Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka."— Transkript prezentace:

1 Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka  Dělení poptávky  Poptávková funkce

2 Definice poptávky: Poptávka je množství zboží, které jsou spotřebitelé ochotni koupit při určité ceně. Dělení poptávky: Individuální – poptávka jednoho spotřebitele po jednom zboží Dílčí – poptávka všech spotřebitelů po jednom zboží Agregátní – poptávka všech spotřebitelů po veškerém zboží Poptávková funkce (křivka): Vznikne tak, že zkoumáme, jak se mění množství výrobků, které spotřebitelé nakupují při určitých cenách. Matematicky vyjádřeno - poptávané množství je funkcí ceny QD = f (P)D – demand poptávka Q – quantity množství P – price cena

3 Sestroj graf nabídky výrobce piva podle tabulky. Na osu x nanášej množství, 1 cm = 100hl, na osu y nanášej cenu 1 cm = 10Kč. Cena za 0,5 litruMnožství poptávané v hl. 5750 10550 20400 30350 40300

4 Graf by měl vypadat takto: D Zákon poptávky Poptávková křivka je klesající, protože při růstu cen, klesá množství poptávaného zboží.

5 Faktory ovlivňující poptávané množství: 1. CENA  čím je cena vyšší, tím nižší je poptávané množství a naopak 2. ZMĚNY CEN KOMPLEMENTU  komplement je zboží, jehož spotřeba je spojena se spotřebou jiného zboží, spotřeba jednoho vyvolává spotřebu druhého zboží, např. káva a cukr. 3. ZMĚNY CEN SUBSTITUTU  substitut je zboží, které je schopno nahradit při spotřebě jiné zboží, např. káva a čaj. 4. ZMĚNY V DŮCHODECH  čím vyšší důchod, tím větší poptávka 5. ZMĚNY V POPULACI  čím více lidí, větší poptávka 6. ZMĚNY VKUSU, PREFERENCE LIDÍ, MÓDA, TRADICE aj.

6 Všechny tato faktory se projeví na změně poptávaného množství. Na to reaguje i grafické vyjádření. Vždy, když se mění cena a ostatní faktory jsou neměnné, jde o posun bodu po křivce. Když dochází ke změně jiných faktorů, než je cena, jde o posun celé křivky. Znázorněte: - růst ceny okurek - co se děje s poptávkou po okurkách, když se zdraží ocet - co se děje s poptávkou po okurkách, když klesnou mzdy - co se děje s poptávkou po okurkách, když okurky shnijí.


Stáhnout ppt "Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka."

Podobné prezentace


Reklamy Google