Komunikace při správě daní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisová služba – páteřní systém eGovernmentu v úřadu
Advertisements

Řízení a postupy při správě daní
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronický podpis.
Vedení správního řízení
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Tisková konference 11. července 2006
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
EGovernement a projekt Datové schránky Registry orgánů státní moci CzechPoint Projekt Datové schránky Další komponenty Portál veřejné správy Elektronický.
Metodická činnost Ministerstva vnitra
© eStat.cz Prezentace eStat.cz Návrh zákona o elektronizaci některých procesních úkonů v oblasti orgánů veřejné moci.
Zdaňování stálé provozovny - aktuální pohled Finanční správy ČR
Správní činnosti.
Petra Vojtěchová Obor: VSRR Vypracovali: Patrik Böhm, Jolana Ryšavá,
Vaše jistota na trhu IT Důvěryhodné ukládání elektronických dokumentů (legislativní pohled) David Zimandl, ICZ a.s Brno.
Právní procesy. Právní řád Předpisy zákonné –Ústava –Ústavní zákony –Zákony –Zákonná opatření Předpisy prováděcí –Vládní nařízení –Vyhlášky –Vyhlášky.
Právnické osoby Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Přednáška Správní řízení 3 M. Horáková
Správní právo procesní
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Přednáška Správní řízení 3 M. Horáková
Datové schránky Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Jiří Polák, CSc.- prezident SPIS.
Martina Kochová Lucie Svobodová Lenka Kratochvílová Eva Mašková
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Samovyměření Jana Jarešová. Předchozí úprava vyměření Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platný do Zákon č. 337/1992 Sb., o správě.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Datové schránky a konverze dokumentů Zákon o eGovernmentu
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Úprava civilního soudnictví J. Kožiak. Občanský soudní řád Z.č. 99/1963 Sb. Z.č. 99/1963 Sb. Okolo stovky novelizací (jen 5 do 1989) Okolo stovky novelizací.
Právní procesy.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Zplnomocňování - návrh dokumentů
N_SD/c-pVPH TB č. 10 Správa dokumentů v mezioborových souvislostech – 2. část.
Elektronizace veřejné správy eGovernment 20. duben 2009, 10 min. nové zákony, povinnosti a možnosti pro obce CzechPOINT, datové schránky, spisová služba.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
 Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)  Zákon č. 500/2004 Sb., správní.
 Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)  Zákon č. 500/2004 Sb., správní.
KONVERZE DOKUMENTŮ. 2 KONVERZE – LEGISLATIVA Zákon o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů č. 300/2008 Sb. (účinný od 1. července 2009)
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Základní registry informují ing. Ondřej Felix CSc. hlavní architekt eGovernmentu MV ČR Praha říjen 2012.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Mgr. Karel Šimek 31. října Jednání při správě daní 2. Podání 3. Doručování 4. Nahlížení do spisu Osnova Komunikace při správě daní Mgr. Karel.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Řízení a postupy při správě daní
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
Doručování a zastupování v berním právu
Komunikace při správě daní
Postup při zřizování obchodní společnosti
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Pojem, místo v systému, typologie, charakteristické rysy
Systém správy dokumentů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řízení a postupy při správě daní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Transkript prezentace:

Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 3. 11. 2014

Osnova Jednání při správě daní Podání Doručování Nahlížení do spisu 2 Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 2

Jednání při správě daní 1/3 a. Jednání přímé: Fyzická osoba (FO) osobně (v rozsahu, v jakém je svéprávná) Podnikající fyzická osoba prostřednictvím pověřence prostřednictvím prokuristy Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 3

Jednání při správě daní 2/3 Právnická osoba (PO) prostřednictvím statutárního orgánu – ani po 1. lednu 2014 není z hlediska daňového procesu považován za zástupce prostřednictvím toho, kdo prokáže, že je oprávněn jejím jménem podle jiného právního předpisu jednat prostřednictvím pověřence prostřednictvím prokuristy Pravidla pro PO platí rovněž pro: organizační složky státu pobočky nebo jiné organizační složky obchodního závodu jiné jednotky, kterým zákon svěřuje výkon práv a povinností osob zúčastněných na správě daní Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 4

