Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů."— Transkript prezentace:

1 Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Régis CRISTIN Doktor v oboru jazykověda Učitelství jako profese, která se profesionalizuje Praha, 1. –

2 Co je to „profesionální“ vyučující?
Vzdělávací model vycházející ze společenských věd a světa ekonomiky Model, který spojuje účelnost a praktičnost činnosti Model, v němž jsou „znalosti“ progresivně nahrazovány „dovednostmi“ Model, v němž je idea předávání znalostí nahrazena ideou žáků, kteří si osvojují dovednosti Ten, kdo umí jednat a reagovat v kontextu Člověk na svém místě Ten, kdo vychází z dobré praxe Ten, kdo umí reagovat na poptávku (společenskou, individuální...) Praha, 1. –

3 Disciplinární model/paradigma Profesionální model/paradigma
Jaké jsou hlavní vzdělávací modely, které zastupují vzdělávací kulturu dané země? Sciences de l’éducation těchto modelů vymezuje 6 a najdeme je po celém světě: Disciplinární model/paradigma Profesionální model/paradigma Behaviorální model/paradigma Paradigma řemesla Osobnostní paradigma Paradigma společenské Založený na dovednostech učeného/vzdělaného učitele, který ovládá vědění a aplikuje principy Založený na dovednostech praktika se schopností sebereflexe, který analyzuje a zlepšuje své postupy Založený na dovednostech učitele odborníka, který organizuje výuku žáků Založené na dovednostech učitele se zaběhlými postupy jakožto člověk z oboru Založené na dovednostech učitele, který vyučuje díky svým osobnostním kvalitám Založené na dovednostech učitele, jakožto politického a společenského aktéra Praha, 1. –

4 Jak upravit, zlepšit a rozrůznit vzdělávání vyučujících?
Nejprve je třeba zohlednit a popsat převažující vzdělávací systém dané země v daném čase a zohlednit specifické podmínky vzdělávání, které v této zemi jsou Dále je třeba přesně definovat nový model/paradigma, který bude udávat další směřování Je nezbytné vytvořit soubor nových profesních dovedností, jež je třeba si osvojit Následně využít strategie vysokoškolského studia a dalšího vzdělávání, jež by mohly spustit plánovaný proces úprav/zlepšení A dále měřit pomocí kritérií a ukazatelů očekávané zlepšení – nová profesní chování, zlepšení školních výsledků, rostoucí zodpovědnost vyučujících... Praha, 1. –

5 Co je k reformě vysokoškolského studia a dalšího vzdělávání nezbytné?
Vytvořit referenční rámec primárního studia, který bude v souladu s novými nástroji, s nimiž se počítá v rámci reformy, právních předpisů... (Kritérium koherence) Vytvořit systém dalšího vzdělávání, který bude plánovaný a progresivní a bude sledovat stejné cíle jako vysokoškolské studium (kritéria: progresivita a účelnost) Vytvořit systém dalšího vzdělávání, který bude nástavbou vysokoškolského studia (kritéria: koherence a návaznost) Zajistit, aby další vzdělávání nebylo v rozporu s existující vzdělávací kulturou (kritéria: koherence a prohlubování) Zajistit, aby bylo další vzdělávání založeno na osvědčených zkušenostech z praxe (kritéria: dobrá praxe) Počítat s tím, že jde o dlouhodobý proces závislý na počátečním profilu vyučujících Praha, 1. –

6 Jak na to a jaké otázky si položit?
Jaká je profil osob, které mají být vzdělávány (osobnostní/kulturní/profesní rysy)? Jaký je nový profesní profil, s nímž studium počítá? Které klíčové dovednosti (či skupiny dovedností) je třeba si osvojit? Jaké úrovně odbornosti v těchto klíčových odbornostech je třeba na konci studia dosáhnout? Jak budeme nabývání těchto dovedností ověřovat? Praha, 1. –

7 Shrnutí Pro koncepci vysokoškolského studia existuje přesná podrobná metodologie přizpůsobená každému kontextu a každé zemi Je založena na jasném postupu, který se skládá ze 3 částí: Analýza potřeb Zavedení studijních plánů a školení Analýza požadovaných a získaných dovedností A dále na termínech jako např.: potřeba/dovednost, zadávací řízení/dokumentace a specifikace, profesní cíle/operační cíle, plán vzdělávání/vzdělávací nástroj, hodnocení podle kritérií a ne podle norem... Využívá technické nástroje: referenční profily, průzkumové a evaluační dotazníky, studijní plány a moduly... Děkuji za pozornost. Praha, 1. –


Stáhnout ppt "Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů."

Podobné prezentace


Reklamy Google