Kontrola podmíněnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Možnosti a limity kontroly obcí
NOVÁ LEGISLATIVA EU LFA O podmínkách poskytování plateb horským oblastem, oblastem s jinými znevýhodněními (LFA) Ing. Pavel Stonawský Akreditovaný poradce.
AEO v roce 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova:
Sächsisches Staatsministerium der Finanzen Referat 17 – Kontrolle EU-Fonds Kontrola operací v rámci finanční kontroly EU Informační akce pro projektové.
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství Ministerstvo zemědělství Odbor Řídící orgán OP.
Obecná část rozpočtového práva III
Zemědělci a vodohospodáři – protivníci nebo spojenci? J a n K l í r Výzkumný ústav rostlinné výroby Praha - Ruzyně
Nitrátová směrnice (aktuální informace)
David Novák 28/ Auditní činnost v rámci ROP Jihozápad.
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Aktivity v zájmu zvyšování bezpečnosti půdy Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský Hroznová 2, Brno Veronika Večeřová www.ukzuz.cz.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Kontrola podmíněnosti Pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce dotací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství 1.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Zásady správné zemědělské praxe
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Marie Trantinová ÚZEI - pracoviště Opava Ústí nad Labem
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
Komunální odpadní vody a kaly
Nové standardy GAEC.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Eva Měráková, Lenka Jandová
Nitrátová směrnice v LPIS
1 Znevýhodněné oblasti a Natura 2000 Ing. Jaroslav Humpál ÚZEI Praha.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 1 - Současná situace v ČR Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond pro.
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 5 - Přístup ke cross compliance Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond.
Podmínky pro poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech a oblastech s jinými znevýhodněními.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Kontrola podmíněnosti Shrnutí klíčových informací Martin MISTR Ministerstvo zemědělství.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Změny v požadavcích podmíněnosti v novém programovacím období
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Nové požadavky pro zemědělské podniky v oblasti cross compliance Ing. Martina Svobodová Agroteam CZ s.r.o.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
CROSS-COMPLIANCE Milan Kouřil DAPHNE ČR – Institut aplikované ekologie Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross compliance – součást SZP EU a jeho legislativní základy Ing.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Cross compliance Ing. Petr Jakobe, CSc., Střední zemědělská a potravinářská.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Zákonné požadavky na hospodaření SMR Minimální požadavky pro AEO Ing. Jan Dvorský
Příspěvek na hospodaření v rámci AGROENVIRONMENTÁLNÍCH OPATŘENÍ ČESKÉ REPUBLIKY LUŽE Listopad 2008 Jan Simek DAPHNE ČR - Institut aplikované ekologie.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Ministerstvo.
Kontroly podmíněnosti pro nové období SZP od
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
Cross compliance – součást SZP EU a jeho legislativní základy
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Dobré životní podmínky zvířat
Kontrola dodržování zákonných požadavků na zemědělské hospodaření
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Pracovní skupina CROSS COMPLIANCE
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
DZES 5 od hodnocení porušení
Transkript prezentace:

Kontrola podmíněnosti pravidla pro správnou zemědělskou praxi a dodržování zákonných norem pro příjemce plateb Jan Dvorský poradce náměstka ministra Projekt: „Právní předpoklady ekologizace hospodaření, bezpečnosti a hygieny zpracování zemědělských produktů „ 07/002/13100/561/001893 1

VÝZNAM KONTROL PODMÍNĚNOSTI: Od 1.1. 2009 vstupujeme do nového období výplat přímých plateb. Přímé platby již nejsou dotací či příspěvkem k výnosům za produkci nebo výměru půdy. Odrážejí požadavky veřejnosti na hospodaření zemědělců v krajině, na odpovědný přístup ke kvalitě potravin, udržování životního prostředí a zajištění dobré pohody zvířat. Krácení přímých plateb na základě zjištěných porušení standardů a požadavků není sankcí, ale sníženou platbou za nedodržení kvality služby. Proto je zemědělec v systému „vzájemného plnění“ především partnerem MZe a formou závazku k dodržování pravidel kontroly podmíněnosti je také partnerem široké veřejnosti. Ministerstvo zemědělství 2

