10. Obsahuje Nový Zákon svědectví očitých svědků?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Apoštol Pavel.
Advertisements

ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Kde vzít energie k nadpřirozenému? Viktor Baláž, Vyškov,
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
BIBLICKÝ RŮŽENEC tajemství světla
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Život a působení apoštola Pavla „Nevíte, že při běhu na závodišti všichni závodníci sice běží, ale cenu že získá jenom jeden? Běžte tak, abyste jí dosáhli!“
Dáša Pospíšilová, EBED AC Vyškov, 3. února 2013
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE BIBLE NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Integrita bezúhonnost
O Ježíši Kristu a Božím království
Jedinečný Ježíš Velikost člověka se dá určit podle toho, co za sebou zanechal a zda přivedl druhé k tomu, aby uvažovali nově, a dal impuls, který ho přetrval...
Chceš vidět zázraky - vyzývej lidi k proměně života Dobře položená výzva proměňuje život.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
DUCH SVATÝ Jan 16:7 Říkám vám však pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde. Odejdu-li, pošlu ho k vám.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
SOBOTA.
BIBLICKÝ RŮŽENEC bolestná tajemství
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Křesťanství vznik a podstata.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Desatero božích přikázání
Toto je první kniha tištěná mechanicky. Pan Gutenberg si dal tu práci a první kniha, kterou vysázel a vytiskl, byla právě Bible. V roce 1978 byla tato.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Světová náboženství.
MODLITBA SVATÉHO RŮŽENCE
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
Místa setkávání lidstva s Bohem podle Bible
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
Křesťanství Petr Machala. Křesťanství Ježíš Kristus narodil se v Betlémě - rodiče Marie a Josef Židé čekali příchod Mesiáše.
Jakou událost si Židé o Velikonocích připomínají?
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_18.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
Rysy Ježíšovy modlitby Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Markovo evangelium. Autor a datum vzniku Marek 50. – 60 po. Kr.
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
Lukáš 23,50-24,12 Josef z Arimatie Ježíšova smrt a vzkříšení 50 Členem židovské rady byl muž jménem Josef, člověk dobrý a spravedlivý, 51 který nesouhlasil.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
Jan 1.: Na počátku bylo Slovo… …to světlo svítí v temnotě a temnota ho nezachvátila … …pravé světlo, které osvěcuje každého člověka, přicházelo.
polovina 1. století našeho letopočtu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
Transkript prezentace:

10. Obsahuje Nový Zákon svědectví očitých svědků? N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist 1) autoři NZ se za očité svědky označují Nedali jsme se vést vymyšlenými bájemi, ale zvěstovali jsme vám slavný příchod našeho Pána Ježíše Krista jako očití svědkové jeho velebnosti. 2. list Petrův 1, 16 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist Tohoto Ježíše Bůh vzkřísil a my všichni to můžeme dosvědčit. Skutky 2, 32 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist Zavolali je tedy a přikázali jim, aby jméno Ježíšovo vůbec nerozhlašovali a o něm neučili. Ale Petr a Jan jim odpověděli: "Posuďte sami, zda je před Bohem správné, abychom poslouchali vás, a ne jeho. Neboť o tom, co jsme viděli a slyšeli, nemůžeme mlčet." Skutky 4, 18-20 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist 2) byla prokázána historická přesnost NZ V knize „Skutky apoštolů“, kapitolách 13-28, se vyskytuje aspoň 84 historicky přesných detailů. Colin Hemer projděme například prvních deset: N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 01: Posláni tedy Duchem svatým, odešli Barnabáš a Saul do Seleukie