Zasedání předsednictva Rady vysokých škol , Praha V zorec pro rozdělování dotace na specifický výzkum z obecného pohledu metod vícekriteriálního hodnocení (rozšířená verze) Jana Talašová, Iveta Bebčáková PřF, Univerzita Palackého v Olomouci
2 Obsah K matematickým metodám hodnocení VŠ obecně Navržený vzorec pro SV Pro srovnání - dosud platný vzorec Pozitivní stránky nově navržené formule Sporné stránky navržené formule Ilustrativní příklady Celkové zhodnocení navržené formule Návrh alternativního řešení vzorce pro SV
3 K matematickým metodám hodnocení VŠ obecně Problematika hodnocení VŠ: různé úlohy z pohledu teorie vícekriteriálního hodnocení (uspořádání, porovnání se standardy, naplnění stanovených cílů, podíl na celkovém výsledku) (uspořádání, porovnání se standardy, naplnění stanovených cílů, podíl na celkovém výsledku) tomu odpovídající různé matematické metody Hodnocení VŠ s přímou vazbou na financování (např. SV): vhodný typ hodnocení: podíl dané VŠ na celkovém výkonu všech VŠ v dotované oblasti podíl dané VŠ na celkovém výkonu všech VŠ v dotované oblasti vhodná metoda pro tento typ hodnocení: Saatyho Analytický hierarchický proces (AHP) Saatyho Analytický hierarchický proces (AHP)
4 Navržený vzorec Podíl i-tého uchazeče na celkové dotaci na specifický výzkum je stanoven podle vzorce: kde: V i je bodové hodnocení výsledků uchazeče ve VaV za posledních 5let D i je počet doktorandů uchazeče k minulého roku M i je počet absolventů magisterského studia uchazeče za 12 měsíců před minulého roku A i je počet absolventů doktorského studia uchazeče za 12 měsíců před minulého roku
5 Navržený vzorec - poznámka k textu Pravidel Pravidla pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum, čl.III, bod 1: Formulace „Ministerstvo poskytne uchazeči podporu odpovídající jeho podílu na specifickém výzkumu, který se stanoví dle vzorce:...“ je nepřesná, neboť vzorec nevyjadřuje podíl dané VŠ na SV. Vhodnější formulace: „Podíl uchazeče na celkové dotaci poskytované ministerstvem na specifický výzkum se stanoví dle vzorce: …“ Vzorec není formálně zcela správně zapsán; správný zápis:
6 Pro srovnání - dosud platný vzorec Hodnocení uchazeče pro daný rok včetně nutného znormování: Skutečný podíl na dotaci je dán průměrem vypočteného podílu pro daný rok a skutečného podílu na dotaci v minulém roce: KiKi
7 Pro srovnání - dosud platný vzorec Význam symbolů: G i - prostředky získané i-tou VŠ na VaV v roce předcházejícím roku poskytnutí podpory, G 3i - prostředky získané i-tou VŠ na VaV za tři roky předcházející roku, který předchází roku poskytnutí podpory, C 3i - prostředky získané i-tou VŠ na VaV za tři roky předcházející roku, který předchází roku poskytnutí podpory, které mají výsledek v RIVu, K i = C 3i / G 3i - sporný „koeficient úspěšnosti“ výzkumu i-té VŠ, P i - přepočtený počet profesorů i-té VŠ v předcházejícím roce, D i - přepočtený počet docentů i-té VŠ v předcházejícím roce, U i - přepočtený počet akad. pracovníků i-té VŠ v předcházejícím roce, S i - počet studentů v doktorských studijních programech i-té VŠ v předcházejícím roce, A i - počet absolventů magisterských studijních programů i-té VŠ v předcházejícím roce.
8 Pozitiva navrženého vzorce Vzorec znamená pokrok ve srovnání s dosavadní formulí: jednoduchost srozumitelnost základních kritérií: výsledky ve VaV studenti podílející se na SV matematická korektnost vzorce v tom směru, že: dílčí hodnocení - vyjadřují podíly dané VŠ na celkových hodnotách v rámci všech VŠ v ČR agregace - průměrovány jsou průměrovatelné veličiny
9 Sporné stránky navrženého vzorce Kritéria: nevyjadřují podíl dané VŠ na realizovaném specifickém výzkumu; vhodnější kritéria ale narazí na nedostatek dostupných informací o výsledcích SV. Váhy: Třeba zdůvodnit volbu konkrétních vah, zejména u skupin studentů. Velká váha bodového hodnocení VaV bude znamenat značnou diferenciaci VŠ a podíly na dotaci odlišné od současného stavu. Kontinuitu financování není vhodné řešit „doladěním vah“ tak, aby rozdíly vzhledem k dosavadní formuli byly minimalizovány. Plynulost financování je dobré začlenit přímo do výpočtu dotace; např. průměrovat vypočtený podíl a skutečný podíl předchozího roku (vážený aritmetický průměr, váha minulého období se může postupně snižovat).