PRÁVNÍ RÁMEC KONTROL PODMÍNĚNOSTI: nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 (hlava I kapitola 1, příloha III a IV) nařízení Komise (ES) č. 796/2004 (zaváděcí pravidla čl. 9, 41-48, 65-67) národní implementace nařízení - přímo aplikovatelné směrnice - transponovány do českých právních předpisů ‏ Ministerstvo zemědělství 3

PRVKY SYSTÉMU PODMÍNĚNOSTI: Dobrý zemědělský a environmentální stav (GAEC) a udržování poměru stálých pastvin - Good agricultural and environmental condition - čl. 5 a příloha IV nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 Zákonné požadavky na hospodaření (SMR) - Statutory management requirements - čl. 4 a příloha III nařízení Rady (ES) č. 1782/2003 Ministerstvo zemědělství 4

Zavedení systému kontroly podmíněnosti závěry Rady ke zprávě Komise o zjednodušení Cross Compliance z března 2007 prověrka funkčnosti SZP (Health Check) Komise návrh zavádění 2009, 2010, 2011 NČS požadavek 2009, 2011, 2013 Vyjednáno 18.11. 2008 2009, 2011, 2013

POSTUPNÝ NÁBĚH KONTROL V ČR SMR – C až od 1.1. 2013 SMR - B SMR - A SMR - A GAEC 5 + poměr SP GAEC ? + poměr SP GAEC 5 + poměr SP GAEC 1 2004 2005 - 2008 od 1.1.2011 od 1.1.2009

Systém kontroly podmíněnosti KONTROLNÍ ORGANIZACE ÚKZÚZ, ČPI,ČIŽP, SZIF, (SRS). KONTROLOVANÉ POŽADAVKY GAEC – 5 stávajících standardů (ustavena pracovní skupina, návrh, zavedení nových od 1.1.2010). SMR provedena revize => 29 požadavků od 1.1.2009. (celkem návrh 80). Minimální požadavky pro AEO - 11 požadavků od 1.1.2009. Ministerstvo zemědělství 7

KDO BUDE KONTROLOVÁN: Všechny fyzické a právnické osoby, které žádají o přímé platby Žadatele o platby v rámci Programu rozvoje venkova (PRV II. osa), Jiné platby a dotace, pro jejichž poskytnutí je podmínkou plnění standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu půdy (SOT víno). Musí být zkontrolováno nejméně 1 % žadatelů o přímé platby a 1 % žadatelů o platby v rámci PRV. Kontroly jsou prováděny v témže kalendářním roce, ve kterém byly podány jednotné žádosti o platby. Ministerstvo zemědělství 8

Výběr podniků ke kontrole Minimální míra kontrol je 1% žadatelů Náhodný a rizikový výběr

Proces kontroly – kontrola na místě Výběr subjektů ke kontrole Vytvoření plánu kontrol Oznámení / neoznámení kontrol Podle kontrolovaných opatření v rámci způsobilosti Kontrola na místě Zahájení kontroly Provedení kontroly Ukončení kontroly Vyhotovení kontrolního protokolu Řízení o námitkách – lze podat do 5 (7) dnů od seznámení s protokolem Předání kontrolního protokolu – žadatel musí být informován o všech porušeních do 3 měsíců od provedení kontroly.

Proces kontroly – kontrola na místě Vyhotovení zprávy o kontrole Obecná část Popisná část Hodnotící část (rozsah, závažnost, trvalost, opakování) Předání zprávy o kontrole SZIF Do 1měsíce od vyhotovení Elektronickou cestou do MZK na MZe Dostupná na portálu FARMÁŘ

Průběh kontroly podmíněnosti Průběh kontroly – se řídí zákonem č. 552/1992, o státní kontrole a nařízením Komise (ES) č. 796/2004. Oznámení o kontrole – max. 14 dnů, běžná praxe v cca 3 - 5 dnů, minimálně 48 hodin. Zahájení kontroly na místě – předložení písemného pověření ke kontrole

Průběh kontroly podmíněnosti Provedení kontroly – kontrolní list + protokol o kontrolním zjištění – popis zjištěných skutečností s uvedením nedostatků (předání stejnopisu protokolu kontrolované osobě). Možnost podání písemných a zdůvodněných námitek proti protokolu – do 5 (7)dnů. Řízení o námitkách – rozhodnutí do 15 dnů ředitel OSS.

