Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018."— Transkript prezentace:

1 Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018

2 Model AD - AS V modelu AD - AS máme již uvolněn předpoklad stabilní cenové hladiny, takže se celková cenová hladina (P) může měnit. Navíc výrobní faktory mohou být neplně využity, plně využity nebo nadměrné využity. A tak zde je nutno rozlišit vývoj skutečného reálného produktu (Y) a vývoj potenciálního produktu (Y*). Potenciální produkt je produkt vyrobený při plném (optimálním) využití výrobních faktorů (tj. při plné zaměstnanosti a plném využití výrobních kapacit) a stabilní celkové cenové hladině.

3 Agregátní poptávka Agregátní poptávka (AD) vyjadřuje různá množství zboží a služeb (reálného produktu), která chtějí spotřebitele, firmy, vláda a zahraniční zákazníci koupit při různých cenových hladinách. Agregátní poptávka (AD) se skládá z těchto složek: spotřebních výdajů domácnosti (C), soukromých domácích investic (I), vládních nákupů statků (G), čistých exportů (NX). Platí tedy AD = C + I + G + NX.

4 Křivka agregátní poptávky Křivka agregátní poptávky je klesající: P AD Y

5 Tři efekty a klesající tvar křivky agregátní poptávky Klesající tvar křivky AD vysvětlují tři efekty. Efekt úrokové míry (Keynesův efekt) - pokles P vede k poklesu MD a tím i úrokové sazby, proto rostou I a C a tím i poptávaný produkt. Efekt bohatství (Pigouův efekt) - pokles P vede k růstu reálného bohatství domácností, proto roste C a tím i poptávaný produkt. Zahraniční efekt (zahraničně obchodní efekt) - pokles P vede k růstu konkurence schopnosti domácího zboží a proto roste vývoz, zahraniční zboží se stává ale dražší a tak současně klesá dovoz, výsledkem je pak růst čistých exportů a tím poptávaného produktu.

6 Agregátní nabídka Agregátní nabídka (AS) vyjadřuje různá množství zboží a služeb (reálného produktu), která chtějí firmy vyrábět při různých cenových hladinách. V dlouhém období je křivka AS (LAS) vertikální a odpovídá potenciálnímu produktu (Y*). Předpokladem jsou zde flexibilní ceny a náklady (např. nominální mzdy či ceny surovin). V krátkém období je křivka AS (SAS) zpravidla rostoucí, tedy čím vyšší je cenová hladina, tím větší produkt budou firmy nabízet. Předpokladem jsou zde krátkodobě fixní náklady (např. nominální mzdy či ceny surovin).

7 Křivka agregátní nabídky v dlouhém období P LAS Y* Y

8 Křivka agregátní nabídky v krátkém období P SAS Y

9 Dlouhodobá rovnováha a mezery produktu V modelu je tak třeba umět odlišit dlouhodobou rovnováhu (rovnováhu v dlouhém období - v LR) a rovnováhu v krátkém období (v SR), kde mohu vzniknout tzv. mezery produktu. A tak v modelu AD - AS nutno rozlišit tři různé situace: situaci dlouhodobé rovnováhy, kdy Y = Y*, situaci recesní (deflační) mezery produktu, kdy Y < Y*, situaci inflační mezery produktu, kdy Y > Y*.

10 Dlouhodobá rovnováha P LAS SAS P٭ E 0 AD Y* Y

11 Deflační mezera produktu P LAS Deflační mezera: Y 1 ‹ Y٭ a P 1 ‹ P٭ SAS P٭ E 0 P 1 E 1 AD 0 AD 1 Y 1 Y* Y

12 Inflační mezera produktu LAS SAS P 2 E 2 P٭ E 0 Inflační mezera: Y 2 › Y٭ a P 2 › P٭ AD 0 AD 2 Y٭ Y 2

13 Stagflace LAS P SAS 3 E 3 Stagflace : P 3 SAS 0 Y 3 ‹ Y٭ a P 3 › P٭ P٭ E 0 AD Y 3 Y٭ Y

14 Použitá a doporučená literatura Pavelka, T.: Makroekonomie. Základní kurz, vydání třetí, Melandrium, Slaný 2007, ISBN 80-86175-58-4, kap. 5 Pačesová, H.: Kapitoly z makroekonomie, Bankovní institut vysoká škola, Praha 2011, ISBN 978-80-7265-193-1, kap. III Vlček, J. a kol.: Ekonomie a ekonomika, 3. vydání, ASPI, Praha 2005, ISBN 80-7357-103-X, kap. 15


Stáhnout ppt "Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018."

Podobné prezentace


Reklamy Google