Jednání při správě daní 3/3 b. Jednání nepřímé: Formy zastoupení zákonný zástupce fyzické osoby nebo opatrovník ustanovený zástupce zmocněnec (zástupce na základě plné moci) náležitosti plné moci omezení zmocnění společný zmocněnec nebo společný zástupce Specifické postavení při doručování Nutno odlišit od institutu odborného konzultanta Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 5

Jednání při správě daní Přímé Nepřímé Zástupce v soukromoprávním smyslu Osoba jednající jménem Zástupce podle DŘ Fyzická osoba Sama Nelze Nelze Zákonný zástupce FO a opatrovník FO podnikatel Prokurista Ustanovený zástupce Právnická osoba Nelze Pověřenec Zmocněnec (společný zmocněnec) Statutár Quasi osoba Nelze Společný zástupce Zákonem stanovená osoba Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 6

Podání 1/4 Podání = úkon osoby zúčastněné na správě daní směřující vůči SD neplatí absolutně Podání se posuzuje podle skutečného obsahu (bez ohledu na to, jak je označeno) Z podání musí být zřejmé, kdo je činí, čeho se týká a co se navrhuje další náležitosti stanoví explicitně či implicitně zákon (např. důvody žádosti) na rozdíl od SŘ (srov. § 37 odst. 2 SŘ) DŘ nekonkretizuje jednotlivé identifikační údaje Podání je účinné, až když dojde věcně a místně příslušnému správci daně. x zachování lhůty Podatel = osoba, která autenticky podání učinila Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 7

Podání 2/4 Způsoby (formy) podání: 1) kvalifikované: písemně (ve smyslu listinné podoby) ústně do protokolu elektronicky - datovou zprávou opatřenou uznávaným el. podpisem - datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky - datovou zprávou s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky (pouze u vybraných podání) 2) nekvalifikované: elektronicky – bez uznávaného el. podpisu či datové schránky pomocí jiných přenosových technik (např. fax) Doložení shody projevu vůle s obsahem podání: písemné + ústně do protokolu  vlastnoručním podpisem kvalifikované elektronické  uznávaným el. podpisem či datovou schránkou nekvalifikované  potvrzením či zopakováním kvalifikovanou formou do 5-ti dní Elektronická podání - je nutné adresovat na zveřejněnou adresu elektronické podatelny (nemusí jít nutně o @) Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 8

Podání 3/4 Druhy podání: Formulářová podání lze podat: formulářová (daňová tvrzení, přihláška k registraci, oznámení o změně registračních údajů) ostatní Formulářová podání lze podat: na tiskopise vydaném MF na tiskovém výstupu s údaji, obsahem i uspořádáním údajů shodných s tiskopisem elektronicky ve zveřejněném formátu (tvaru) a struktuře (obsah a uspořádání) Zpětvzetí podání Vady podání zvláštní úprava u odvolání a přihlášky k registraci Postoupení podání (nebo platby) nutno rozlišovat v jakém procesním režimu se daný orgán nachází (DŘ x SŘ) nutno uvědomit podatele Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 9

Podání 4/4 Daňová tvrzení: 10 Zavedeny skupinové legislativní zkratky: řádné daňové tvrzení (ŘDT) = daňové přiznání + hlášení + vyúčtování dodatečné daňové tvrzení (DDT) = dodatečné daňové přiznání + následné hlášení nebo dodatečné + vyúčtování použití těchto zkratek nastane pouze v případech, kdy daná norma (věta) platí pro všechny tři složky  jinak je nutné samostatné použití jednotlivých pojmů nutno odlišovat od pojmu „tvrzení daňového subjektu“, který je širší, neboť zahrnuje veškeré informace, které daňový subjekt sděluje správci daně ústní či psanou formou ŘDT i DDT lze chápat jako: soubor různých tvrzení daňového subjektu, které odpovídají povinnosti tvrzení, jenž mu je uložena zákonem či na základě zákona Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 10