Průběh kontroly podmíněnosti Zpráva o kontrole – vzniká po uzavření kontroly, obsahuje hodnocení případně zjištěných porušení z hlediska rozsahu, závažnosti, trvalosti, opakování a úmyslu - předání na SZIF do 1 měsíce po ukončení kontroly Zpráva o kontrole neobsahuje výsledné procento snížení podpor, hodnotí pouze míru porušení

Hlavní kritéria hodnocení nedodržení požadavků a standardů jsou: Rozsah – malý, střední, velký Závažnost – malá, střední, velká Trvalost – porušení trvalé / odstranitelné Opakování – stejné porušení ve třech po sobě následujících letech Úmysl – porušení úmyslné / nedbalostní

HODNOCENÍ NESHOD: Rozsah - hodnotí se především, zda se dosah porušení omezuje na samotné hospodářství nebo je širší. Závažnost - hodnotí se významnost důsledků daného porušení. Trvalost - hodnotí se délka doby porušení i možnost ukončit jeho působení přiměřenými prostředky. Opakování - představuje stejné porušení kontrolovaného standardů / požadavku, vícekrát než jednou v průběhu tří po sobě jdoucích let, pokud byl žadatel o předchozím porušení informován, a měl tedy i možnost přijmout a zajistit nápravná patření. Ministerstvo zemědělství 16

GAEC - Co bude kontrolováno ? Nedochází k rušení krajinných prvků, kterými jsou meze, terasy, skupiny dřevin, stromořadí a travnaté údolnice. Kukuřice, brambory, řepa, bob setý, sója nebo slunečnice nejsou pěstovány na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s průměrnou sklonitostí převyšující 12 stupňů.   Zapravování kejdy nebo močůvky do půdy nejdéle do 24 hodin po jejich aplikaci, s výjimkou řádkového přihnojování porostů hadicovými aplikátory, na půdních blocích, popřípadě jejich dílech s evidovaným druhem zemědělské kultury orná půda a s průměrnou sklonitostí převyšující 3 stupně, pokud tuto aplikaci nevylučuje zvláštní právní předpis Nedošlo ke změně zemědělské kultury travní porost na zemědělskou kulturu orná půda. Nedošlo k pálení bylinných zbytků na půdních blocích, popřípadě jejich dílech. Ministerstvo zemědělství 17

GAEC – kontrola na místě SZIF Rizikový výběr podniků – na základě rizikových kriterií: Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou T Žadatel má evidovaný pozemek se svažitostí nad 12o Žadatel má evidovaný pozemek s kulturou R a svažitostí nad 3o Žadatel má v žádosti o PP počet PB 20 a více U žadatele bylo zjištěno porušení GAEC v předchozích letech U žadatele bylo zjištěno rozorání T za účelem zúrodnění Žadatel ještě nebyl kontrolován.

Zákonné požadavky (SMR) od 1.1.2009 Poř. číslo Název oblasti řízení Název podoblasti 1 Životní prostředí Směrnice Rady 79/409/EHS ze dne 2. dubna 1979 o ochraně volně žijících ptáků. 2 Směrnice Rady 80/68/EHS ze dne 17. prosince 1979 o ochraně podzemních vod před znečišťováním některými nebezpečnými látkami. 3 Směrnice Rady 86/278/EHS ze dne 12. června 1986 o ochraně životního prostředí a zejména půdy při používání kalů z čistíren odpadních vod v zemědělství. 4 Směrnice Rady 91/676/EHS ze dne 12. prosince 1991 o ochraně vod před znečištěním dusičnany ze zemědělských zdrojů. 5 Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. 6 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin Směrnice Rady Rady 2008/71/ES ze dne 15. července 2008 o identifikaci a evidování prasat 7 Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1760/2000 ze dne 17. července 2000, o systému identifikace a evidence skotu, označování hovězího masa a výrobků z hovězího masa a o zrušení Nařízení Rady (ES) č. 820/97. Nařízení komise (ES)č.911/2004 ze dne 29. dubna 2004, kterým se provádí nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1760/2000, pokud jde o ušní značky, zvířecí pasy a evidence zemědělských podniků. 8 Nařízení Rady (ES) č. 21/2004 ze dne 17. prosince 2003 o stanovení systému identifikace a evidence ovcí a koz a o změně nařízení (ES) č. 1782/2003 a směrnic 92/102/EHS a 64/432/EHS Ministerstvo zemědělství 19

