co.
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Společenské chování Společenské chováníOB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Jsem chlapec – čím budu? DŮLEŽITÁ POVOLÁNÍ. Kdo jsem? – co ke své práci potřebuji Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_02_ČLOVĚK.
Pravidla chování, právo a morálka
Hračky – pravidla ve třídě MŠ
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Jak stárnu, více si vážím žen nad 40 let. Jen několik příkladů, proč.
Když nejsou pravidla, povinnosti a zákony dodržovány.
Morálka a mravnost Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Předmět: Občanská výchova Ročník: 6. Tematický okruh: Péče o občana
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Lidská práva.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Morálka 1 – Morálka VY_32_INOVACE_ 42_836
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Pravidla ve školce – správné chování v MŠ
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
které je stále třeba brát v úvahu !
Jak stárnu, více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Dobrý den, prosím a děkuji
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Úvodní přednáška – základní informace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Lidé kolem nás TÉMA: Zásady.
Transkript prezentace:

Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.MORÁLKA Autorka: Mgr. Jaroslava Suchá, ZŠ a MŠ Švihov, zdroj Wikipedie, Klipart 1

CO JE MORÁLKA ? VYJDEME Z KRÁTKÉHO PŘÍBĚHU: Jarní ledy se daly do pohybu. Na břehu řeky chlapec pouští lodičky. Najednou se led odtrhne od břehu a proud unáší chlapce na kře doprostřed řeky. Chlapec je celý vylekaný a volá o pomoc. Jeho křik slyší dva dospělí. Jeden z nich rychle uchopí hůl a chce dítěti přispěchat na pomoc, ale druhý ho zadržuje:“Nechoď tam, utopíš se…“ První však nedbá, skáče z jedné kry na druhou a chlapce zachrání… POSUĎ JEDNÁNÍ TOHO ČLOVĚKA, 1. KTERÝ CHCE DÍTĚ ZACHRÁNIT 2. KTERÝ PRVNÍMU ZABRAŇOVAL 2

MOŽNOST VÝBĚRU JEDNÁNÍ JEDEN ČLOVĚK MYSLÍ POUZE NA SEBE DRUHÝČLOVĚK MYSLÍ I NA OSTATNÍ LIDI, SNAŽÍ SE JIM POMOCI, KDYŽ POMOC POTŘEBUJÍ 3

SPRÁVNÉ JEDNÁNÍ Jednání toho člověka, který chce dítě zachránit, je správné, MORÁLNÍ (mravné) 4

NESPRÁVNÉ JEDNÁNÍ Jednání toho člověka, který zabraňuje tomu, který chce dítě zachránit, je nesprávné, NEMORÁLNÍ (nemravné) 5

MORÁLKA (MRAVNOST) je CELKOVÁ PŘEDSTAVA SPRÁVNÉHO JEDNÁNÍ VE SPOLEČNOSTI Z HLEDISKA DOBRA A ZLA JDE O SOUBOR PRAVIDEL O SPRÁVNÉM JEDNÁNÍ ČLOVĚKA V RODINĚ NA VEŘEJNOSTI O SPRÁVNÉM VZTAHU K PRÁCI (K UČENÍ) O SPRÁVNÉM VZTAHU KE SPOLEČNOSTI K VLASTI KE VŠEM LIDEM 6

VZNIK MORÁLKY LATINSKÝ VÝRAZ: „MORES“´ = ZVYK, MRAV, OBYČEJ Národy měly odedávna zvyky, které se přísně dodržovaly, a jejichž překročení se trestalo. Tak například u Sparťanů bylo samozřejmé, že mladí lidé mlčeli ve společnosti starších a že odpovídali teprve tehdy, až byli dotázáni. K obyčejům patří například i zahalování obličeje u žen v těch arabských zemích, které přísně dodržují předpisy islámu. Většina zvyků a obyčejů se netýká přímo morálky. Bavíme-li se hlasitě při divadelním představení, chováme se neslušně, nemůžeme takové chování prohlásit za nemorální. 7

OD PRAVIDEL ZDVOŘILOSTI, tj. SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ SPOLEČENSKÉ ZVYKLOSTI A PRAVIDLA SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ PATŘÍ MEZI ZVYKY A OBYČEJE, JEJICHŽ DODRŽOVÁNÍ SE VYŽADUJE: MLADŠÍ ZDRAVÍ STARŠÍHO, MUŽ ŽENU, DO DIVADLA CHODÍME VE SPOLEČENSKÉM ODĚVU,… SE MORÁLKA liší tím, že se týká věcí závažných a podstatných 8

KDO MORÁLKU VYTVOŘIL? VYTVOŘILI A TVOŘÍ JI SAMI LIDÉ PODLE CÍLŮ, KTERÝCH CHTĚJÍ DOSÁHNOUT. MORÁLKA SE MĚNÍ A VYVÍJÍ, NENÍ JEDNOU PROVŽDY DÁNA. 9

OCEŇUJE SE ZNALOST A DODRŽOVÁNÍ PRAVIDEL SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ VZÁJEMNÁ POMOC LIDÍ OCHRANA SLABŠÍCH POMOC V NOUZI SPOLUPRÁCE PRAVDOMLUVNOST ČESTNOST STATEČNOST 10

OD PRÁVA SE MORÁLKA liší tím, že se nedá soudně vymáhat a za její porušení nejsou sankce (tresty) VEŠKERÉ OBRÁZKY V PREZENTACI jsou Z WIKIPDIE A KLIPARTU 11

HODNOCENÍ MORÁLKY DOBRO X ZLO ZLO 12

.. 13

ZÁSADY MORÁLKY ZLATÉHO PRAVIDLA Různé formy ZÁSADY MORÁLKY ZLATÉHO PRAVIDLA se vyskytují v mnoha kulturách a nelze stanovit, která je původnější. „Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe sama. Já jsem Hospodin.“ (Bible, Lv 19,18) „To, co vyčítáš svému bližnímu, sám mu nedělej.“ (Pittakos z Mytilény, jeden ze Sedmi mudrců) „Nedělej druhým, co nechceš aby dělali tobě.“ (Konfucius, Analekta 15,23) „Nečiň jiným, co by tě zlobilo, kdyby učinili tobě.“ (Sókratés) 14

ZÁSADA MORÁLKY ZLATÉ PRAVIDLO „Nechci sám dělat, co bych na druhém káral, nakolik je to v mé moci.“ „Nechci sám dělat, co bych na druhém káral, nakolik je to v mé moci.“ (Meandros ze Samu, podle Hérodotos, Dějiny, III, 142) „Cokoli je ti proti mysli, nečiň ani druhým.“ (Zoroastrický spis Šajast-na-Šajast, 13,29) „Člověk se nemá vůči druhým chovat způsobem, který je mu samému proti mysli. To je jádro vší morálky. Všechno ostatní plyne ze sobecké žádostivosti.“ (Mahábhárata. Anušasána parva, 113,8) „Co nechceš, aby ti jiní činili, nikomu nečiň. To je celá Tóra, všechno ostatní je jen komentář.“ (Talmud, Šabbat 31a) „Co si přeješ pro sebe, přej i druhým, a co si nepřeješ, nepřej ani jim.“ (Ahmad Ibni Hanbal, 7. stol.)[2] VEŠKERÉ OBRÁZKY V PREZENTACI jsou Z WIKIPDIE A KLIPARTU 15