Eliáš – (Mým) Bohem je Hospodin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Centrum pro katechezi, Prosíme Boha, aby se jeho láskyplný plán plně uskutečňoval na zemi, tak jak se to děje v nebi a aby se naše vůle sjednocovala.
Advertisements

ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Exodus 20:8-11 Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina,
Neboj se mít zájem o druhé!. Neboj se mít zájem o druhé „…na strach musí být dva, jeden, který strach nahání a druhý, který se bojí…“ (jeden nestačí)
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
Integrita bezúhonnost
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Chceš vidět zázraky - vyzývej lidi k proměně života Dobře položená výzva proměňuje život.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Já i dům můj budeme sloužit Hospodinu - Jozue 24:15.
Je jméno důležité? Jméno - bylo výrazem buď nějaké význačné vlastnosti osoby, jíž bylo dáno, nebo nějakých zvláštních okolností, za nichž se ona osoba.
Kain a Ábel (Gn 4,1-16) 4:1 I poznal člověk svou ženu Evu a ta otěhotněla a porodila Kaina. Tu řekla: "Získala jsem muže, a tím Hospodina." 2 Dále porodila.
SOBOTA.
7. Hospodin zkouší Abrahámovou důvěru – má obětovat svého syna Izáka.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Ve společenství s Matkou Boží
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
UDÁLOSTI U HORY SINAJ Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Napiš jméno krále a jeho manželky z dnešního příběhu. ACHAB A JEZABEL 2. Jak se žilo Izraelitům za vlády tohoto krále?
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Ježíšova velekněžská modlitba I
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo nesl schránu úmluvy? KNĚŽÍ 2. Kde uložili schránu úmluvy? VELESVATYNĚ 3. Jak vypadal chrám po přenesení schrány.
 Daniel 6:11 Když se Daniel dověděl, že byl podepsán přípis, vešel do svého domu, kde měl v horní pokoji otevřená okna směrem k Jeruzalému. Třikrát za.
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
26. Elijáš na hoře Karmel Po mnoha dnech, třetího roku, se stalo slovo Hospodinovo k Elijášovi: „Jdi a ukaž se Achabovi, chci dát zemi déšť.“ Elijáš.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Proč královna Jezabel usilovala Eliášovi o život? ELIÁŠ ZVÍTĚZIL NA BAALOVÝMI BOHY 2. Kam utekl Eliáš před královnou.
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
Rozhovory Abraháma s Hospodinem 3 Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc 2013.
ABRAHÁM VZOREM MODLITBY Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová. Učitelství ve starozákonní době Prorocká služba.
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo to byl Eliáš? PROROK 2. Proč šel Eliáš za králem Achabem? ABY MU OZNÁMIL, ŽE PŘIJDE OBDOBÍ SUCHA 3. Kde žil.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Kde mají původ Velikonoce?
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. (Žd 11,6)
4. Setkání – Důležité Osoby Starého zákona
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
VĚROUKA JUDAISMU ŽIDOVSKÝ MONOTEISMUS ZÁKON PROROCI MESIANISMUS BIBLE
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem...nejsi sám AC Slavkov u Brna,
ÚVOD DO STUDIA PŘEHLEDU BIBLE
1.Paralipomenon.
Matoušovo evangelium.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
AC Slavkov u Brna, Spolu s Bohem... Žij život bez strachu!!! AC Slavkov u Brna,
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
MENE TEKEL UFARSIN 3. POSLOUPNOST 1.Bůh 2.Rodina 3.Církev 4.Zaměstnání 5.Národ 6.Obnova společnosti.
Ježíš.
Kolikrát? Matouš 18,21-35.
Biblické verše....
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

Eliáš – (Mým) Bohem je Hospodin „Jak dlouho budete poskakovat na obě strany? Je-li Hospodin Bohem, následujte ho; jestliže Baal, jděte za ním!“ (1 Král 18, 21)

