Rozvoj znalostní ekonomiky a sociální soudržnost Kaiserštejnský palác, 23.června 2011 Miroslava Kopicová Evropské fondy v poločase – nové výzvy 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
OP VVV Ostrava,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekty financované ze zdrojů ESF a aktivity CEVAP-a Zuzana Španerová Centrum vzdělávání a poradenství.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Evropský sociální fond v ČR
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Company LOGO Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby Operační program lidské zdroje a zaměstnanost 2007 – 2013 Ministerstvo vnitra České republiky.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Zhodnocení realizace JPD 3, možnosti podpory z ESF v dalším období Konference Inovace ve vzdělávání – vzdělávání o inovacích Praha, Ing. Světlana.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Informace o zahájení realizace operačních programů Cíle 1 OP RLZ - Aktuální stav MV RPS, 12. ledna 2005 Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor řízení.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Vysoká škola Karlovy Vary, o.p.s. Výzkum, vývoj a inovace na VŠ v ČR Pavel Švejda INOVACE 2009, Týden výzkumu, vývoje a inovací v ČR, 1. –
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Jitka Baťková Odbor přípravy OP VVV.
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Mládež v pohybu – iniciativa strategie Evropa 2020.
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
Sektorový operační program ROZVOJ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozvoj regionu Jihomoravského kraje Znojmo 13. května 2003 Mgr. Pavel Vicherek, MPSV ČR.
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
OPERA Č NÍ PROGRAM VZD Ě LÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Regionální politika EU v období
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Rozvoj znalostní ekonomiky a sociální soudržnost Kaiserštejnský palác, 23.června 2011 Miroslava Kopicová Evropské fondy v poločase – nové výzvy 1

Výzvy pro: Vzdělávání Výzkum a vývoj Inovace Znalostní trojúhelník 2

– cílem je dosáhnout chytrý, udržitelný a inkluzívní růst, zejména tím, že vybavíme své občany dovednostmi a kompetencemi, které evropská ekonomika a evropská společnost potřebuje, aby zůstala konkurenceschopná a inovativní, ale zároveň pomohla posílit sociální soudržnost a inkluzi EU

Společné evropské cíle E&T 2020, strategický rámec EU spolupráce ve vzdělávání Priority ČR Vzdělání 4

Zásadní změna – orientace na výstupy vzdělávání Uznávání neformálního a informálního vzdělávání Evropský kvalifikační rámec Evropský systém kreditů Evropský rámec kvality odborného vzdělávání Evropské společné výzvy systémů odborného vzdělávání 5

Modernizovat vzdělávací soustavu v tomto směru Dobudovat potřebné infrastrukturní prvky Podpora podniků k rozvoji lidských zdrojů, posílení podnikového vzdělávání a vedení lidí Odpověď na EU výzvy 6

Liberalizované školství nezabezpečí v počátečním vzdělávání strategická odvětví potřebně kvalifikovanými lidmi Nedostatečný počet pracovníků s technickým vzděláním Populace není jako celek připravena na příležitosti plynoucí z technologických změn a aplikace ICT infrastruktury Příležitosti pro starší pracovníky Výzvy ČR ve vzdělávání 7

Vzdělání nutné pro všechny Období zejména pro vzdělávání dospělých Nutnost dobudovat systém vzdělávání dospělých jako silnou součást rámce celoživotního učení Rozvoj partnerství škol a podniků Zvyšování atraktivnosti technického vzdělávání Zabezpečit nejvyšší kvalifikace pro znalostní ekonomiku Odpovědi na výzvy nadcházejícího období 8

Zvýšení dostupnosti lidského kvalifikovaného potenciálu bude vyžadovat nová, netradiční řešení Bude nutné zvyšovat kvalifikaci střední generace, procento mládeže vstupující na VŠ je na hraně únosnosti vzhledem ke kvalitě absolventů Znalostní ekonomika musí být přijata celou společností Odpovědi na výzvy nadcházejícího období 9

10 Řídící orgán – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Prioritní osa 4 Systémový rámec celoživotního učení 248 mil. € Vzdělávání pro konkurenceschopnost ESF Prioritní osa 3 Další vzdělávání 341 mil. € Prioritní osa 1 Počáteční vzdělávání 720 mil. € Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj 737 mil. € Specifický cíl 4 Globálním cílem prioritní osy je vytvoření moderního, kvalitního a efektivního systému celoživotního učení prostřednictvím rozvoje systému počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání včetně propojení těchto jednotlivýh částí systému celoživotního učení. Specifický cíl 1 Rozvoj a zkvalitňování systému počátečního vzdělávání s důrazem na zlepšení klíčových kompetencí absolventů Specifický cíl 2 Inovace systému terciárního vzdělávání směrem k propojení s výzkumnou a vývojovou činností Specifický cíl 3 Posílení adaptability a flexibility lidských zdrojů jako základního faktoru konkurenceschopnosti ekonomiky a udržitelného rozvoje ČR Globální cíl Rozvoj vzdělanostní společnosti za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím modernizace systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání, jejich propojení do komplexního systému celoživotního učení a zlepšení podmínek ve VaV mil. €

11 Řídící orgán – Ministerstvo práce a sociálních věcí Lidské zdroje a zaměstnanost Globální cíl Zvýšit zaměstnanost a zaměstnatelnost lidí v ČR na úroveň průměru 15 nejlepších zemí EU mil. € Specifický cíl 1 Zvýšení adaptability zaměstnanců a zaměstnavatelů Specifický cíl 2 Zlepšení přístupu k zaměstnání a prevence nezaměstnanosti Specifický cíl 3 Posílení integrace osob ohrožených sociálním vyloučením nebo sociálně vyloučených Specifický cíl 4 Posilování institucionální kapacity a efektivnosti veřejné správy a veřejných služeb Specifický cíl 5 Zintenzivnění mezinárodní spolupráce v oblasti rozvoje lidských zdrdojů Prioritní osa 1 Adaptabilita 618 mil.€ Prioritní osa 2a,b Aktivní politiky trhu práce 703 mil.€ Prioritní osa 3 Sociální integrace a rovné příležitosti 469 mil.€ i Prioritní osa 4a,b Veřejná správa a veřejné služby 213 mil.€ y Prioritní osa 5a,b Mezinárodní spolupráce 38 mil.€ ESF

