Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Příslovečné určení Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Seznámí žáky s druhy příslovečného určení a jeho funkcí ve větě
SKLADBA (SYNTAX) Příslovečné určení - Pu
Příslovečné určení/Adverbiale - není nutným významovým doplněním slovesa - s přísudkem je spojeno vztahem slabé závislosti - přímykáním - obsazuje pravovalenční pozici
Příslovečné určení vyjadřuje: - průvodní okolnosti děje, jejich míru, kvalitu, vlastnosti Př. Přicházel pozdě večer. Běžel jako o závod. Pro potěšení si často zvesela zazpíval.
Příslovečné určení je nejčastěji vyjádřeno : 1) příslovcem Odjel nadlouho. 2) podstatným jménem - prostým pádem Jel autem. - předložkovým pádem Odjel na rok. 3) infinitivem Odjel studovat..
Druhy příslovečného určení: a) místa - Pum b) času - Puč c) způsobu - Puzp d) příčiny - Pupříč
Příslovečné určení místa - Pum otázky: kde ? kudy ? kam ? až kam ? odkud ? Pracuje na zahradě. Proběhl parkem. Pospíchal do tanečních. Záclony dosahovaly až na zem. Pocházel z Rožnova pod Radhoštěm.
Příslovečné určení času - Puč otázky: kdy ? odkdy ? dokdy ? jak dlouho ? jak často ? Přišel večer. Od neděle mám angínu. Pracuji do 4 hodin. Budu studovat ještě 3 roky. Potkáváme se denně.
Příslovečné určení způsobu - Puzp otázky: jak ? jakým způsobem ? a) míry – jak ?, do jaké míry ? b) prostředku – s čí pomocí ? c) zřetele – vzhledem k čemu ? Zpívá falešně. Probíhalo to zdlouhavě. Velmi se těšil. Cestovali lodí. Vysvětlíme to odborně.
Příslovečné určení příčiny/důvodu – Pupříč/Pudův otázky: proč ? z jaké příčiny/z jakého důvodu? a) účelu – za jakým účelem ? b) podmínky – za jaké podmínky ? c) přípustky – i přestože ? d) průvodních okolností - Zemřel hlady. Pro nemoc se nezúčastnil. Šla si zaplavat. Uvidíme podle výsledků. Při nejlepší vůli to nejde. Seděli mlčky.
!!! POZOR !!! !!! POZOR !!! V jedné větě se může vyskytnout několik různých druhů příslovečných určení, často jsou navzájem ve vztahu nadřazenosti, tedy jsou si členy řídícími a závislými: Letos v srpnu jsme si konečně i přes maminčin nesouhlas pořídili na zahradě tenisový kurt. Puč Pum Pupřípustky Pum
Vyhledej v následujících větách příslovečné určení urči jejich druh: Před jeho domem stál zástup lidí. Přes zákaz tam odpoledne šel.. Venku tiše poletovaly vločky. I přes nepřízeň osudu je optimista. Mám to pro sestru. Běžel jako o závod. před domem - Pum přes zákaz – Pupřípustky, tam – Pum, odpoledne – Puč venku – Pum, tiše - Puzp i přes nepřízeň - Pupřípustky pro sestru - Puúčelu jako o závod - Puzp
Doplňte vhodná příslovečná určení: Začali (Puč) … včera Je líný jako (Puzp) … veš. Trpěl (Pupříč) … hladem a žízní. Pojedeme (Pupodmín) … za (hezkého) počasí. Usmívala se (Puzp) … překrásně. Jídlo je upravené (Puzřetele) … chutně. Pracuje na (Pum) … zahradě.
Rozlište příslovečná určení způsobu a míry: Most byl dlouhý 200 metrů. Pumíry Provaz byl příliš slabý. Pumíry Prázdniny ubíhají rychle. Puzpůsobu Pěšky tam nepůjdu. Puzpůsobu Velmi mě trápila smutná vzpomínka. Pumíry
Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008