Velká Británie: od „volného“ ke „kontrolovanému“ libertariánství Jan Outlý, Metropolitní univerzita Praha,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura členění (dělení) členských příspěvků (14
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Analýza Centra ProEquality
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Veronika Frolíková Michaela Kristianová.
1 Sdružení řemesel a malých podniků ve stavebnictví (CAPEB) FINANCOVÁNÍ SOCIÁLNÍHO DIALOGU Leden 2008 Seminář o sociálním dialogu 15. únor 2008 (na projektu.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
Regionální funkce knihoven v roce 2005 a v roce 2006 současný stav, problémy a perspektivy Regionální funkce knihoven listopadu 2005 Národní knihovna.
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
Volební systém České republiky
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Rozpočty územních samosprávných celků
Dělba moci.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Financování regionálního školství
Ekonomika politických stran. Identifikace  Vznik dle zákona č. 424/1991 Sb. o sdružování v politických stranách a v politických hnutích  Evidence ve.
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Příležitosti a rizika profesní komory pro sociální pracovníky v sociálních službách Presentace pro seminář Výboru pro sociální politiku PČR Daniela.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Institut ochránce práv dětí
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Poznatky z kontrol agentur práce
HAZARD V ČÍSLECH.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Velká Británie: od „volného“ ke „kontrolovanému“ libertariánství Jan Outlý, Metropolitní univerzita Praha,

■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK?  Modely financování stran – volná soutěž x sbližování finančních možností – silnější pozice kandidátů x silnější pozice stran  Egalitářsko – kandidátský (dříve Rusko, teoreticky)  Egalitářsko – stranický (Německo)  Libertariánsko – kandidátský (USA)  Libertariánsko – stranický (UK)  Modely financování stran – volná soutěž x sbližování finančních možností – silnější pozice kandidátů x silnější pozice stran  Egalitářsko – kandidátský (dříve Rusko, teoreticky)  Egalitářsko – stranický (Německo)  Libertariánsko – kandidátský (USA)  Libertariánsko – stranický (UK) USA (druhý libertariánský model):  Limit na individuální dar  Žádný limit na celkové náklady kampaně UK do roku 2001  Žádný limit na individuální dar  Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany  Omezení nákladů kampaně u kandidátů  Omezené státní financování

■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK? UK do roku 2001  Žádný limit na individuální dar  Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany  Omezení nákladů kampaně u kandidátů  Omezené státní financování  Short Money  příspěvek opozičním poslaneckým klubům (ne stranám jako takovým)  nárok mají subjekty disponující alespoň 2 poslanci  prostředky jsou přísně účelově vázány na úkony spojené s parlamentní prací  Cranborn Money  obdoba Short Money pro Sněmovnu lordů  nárok mají dvě nejsilnější opoziční strany  fixní částka zvyšovaná o inflaci  Institut Lídra opozice  hrazení nákladů na kancelář předsedy nejsilnější opoziční strany  náklady musejí být vyúčtovány a potvrzeny auditorem  příplatek k poslanecké mzdě  2004: 67 tis. GBP / rok (základní poslanecký plat činil 49 tis. GBP / rok).

■ Jaké principy zdůrazňuje právní regulace v UK? UK do roku 2001  Žádný limit na individuální dar  Žádný limit na celkové náklady kampaně pro strany  Omezení nákladů kampaně u kandidátů  Omezené státní financování  Kontrola – vykazování darů  Strany  Neměly povinnost vykazovat výši ani původ darů (ač na nich při absenci státního financování byly závislé)  Povinnost vykazovat dary ve svém účetnictví měli donoři - právnické osoby --> kontrola v praxi nemožná  Nejsou-li stanovena pravidla, není co porušovat - žádné sponzorské aféry  Kandidáti  Kontrola existovala --> Richard Katz: britský systém "může mít pod kontrolou malou korupci, zatímco ignoruje možnost nakupování vlivu na celostátní úrovni či nekalostí" (KATZ, Richard, S.: Democracy and Elections. New York and Oxford 1997, s. 276)

 Zásadní změna  2000 (od r. 2001) PPERA – Political Parties, Elections and Referendum Act)  Nastartoval procesy, které vedly v roce 2009 k další úpravě:  PPEA (Political Parties and Elections Act).  Zásadní změna  2000 (od r. 2001) PPERA – Political Parties, Elections and Referendum Act)  Nastartoval procesy, které vedly v roce 2009 k další úpravě:  PPEA (Political Parties and Elections Act). Hlavní zásady PPERA z r  Maximální náklady na kampaň  Úprava délky kampaně (na jakou dobu se limit nákladů vztahuje)  Kontrola  Státní financování Hlavní zásady PPERA z r  Maximální náklady na kampaň  Úprava délky kampaně (na jakou dobu se limit nákladů vztahuje)  Kontrola  Státní financování ■ Trendy a přístupy současných reforem

Maximální náklady na kampaň  Kandidáti  pevná částka GBP  plus částka dle počtu voličů  venkovské obvody 6,2 pence  městské obvody 4,6 pence  průměrný počet voličů 2001* -->  venkovský obvod GBP (33 % prům. roční mzdy)  městský obvod GBP (29 % prům. roční mzdy)  Strany  30 tisíc liber na obvod (až 19,5 mil. GBP celostátně) (103 % prům. roč. mzdy)  nebo (výhodné pro strany kandidující jen v menším počtu obvodů) 810 tisíc GBP v Anglii, 120 tis. GBP ve Skotsku a 60 tis. GPB ve Walesu Hlavní zásady PPERA z r. 2000