Reforma školství – cílový stav Otevřený, přehledně strukturovaný (diverzifikovaný) systém vzájemně propojených a prostupných segmentů terciárního vzdělávání (Bc. Mgr, PhD.) Existuje poměrně výrazně profilovaný segment poskytující profesně orientované bakalářské vzdělání – vazba na trh práce, spolupráce se zaměstnavateli Formují se typické výzkumné univerzity (fakulty): centra špičkového výzkumu se silným důrazem na výchovu doktorandů a na participaci na tvorbě inovačního potenciálu 12

Na evropské úrovni volání po větší spolupráci ve výzkumu a inovacích s národní úrovní MSs Jaký bude Evropský výzkumný a inovační prostor? Dokončení reformy VaVaI v ČR, zohlednění nových infrastruktur Výzkum 13

Reforma VaVaI – 7 hlavních cílů 1.Zjednodušit podporu výzkumu a vývoje - instituce podporovat podle výsledků, týmy projektově. 2.Výrazně snížit počet 22 rozpočtových kapitol, z nichž je podporován výzkum a vývoj ČR, zjednodušit administrativu. 3.podpořit excelenci ve výzkumu, zvýhodňovat ji a zajistit využití jejích výsledků pro inovace. 4.Podmínit programovou podporu výzkumu a vývoje spoluprací veřejného výzkumu s uživateli výsledků výzkum a vývoj, založenou na podílovém financování z veřejných a soukromých zdrojů. 5.Zavést pružnější organizační struktury veřejného výzkumu. 6.Zajistit odborníky pro výzkum, vývoj a inovace. 7.Intenzivně zapojit ČR do mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích. 14

Reforma VaVaI Reforma = zastřešující dokument pro 15 materiálů, kterými je Reforma realizována A dále (navazující úkoly) Založit Technologickou agenturu ČR (návazně na novelu zákona č. 130/2002 Sb.) Prodloužit výzkumné záměry na sedm let Prodloužit do r program Výzkumná centra Nevyhlašovat nová kola veř. soutěží většiny resortních programů Vydat Metodiku hodnocení 2008 (vydána 26. června 2008) Připravit nové priority VaVaI (aktualizace DZSV – NP VaVaI) 15

Priority výzkumu – WG při RVVI – předseda profesor Haňka a mpř MK T: Prosinec 2011 Excellence Zvláštní režim podpory pro mezinárodně úspěšné týmy Posunout vnímání ČR ke znalostně vysoce vybavené pro výzkum a inovace Odpovědi výzkumu 16

Růst a internacionalizace firem, rychle rostoucí inovační podniky Otevřené inovace a další nové formy spolupráce mezi inovačními aktéry Poptávkově tažené inovace Role nadnárodních firem a dodavatelských řetězců v inovacích Socio-ekonomické aspekty inovační politiky Inovace ve službách, umožňující technologie (ICT) Globální distribuce znalostních aktivit v klíčových ekonomických regionech Výzvy pro inovační výkonnost 17

Co chybí zejména: Dostatečný disponibilní lidský potenciál Odborníci s věcnou znalostí konkrétního oboru a zároveň právním a ekonomickým vzděláním Pokračování reformy vysokých škol Posílení inovačních aktivit podniků, přímá a nepřímá podpora jejich technologické výkonnosti a inovativnosti Zvýšení efektivnosti politického řízení inovačního systému Inovace 18

Zdroj: Analýza stavu výzkumu, vývoje a inovací v ČR a jejich srovnání se zahraničím v roce 2009 Struktura výstupů z VaVaI, financovaných z veřejných prostředků Počet výzkumných pracovníků v ČR Počet aplikovaných výstupů Počet ostatních výstupů (konference, výstavy, workshopy atd.) Počet publikačních výstupů Na 1 aplikovaný výstup připadá  19,5 publikačních výstupů 19

Vysoké školy – současný stav Struktura VŠ k Veřejné vysoké školy 26 počet studentů Státní vysoké školy 2 počet studentů Soukromé vysoké školy 45 počet studentů Počet studentů VŠ celkem Počet zaměstnanců VŠ toho akademických pracovníků

Aplikace mikroekonomických modelů pro vytvoření vyvážené VaV infrastruktury vysokých škol Máme vyváženou strukturu VŠ ve vzdělávacích činnostech Máme nevyváženou strukturu VŠ v inovačních procesech Pouze Praha a Brno mají relativně kvalitní infrastrukturu, která má vyvážený poměr mezi vzdělávacími a výzkumnými aktivitami Jak vytvořit provázanou infrastrukturu v ostatních regionech? 21

Jak podpořit inovace – 7 cílů pro další období 1.Získat dodatečné investice do VaVaI z privátního sektoru 2.Podpořit významně kvalifikované instituce aplikovaného výzkumu 3.Podpořit spolupráci mezi VŠ/VVI a podniky 4.Podpořit ochranu duševních práv k dosaženým výsledkům 5.Zajistit kvalifikované lidské zdroje, podpořit mobilitu 6.Umožnit využití zejména nově vzniklých infrastruktur pro výzkum, vývoj a inovace soukromým sektorem 7.Podpořit inovativní podniky, zejména malé a střední 22

Děkuji za pozornost! 23