Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_18_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky

2 ANOTACE Materiál slouží jako souhrnné opakování o příslovečném určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky.

3 Rozvíjející větné členy (příčiny, účelu, podmínky, přípustky)
SKLADBA Rozvíjející větné členy – Příslovečné určení (příčiny, účelu, podmínky, přípustky)

4 Příslovečné určení Pu Závisí: na slovese na přídavném jméně
na příslovci Formální vztah: slabá závislost (přimykání)

5 Bývá vyjádřen: příslovcem podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje různé okolnosti děje příčinu účel podmínku přípustku

6 Příslovečné určení příčiny Pup:
Ptáme se: proč z jaké příčiny Příslovečné určení příčiny vyjadřuje příčinu, která vyvolává nějaký děj. Příčina předchází děj. Neviděla pro slzy. Děti skákaly radostí.

7 Příslovečné určení účelu Puú
Ptáme se: za jakým účelem Příslovečné určení účelu vyjadřuje, co je cílem děje. Účel následuje po ději. Běž se do koupelny umýt. Řekl to na vysvětlenou.

8 Příslovečné určení podmínky Pupo
Ptáme se: za jaké podmínky Příslovečné určení podmínky vyjadřuje podmínku, která umožňuje, aby děj věty nastal. Za deště na výlet nepojedeme.

9 Příslovečné určení přípustky Pupříp:
Ptáme se: navzdory čemu i přes co i v jakém případě Příslovečné určení přípustky vyjadřuje něco nepředpokládaného, překvapivého, co by mělo vést k opaku. Přípustka a děj jsou v rozporu. I přes déšť jdeme ven. I přes jeho znalosti zabloudil. Proti očekávání zkoušku udělal.

10 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google