Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sacharidy.
Advertisements

Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
M O N O S A C H A R I DY.
Cukry I VY_32_INOVACE_CH1 – 18 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH06/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Polysacharidy.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vypracoval Miloslav Čunek
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
SACHARIDY. SACHARIDY - CUKRY jsou přírodní látky většinou rostlinného původu v molekulách jsou obsaženy atomy C, H, O obsahují jednu karbonylovou skupinu.
Cukry Sacharidy, glycidy.
VY_32_INOVACE_05_PVP_246_Hol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY II.
SACHARIDY CUKRY RZ
Cukry Alice Skoumalová.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Příjemce podpory – škola:
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 Cukry TEMA: Chemie - cukry.
Sacharidy - II. Obsah: Oligosacharidy Polysacharidy.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
Ch_052_Sacharidy - disacharidy Ch_052_Přírodní látky_Sacharidy - disacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
CHEMIE - Disacharidy Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Cukry Alice Skoumalová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

Sacharidy (Cukry) jsou většinou rostlinného původu skládají se z monosacharidů C6H12O6 – tj. základní stavební jednotka

Sumární vzorec – C6H12O6 Racionální vzorce:  

Sacharidy se dělí na : a) monosacharidy – 1 jednotka monosacharidu b) disacharidy – 2 jednotky monosacharidu c) polysacharidy – mnoho jednotek monosacharidu

a)Monosacharidy – 1 jednotka monosacharidu 1) Glukóza (hroznový cukr, dextróza) v hroznovém víně, v medu (33%) vzniká fotosyntézou v rostlinách člověk ji získává potravou v tkáních rostlin a živočichů jako zdroj energie, potřebná pro mozek a nervy

- v mléce savců - není sladká 2) Fruktóza (ovocný cukr) ve zralých plodech ovoce, v medu (38%) vzniká fotosyntézou v rostlinách má o 30% větší sladivost než řepný cukr při trávení se mění na tuk – zdroj energie Použití: ve zdravotnictví a sportu  (Pozn.: 1g medu = 10 000 květů). 3) Galaktóza - v mléce savců - není sladká

b) Disacharidy – 2 jednotky monosacharidu Sumární vzorec C12H22O11 Disacharidy reagují v kyselém nebo zásaditém prostředí s vodou = hydrolýza. Rozkládají se na monosacharidy.

1) sacharóza ( řepný cukr, třtinový cukr) skládá se z molekuly glukózy a fruktózy v cukrové řepě nebo v cukrové třtině   Při výrobě cukru vzniká nejdříve surový cukr – je hnědý. ten se pak čistí afinací vodní parou. Zahřátím cukru se cukr roztéká = taje - vzniká hnědý karamel. Ten může sloužit i jako potravinářské barvivo (E150).

tvořena glukózou a galaktózou v mateřském mléce Maltóza (sladový cukr) bílá krystalická látka méně sladká než sacharóza vzniká při klíčení ječmene je tvořena dvěma molekulami glukózy Laktóza (mléčný cukr) tvořena glukózou a galaktózou v mateřském mléce

Polysacharidy – tvořeny velkým počtem monosacharidů Škrob je tvořen dvěma polysacharidy: 1) amylóza (70%) – šroubovitá molekula ze 250-300 molekul glukózy, ve vodě rozpustná 2) amylopektin (30%) – rozvětvená molekula z několika tisíc molekul glukózy, ve vodě nerozpustná

Použití: Zahřátím škrobu vzniká koloidní roztok – škrobový maz – škrobení prádla, zahušťování omáček Škrob je zásobní látka, slouží k výživě rostlin. Obsažen v bramborách, banánech... S jódem zčerná = důkaz škrobu.

Glykogen - tvořen až 120 000 molekulami glukózy - je vlastně živočišný škrob - zásobní látka živočichů Celulóza (buničina) tvořena molekulami glukózy má stavební funkci – tvoří stěny buněk rostlin Použití: - výroba papíru, vaty, textilu, celofánu, plnidlo tablet - tvoří vlákninu – zdravá výživa