a odtud se plavili na Kypr. Když dopluli do Salaminy, zvěstovali tu slovo Boží v židovských synagógách. Skutky 13, 4-5 historicky přesná zmínka o námořní trase Seleukie – Salamina N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 02: Z Páfu se Pavel se svými průvodci plavil do Perge v Pamfylii. Skutky 13, 13 historicky přesná zmínka o námořní trase Páfus – Perge N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detaily 03, 04: Pohané i židé se svými představiteli se chystali apoštoly ztýrat a ukamenovat. Ti se o tom dověděli a uprchli do lykaonských měst Lystry a Derbe i okolí. Skutky 14, 5-6 historicky přesná identifikace lykaonských měst nezvyklé, ale správné skloňování města Lystra: Lystra  Lystry … řecky „Lystran“ N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detaily 05, 06: V Lystře žil jeden člověk, který měl ochrnuté nohy; byl chromý od narození a nikdy nechodil. Ten poslouchal Pavlovo kázání. Pavel se na něho upřeně podíval, a když viděl, že věří v Boží pomoc,  řekl mocným hlasem: "Postav se zpříma na nohy!" A on vyskočil a chodil. Když zástupy viděly, co Pavel učinil, provolávaly lykaonsky: „To k nám sestoupili bohové v lidské podobě!“ Barnabášovi začali říkat Zeus, Pavlovi pak Hermes, poněvadž to byl především on, kdo mluvil. Skutky 14, 8-12 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist správný jazyk, kterým se mluví v Lystře - lykaonština jména bohů Zeus a Hermes v té správné souvislosti N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 07: Pak prošli Pisidií, dostali se do Pamfylie a tam kázali v městě Perge. Potom se odebrali do Attalie a odpluli do Antiochie v Sýrii, odkud před časem svěřeni Boží milosti vyšli. Skutky 14, 24-26 historicky přesná zmínka o přístavu Attalia, který by v té době použili pro zpáteční cestu N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 08: Pavel si vybral za spolupracovníka Silase, a když ho bratří poručili milosti Páně, vydal se i on na cestu. Procházel Sýrií a Kilikií a všude posiloval církve. Tak se Pavel dostal také do Derbe a do Lystry. Skutky 15, 40 — 16,1 správné pořadí nejprve Derbe, a pak Lystra při příchodu z Kilikie. N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 09: Když přišli až k Mysii, pokoušeli se dostat do Bithynie, ale Duch Ježíšův jim to nedovolil. Prošli tedy Mysií a přišli k moři do Troady. Skutky 16, 7-8 správné tvar jména města Troas N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Skutky apoštolů“ – detail 10:  Tam měl Pavel v noci vidění: Stanul před ním jakýsi Makedonec a velmi ho prosil: "Přeplav se do Makedonie a pomoz nám!„ Po tomto Pavlově vidění jsme se bez váhání chystali na cestu do Makedonie, protože jsme usoudili, že nás volá Bůh, abychom tam kázali evangelium. Vypluli jsme tedy z Troady a plavili se přímo na ostrov Samothráké a druhého dne do makedonské Neapole. Skutky 16, 9-11 Samothráké je skutečně přístav na cestě N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Lukášovo evangelium“, jehož autorem je tentýž historicky fundovaný Lukáš, se také těší historické přesnosti zmiňme jen tři drobnosti N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Lukášovo evangelium“ – detail 01: rozhodl jsem se také já, když jsem vše znovu důkladně prošel, že ti to v pravém sledu vypíši, vznešený Theofile; Lukáš 1, 3 Lukáš zdůrazňuje, že se jedná o evangelium sestavené na základě výpovědí očitých svědků N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Lukášovo evangelium“ – detail 02: V patnáctém roce vlády císaře Tiberia, když Pontius Pilát spravoval Judsko a v galileji vládl Herodes, jeho bratr Filip na území Itureje a Trachonitidy a Lyzanias v Abiléně, za nejvyššího velekněze Annáše a Kaifáše, stalo se slovo Boží k Janovi, synu Zachariášovu, na poušti. I začal Jan procházet celé okolí Jordánu a kázal: "Čiňte pokání a dejte se pokřtít na odpouštění hříchů". Lukáš 3, 1-3 Lukáš jmenuje řadu historicky ověřených osob (archeologie, mimokřesťanští autoři) N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist rozhodně to nezní jako vymyšlený příběh – Lukáš zasazuje své dílo do širších historických souvislostí N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Lukášovo evangelium“ – detail 03: Luke 22:44  Ježíš v úzkostech zápasil a modlil se ještě usilovněji; jeho pot kanul na zem jako krůpěje krve. Lukáš 22, 44 Ježíš prožíval hematohydrózu – vzácný jev způsobený stresem, kdy malé krevní žilky praskají a umožňují, aby se krev smísila s potem. Tento jev před 2000 lety nebyl znám, Lukáš jej pouze věrně zaznamenal N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist V knize „Janovo Evangelium“ se vyskytuje aspoň 59 přesných detailů potvrzujících jeho historičnost. Craig Blomberg projděme například prvních deset: N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 01: Třetího dne byla svatba v Káně Galilejské. Byla tam Ježíšova matka; na svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci. Když se nedostávalo vína, řekla Ježíšovi jeho matka: "Už nemají víno.„ Ježíš jí řekl: "Co to ode mne žádáš! Ještě nepřišla má hodina." Matka řekla služebníkům: "Udělejte, cokoli vám nařídí." Bylo tam šest kamenných nádob, určených k židovskému očišťování, každá na dvě až tři vědra. Jan 2, 1-6 archeologie potvrzuje používání kamenných nádob na vodu v novozákonní době N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 02: Ježíš řekl služebníkům: "Naplňte ty nádoby vodou!" I naplnili je až po okraj. Pak jim přikázal: "Teď z nich naberte a doneste správci hostiny!" Učinili tak. Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno - nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří vodu nabírali, to věděli - zavolal si ženicha a řekl mu: "Každý člověk podává nejprve dobré víno, a teprve když už se hosté napijí, víno horší. Ty jsi však uchoval dobré víno až pro tuto chvíli." Tak učinil Ježíš v Káně Galilejské počátek svých znamení a zjevil svou slávu. Jan 2, 7-11 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist není pravděpodobné, že si Jan tento příběh vymyslel, protože první křesťané měli tendenci k askezi N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 03: opustil Judsko a odešel opět do Galileje. Musel však projít Samařskem. Na té cestě přišel k samařskému městu jménem Sychar, v blízkosti pole, jež dal Jákob svému syny Josefovi; tam byla Jákobova studna. Ježíš, unaven cestou, usedl u té studny. Bylo kolem poledne. Jan 4, 3-6 archeologie potvrzuje správné místo Jákobovy studny N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 04: Tu přichází samařská žena, aby načerpala vody. Ježíš jí řekne: "Dej mi pít!" - Jeho učedníci odešli před tím do města, aby nakoupili něco k jídlu. - Samařská žena mu odpoví: "Jak ty jako Žid, můžeš chtít ode mne, Samařanky, abych ti dala napít?" Židé se totiž se Samařany nestýkají. Jan 4, 7-9 Josephus (Židovská válka 2.232) potvrzuje, že mezi židy a Samařany bylo v té době nepřátelství N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 05: Když uslyšel, že Ježíš přišel z Judska do Galileje, vydal se k němu a prosil ho, aby přišel a uzdravil jeho syna, který už byl blízek smrti. Ježíš mu odpověděl: "Neuvidíte-li zázraky a znamení, neuvěříte." Královský služebník mu řekl: "Pane, pojď, než mé dítě umře!" Ježíš mu odpověděl: "Vrať se domů, tvůj syn je živ!" Ten člověk uvěřil slovu, které mu Ježíš řekl, a šel. Ještě když byl na cestě, šli mu naproti jeho sluhové a oznámili mu: "Tvůj syn žije." Jan 4, 47-51 N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist v řečtině slova „přišel“, „pojď“, „byl na cestě“ mají význam „sestoupil dolů“, což je správná topografie Galileje – směrem z Kány do Kafarnaum dochází k výraznému poklesu terénu N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 06: Potom byly židovské svátky a Ježíš se vydal do Jeruzaléma. Jan 5, 1 V řečtině „se vydal“ je ve významu „vystoupil vzhůru“, což opět