■ Trendy a přístupy současných reforem Délka kampaně (na jakou dobu se limit vztahuje)  Kandidáti  zpravidla interval mezi dnem ohlášení voleb (rozpuštění Dolní sněmovny) a dnem voleb  Strany  356 dní před volbami – všechny peněžité i nepeněžité výdaje specifikované v zákoně se za toto období započítávají do limitu nákladů.  Kandidáti měli k dispozici mnohem menší částku, než mohla v obvodu utratit jejich strana, ale na podstatně kratší období. Hlavní zásady PPERA z r. 2000

■ Trendy a přístupy současných reforem Kontrola Zřízena Volební komise (The Electoral Commission)  Dolní sněmovnou jmenovaná, ale nezávislá komise disponující výkonným aparátem (cca 150 zaměstnanců)  10 komisařů jmenovaných na dobu 4 let  kandidáti na členství nesmějí být v době jmenování činní v politice již 10 let Hlavní zásady PPERA z r  strany podávají EC přehled přijatých darů s identifikací donorů  mimo volby 4x ročně  v době kampaně 1x týdně  vztahuje se na dary  nad 5 tis. GBP pro ústředí strany (od ,5 tis.)  nad 1 tis. GBP pro místních organizace a individuální kandidáty (od 2009 (1,5 tis)  do 21 dnů po volbách strany podávají kompletní zprávu o darech, eviduje se každý dar  nad 200 GBP pro stranu  nad 50 GBP pro kandidáta  jednou ročně podávají strany EC výroční finanční zprávu  povinnost reportovat dary zůstala i jejich poskytovatelům - EC má informace z obou zdrojů a může kontrolovat, zda se shodují

■ Trendy a přístupy současných reforem Státní financování Rozšířeno o tzv. Policy Development Grants  Celkem 2 mil. GBP / rok rozdělované mezi všechny strany mající alespoň 2 poslance proporčně dle jejich síly. Hlavní zásady PPERA z r. 2000

 Zavedení limitů na výši daru.  Přijetí opatření zabraňující porušování či obcházení omezení na výši daru.  Zabránit neustálému růstu nákladů na kampaň snížením jejich stopů.  Posílení kontroly financování třetími stranami.  Rozšíření státního financování stran v zájmu stabilizace systému a dosažení férovějších podmínek.  Státního financování by stranám mělo být přiznáváno úměrně jejich voličské podpoře.  Lepší a průhlednější přístup veřejnosti k informacím o zdrojích, z nichž jsou strany financovány.  Posílení pravomocí a kapacit Volební komise, aby mohla financování stran lépe kontrolovat. ■ Trendy a přístupy současných reforem 2006: aféra loans for peerages 2007: falešný sponzor Labour Party : Ashcroft Money Impulsy k úpravám regulace po r Loans for peerages  2007: šetření a zpráva sira Haydena Phillipse. Návrhy: Nejprve krach jednání mezi stranami, po aféře s falešným sponzorem znovu otevřeno  2009 PPEA (Political Parties and Elections Act), účinnost od 2010.

 Kandidáti  pevná částka GBP  plus částka dle počtu voličů  venkovské obvody 6,2 pence  městské obvody 4,6 pence ■ Trendy a přístupy současných reforem 25 tis. GBP na 1. fázi kampaně (od 1. ledna do rozpuštění Sněmovny) + 7,2 tis. GBP na horkou fázi kampaně 7 p 5 p 7 p 5 p Podstatné navýšení:  průměrný obvod  cca 30 tis. GBP pro 1. fázi kampaně (4, 5 měsíce)  cca 11 tis. GBP pro 2. fázi (2010: až 6. 5.)  Strany  30 tisíc liber na obvod (až 19,5 mil. GBP celostátně)  Kandidáti mají k dispozici mnohem vyšší limit, než může v obvodu utratit jejich stranické ústředí, a to na mnohem kratší období. Vybrané změny v PPEA

■ Trendy a přístupy současných reforem Kontrola The Electoral Commission  Dolní sněmovnou jmenovaná, ale nezávislá komise disponující výkonným aparátem (cca 150 zaměstnanců)  10 komisařů jmenovaných na dobu 4 let  kandidáti na členství nesmějí být v době jmenování činní v politice již 10 let  4 z 10 členů komise nově nominováni přímo politickými stranami a jde o dosud aktivní politiky  U ostatních 6 komisařů se zkracuje požadavek odstupu od výkonu politické funkce na 5 let  EC dostává pravomoc vyšetřovat podezření a udělovat pokuty. Vybrané změny v PPEA

■ Trendy a přístupy současných reforem Zdroj: EC

■ Trendy a přístupy současných reforem Procentuelní využití maximálních nákladů na kampaň, 2010 Zdroj: EC

■ Hlavní nedostatky systému  Perfektní transparentnost nahlášených darů X neschopnost EC vynucovat jejich úplnost (změna s přijetím PPEA?)  Žádná z hlavních kauz mezi lety nevedla k vznesení obvinění  Limity na kampaně jsou spíše virtuální – nejsou využívány a platí tak stále libertariánský princip Zdroj: EC

■ Hlavní nedostatky systému  Perfektní transparentnost nahlášených darů X neschopnost EC vynucovat jejich úplnost (změna s přijetím PPEA?)  Žádná z hlavních kauz mezi lety nevedla k vznesení obvinění  Limity na kampaně jsou spíše virtuální – nejsou využívány a platí tak stále libertariánský princip  Prodloužení doby kampaně povede k větším nárokům na dobrovolnickou práci agitátorů (  v kombinaci s vyššími limity potenciál profesionalizace stran)  Nezavedeny limity na dary – kampaň může výrazně ovlivnit dar od několika donorů.

■ Hlavní nedostatky systému Průměrná výše daru dle typu sponzora Zdroj: EC, výpočty autor