Vlastní evaluace školy Autoevaluace z pohledu Gymnázia a SOŠPg Liberec, Jeronýmova 425/27.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
TVORBA VLASTNÍHO HODNOCENÍ ŠKOLY za školní rok 2005/2006 a 2006/2007
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Taneční a pohybová výchova
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Autoevaluační nástroje na naší škole
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Autoevaluace Vlastní hodnocení školy ve Střední škole Horní Bříza.
Autoevaluace na SZŠ a VOŠZdr. Liberec vyhláška č.15/2005 Sb. na naší škole od roku 2006 tříletý cyklus ošetřeno směrnicí ředitelky školy výchozí dokument.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Základní škola a Mateřská škola Stařeč, okres Třebíč
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
AUTOEVALUACE ZŠ Olomouc, Mozartova 48
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Základní škola Nerudova Říčany okres Praha - východ Škola je plně organizovaná, tj ročník, spolu se speciálními třídami
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Nová závěrečná zkouška 2 Individuální projekt národní Kulatý stůl, MŠMT,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Šablony OP VVV a podpora nadání
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Komplexní systém hodnocení
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
První zkušenosti s evaluací
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

Vlastní evaluace školy Autoevaluace z pohledu Gymnázia a SOŠPg Liberec, Jeronýmova 425/27

Osnova  Příprava vlastního hodnocení školy  Průběh a realizace  Kompletace a závěrečná redakce analýzy  Úskalí na která jsme narazili  Přínos autoevaluace  Příprava vlastního hodnocení školy  Průběh a realizace  Kompletace a závěrečná redakce analýzy  Úskalí na která jsme narazili  Přínos autoevaluace

Příprava vlastního hodnocení školy  Důkladné seznámení s nástrojem „autoevaluace“ – vedením školy  Informování všech ped. i neped. zaměstnanců školy – motivace, stanovení cílů  Sestavení týmu  Vytvoření prostoru pro práci týmu  Zajištění nezávislosti týmu a možnosti vyjádření objektivního názoru  Zapojení co nejširšího spektra účastníků  Pozitivní motivace tvůrců sebehodnotící zprávy  Důkladné seznámení s nástrojem „autoevaluace“ – vedením školy  Informování všech ped. i neped. zaměstnanců školy – motivace, stanovení cílů  Sestavení týmu  Vytvoření prostoru pro práci týmu  Zajištění nezávislosti týmu a možnosti vyjádření objektivního názoru  Zapojení co nejširšího spektra účastníků  Pozitivní motivace tvůrců sebehodnotící zprávy

Klíčové otázky 1.Jaká je úroveň sledovaných oblastí ve škole ? (oblasti vymezil tým ve spolupráci s vedením) 2.Jak to zjistit ? (nástroje, kritéria, rozsah, frekvence, systémový rámec) 3.Jak využít získané informace ? (konkrétní přínos vlastního hodnocení v rámci tohoto tématu pro školu – návrh, realizace a účinnost opatření) 1.Jaká je úroveň sledovaných oblastí ve škole ? (oblasti vymezil tým ve spolupráci s vedením) 2.Jak to zjistit ? (nástroje, kritéria, rozsah, frekvence, systémový rámec) 3.Jak využít získané informace ? (konkrétní přínos vlastního hodnocení v rámci tohoto tématu pro školu – návrh, realizace a účinnost opatření)

Průběh a realizace vlastního hodnocení  Určit, vytvořit a zkompletovat zdroje informací: ankety, dotazníky (pedagogům, provoz. zaměstnancům, rodičům, dalším odborníkům, studentům)  práce žáků  pozorování  rozhovory  písemné podklady (inspekční zprávy, posudky, hodnocení)  vnitřní statistické ukazatele (počty žádostí o přijetí, počty přijatých absolventů na VŠ,  vzdělávací výsledky (výsledky Maturit nanečisto, Testy Cermat a SCIO)  informace získané z regionálních i jiných medií  Určit, vytvořit a zkompletovat zdroje informací: ankety, dotazníky (pedagogům, provoz. zaměstnancům, rodičům, dalším odborníkům, studentům)  práce žáků  pozorování  rozhovory  písemné podklady (inspekční zprávy, posudky, hodnocení)  vnitřní statistické ukazatele (počty žádostí o přijetí, počty přijatých absolventů na VŠ,  vzdělávací výsledky (výsledky Maturit nanečisto, Testy Cermat a SCIO)  informace získané z regionálních i jiných medií

Volba nástrojů  Dotazníky  TOWS analýza  Analýza žákovských prací.  Srovnávací testy  Rozbor materiálů  Rozbor výsledků vzdělávání žáků a dosažené úrovně klíčových kompetencí  Dotazníky  TOWS analýza  Analýza žákovských prací.  Srovnávací testy  Rozbor materiálů  Rozbor výsledků vzdělávání žáků a dosažené úrovně klíčových kompetencí