MINIMÁLNÍ ROZSAH KONTROL Zákonné požadavky od 1.1.2009 MINIMÁLNÍ ROZSAH KONTROL Budou kontrolována pouze pravidla, která ES k 1.1.2009 vyžaduje, tj. prvních 8 nařízení a GAEC. CO SE BUDE KONTROLOVAT OD 1.1.2009 1) Ochrana volně žijících ptáků 2) Ochrana podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami. 3) Používání čistírenských kalů v zemědělství 4) Nitrátová směrnice 5) Ochrana přírodních stanovišť 6) – 8) Označování a identifikace hospodářských zvířat Minimální požadavky pro používání přípravků na ochranu rostlin. Minimální požadavky pro používání hnojiv. V souladu s článkem 19 nařízení Komise (ES) č. 1975/2006 se pod C-C zahrnují minimální požadavky na používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin (dále jen „minimální požadavky). Minimální požadavky musí být zavedeny a kontrolovány pouze v AEO v souladu s přílohou II nařízení Komise (ES) č. 1974/2006. V případě neplnění minimální požadavků u příjemců plateb AEO se snižují nebo ruší platby ve všech výše uvedených opatřeních osy II, a to v souladu s postupem vyhodnocení kontrol požadavků podle předpisů v oblasti řízení zavedeným v rámci SAPS. Ministerstvo zemědělství 20

Kontroly podmíněnosti - ÚKZÚZ - 2009 SMR 3 Kalová směrnice - 86/278/EHS Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, Vyhl. č. 382/2001 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech SMR 4 Nitrátová směrnice - 91/676/EHS Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, Nařízení vlády č. 103/2003 Sb., Zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech Agroenvironmentální opatření (AEO) Nařízení vlády č. 79/2007 Sb., Nařízení vlády č. 75/2007 Sb.

Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - Nitrátová směrnice - ÚKZÚZ Subjekty hospodařící ve zranitelných půdních oblastech Vzdálenost půdních bloků od vodních toků Svažitost půdních bloků Znečištění vod dusičnany Existence chovu hospodářských zvířat Hustota živočišné výroby Ochranná pásma vodních zdrojů Ekologické / konvenční zemědělství Výsledky předchozích kontrol

Kriteria pro rizikový výběr subjektů ke kontrole - kalová směrnice - ÚKZÚZ Vzdálenost podniku od ČOV Hodnoty pH půdy Zatížení půdy těžkými kovy Chráněné území Hospodaření v intenzivně plodících ovocných výsadbách Výsledky předchozích kontrol

Počty kontrolovaných subjektů v rámci C-C pro rok 2009 - ÚKZÚZ Kontrola používání upravených kalů z ČOV – 236 subjektů Kontrola dodržování nitrátové směrnice – 128 subjektů Kontrola agroenvironmentrálních opatření - 105 subjektů

Výsledek rizikové analýzy 2009 - ÚKZÚZ Celkový počet žadatelů – 23 594 Počet plánovaných kontrol – 469 (NS – 128 + KS – 236 + AEO - 105) Kontrola 296 subjektů = 1,25% žadatelů

Výběr hospodářství ke kontrole ČPI Podle národních předpisů 10% tuři 3% ovce, kozy 1% prasata Kontrola podmíněnosti 1% žadatelů 236 podniků.

