Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh přírodních zdrojů (trh půdy)  Co.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Ekonomická gramotnost
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Specializace  Kooperace  Dělba práce.
Mikroekonomie I Formování trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
HDP= hrubý domácí produkt
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mechanismus hospodářské koordinace
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Trh výrobních faktorů.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Nedokonalé konkurence
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Poptávka a poptávané množství
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Životní cyklus výrobku
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh přírodních zdrojů (trh půdy)  Co jsou to přírodní zdroje  Nabídka a poptávka přírodních zdrojů  Grafické znázornění

 Domácnosti (vlastníci) zde nabízejí půdu k obdělávání, ke stavbám, k zřizování silnic, dále vodu, suroviny (uhlí, rudu apod.)  Firmy se poptávají po těchto přírodních zdrojích, potřebují je ke své činnosti. Bez nich by nemohly uspokojit potřeby kupujících.  Za to, že lidé firmám propůjčují svůj majetek (přírodní zdroje), jim přísluší odměna. Na trhu přírodních zdrojů je touto odměnou tzv. renta. Renta je výnos z poskytování přírodních zdrojů. Zvláštnosti přírodních zdrojů:  jsou omezené  jsou těžko obnovitelné  jejich množství ubývá, čili vzácnost roste  Př. Orná půda je z plochy zeměkoule jen 2%, z plochy pevniny 7%

Nabídka na trhu přírodních zdrojů bude stálá, neměnná, nepružná, protože je není možno libovolně rozšiřovat (přiorat půdu apod.). Dokonce často dochází k tomu, že se nabídka těchto zdrojů snižuje. Jak bude vypadat funkce nabídky na trhu práce? Graficky - znázorni situaci na trhu půdy (platí stejně i pro ostatní přírodní zdroje):  D – poptávka firem po půdě  QA- množství půdy  r – renta – tedy cena pronájmu  S - nabídka půdy (přírodního zdroje) nabízejí vždy domácnosti – vlastníci půdy  E - rovnováha Bude neměnná, neelastická, tedy kolmá na osu x!

r QA S D E rE QE Rovnováha na trhu přírodních zdrojů

Znázorni graficky: a)Co se stane na trhu orné půdy, když se zvýší poptávka po obilí na trhu výrobků a služeb? b) Co se stane, změní-li se nabídka přírodních zdrojů  když stoupne?  když klesne? c) Co se stane, zvýší-li vláda rentu?