Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011"— Transkript prezentace:

1 Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba 7. 20. listopadu 2011
VY_32_INOVACE_2C_10_PRISLOVECNE_URCENI Větná stavba 7. 20. listopadu 2011 Příslovečné určení – místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, přípustky, podmínky Charakteristika příslovečného určení a jejich typů, příklady jejich použití.

2 Úkol pro žáky: ÚKOL: Podle výkladu a prezentace doplňte do vynechaných míst v textu správná slova (pracovní list je v příloze).

3 Pracovní list – příslovečné určení (doporučuji pracovat v MicrosoftWord)
………………... větný člen, který rozvíjí sloveso, ………………... jméno, příslovce ptáme se na něj různými příslovci, jeho druhy jsou: Příslovečné určení MÍSTA – označuje místní okolnosti děje, ptáme se otázkami: Kde? Kam? Odkud? Kudy? (například: Přijel z ………………...) Příslovečné určení ČASU – vyznačuje se ………………... okolnostmi děje, ptáme se otázkami: Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? Na jak dlouho? (například: ……………….. odjel.) Příslovečné určení ZPŮSOBU – popisuje vlastnost děje, ptáme se otázkami: Jak? Jakým způsobem? (Je silný jako ­………………..) Příslovečné určení MÍRY – vyjadřujeme množství, ptáme se otázkami: Kolik? Jak mnoho? O kolik? Do jaké míry? (například: Přijel o ……………….. déle.) Příslovečné určení PŘÍČINY- vyjadřuje příčinu, ptáme se otázkami: Proč? Z jakého důvodu? Z jaké příčiny? (například: Pro smutek ho opomíjela.) Příslovečné určení ÚČELU – vyjadřuje, co je ………………... děje, ptáme se otázkou: Za jakým ………………...? (například: Odjel za zábavou.) Příslovečné určení PODMÍNKY – vyjadřuje podmínku – ptáme se: Za jaké ………………...? (například: Při nedodržení postupu to nevyjde.) Příslovečné určení PŘÍPUSTKY – vyjadřuje něco nepředpokládaného – ptáme se otázkami: Navzdory čemu? I přes co? I v jakém případě? (například: Přes nepřízeň počasí odjel.) 

4 Které jsou základní větné členy?
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ rozvíjející větný člen, který rozvíjí sloveso, přídavné jméno a příslovce ptáme se na něj různými příslovci Které jsou základní větné členy?

5 Druhy příslovečného určení:
Příslovečné určení MÍSTA Příslovečné určení ČASU Příslovečné určení ZPŮSOBU Příslovečné určení MÍRY Příslovečné určení PŘÍPUSTKY Příslovečné určení PODMÍNKY Příslovečné určení ÚČELU Příslovečné určení PŘÍČINY

6 Příslovečné určení MÍSTA
označuje místní okolnosti děje ptáme se otázkami: Kde? Kam? Odkud? Kudy? Například: Přijel z Ostravy. Přijel odkud? Přijel z Ostravy. Příslovečné určení místa

7 Příslovečné určení ČASU
vyznačuje se časovými okolnostmi děje ptáme se otázkami: Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? Na jak dlouho? například: Včera odjel. Kdy odjel? Odjel včera. Příslovečné určení času

8 Příslovečné určení ZPŮSOBU
popisuje vlastnost děje například: Je silný jako býk. ptáme se otázkami: Jak? Jakým způsobem? Jak je silný? Jako býk.

9 Příslovečné určení MÍRY
vyjadřujeme množství ptáme se otázkami: Kolik? Jak mnoho? O kolik? Do jaké míry? například: Přijel o hodinu déle. Přijel o kolik déle? Přijel o hodinu déle. Příslovečné určení míry

10 Příslovečné určení PŘÍČINY
vyjadřuje příčinu ptáme se otázkami: Proč? Z jakého důvodu? Z jaké příčiny? Pro smutek ho opomíjela. Proč ho opOmíjela? Pro smutek ho opomíjela. Příslovečné určení příčiny

11 Příslovečné určení ÚČELU
vyjadřuje, co je účelem děje ptáme se otázkou: Za jakým účelem? například: Odjel za zábavou. Příslovečné určení účelu Odjel za jakým účelem? Odjel za zábavou.

12 Příslovečné určení PODMÍNKY
vyjadřuje podmínku ptáme se otázkou: Za jaké podmínky? například: Při nedodržení postupu to nevyjde. Příslovečné určení podmínky Za jaké podmínky to nevyjde? Při nedodržení postupu to nevyjde.

13 Příslovečné určení PŘÍPUSTKY
vyjadřuje něco nepředpokládaného ptáme se otázkami: Navzdory čemu? I přes co? I v jakém případě? například: Přes nepřízeň počasí odjel. Příslovečné určení přípustky I v jakém případě odjel? Přes nepřízeň počasí odjel.

14 PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ - ŘEŠENÍ
rozvíjející větný člen, který rozvíjí sloveso, přídavné jméno, příslovce ptáme se na něj různými příslovci druhy: Příslovečné určení MÍSTA – označuje místní okolnosti děje, ptáme se otázkami: Kde? Kam? Odkud? Kudy? (například: Přijel z Ostravy) Příslovečné určení ČASU – vyznačuje se časovými okolnostmi děje, ptáme se otázkami: Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? Na jak dlouho? (například: Večer odjel.) Příslovečné určení ZPŮSOBU – popisuje vlastnost děje, ptáme se otázkami: Jak? Jakým způsobem? (Je silný jako ­býk.) Příslovečné určení MÍRY – vyjadřujeme množství, ptáme se otázkami: Kolik? Jak mnoho? O kolik? Do jaké míry? (například: Přijel o hodinu déle.) Příslovečné určení PŘÍČINY- vyjadřuje příčinu, ptáme se otázkami: Proč? Z jakého důvodu? Z jaké příčiny? (například: Pro smutek ho opomíjela.) Příslovečné určení ÚČELU – vyjadřuje, co je účelem děje, ptáme se otázkou: Za jakým účelem (například: Odjel za zábavou.) Příslovečné určení PODMÍNKY – vyjadřuje podmínku – ptáme se: Za jaké podmínky? (například: Při nedodržení postupu to nevyjde.) Příslovečné určení PŘÍPUSTKY – vyjadřuje něco nepředpokládaného – ptáme se otázkami: Navzdory čemu? I přes co? I v jakém případě? (například: Přes nepřízeň počasí odjel.)

15 Použité zdroje: Obrázky jsou použity ze sdílené galerie Microsoft PowerPoint •BLAŽEK, Štěpán. Přehled učiva českého jazyka základní školy: shrnutí učiva ročníku, příprava k přijímacím zkouškám, pomůcka pro průběžné studium teorie, snadné opakování základů pro studenty středních škol. 2. upr. vyd. Brno: Nová škola, 1999, 50 s. ISBN STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 191 s. ISBN


Stáhnout ppt "Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011"

Podobné prezentace


Reklamy Google