Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROPA Pavel Kratochvíl.
Advertisements

ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Znečištění moří, nadměrný rybolov
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečišťování vodních zdrojů.
surová nafta, zemní olej
Opec.
Život ve vodách tropického oceánu
Václav Hlavinka a Richard Andrýsek 2L 2012/2013
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Vliv dopravy na životní prostředí
Vytvořila Šárka Houdková
Nezbytná součást moderního života Jan Pokorný 2.L.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Kontaminace (znečištění) vody
Těžební průmysl Jan Plicka.
Vytvořil František Macek Lubomír Skokan.  Nerostné bohatství je souhrn věci, které potřebujeme k životu. Nejčastěji jde o stavební materiály(Mramor,pískovec,kámen….)rudy.
Voda.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
Energetické suroviny 5. ročník
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Organické sloučeniny v odborné.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Ekosystémy přírodní a umělé
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
ROPA.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Pří_023_Rozmanitost přírody – Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
-vznikla rozkladem zbytků pravěkých rostlin a živočichů -nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry – nejčastěji v oblasti kontinentálních šelfů -základní.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Hydrosféra základní složka života
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
Ropa Vypracoval: Lukáš Rigo Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
VY_32_INOVACE_ 19_ROPA ZŠ A MŠ JILEMNICE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Martina Chlumová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Černé zlato. Černé zlato Ropa (též (surová) nafta, zemní olej, černé zlato) je hnědá hořlavá kapalina tvořená směsí uhlovodíků, především alkanů.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Štípán Skalka Pavel Trnka Petr Augustin Jiří Janků
Vypracoval: Viktor Andrianov
ROPA Vypracovala: Eliška Dosoudilová Třída: 2L Datum:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Energetické suroviny 5. ročník
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Transkript prezentace:

Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc Ropa Pavel Koutný VOŠ a SPŠE Olomouc

Naleziště Je oblast, pod jejímž povrchem se nachází zásoby ropy. Ropné naleziště většinou zabírá větší oblast než oblast ropného pole. Na rozdíl od ropných polí mohou ropná naleziště zahrnovat i naleziště nekonvenční ropy- ropných břidlic a dehtových písků. Centrum největší koncentrace nalezišť konvenční ropy se postupně přesunulo z U.S.A do dalších oblastí světa jako Nigérie, Mexiko, Venezuela, oblast Kaspického jezera, Perského zálivu (který skýtá největší zásoby konvenční ropy); a s perspektivou do budoucnosti i oblast středoasijských republik. Z nalezišť nekonvenční ropy jsou pak největší Athabaské ropné písky v Kanadě a Dehtové písky Orinoco ve Venezuele.

Způsoby těžby Kdysi existovaly lokality, kde ropa přirozeně vyvěrala na zemský povrch. Nyní se ropa získává pomocí vrtů. Většinou je v nalezišti společně s ropou přítomen zemní plyn, který zajišťuje potřebný tlak, a tak může ropa samovolně vytékat. To se nazývá primární způsob těžby. Obvykle lze takto získat kolem 20 % ropy obsažené v nalezišti. S postupem času tlak klesá až k bodu, kdy musí nastoupit sekundární metody, jako je čerpání ropy pomocí pump, nebo udržování podzemního tlaku vodní injektáží, zpětným pumpováním zemního plynu, vzduchu, příp. CO2. Dohromady, primárními a sekundárními metodami se podaří vytěžit 25–35 % celkového množství ropy. Terciární metody nastupují v okamžiku, když už ani sekundární metody nestačí na udržení produkce a těžba je ještě stále ekonomická. Jejich principem je snížení viskozity zbývající ropy, většinou injektáží horké vodní páry získávané často kogenerací, přičemž se spalováním zemního plynu vyrábí elektřina a odpadní teplo je využito k tvorbě vodní páry. Někdy se také ropa rozehřívá zapálením části ropného ložiska. Příležitostně se také používá injektáž detergentů.

Využití Ropa i ropné výrobky jsou základním palivem pro dopravu a surovinou pro výrobu plastů. Vyrábějí se z ní i některé léky, hnojiva a pesticidy. Především chudší země používají ropné produkty také k výrobě elektřiny.

Katastrofy

Dopad na životní prostředí Ropa je všestranně škodlivá pro životní prostředí. Úniky ropy z ropovodů a lodí znečišťují životní prostředí; ropa je zodpovědná za smog v našich městech a způsobuje oteplování naší planety. Mořské ekosystémy, které jsou již oslabené nadměrným a destruktivním rybolovem, toxický znečištěním a klimatickými změnami nyní dostávají další rány prostřednictvím nedávných velkých úniků ropných látek. Jedním z vlivů ropy je, že „dusí“ mořský život, zanáší peří mořských ptáků a srst mořských savců. Je to jedovatá látka, kterou ptactvo a savci často vstřebají, když se od ní snaží očistit. Ryby ropu vstřebávají přímo prostřednictvím kůže a žábrami. Výpary a kontakt s ropou také mohou způsobit různé zdravotní problémy u lidí v zasažených oblastech. I v případech, kdy ropa přímo nezabíjí, může mít subtilnější, a o to zákeřnější, dlouhodobé negativní dopady. Například může poškodit rybí jikry a potěr a zahubit příští generace ryb. Může se navíc hromadit v potravinových řetězcích, jelikož dravci (včetně lidí) pojídají ryby (a jiné živočichy), obsahující ropné látky v dávkách, které je nezabijí, ale při vyšších koncentracích mohou mít velice neblahé dopady na živé organismy.

Děkuji za pozornost! Zdroje: wikipedia.org