Kriteria pro rizikovou analýzu ČPI 2009 Správné předávání úplných a správných údajů do ÚE Veterinární a zoohygienické podmínky, nákazová situace Výše ročních finančních podpor Výsledky kontrol v uplynulém období Významné změny v hospodářství Další kriteria stanovená MZe

Minimální požadavky AEO – ÚKZÚZ, SRS Vztah (C-C) a plateb v rámci osy II. Programu rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013 (PRV): V souladu s článkem 19 nařízení Komise (ES) č. 1975/2006 se pod C-C zahrnují minimální požadavky na používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin (dále jen „minimální požadavky). Minimální požadavky musí být zavedeny a kontrolovány pouze v AEO v souladu s přílohou II. nařízení Komise (ES) č. 1974/2006. V případě neplnění minimální požadavků u příjemců plateb AEO se snižují nebo ruší platby ve všech výše uvedených opatřeních osy II, a to v souladu s postupem Vyhodnocení kontrol požadavků podle předpisů v oblasti řízení zavedeným v rámci SAPS. V souladu s článkem 19 nařízení Komise (ES) č. 1975/2006 se pod C-C zahrnují minimální požadavky na používání hnojiv a přípravků na ochranu rostlin (dále jen „minimální požadavky). Minimální požadavky musí být zavedeny a kontrolovány pouze v AEO v souladu s přílohou II nařízení Komise (ES) č. 1974/2006. V případě neplnění minimální požadavků u příjemců plateb AEO se snižují nebo ruší platby ve všech výše uvedených opatřeních osy II, a to v souladu s postupem vyhodnocení kontrol požadavků podle předpisů v oblasti řízení zavedeným v rámci SAPS. Ministerstvo zemědělství 28

Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání hnojiv – ÚKZÚZ Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek v období zákazu hnojení? Byl dodržen zákaz pěstování širokořádkových plodin (kukuřice, slunečnice, sója, bob, brambory apod.) na pozemcích se sklonem nad 7°, které sousedí s útvary povrchových vod nebo se od nich nachází ve vzdálenosti menší než 25 m? Jsou v blízkosti povrchových vod udržovány ochranné nehnojené pásy v šířce 3m od břehové čáry ? Je při hnojení zajištěno rovnoměrné pokrytí pozemku? Byl dodržen zákaz hnojení na půdu přesycenou vodou, pokrytou vrstvou sněhu vyšší než 5 cm nebo promrzlou do hloubky větší než 8 cm? Byl dodržen zákaz použití dusíkatých hnojivých látek na orné půdě se svažitostí nad 12°, s výjimkou tuhých statkových hnojiv a tuhých organických hnojiv zapravených do půdy do 24 hodin po jejich použití?

Minimální požadavky pro agroekologická opatření Požadavky na používání přípravků na ochranu rostlin – SRS. Bylo při aplikaci přípravku na ochranu rostlin postupováno v souladu s pokyny k ochraně vod a bylo dodrženo omezení pro použití přípravku na ochranu rostlin v pásmu ochrany zdrojů podzemních vod nebo vodárenských nádrží? Má podnikatel používající přípravky na ochranu rostlin zacházení s nimi zabezpečeno odborně způsobilou osobou nebo absolventem odborného kurzu podle § 86 odst. 4 ? Plní odborně způsobilá osoba nebo absolvent odborného kurzu povinnosti podle § 86 odst. 3? Je mechanizační prostředek, jímž je přípravek na ochranu rostlin aplikován opatřen dokladem o funkční způsobilosti (doklad o kontrolním testování)? Jsou skladované přípravky uskladněny v originálních obalech, podle jejich druhů nebo odděleně od jiných výrobků nebo přípravků určených k likvidaci jako odpad nebo mimo dosah látek, které by mohly ovlivnit vlastnosti skladovaných přípravků?

Minimální požadavky pro agroekologická opatření Kontrola minimálních požadavků na používání přípravků na OR bude zahájena v dubnu 2009; Plán kontrol byl zpracován rizikovou analýzou, bylo vybráno 47 podniků 35 rizikovou analýzou, 12 náhodným výběrem.