Malé opakování Mluvili jsme o dvou velkých mužích Starého zákona. Co byste o nich řekli? ABRAHÁM MOJŽÍŠ

Malé opakování Mluvili jsme o dvou velkých mužích Starého zákona. ABRAHÁM – praotec víry MOJŽÍŠ - zákonodárce

Malé opakování Mluvili jsme o dvou velkých mužích Starého zákona. ABRAHÁM – ukazuje, co znamená uvěřit Bohu P.S. víra není pouze uznání Boží existence, ale praktické postoje života MOJŽÍŠ - vede ke svobodě P.S. svoboda neznamená, že si dělám co chci, ale že mohu směřovat k naplnění svého života

Malé opakování Mluvili jsme o dvou velkých mužích Starého zákona. ABRAHÁM – víra je spolehnutí se na Boží vedení ve svém životě, před jinými řešeními, která se nám nabízejí MOJŽÍŠ - zachovávání desatera pomáhá odpoutávat se od žádostí a nezdravých vztahů a uschopňuje člověka k vyšším hodnotám, pro které byl stvořen

Proroci Kdo jsou proroci?

Proroci – muži, kteří připomínají a zjevují Boží vůli Ve SZ byl touto první postavou Mojžíš a po něm jeho nástupce Jozue Po obsazení zaslíbené země Bůh povolával soudce (charizmatické vůdce), skrze které pomáhal Izraeli v těžkých dobách Úřad krále prakticky v dějinách Izraele selhal. Snad i proto Bůh posílal proroky, kteří oznamovali lidem Boží vůli.

Proroci – muži, kteří připomínají a zjevují Boží vůli Jak můžeme dělit proroky?

Proroci – muži, kteří připomínají a zjevují Boží vůli Proroky můžeme rozdělit na PÍŠÍCÍ a NEPÍŠÍCÍ. O NEPÍŠÍCÍCH prorocích je psáno ve SZ knihách (Nátan, Eliáš, Elizeus, …) PÍŠÍCÍ proroci se dělí na VELKÉ a MALÉ.

Proroci – muži, kteří připomínají a zjevují Boží vůli VELCÍ PROROCI - 4 MALÍ PROROCI – 13/12 Izaiáš Jeremiáš Ezechiel Daniel Baruch Ozeáš Joel Ámos Abdiáš Jonáš Micheáš Nahum Habakuk Sofoniáš Aggeus Zachriáš Malachiáš

Eliáš – představitel proroků Eliáš, jak již oznamuje výklad jeho jména – „mým Bohem je Hospodin“, ukazuje o co se všichni proroci snažili Posláním proroků byla vždy obnova vztahu k Hospodinu, jako jedinému Bohu Poslání Eliáše je v Novém zákoně připomenuto dvěma skutečnostmi. Kterýma?

Eliáš – představitel proroků Příchod Mesiáše měl oznámit prorok Eliáš. Ježíš potom apoštolům oznamuje, že se jednalo o proroka velikosti a významu jako Eliáš, a že tím byl Jan Křtitel. (Mt 11,14) Na hoře proměnění se s oslaveným Ježíše ukázal Mojžíš a Eliáš, jako představitelé Zákona a Proroků. Můžeme v tom vidět potvrzení Ježíšovy návaznosti na SZ: „Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit.“ (Mt 5,17)

Eliášův boj V Izraeli začal vládnout bezbožný král Achab, který si vzal za ženu fénickou princeznu Jezábel. Ona přinesla (posílila) modloslužbu pohanskému bohu Baalovi. Dle představ tohoto náboženství pohanský bůh Baal oplodňuje deštěm zemi, která potom lidem přináší plody potřebné k životu.

Eliášův boj Izraelité se tedy nechali svádět k modloslužbě pohanskému bohu Baalovi, aby si zajistili jeho přízeň a plodnost země potřebnou k životu Neočekávali pomoc od Hospodina, ale obraceli se ve své existenční potřebě někde jinde. Toto výstižným způsobem vystihuje, co je podstatou modloslužby – ČLOVĚK HLEDÁ JISTOTY SVÉHO ŽIVOTA JINDE NEŽ U BOHA.

