Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Řízení terciárního vzdělávání, Řízení terciárního vzdělávání: doporučení OECD Petr Pabian Centrum pro studium vysokého školství.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Vzdělávací politika.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Personální plán pro podnikatelský plán
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Jitka Baťková Odbor přípravy OP VVV.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Model struktury strategického managementu
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Vize ve vědě a výzkumu TECHNICKÁ UNIVERZITA V LIBERCI Univerzita s kladným nábojem.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Podklady pro zpracování semestrální práce
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Transkript prezentace:

Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni

Obsah  Proč je nutná reforma?  Cíle reformy řízení na jednotlivých úrovních  Metody a nástroje pro prosazení reformy řízení  Často kladené otázky

Proč je nutná reforma řízení v terciárním sektoru vzdělávání?

Změny v typech ekonomiky Půda, přírodní zdroje, nekvalifikovaná práce Import technologií, zahraniční investice, příliv zahraničního kapitálu Důraz na lidské zdroje, rozvoj vzdělání (zejména terciárního), investice do výzkumu a vývoje s vysokým inovačním potenciálem Ekonomika tažená primárními zdroji Ekonomika tažená investicemi Ekonomika tažená inovacemi Na počátku této fáze se nacházíme

Jak funguje znalostní společnost? Peníze Poznatky Výzkum (věda) Výzkum (věda) Inovace Lidé

Education at a Glance, OECD 2008

Problémy současného modelu  Systém samosprávného řízení vysokých škol se v zásadě osvědčil a cca 18 let fungoval, ale...  Různorodost institucí terciárního vzdělávání (univerzitní x neuniverzitní, veřejné x soukromé, oborové x univerzální, „národní“ x „regionální“) neumožňuje uplatnění jednoho modelu řízení.  Roste nespokojenost klíčových zaměstnavatelů – na trhu nenacházejí potřebné absolventy, a to při extrémně rychlém růstu počtu studujících.

Problémy současného modelu  Společnost znalostí má na terciární vzdělávání požadavky (spolupráce, transfer poznatků, inovace, vzdělávání na míru), které nejsou splnitelné při klasickém vnímání samosprávy v univerzitním sektoru.  Velikost institucí, rozsah partnerství, míra a závažnost rizik apod. vyžadují managerský přístup k řízení.  Vztah celku a součástí, postavení fakult a děkana, jejich pravomoci a odpovědnosti.

Mezinárodní zkušenosti a doporučení  Tertiary Education for the Knowledge Society. OECD Thematic Review of Tertiary Education: Synthesis Report, OECD  Díl 1., kapitola 3., str. 55 – 150.  Srovnávací tabulka modelů řízení pro 24 zemí.  Higher Education Governance in Europe. Policies, structures, funding and academic staff. Eurydice April  Většina zemí připravuje, provádí nebo již provedla změny k posílení vlivu externích aktérů na sektor terciárního vzdělávání.

Cíle reformy řízení v terciárním sektoru vzdělávání?

Cíle reformy  Ještě větší autonomie, ale také ještě větší odpovědnost pro instituce terciárního vzdělávání.  Model řízení v rámci obecných principů si volí instituce, nutný je soulad poslání instituce (výzkum, vzdělávání, profesní příprava) s modelem řízení.  Zvýšení role a vlivu externích aktérů, zejména u profesně orientovaných institucí.  V klíčových úkonech musí být uplatněn vliv vnitřních i vnějších aktérů.  Přejít od mikro-managementu ke strategickému managementu.

Cíle reformy  Správní rada – výrazné posílení role, zástupci všech skupin „stakeholders“ (stát, akademická obec, zaměstnavatelé a absolventi), významný růst pravomocí a odpovědnosti, včetně otázek personálních, rozhodující vliv na výběr rektora.  Akademické senáty – schvalování vnitřní legislativy, významná role hodnotící a kontrolní, podíl na řešení personálních otázek (volby), studijní plány.  Vědecká rada – koncepce VaV, kvalifikační růst, hodnotící činnost.  Rada pro terciární vzdělávání (obdoba RVV) ?

Clarkův trojúhelník Samospráva Externí aktéři Stát Státní strategie Akreditace a hodnocení Financování a sociální otázky Institucionální strategie Návrh programů a orientace VaV Vnitřní pravidla Finanční řízení Personální politika Legislativa Stav trhu práce Zájmy absolventů Konkurence- schopnost regionů Kultivace společnosti Tranfér poznatků

Metody a nástroje reformy řízení v terciárním sektoru vzdělávání?

Metody a nástroje reformy  Bílá kniha terciárního vzdělávání – za zelenou knihu je možné považovat „Thematic Review“.  Strukturální fondy – individuální projekty národní v rámci OP VK – možnost analýz, případových a srovnávacích studií:  Reforma terciárního vzdělávání  Hodnocení kvality terciárního vzdělávání  Hodnocení výzkumu a vývoje  Podpora technického a přírodovědného vzdělávání  Diskuse s externími i interními aktéry.

Schéma – možné uspořádání

Často kladené otázky

 BK omezuje samosprávu, ačkoliv tvrdí opak. Není pravda, neboťv BK je:  Snaha o vyšší autonomii v rozhodování o financích (investice do normativu, školné apod.).  Akreditace oblasti vzdělávání místo studijního programu, opuštění mechanismu reakreditací.  Jmenování docentů a profesorů (funkční místa).  Vnitřní uspořádání a struktura.  Oslabení se týká výběru rektora a schválení statutu.

Často kladené otázky  BK vystavuje vysoké školy politickému tlaku (správní rady). Není to pravda, neboť v BK jsou tyto mechanismy:  Správní rada jmenovaná Radou pro terciární vzdělávání (neodvolatelní členové na šest let s rotací po dvou letech).  Zastoupení volených členů akademické obce.  Smlouva o výkonu funkce člena správní rady.

Často kladené otázky  BK oslabuje vliv studentů na chod vysoké školy. Není to pravda, neboť v BK zůstávají výsostné aktivity studentů:  Podstatný vliv mají studenti i nadále na tvorbu vnitřní legislativy.  Významně se počítá s účasti studentů na hodnocení vzdělávací činnosti a hodnocení servisních činností.  Počítá se s širokým spolkovým životem studentů a jejich podílu na kulturní a sportovní činnosti.  Jedinou vážnou překážkou je velmi nízký zájem studentů o tyto činnosti, resp. slabý mandát jejich zástupců.

Otázky a komentáře  Proč panuje ve vysokém školství tak silná nedůvěra ke strategickému managementu (viz formálnost a nezávaznost jednání o dlouhodobých záměrech a jejich aktualizacích)?  Jak zařídit, aby se i sektor terciárního vzdělávání ztotožnil s tezí „Co neměřím, neřídím“?  V nejbližších měsících mají akademické obce šanci pracovat na reformě nebo ji také důmyslně torpédovat. Platí: „Řada změn je nepříjemná, jste- li jejich pasívním příjemcem, ale tytéž změny mohou být zajímavé, jste-li jejich aktivním realizátorem“.

Education at a Glance, OECD 2008