PRVOKONTAKT Fórum terénní práce, 6. 12. 2011 Tomáš Žák, Hana Viktorová, Pavla Pohlreichová, Miroslav Giljan.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dobrovolníci v sociálních službách
Advertisements

Návrh komunitního plánu na rok
Program Pracovní poradenství „Podpora sociální integrace v Bílině a Chomutově“
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Pomůcka – bydlení s doprovodným sociálním programem (nejedná se o popis projektu, ale o vysvětlení schématu třístupňového systému bydlení) • NNO Centrom,
Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Standardy kvality sociálních služeb
Konference S.A.D. BEZDOMOVEC – KDO TO JE? DOBRÁ PRAXE Azylový dům pro matky s dětmi.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR „Sociální integrace na Jesenicku“
APPN, o.s. Agentura pro neslyšící. Agenda: 1) Kdo jsme 2) Jaký je náš cíl 3) Naše projekty.
Metody sociální práce PhDr. Jana Novotná, Ph.D..
Klíčová otázka č. 4 Zaměstnanost a práce Pavel Pěnkava 26. – 27. listopadu 2014.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
NEZAMĚSTNANOST V LIBERECKÉM KRAJI
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Podpora integrace příslušníků sociálně vyloučených romských lokalit v Pardubickém kraji II Registrační číslo CZ.1.04./3.2.00/B
Interkulturní práce a slovník roku Mladý Jeroným, Jana Vlastníková.
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
PRACOVNÍ PORADENSTVÍ 1. Zprostředkování X management 2. Kde působíme 3. Cílová skupina 4. Kdo je klient PP 5. Příklady z praxe, diskuse.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Prezentace ITP ÚP Ústeckého kraje pro konferenci ITP ve Velkých Karlovicích Úřad práce v Chomutově – metodiky realizace postupových kroků v oblasti poradenství.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Centrum pro rodinu a sociální péči o.s. 1.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Terénní sociální práce s uživateli drog v sociálně vyloučených lokalitách JAKUB ČERNÝ ROMAN HLOUŠEK.
Krásná Lípa projekt Aktivizace rodin Volfová Hana (ASZ) Kolář Jan (místostarosta Krásné Lípy) Praha,
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
Tísňová péče. je terénní distanční sociální služba, jejímž základním cílem je snížit zdravotní a sociální rizika starých nebo zdravotně postižených lidí.
Pracovní resocializace uživatelů návykových látek Peer workers v projektu FIXPOINT Mgr. Simona Poláková, Mgr. Jan Skopec AT konference, Seč.
R OZDÍLNOST INTERVENCÍ SOCIÁLNÍHO PRACOVNÍKA PŘI N ETSTREETWORKU A PŘI I NTERNETOVÉM PORADENSTVÍ Centrum Anabell, z. s. Mgr. Klára Gelnarová.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Jak se staví ke vzniku Komory sociálních pracovníků nezisková organizace Seminář v PS PRAHA,
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Kontaktní centra.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Modrý kříž v České republice
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Domov pro osoby se zdravotním postižením
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Lehké nebo závažné DN? © L. Čírtková, 2016.
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Týmová spolupráce v zájmu dítěte pohledem pracovníka OSPOD Mgr
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Pracovní setkání středních škol
Sociálně aktivizační služby
Zkušenosti koordinátora podpory seniorů, ORP Roudnice nad Labem
Transkript prezentace:

PRVOKONTAKT Fórum terénní práce, Tomáš Žák, Hana Viktorová, Pavla Pohlreichová, Miroslav Giljan

První kontakt/prvokontakt = první setkání pracovníka s potenciálním uživatelem, na kterém dochází k nabídce služeb Navázání kontaktu, ze strany:  Pracovníka (aktivní kontakt) – náročnější pro pracovníka  Klienta (pasivní kontakt)- snažší, vizitka dobré služby  Třetí osoby (zprostředkovaný kontakt) Zásady prvního kontaktu: - nevtíravost - transparentnost Cílem prvního kontaktu je umožnit kontakt opakovat, přičemž opakovaný kontakt může být náročnější než první kontakt a to především: ◦ Jestliže potenciálního klienta při prvním kontaktu služba nezaujala (ale měl by zájem) ◦ Jestliže potenciální klient nemá o další využívání služby zájem

Jak nemá první kontakt vypadat Pracovník nepustí klienta ke slovu, zavalí ho informacemi „výslech“ klienta Formální, úřednický, studený, odměřený přístup Familiérní přístup Nadřazený přístup

Úskalí (rizika) během prvokontaktu Časová tíseň/utíkání z kontaktu Dotazníkové/strojové získávání informací Nekonkrétní informace („kroužení kolem“) Nerovnováha mezi: Získávanými a předávanými informacemi Aktivitou pracovníka a klienta Zájmem pracovníka a klienta Upínání se na postup Neexistující postup, nejistota, ztrácení se Klient nerozumí cizím/odborným pojmům Naskočení na zakázku a řešení jí podle mustru (přeskočení seznámení) Oslovení „nesprávného“, stigmatizace klienta, Konflikt (např. PARANOIDNÍ ATAKA…)

Překážky prvokontaktu/kontaktu aneb, „co je za tím?“ Ze strany pracovníka – stereotypy a předsudky, přeceňování se, podceňování se, projekce, jednání z pozice autority, malá míra empatie - představa „jak by to mělo být – jak by se měl klient změnit“ a touha této změny docílit, špatné načasování - “utíkání“ z kontaktu X setrvání v kontaktu příliš dlouho Ze strany klienta – stereotypy, předsudky, mýty a polopravdy, nedůvěra k institucím a NNO, soupeření o „svou pravdu“, stud, vytahování se, dynamika skupiny,

Informace, které během prvokontaktu předáváme zájemci: - Poslání služby - Cíle služby - Komu je služba určena - Zásady - Nabídka služeb - Podmínky/pravidla - Práva - Stížnosti, podněty, připomínky - Provozní doba - Ukončování služby Informace se liší v závislosti na cílové skupině. Jejich míra se pak liší v závislosti na konkrétní individualitě osloveného zájemce a informujícího pracovníka. Předávání některých informací může proběhnout také v písemné formě „na papíře“ nebo v několika fázích.

Prvokontakt Informace, které zjišťujeme o zájemci (tzn. zda spadá do CS) jsou např.: - Věk - Pohlaví - Vzdělání - Zaměstnání/forma pracovního poměru - Rodinné a přátelské vztahy - Náplň volného času - Bydlení - Finanční situace - Zdravotní stav - Sociálně rizikové chování - Informace, které získáváme se liší dle cílových skupin - Informace můžeme získávat ústně nebo písemně (dotazníkem)

Jak to děláme v praxi aneb pro nás je prvokontakt když… Diskuse Co říkáme, neříkáme, sdělujeme, zjištujeme, nesdělujeme, nezjišťujeme… Jak dál – kdy se ze zájemce stane uživatel?

PRÁCE VE SKUPINÁCH 1) Způsoby navazování prvního kontaktu – (konkrétní příklady, tipy a triky- přiblížení se k cílové skupině, „připravujeme si půdu pro prvokontakt?“) 2) Způsoby oslovení („první věta“) 3) Co nám pomáhá překonat překážky při prvokontaktu? Co funguje? 4) Co je „úplně špatně“? Konkrétní příklady.

Díky za pozornost Díky za pozornost