rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
Větné členy Opakujeme.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Spojky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Významové poměry mezi hlavními větami
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy Skladba rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy

Věta jednoduchá základní větné členy podmět – kdo, co? přísudek – co dělá? 2. rozvíjející větné členy předmět – dalšími pádovými otázkami příslovečné určení – kde, kdy, jak, proč? přívlastek – jaký, který, čí? doplněk – jak + jaký?

Vedlejší věty podmětná – v HV chybí podmět přísudková – HV končí sponou předmětná – v HV je podmět přívlastková – HV končí podstatným jménem doplňková – VV lze připojit pomocí kterak příslovečná místní časová způsobová měrová příčinná – protože, poněvadž účelová – aby podmínková – jestliže, -li přípustková – ač, ačkoli

Souřadné poměry = významy mezi HV, VV i VČ slučovací – a stupňovací – ba vylučovací – nebo odporovací – ale příčinný – neboť důsledkový – proto

Doplň si, jaké jsou spojky: neboť, vždyť, totiž ale, avšak, však, sice - ale, nýbrž, leč a, i, nebo, ani, či, ani - ani, hned - hned, napřed - potom ba, ba - i, ba - ani, nejen - ale, nejen - i, nejen - nýbrž, dokonce, (nejen) - ale i proto, a proto, tedy, a tedy, tudíž, a tak nebo, anebo, buď - nebo, buď - anebo, či

souřadné poměry (HV, VV i VČ) Větné Členy ? Vedlejší Věty souřadné poměry (HV, VV i VČ) Po kdo, co podmětná slučovací + a Př co dělá přísudková stupňovací ♫ ba PU – M Č ZP kde kdy jak příslovečná – M vylučovací V nebo Pt pádové otázky předmětná odporovací X ale Pk jaký, který, čí přívlastková příčinný ← neboť Do jaký + jak doplňková důsledkový → a proto PAVOUČEK GRAF

Větný rozbor

VR s několikanásobným Po

VR s několikanásobným Pt

Graf SS

Graf SP