Výchovné a vzdělávací strategie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hodnocení žáků a vlastní hodnocení školy V této kapitole škola popisuje, jak a na základě čeho jsou žáci hodnoceni a které oblasti jsou součástmi vlastního.
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Práce s textem RVP ZUV Management tvorby ŠVP Malenovice 2009.
Reforma v základním uměleckém vzdělávání
Výukový program SmartMusic Studio, nástroj moderního vyučování hudby na ZUŠ SmartMusic Studio v dokumentech Školního vzdělávacího programu.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Systém kurikulárních dokumentů
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
LUBOŠ LISNER ČELADNÁ LUBOŠ LISNER
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Kurz terminologie ZUV … aneb od dojmů k pojmům Luboš Lisner
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výchovné a vzdělávací strategie - disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření Kompetence.
Průřezová témata.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Co tvorba ŠVP škole přinesla Možné přínosy tvorby z pohledu pilotního gymnázia v Rumburku.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Projekt Impuls / Seminář
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Polytechnické vzdělávání v praxi
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Výchovné a vzdělávací strategie

Analogie tvorby VVS s tvorbou osnov a UP Při tvorbě osnov je třeba pochopit tyto souvislosti: Při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií je třeba pochopit tyto souvislosti: Vzdělávací oblasti (recepce, reflexe, interpretace a tvorba) Klíčové kompetence (k umělecké komunikaci, osobnostně sociální, kulturní) Tvorba tabulky UP stud. zaměření (výčet předmětů, je potřeba pokrýt všechny vzdělávací oblasti) Očekávané výstupy V rámci klíčových kompetencí si stanovíme „cíle“ naší výuky Převod očekávaných výstupů na školní úroveň (= co to znamená pro moje žáky) Stanovíme si „cestu“ ke splnění těchto cílů Tvorba osnov všech předmětů uvedených v tabulce UP Tvorba hodinových dotací Stanovíme výchovné a vzdělávací strategie Nepovinná tvorba poznámek UP či osnov, charakteristiky studijního zaměření Je třeba dbát na důsledné formulace: „žák umí, dokáže, hraje, zná ...“ osnovy musí být jasné, měřitelné. Je třeba dbát na důsledné formulace: „škola, učitel ... dělá, aby žák splnil cíle stanovené v rámci všech klíčových kompetencí

Modelová situace Co z toho plyne? Klíčovým kompetencím je třeba důkladně porozumět . Při stanovení cílů je třeba dbát na pokrytí všech klíčových kompetencí daných RVP ZUV. Stanovení cesty ke splnění cílů představují naše „poznámky“, námi stanovené metody.

Analogie tvorby VVS s tvorbou osnov a UP shrnutí Při tvorbě osnov určujeme, co dělá žák. Při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií určujeme, co dělá učitel, škola. Při tvorbě osnov dbáme na pokrytí všech vzdělávacích oblastí a splnění všech očekávaných výstupů. Při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií dbáme na pokrytí všech klíčových kompetencí. Výchovné a vzdělávací strategie se určují buď na úrovni školy, nebo oboru

Co jsou klíčové kompetence? Klíčové kompetence jsou ideální představy o absolventu ZUŠ, o jeho vlastnostech, o jeho „zdatnosti“ v oblasti umění, a to bez ohledu na druh umění (umělecký obor). Klíčové kompetence dávají odpověď na otázku „co to znamená být kultivovaným po stránce umělecké“ - čili „jaký má být žák“. Důležitost klíčových kompetencí spočívá v tom, že určují ideál, ke kterému směřujeme, přičemž naší povinností je udělat vše pro to, aby žáci dosáhli svého maxima vzhledem k tomuto ideálu. K tomu je nutné stanovit společné postupy školy – tzv. VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE, které odpovídají na otázky „co budeme dělat pro žáky v zájmu utváření a rozvíjení jejich klíčových kompetencí“, tj. „jak vychováme umělecky kultivovaného člověka“.

Co jsou tedy výchovné a vzdělávací strategie? společně uplatňované postupy (metody a formy práce) na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků Výchovné a vzdělávací strategie pak musí být zjistitelné a ověřitelné (konkrétní) pozorovatelné a hodnotitelné (kontrolovatelné) reálně aplikovatelné (splnitelné) společně sdílené (odsouhlasené)

Jaké jsou klíčové kompetence? Kompetence k umělecké komunikaci Žák: disponuje vědomostmi a dovednostmi, které mu umožňují samostatně volit a užívat prostředky pro umělecké vyjádření proniká do struktury a obsahu uměleckého díla a je schopen rozeznat jeho kvalitu. Kompetence osobnostně - sociální Žák: disponuje pracovními návyky, které jsou utvářeny soustavnou uměleckou činností a které formují jeho morálně volní vlastnosti a hodnotovou orientaci se účelně zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si svoji odpovědnost za společné dílo. Kompetence kulturní Žák: je vnímavý k uměleckým a kulturním hodnotám a chápe je jako důležitou součást lidské existence aktivně přispívá k vytváření i uchování uměleckých hodnot a k jejich předávání dalším generacím.