popisuje správně topografii terénu N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 07: V Jeruzalémě je u Ovčí brány rybník, hebrejsky zvaný Bethesda, a u něho pět sloupořadí. Jan 5, 2 archeologie přesně potvrdila existenci i polohu pěti sloupořadí (1918 - 1938) protože sloupořadí nebyla obnovena a v roce 70 n.l. byla ve válce zničena, jedná se o svědectví očitého svědka navíc čteme, že v Jeruzalémě je rybník a sloupořadí – tj. Jan napsal své evangelium před rokem 70 n.l. N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 08: "Svědčím-li sám o sobě, mé svědectví není pravé. Je však jiný, který o mě svědčí, a já vím, že svědectví, které o mě vydává, je pravé. Poslali jste k Janovi a on vydal svědectví pravdě. Jan 5, 31-33 tak sebekritická slova Ježíše o sobě samém (že jeho vlastní svědectví není pravé) by pravděpodobně nikdo nenapsal, kdyby si příběh vymýšlel – byla zapsána, protože se jedná o záznam toho, co Ježíš skutečně řekl N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 09: Když lidé viděli znamení, které Ježíš učinil, říkali: "Opravdu je to ten Prorok, který má přijít na svět!" Když Ježíš poznal, že chtějí přijít a zmocnit se ho, aby ho provolali králem, odešel opět na horu, zcela sám. Jan 6, 14-15 snaha provolat Ježíše králem vystihuje nacionalistické tendence v době novozákonního Izraele N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist „Janovo evangelium“ – detail 10: Když nastal večer, sestoupili jeho učedníci k moři, vstoupili na loď a jeli na druhý břeh do Kafarnaum. Už se setmělo a Ježíš s nimi stále ještě nebyl. Moře se vzdouvalo mocným náporem větru. Jan 6, 16-18 Náhlé větrné bouře jsou pro Galilejské jezero běžné. N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist zkrátka a dobře, spisy Nového zákona byly psány jako historické dokumenty N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist 3) NZ zmiňuje aspoň 30 historicky potvrzených osob (archeologie, mimokřesťanské prameny) například: místodržitel Pilát uvádí jej Josephus (Židovské starožitnosti, Válka židovská) je označen za prefekta (= guvernéra) Judska na nápisu objeveném v Cezareji roku 1961 jiný příklad: velekněz Kaifáš uvádí jej Josephus r. 1990 byly nalezeny jeho kosti N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist 4) očitá svědectví pocházejí z navzájem nezávislých zdrojů NZ není dílem jednoho autora, ale kolekcí nezávisle napsaných spisů – spíše knihovnou než knihou I když někteří z autorů vycházeli ze společných zdrojů, každý z nich připojil detaily, které mohl znát jen očitý svědek N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist Jejich záznamy popisují tytéž události, ale obsahují divergentní detaily = detaily, které lze jen obtížně sladit dohromady jeden editor by divergentní detaily vyloučil; jejich přítomnost znamená, že se jedná o původní nezávislé originály, které byly pečlivě a nezměněně předávány do současnosti spisy NZ neladí v drobných detailech, ale v hrubých rysech potvrzují a dosvědčují základní příběh a poselství Ježíše N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist 5) Není NZ historickou fikcí? (= historické detaily jsou přesně, zázraky jsou vymyšlené) problémem je, že i autoři nekřesťané potvrzují tutéž linii příběhu jako NZ – proč o těch událostech mluví všichni, jako by se skutečně staly? nelze dobře vysvětlit, proč autoři NZ vytrpěli pronásledování, mučení a smrt – proč by to dělali, kdyby se jednalo o fikci? N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist

N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist pisatelé fikce obyčejně neuvádějí jména tolika skutečných osob (a ještě tak vlivných osob, které mohly popřít příběh, důvěryhodnost autorů, apod.) jak se mohlo domluvit devět autorů v průběhu 20 – 50 let na dosti velkém území? To by vyžadovalo dosti velké spiknutí, které je větší fikcí než „domněnka o fikci NZ“  N.Geisler, F.Turek: I Don't Have Enough Faith To Be an Atheist