Eliášův boj Modloslužba je stále živá, netýká se jen uctívání vymyšlených, neskutečných Bohů. Děje se všude tam, kde se člověk přestane spoléhat na Boha a začne hledat jistoty a naplnění někde jinde oproti Božím přikázáním.

Eliášův boj Eliáš to řešil výmluvným způsobem. Na jeho modlitbu přestalo 3 a půl roku pršet, aby si Izraelité uvědomili, že uctívání Baala jim nepomůže. Uchyluje se k vdově do Sarepty a po 3 a půl roku přichází, aby dal zemi déšť. Nejprve vykoná soud nad Baalovými proroky, lid zvolá: „Jenom Hospodin je Bůh!“ (1 Král 18, 39)

Když Achab uviděl Elijáše, řekl mu: „Jsi to ty, jenž uvádíš do zkázy Izraele?“ Ten odvětil: „Izraele neuvádím do zkázy já, ale ty a dům tvého otce tím, že opouštíte Hospodinova přikázání a ty že chodíš za baaly. Ale nyní zařiď, ať se ke mně shromáždí na horu Karmel celý Izrael i čtyři sta padesát Baalových proroků a čtyři sta proroků Ašéřiných, kteří jedí u stolu s Jezábelou.“ Achab tedy obeslal všechny Izraelce a shromáždil proroky na horu Karmel. Tu přistoupil Elijáš ke všemu lidu a řekl: „Jak dlouho budete poskakovat na obě strany? Je-li Hospodin Bohem, následujte ho; jestliže Baal, jděte za ním!“ Lid mu neodpověděl ani slovo. Elijáš dále řekl lidu: „Jako Hospodinův prorok zbývám už sám, ale Baalových proroků je čtyři sta padesát. Ať nám dají dva býky. Oni ať si vyberou jednoho býka, ať ho rozsekají na kusy a položí na dříví, ale oheň ať nezakládají. Já udělám totéž s druhým býkem: dám ho na dříví, ale oheň nezaložím. Vzývejte pak jména svých bohů a já budu vzývat jméno Hospodinovo. Bůh, který odpoví ohněm, ten je Bůh.“ Všechen lid odpověděl: „To je správná řeč.“ Elijáš vyzval Baalovy proroky: „Vyberte si jednoho býka a připravte ho první, protože vás je víc. Potom vzývejte jména svých bohů, ale oheň nezakládejte!“ Vzali tedy býka, kterého jim dal, připravili ho a od rána až do poledne vzývali Baalovo jméno: „Baale, odpověz nám!“ Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl. A poskakovali u zhotoveného oltáře. V poledne se jim Elijáš začal posmívat: „Volejte co nejhlasitěji, vždyť je to bůh! Třeba je zamyšlen nebo má nucení anebo odcestoval. Snad spí, ať se probudí!“ Oni volali co nejhlasitěji a zasazovali si podle svého obyčeje rány meči a oštěpy, až je polévala krev. Minulo poledne a oni ještě pokřikovali až do chvíle, kdy se přináší obětní dar. Neozval se však nikdo, nikdo neodpověděl, nikdo tomu nevěnoval pozornost.