Jaké jsou klíčové kompetence? Kompetence k umělecké komunikaci Umění je specifický druh komunikace. V principu jde o (vy)tvoření uměleckého díla se záměrem vyvolat estetický prožitek. Pro jakýkoliv druh komunikace je nezbytné ovládat daný jazyk, což znamená umět takový jazyk používat a dobře mu rozumět. Kompetence k umělecké komunikaci v RVP ZUV tedy zahrnuje následující způsobilosti: uměleckou produkci (interpretaci a tvorbu coby užívání jazyka umění) orientaci v umění (recepci a reflexi coby pronikání do jazyka umění) Kompetence osobnostně - sociální Umění kultivuje osobnost. V principu jde o hodnotovou orientaci člověka na zodpovědnost k sobě i k druhým. Základními atributy zodpovědného přístupu jsou cílevědomost a užitečnost. Kompetence osobnostně-sociální v RVP ZUV tedy zahrnuje následující způsobilosti: dlouhodobé a systematické sebezdokonalování přínosnou spolupráci v týmu Kompetence kulturní Umění kultivuje společnost. V principu jde o společně vyznávané kulturní a umělecké hodnoty, což v praxi znamená přijetí určitých kulturních hodnot, přidání vlastního uměleckého potenciálu a předání kulturního odkazu dál. Kompetence kulturní v RVP ZUV tedy zahrnuje následující způsobilosti: sounáležitost s kulturou angažovanost na poli umění

Doporučený postup při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií doporučení Luboše Lisnera (Manuál) Kroky Instrukce Poznámky 1. Porozumění klíčovým kompetencím Uspořádejte diskusi na téma „Jak rozumíme klíčovým kompetencím“. Věnujte se postupně každé formulaci s otázkou „Co to znamená v praxi“. Smyslem tohoto kroku je přenést akademické formulace klíčových kompetencí do vlastního jazyka a do vlastního prostředí. Nejvíce aktérů se zapojí do diskuse při práci ve skupinách. Klíčové kompetence hovoří o schopnostech žáka, nikoliv o metodách učitele.

Doporučený postup při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií doporučení Luboše Lisnera (Manuál) Kroky Instrukce Poznámky 2. Plejáda výchovných a vzdělávacích strategií Máte-li jasno v obsahu klíčových kompetencí, přistupte k tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií, které budou uvedeny ve vašem ŠVP. Diskutujte, co uděláte pro to, aby žáci získali klíčové kompetence. Postupně se věnujte každé kompetenci. Strategie formulujte v 1. osobě č. mn. (MY). Nejde již o schopnosti žáků, ale o učitele a jejich způsob práce se žáky. Využívejte toho, co se děje v současnosti a je to dobré. Využívejte výsledků vlastního hodnocení školy, pokud jste jej měli zaměřené na vyučovací metody. Při nic neříkajících frázích se ptejte po praxi.

Doporučený postup při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií doporučení Luboše Lisnera (Manuál) Kroky Instrukce Poznámky 3. Odstranění duplicit a zbytečností Klíčové kompetence spolu souvisí, a tak se vám budou strategie zřejmě opakovat. Odstraňte duplicity a nepodstatnosti. Efektivní je pouze takový počet informací nebo instrukcí, který je člověk schopen v sobě udržet.

Doporučený postup při tvorbě výchovných a vzdělávacích strategií doporučení Luboše Lisnera (Manuál) Kroky Instrukce Poznámky 4. Stanovení společně uplatňovaných strategií Dohodněte se, které strategie jsou opravdu společné, tj. ke kterým se ve vašem ŠVP zavážete. Strategie můžete členit dle uměleckých oborů. Metody na úrovni učitele jsou všechny, které se „nevešly“ do výchovných a vzdělávacích strategií školy nebo uměleckého oboru.

Důležitá doporučení Klíčové kompetence hovoří o schopnostech žáků, výchovné a vzdělávací strategie hovoří o způsobu práce učitelů. Výchovné a vzdělávací strategie se vztahují ke klíčovým kompetencím. Důležité je dobře porozumět klíčovým kompetencím a jejich významu. Je nutné se opravdu dohodnout. Strategie musí být konkrétní. Obecné fráze typu „individuální přístup“ jsou neefektivní a stávají se klišé.

HOTOVO! Nejtěžší kapitola ŠVP je vytvořená. Děkuji za pozornost!