Realizace – struktura dotazníků Kategorie respondentů:  rodiče  mladší studenti (P – Kva)  starší studenti (1. – 4. r. a odpovídající ročníky osmiletého gymnázia)  učitelé (+ speciální dotazník pro nepedagogické pracovníky) Tematické okruhy otázek  I. Žádoucí cíle školy a úspěšnost jejich naplňování  II. Spokojenost se školou  III. Kvalita a forma výuky  IV. Hodnocení  V. Vztahy ve škole  VI. Spolupráce škola – rodiče  VII. Materiální zázemí školy  VIII. Školní „NEJ“ Kategorie respondentů:  rodiče  mladší studenti (P – Kva)  starší studenti (1. – 4. r. a odpovídající ročníky osmiletého gymnázia)  učitelé (+ speciální dotazník pro nepedagogické pracovníky) Tematické okruhy otázek  I. Žádoucí cíle školy a úspěšnost jejich naplňování  II. Spokojenost se školou  III. Kvalita a forma výuky  IV. Hodnocení  V. Vztahy ve škole  VI. Spolupráce škola – rodiče  VII. Materiální zázemí školy  VIII. Školní „NEJ“

Příklad vyhodnocení Kvalita výuky – průběh 4. Jak často diskutujete v hodinách ve třídě o vašich názorech na věci, o kterých se učíte, na aktuální události atd.? Převažují pozitivní odpovědi z čehož lze vyvodit, že jak studenti, tak učitelé jsou schopni do výuky začleňovat aktuální témata. Výuka je tak pro studenty zajímavější a pomáhá jim formovat jejich názory. Vyšší podíl odpovědí „méně často“ patrně souvisí s úzce vyhraněnými zájmy části studentů, o kterých se ve třídě mohou bavit jen omezeně.

Příklad pro analýzu – práce žáků

Proč TOWS analýza?  Jednoduchost, volnost analýzy, cílené zaměření na jednotlivé činnosti  Možnost využití pro všechny oblasti stanovené vyhláškou č. 15/2005 Sb.  Přímá identifikace hrozeb a příležitostí  Jednodušší eliminace nereálného pohledu a subjektivního optimismu  Jednoduchost, volnost analýzy, cílené zaměření na jednotlivé činnosti  Možnost využití pro všechny oblasti stanovené vyhláškou č. 15/2005 Sb.  Přímá identifikace hrozeb a příležitostí  Jednodušší eliminace nereálného pohledu a subjektivního optimismu

Kompletace a závěrečná redakce zprávy  časová náročnost  zajištění objektivity  jednotný přístup k interpretaci dat  vytvoření zpětných vazeb  efektivní předávání informací  prezentace výsledků všem účastníkům  časová náročnost  zajištění objektivity  jednotný přístup k interpretaci dat  vytvoření zpětných vazeb  efektivní předávání informací  prezentace výsledků všem účastníkům

Úskalí a problémy  Počáteční nepochopení důležitosti autoevaluace  Malá aktivita části pedagogického sboru  Nechuť cokoli zlepšovat a učit se novým věcem („ono to nějak funguje a jde to samospádem“)  Tendence k formálnímu přístupu  Počáteční nepochopení důležitosti autoevaluace  Malá aktivita části pedagogického sboru  Nechuť cokoli zlepšovat a učit se novým věcem („ono to nějak funguje a jde to samospádem“)  Tendence k formálnímu přístupu

Přínos autoevaluace  Nový způsob týmové práce  Zapojení dalších subjektů do činnosti školy  Odhalení nových a překvapivých vztahů ve fungování školy  Možnost lépe pojmenovat nedostatky  Těžit z pozitivních zjištění  Nový způsob týmové práce  Zapojení dalších subjektů do činnosti školy  Odhalení nových a překvapivých vztahů ve fungování školy  Možnost lépe pojmenovat nedostatky  Těžit z pozitivních zjištění

Návrhy na zlepšení  Proškolení koordinátora – vedoucího týmu  Naučit efektivně získávat a vyhodnocovat data  Vytvořit databázi vhodných nástrojů autoevaluace  Naučit vedení škol objektivně pracovat s výsledky analýzy  Zefektivnit aplikaci výsledků do činnosti školy  Proškolení koordinátora – vedoucího týmu  Naučit efektivně získávat a vyhodnocovat data  Vytvořit databázi vhodných nástrojů autoevaluace  Naučit vedení škol objektivně pracovat s výsledky analýzy  Zefektivnit aplikaci výsledků do činnosti školy

Tři podněty na závěr Je důležité si uvědomit, že autoevaluace na školách velmi často probíhá na bázi čirého amatérismu, často jen díky nadšení několika jedinců a nad rámec jejich pracovních povinností. Sebehodnotící zprávy jsou vytvářeny lidmi – kantory, kteří mají vzdělání pro úplně jinou odbornost a pře- devším jinou pracovní náplň. Není možné aplikovat stejná měřítka na školy a stejná na organizace, které mají k dispozici „kvalitáře“ s VŠ vzděláním zaměřeným na zavádění systému jakosti v podnikové sféře. Je důležité si uvědomit, že autoevaluace na školách velmi často probíhá na bázi čirého amatérismu, často jen díky nadšení několika jedinců a nad rámec jejich pracovních povinností. Sebehodnotící zprávy jsou vytvářeny lidmi – kantory, kteří mají vzdělání pro úplně jinou odbornost a pře- devším jinou pracovní náplň. Není možné aplikovat stejná měřítka na školy a stejná na organizace, které mají k dispozici „kvalitáře“ s VŠ vzděláním zaměřeným na zavádění systému jakosti v podnikové sféře.