Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Nepravidelnosti větné stavby
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Digitální učební materiál
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Pravopis souhláskové skupiny n/nn
Postup při určování větných členů
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Příslovečné určení Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Věty podle postoje mluvčího
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Zvláštnosti větné stavby
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.5.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Rozvíjející větné členy - opakování -
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková Příslovečné určení PU Veronika = lyžuje dobře v lese v zimě rychle.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ příslovečné určení 1 Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-25 Ročník:
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Příslovečná určení VY_32_INOVACE_03-26 Ročník:
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Téma:Příslovečné určení Jméno autora:Kateřina Turzová Vytvořeno dne: Metodický popis – anotace:Seznámí žáky s druhy příslovečného určení a jeho funkcí ve větě

SKLADBA (SYNTAX) Příslovečné určení - Pu

Příslovečné určení/Adverbiale - není nutným významovým doplněním slovesa - s přísudkem je spojeno vztahem slabé závislosti - přímykáním - obsazuje pravovalenční pozici

Příslovečné určení vyjadřuje: - průvodní okolnosti děje, jejich míru, kvalitu, vlastnosti Př. Přicházel pozdě večer. Běžel jako o závod. Pro potěšení si často zvesela zazpíval.

Příslovečné určení je nejčastěji vyjádřeno : 1) příslovcem Odjel nadlouho. 2) podstatným jménem - prostým pádem Jel autem. - předložkovým pádem Odjel na rok. 3) infinitivem Odjel studovat..

Druhy příslovečného určení: a) místa - Pum b) času - Puč c) způsobu - Puzp d) příčiny - Pupříč

Příslovečné určení místa - Pum otázky: kde ? kudy ? kam ? až kam ? odkud ? Pracuje na zahradě. Proběhl parkem. Pospíchal do tanečních. Záclony dosahovaly až na zem. Pocházel z Rožnova pod Radhoštěm.

Příslovečné určení času - Puč otázky: kdy ? odkdy ? dokdy ? jak dlouho ? jak často ? Přišel večer. Od neděle mám angínu. Pracuji do 4 hodin. Budu studovat ještě 3 roky. Potkáváme se denně.

Příslovečné určení způsobu - Puzp otázky: jak ? jakým způsobem ? a) míry – jak ?, do jaké míry ? b) prostředku – s čí pomocí ? c) zřetele – vzhledem k čemu ? Zpívá falešně. Probíhalo to zdlouhavě. Velmi se těšil. Cestovali lodí. Vysvětlíme to odborně.

Příslovečné určení příčiny/důvodu – Pupříč/Pudův otázky: proč ? z jaké příčiny/z jakého důvodu? a) účelu – za jakým účelem ? b) podmínky – za jaké podmínky ? c) přípustky – i přestože ? d) průvodních okolností - Zemřel hlady. Pro nemoc se nezúčastnil. Šla si zaplavat. Uvidíme podle výsledků. Při nejlepší vůli to nejde. Seděli mlčky.

!!! POZOR !!! !!! POZOR !!! V jedné větě se může vyskytnout několik různých druhů příslovečných určení, často jsou navzájem ve vztahu nadřazenosti, tedy jsou si členy řídícími a závislými: Letos v srpnu jsme si konečně i přes maminčin nesouhlas pořídili na zahradě tenisový kurt. Puč Pum Pupřípustky Pum

Vyhledej v následujících větách příslovečné určení urči jejich druh: Před jeho domem stál zástup lidí. Přes zákaz tam odpoledne šel.. Venku tiše poletovaly vločky. I přes nepřízeň osudu je optimista. Mám to pro sestru. Běžel jako o závod. před domem - Pum přes zákaz – Pupřípustky, tam – Pum, odpoledne – Puč venku – Pum, tiše - Puzp i přes nepřízeň - Pupřípustky pro sestru - Puúčelu jako o závod - Puzp

Doplňte vhodná příslovečná určení: Začali (Puč) … včera Je líný jako (Puzp) … veš. Trpěl (Pupříč) … hladem a žízní. Pojedeme (Pupodmín) … za (hezkého) počasí. Usmívala se (Puzp) … překrásně. Jídlo je upravené (Puzřetele) … chutně. Pracuje na (Pum) … zahradě.

Rozlište příslovečná určení způsobu a míry: Most byl dlouhý 200 metrů. Pumíry Provaz byl příliš slabý. Pumíry Prázdniny ubíhají rychle. Puzpůsobu Pěšky tam nepůjdu. Puzpůsobu Velmi mě trápila smutná vzpomínka. Pumíry

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008