Dodatečné daňové tvrzení Dodatečné daňové přiznání Řádné daňové tvrzení Dodatečné daňové tvrzení Daňové přiznání Dodatečné daňové přiznání Hlášení Následné hlášení Vyúčtování Dodatečné vyúčtování Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 11

Doručování 1/4 Doručování - představuje způsob, jakým adresáty seznámit s písemnostmi, nikoli cíl sám o sobě Výklad právní úpravy: materiální, nikoli formalistický Vady při procesu doručení jsou bez významu, pokud se doručovaná písemnost dostala do rukou adresáta. nikoli však k tíži účastníka Vady procesu nemohou vést k naplnění podmínek fikce doručení! Výchozí principy: podpora elektronizace (datové schránky) zrychlení a vyšší efektivita práce (opuštění formalismu) jistota doručení (omezení možnosti vyslovení neúčinnosti doručení) snížení možnosti obstrukcí (opuštění principu „zdržování se“, možnost předat písemnost kdekoli, kde bude adresát zastižen) jednota s jinými procesními řády (sjednocení lhůt aj.) zvýšení šance na seznámení se s obsahem doručované písemnosti (institut vhození do schránky) Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 12

Doručování 2/4 Adresát = osoba, které je písemnost doručována nebo její zástupce Primárně se doručuje: při ústním jednání nebo jiném úkonu doručuje příslušná úřední osoba podmínkou je přítomnost adresáta elektronicky (pouze datovou schránkou!) Sekundárně se doručuje: prostřednictvím zásilky doručované - provozovatelem poštovních služeb - úřední osobou pověřenou doručováním - jiným orgánem, o němž to stanoví zákon Ve zvláštních případech se doručuje: veřejnou vyhláškou hromadným předpisným seznamem (HPS) Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 13

Doručování 3/4 14 Účinky doručení adresát je zastižen: adresát převezme zásilku: okamžikem převzetí adresát odmítne zásilku převzít: dnem odepření adresát nezastižen: adresát si vyzvedne zásilku u uložitele: dnem vyzvednutí adresát si zásilku v úložní době nevyzvedne: desátým dnem od uložení (nastává právní fikce doručení) Možnost vhodit fikcí doručenou písemnost do schránky adresáta. účelem je zvýšit šanci na informovanost adresáta explicitně textováno, že se adresát může domáhat, aby správce daně tento postup předem vyloučil (netřeba o tom vydávat rozhodnutí) Neúčinnost doručení ve všech případech, kdy nastává fikce doručení marným uplynutím úložní doby závažný a předem nepředvídatelný důvod Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 14

Doručování 4/4 Prokázání doručení: 15 důkazní břemeno ohledně prokázání doručení nebo užití právní fikce leží na správci daně liší se podle jednotlivých způsobů doručování: písemnosti předávané při ústním jednání či jiném úkonu podpisem protokolu úředním záznamem o odmítnutí podpisu protokolu písemnosti doručované elektronicky prostřednictvím systému datových schránek písemnosti doručované prostřednictvím zásilky řádně vyplněnou doručenkou (dodejkou) prokázaným odepřením převzetí písemnosti (zaznamená se na doručence) písemnosti doručované prostřednictvím veřejné vyhlášky podepsanou kopií písemnosti (neplatí u HPS) marným uplynutím doby vyvěšení, resp. zpřístupnění HPS Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 15

Nahlížení do spisu 16 Protokol vs. úřední záznam obrazové a zvukové záznamy Specifikem daňového procesu je, že spis se vede kontinuálně pro daný daňový subjekt, nikoli samostatně pro každé řízení. Spis se člení na části. každá část obsahuje soupis všech písemností Není stanovena forma, ve které musí být písemnosti uchovávány. mohou být v listinné i elektronické podobě Vyhledávací část spisu Nahlížení do spisu platí i pro údaje na osobních daňových účtech (ODÚ) Daňová informační schránka (DIS) Komunikace při správě daní Mgr. Karel Šimek 16

Děkuji za pozornost ! Mgr. Karel Šimek 17 Komunikace při správě daní