Vyhodnocení zpráv o kontrole Oblasti podmíněnosti Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAEC AEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti Celková míra porušení: Ztráta bodů z maximálního možného porušení: Celkové bodové hodnocení: zanedbatelné porušení do 10 % včetně 0 bodů malé porušení vyšší než 10 % do 40 % včetně 1 bod střední porušení vyšší než 40 % do 80 % včetně 3 body velké porušení nad 80 % 5 bodů 32

Vyhodnocení zpráv o kontrole Oblasti podmíněnosti Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAEC AEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 SMR 6 GAEC hnojiva SMR 2 SMR 7 přípravky SMR 3 SMR 8 SMR 4 SMR 5 33

Vyhodnocení zpráv o kontrole Oblasti podmíněnosti Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAEC AEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé SMR 6 GAEC hnojiva SMR 2 SMR 7 střední přípravky SMR 3 střední SMR 8 SMR 4 SMR 5 Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení Střední = 3 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) 5% Celkové hodnocení 3 + 3 = 6 Max 5% 34

Vyhodnocení zpráv o kontrole Oblasti podmíněnosti Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAEC AEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 6 GAEC hnojiva SMR 2 SMR 7 střední přípravky SMR 3 střední SMR 8 SMR 4 SMR 5 Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) 12% Celkové hodnocení 9 + 3 = 12 Max 15% 35

Vyhodnocení zpráv o kontrole Oblasti podmíněnosti Životní prostředí SMR 1 - 5 Veřejné zdraví, zdraví zvířat a zdraví rostlin SMR 6 - 8 GAEC AEO Použití hnojiv Přípravky na ochranu rostlin Hodnocení za každou SMR podle: rozsahu, závažnosti, trvalosti SMR 1 malé opak SMR 6 GAEC hnojiva SMR 2 SMR 7 střední přípravky velké SMR 3 střední SMR 8 SMR 4 SMR 5 Hodnocení za oblast Nejvyšší porušení, výsledek za oblast vynásobit 3 Velké= 5 bodů 3 x 3 = 9 body (procenta) Střední = 3 body (procenta) 17% 9 + 3 = 12 Celkové hodnocení Max 15% 36

Kdy se snížení plateb neprovede ? Pokud nejsou zjištěny žádné neshody. Pokud jsou neshody u jednotlivých kontrolovaných požadavků zanedbatelné, tzn.nedosahují 10% možných penalizačních bodů. Pokud je vypočtené snížení za nedodržení podmínek 100 EUR a méně (2.500,- Kč). Ministerstvo zemědělství 37

Jak jsme přísní? Bewirtschafter mit Vorortkontrolle 2007 Anzahl der berechneten Bewirtschafter mit Direktzahlungen 7.090 Anzahl der sanktionierten Bewirtschafter 1.702 Prozent sanktionierter Bewirtschafter 24% Stand November 2007 Ministerstvo zemědělství 38

Jak jsme přísní? Zusammensetzung der berechneten Sanktionen je Bewirtschafter Gesamt 1% 3% 5% 2 bzw.4% Wieder-holung Vorsatz, Verweigerung Sankt.Bewirtschafter 1.702 946 468 23 25 235 5 Prozent 100 55,6 27,5 1,35 1,46 13,8 0,29 Ministerstvo zemědělství 39

Úkoly pro rok 2009 OPERATIVA Příručka pro zemědělce leden/únor Počátek kontrol CC únor/březen Dovýběr subjektů, květen 2009 REAKCE NA HEALTH CHECK Revize SMR 9 - 15 - 18 SOT Víno => CC Revize GAEC DOPRACOVÁNÍ SYSTÉMU v roce 2009 Krajinné prvky Příprava na 2011 Centrální riziková analýza Ministerstvo zemědělství 40

Co nového přinese kontrola podmíněnosti ? Závěry Co nového přinese kontrola podmíněnosti ? Výběr kontrolovaných osob na základě rizikové analýzy Nedojde k nárůstu počtu kontrol ve srovnání s rokem 2008 Kontrolní požadavky jsou kontrolovány v ČR od počátku platnosti směrnic – implementace do národní legislativy = nic nového nebude kontrolováno Hodnocení zjištěných porušení – nově zavedeno ! Nově má výsledek kontroly vliv na přiznání výše podpor mimo běžných postupů podle správního řádu.

Děkuji za Vaši pozornost E-mail: jan.dvorsky@foa.cz Ing.Jan Dvorský Mobil: 602 360 864 E-mail: jan.dvorsky@foa.cz Ministerstvo zemědělství 42