10 Sporné stránky navrženého vzorce Agregace váženým geometrickým průměrem: Jen zdánlivě dobře hlídá provázanost mezi studenty a vědeckým výkonem pracoviště (zkreslení vlivem sumace hodnot kritérií v rámci celé VŠ). Důsledky neaditivnost formule viz příklady 1 a 2. Podíl příjemce na dotaci v závislosti na jeho podílu na celkových dosažených výsledcích ve VaV a studentech započitatelných pro SV (předpoklad nenulového počtu doktorandů příjemce):
11 Agregace váženým geometrickým průměrem Příklad 1: změna rozdělení dotace na SV při fůzi dvou VŠ Předpokládejme, že existují pouze 3 VŠ; jejich podíly na celkových výsledcích VaV jsou v1, v2 a v3, podíly na studentech realizujících specifický výzkum s1, s2 a s3. Ukážeme, že v případě fůze dvou VŠ se může změnit rozdělení dotace, aniž by se na vědeckém výkonu i počtech studentů cokoliv změnilo. K výraznému nárůstu dotace u spojených VŠ dojde tehdy, když jedna má nízký počet studentů započitatelných pro SV a velký výkon ve VaV a druhá naopak (fůzí se nastolí zdánlivá vyváženost výsledků výzkumu a počtu studentů v něm zapojených). Důsledek pro praktické použití formule – nadhodnocuje VŠ s kombinací výrazně výzkumných a vzdělávacích fakult.
12 Podíl každé VŠ na dotaci: Podíly na dotaci po fůzi prvních dvou VŠ: Protože (viz obr. dále) zmenší se podíl na dotaci u třetí VŠ a zvětší u zfůzované dvojice VŠ (beze změny pouze pro v 2 =k.v 1, s 2 =k.s 1 ). zmenší se podíl na dotaci u třetí VŠ a zvětší u zfůzované dvojice VŠ (beze změny pouze pro v 2 =k.v 1, s 2 =k.s 1 ). Agregace váženým geometrickým průměrem Příklad 1: změna rozdělení dotace na SV při fůzi dvou VŠ
13 Nezáporný rozdíl snižující podíl třetí univerzity na dotaci v důsledku fůze prvních dvou: Agregace váženým geometrickým průměrem Příklad 1: změna rozdělení dotace na SV při fůzi dvou VŠ
14 Agregace váženým geometrickým pr ů m ě rem Příklad 2: Různá dotace na SV pro identická pracoviště dvou VŠ Předpokládejme, že existují jen dvě VŠ, univerzita 1 a univerzita 2. Každá z univerzit sestává ze dvou pracovišť (fakult) – univerzita 1 z pracovišť A a B, univerzita 2 z pracovišť C a D. Předpokládejme, že pracoviště A a C jsou co do hodnot kritérií uplatňovaných při stanovení dotace identická. Předpokládejme, že na obou univerzitách se používá pro rozdělování dotace na pracoviště stejný vzorec jako na centrální úrovni. Sledujme podíl pracovišť A a C na celkové dotaci při měnícím se podílu první univerzity na celkových výsledcích ve VaV. Uvidíme, že identická pracoviště mohou dostat výrazně rozdílné dotace. Důsledek pro použití formule: není vhodná pro rozdělování dotace uvnitř univerzit (studentské grantové agentury na úrovni univerzit)
15 Agregace váženým geometrickým pr ů m ě rem Příklad 2: Různá dotace na SV pro identická pracoviště dvou VŠ Univerzita 2 D=100, M=1200, A=10,V=(100-x) % Pracoviště C D=50, M=80, A=8, V=30% Pracoviště D D=50, M=1120, A=2,V=(100-x-30)% Univerzita 1 D=100, M=200, A=25,V=x % Pracoviště A D=50, M=80, A=8, V=30% Pracoviště B D=50, M=120, A=17,V=(x-30)%
16 Agregace váženým geometrickým pr ů m ě rem Příklad 2: Různá dotace na SV pro identická pracoviště dvou VŠ Rozdíl podílu na celkové dotaci na SV pracovišť A a C při měnících se hodnotách parametrů první z obou univerzit:
17 Celkové zhodnocení navržené formule Optimální stav: Formule, která by vyjádřila podíl dané vysoké školy na specifickém výzkumu v rámci českých VŠ. Překážky: Chybí potřebná data o výsledcích SV; použitá kritéria vyjadřují nikoliv výstupy SV, ale podmínky realizace SV. Není-li optimální, je navržená formule alespoň přijatelná? řídí VŠ směrem ke zlepšování podmínek pro SV, mírně zvýhodňuje některé VŠ proti jiným, není vhodná pro dělení dotace prostředků uvnitř VŠ.
18 Alternativní návrh formule pro SV Saatyho metoda AHP Výhody: standardizovaný postup pro stanovení vah i dílčích hodnocení, celková hodnocení mají jasnou interpretaci podílů na agregovaném cíli, netřeba uměle normalizovat. aditivita formule vylučuje zmíněné problémy multiplikativní formule; vzorec vhodný i pro dělení dotace uvnitř VŠ Nevýhoda: nepostihuje disproporci mezi podílem na výsledcích VaV a na studentech započitatelných pro SV (lze řešit omezeními pro poskytnutí podpory – např. minimální bodové hodnocení VaV na studenta započitatelného pro SV) (lze řešit omezeními pro poskytnutí podpory – např. minimální bodové hodnocení VaV na studenta započitatelného pro SV)
19 Literatura Návrh pravidel pro poskytování účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum podle zákona o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. MŠMT, Saaty, T. L.: The Analytic Hierarchy Process. New York, McGraw-Hill, Ramík, J.: Vícekriteriální rozhodování – Analytický hierarchický proces (AHP). OPF, Slezská univerzita, Karviná Talašová, J., Bebčáková, I.: Formule pro rozdělování prostředků na specifický výzkum – analýza současného stavu, návrh nového řešení. Hodnocení kvality vysokých škol. Sborník příspěvků z 8. semináře, Ústí nad Labem ledna 2007, MINO, Ústí nad Labem 2007, Kontakt: Doc. RNDr. Jana Talašová, CSc. Katedra matematické analýzy a aplikací matematiky Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého v Olomouci tř. Svobody 26, Olomouc