Tu řekl Elijáš všemu lidu: „Přistupte ke mně Tu řekl Elijáš všemu lidu: „Přistupte ke mně!“ Všechen lid k němu přistoupil a on opravil pobořený Hospodinův oltář. Vzal dvanáct kamenů podle počtu kmenů synů Jákoba, k němuž se stalo slovo Hospodinovo, že se bude jmenovat Izrael. Z kamenů vybudoval oltář ve jménu Hospodinově a kolem oltáře vymezil příkopem prostor pro vysetí dvou měr zrní. Pak narovnal dříví, rozsekal býka na kusy a položil na dříví. Nato řekl: „Naplňte čtyři džbány vodou a vylijte ji na zápalnou oběť a na dříví!“ Potom řekl: „Udělejte to ještě jednou.“ Oni to udělali. Znovu řekl: „Udělejte to potřetí!“ Udělali to tedy potřetí. Voda tekla okolo oltáře a naplnila i příkop. Nastal čas, kdy se přináší obětní dar. Prorok Elijáš přistoupil a řekl: „Hospodine, Bože Abrahamův, Izákův a Izraelův, ať se dnes pozná, že ty jsi Bůh v Izraeli a já tvůj služebník a že jsem učinil všechny tyto věci podle tvého slova. Odpověz mi, Hospodine! Odpověz mi, ať pozná tento lid, že ty, Hospodine, jsi Bůh. Ty sám obrať jejich srdce zpět k sobě.“ I spadl Hospodinův oheň a pozřel zápalnou oběť i dříví, kameny i prsť, a vodu z příkopu vypil. Když to všechen lid spatřil, padli na tvář a volali: „Jen Hospodin je Bůh! Jen Hospodin je Bůh!“ Elijáš jim poručil: „Pochytejte Baalovy proroky! Nikdo z nich ať neunikne!“ Když je pochytali, zavedl je Elijáš dolů k potoku Kíšonu a tam je pobil. Poté řekl Elijáš Achabovi: „Vystup vzhůru, jez a pij. Je slyšet hukot deště!“ Achab tedy vystoupil vzhůru, aby jedl a pil. Elijáš mezitím vystoupil na vrchol Karmelu, sehnul se k zemi a vtiskl si tvář mezi kolena. Pak řekl svému mládenci: „Vystup a pohleď směrem k moři.“ On vystoupil, pohleděl a řekl: „Nic tam není.“ Elijáš pravil: „Opakuj to sedmkrát.“ Když to bylo posedmé, řekl: „Hle, z moře vystupuje mráček malý jako lidská dlaň.“ Elijáš mu řekl: „Vystup vzhůru a vyřiď Achabovi: ‚Zapřáhni a jeď dolů, ať tě nestihne déšť!‘“ A vtom už k tomu došlo. Nebe se zachmuřilo, vítr přihnal mraky a spustil se silný déšť. (1 Král 18, 17-45)

Jenom Hospodin je Bůh Můžeme tedy přiřadit třetí postavu k Abrahámovi a Mojžíšovi. Prorok Eliáš nám ukazuje výlučnost vztahu k Bohu. On musí stát na prvním místě. Jeho požadavky na nás a naše spolehnutí se na něho musí být před vším ostatním. Všude tam, kde to neděláme dopouštíme se modloslužby.

Jenom Hospodin je Bůh Jako ozvěnu boje Eliáše o to, aby Bůh byl prvním a nejdůležitějším, můžeme vnímat v první a největší přikázání. Ježíš odpověděl: „První je toto: ‚Slyš, Izraeli, Hospodin, Bůh náš, jest jediný pán; miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z celé své duše, z celé své mysli a z celé své síly!‘ (Mk 12, 29 – 30)

Jenom Hospodin je Bůh Toto přikázání je obsaženo ve SZ zákoně. Podobná slova na sebe Ježíš vztahuje v NZ. Která?

Jenom Hospodin je Bůh Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mne hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mne hoden. Kdo nenese svůj kříž a nenásleduje mne, není mne hoden. (Mt 10, 37 – 38) Zavolal k sobě zástup s učedníky a řekl jim: „Kdo chce jít se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne. (Mk 8, 34)

Jenom Hospodin je Bůh Zde je jeden z důležitých požadavků přípravy na biřmování. Zvykli jsme si, že Boží požadavky odsouváme pro naše pozemské plány a představy. Nejvíce je to vidět na výuce náboženství. Vše ostatní má přednost. A proto ten „teror“ (šikana, týrání malých dětí ) přípravy na biřmování, kdy jste nuceni dát najevo, že vztah k Ježíši Kristu je pro vás důležitější, než ostatní věci.