Genderové rozpočtování měst a obcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
Genderové rozpočtování měst a obcí-praktické příklady Gender responsive budgeting (GRB) ((rozpočtování podle genderu)) –GRB je o tom, jak zajistit, aby.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Genderové rozpočtování v právním řádu ČR a EU JUDr.Kristýna Outlá Tomáš Křivka Liberec.
Činnost veřejné správy
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
GENDEROVÉ ROZPOČTOVÁNÍ OBCÍ JAK ZAČÍT? Jana Žehrová, ČZU Praha.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
MARKETINGOVÝ MIX.
Genderový mainstreaming a genderový audit
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Ekonomické aspekty veřejné správy
Územní samospráva Obce
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
„Váš kraj, Váš rozpočet“. Projekt „Váš kraj, Váš rozpočet“  Běžná praxe: občané mají možnost vyjádřit se k návrhu rozpočtu až ve fázi, kdy je návrh rozpočtu.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
 Významný pokles počtu žáků na základních školách  Dlouhodobější demografické trendy  Zvýšené nároky na rozpočet města při financování provozu škol.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Gender mainstreaming Proč a jak na to? Monika McGarrell Klimentová Praha,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Rozpočtování z hlediska rovnosti žen a mužů Ing. Lucie Sedmihradská, Ph.D. Katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika podnikání.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Obhajoba diplomové práce
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Ekonomické aspekty veřejné správy
Mabistrát hlavního města Prahy
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Transkript prezentace:

Genderové rozpočtování měst a obcí

Základní pojmy a jejich vztahy Gender mainstreaming: zahrnutí hlediska genderu do veškerého rozhodování způsob provádění veřejné politiky Genderové rozpočtování: zahrnutí hlediska genderu do rozpočtového procesu (tj.rozhodování o rozpočtových příjmech a výdajích dané jednotky, např. obce) přístup k rozpočtování Genderová analýza: zkoumání dopadu rozhodnutí na muže a na ženy nástroj GM a GR

Genderové rozpočtování Znamená zahrnutí genderové analýzy do všech fází rozpočtového procesu. NENÍ Kdo dostal více? nebo Pro koho je fotbalový stadion? ALE je to nástroj pro překonávání (snižování) nerovností ve společnosti identifikace nerovností způsoby jejich snižování

Rozpočtový proces Rozpočtový proces je souborem rozhodnutí různých subjektů, jehož výsledkem je konkrétní rozpočet, který obsahuje cíle a aspirace daného subjektu, vyjádřené prostřednictvím jeho příjmů a výdajů. V případě rozpočtového procesu obcí je tímto subjektem obec, jako veřejnoprávní korporace územní samosprávy, a výsledkem jsou rozpočty obcí, jimiž se řídí jejich činnosti.

Činnosti zajišťované rozpočtem obcí vlastní činnosti – místní doprava, sportovní a kulturní aktivity, obecní policie, atd. činnosti delegované státem – sociální péče, zdravotnictví, školství atd.

Stanovování cílů obce závazností legislativních předpisů, Konkrétní podoba rozpočtu obce je dána: závazností legislativních předpisů, možností rozhodovat o cílech obce a způsobu jejich naplňování. Za základní podmínku prosperity obce lze přitom považovat schopnost obce „reprodukovat“ své obyvatele. Tato schopnost se mimo jiné promítá rovněž do stávajícího principu rozpočtového určení daní.

Počet obyvatel vybraných měst podle pohlaví a vztah k RUD

Fáze rozpočtového procesu obce příprava a sestavování rozpočtu, projednávání a schvalování rozpočtu, hospodaření podle rozpočtu a jeho kontrolu, závěrečný účet.

Dotace z jiných rozpočtů Příprava rozpočtu Finanční odbor Rada obce Projednávání Finanční výbor Zveřejnění Schvalování rozpočtu Zastupitelstvo obce Dotace z jiných rozpočtů Plnění Kontrola Finanční výbor Zastupitelstvo obce Veřejná schůze občanů Závěrečný účet obce Finanční odbor Zastupitelstvo obce a finanční výbor Krajský úřad Audit Pramen: Peková a Pilný, 2002, str. 172, aktualizováno

Subjekty rozhodování v rozpočtovém procesu Na tvorbě rozpočtu se podílí: vedení obce (starosta, místostarostové, primátor, náměstci), zastupitelstvo obce, rada obce, výbory a komise obce, vedoucí úředníci, úředníci, veřejnost.

Počet kandidujících a zvolených zastupitelů vybraných měst podle pohlaví (volby 2006)

Počet mužů a žen v orgánech vybraných měst

Genderové rozpočtování Je třeba hodnotit, zda určité rozpočtové rozhodnutí genderovou nerovnost zvýší nebo sníží a to ex ante, tj. před přijetím rozhodnutí ex post, tj. po jejich realizaci Nástroj pro hodnocení – genderová analýza

Genderová analýza Genderová analýza zkoumá dopad různých politik, programů a opatření zvlášť na ženy a na muže. Tato analýza zahrnuje: shromažďování údajů a tvorbu statistik členěných podle pohlaví, samotné hodnocení.

Genderová analýza obsažená v návrhu rozpočtu může ovlivnit průběh i výsledky diskuse a rozhodování o návrhu rozpočtu, především v rámci jeho projednávání a zapracování připomínek. Uplatnění genderové analýzy v praxi je právě v souvislosti s konkrétními subjekty vstupujícími do rozhodování limitně dáno strukturou orgánů obce ve vazbě na počet zastoupených mužů a žen.

Metody gender analýzy využitelné v obcích Hodnocení nových programů nebo projektů z hlediska jejich dopadu na rovnost ve společnosti Dává odpověď na tuto otázku: „Povede tento program nebo projekt ke zvyšování nebo snižování nerovností ve společnosti?“. Jedná se o jednu z nejpoužívanějších metod, protože pracuje na poměrně agregované úrovni a nemusí tak řešit problémy spojené s obtížností určení dopadů na konkrétní jednotlivce.

Postupy hodnocení seznam (checklist) otázek pro hodnocení projektů a jejich dopadů, diskuse o jednotlivých prvcích programu, hodnocení programu z hlediska stanovených cílů. Příklad: Zastupitelstvo obce uvažuje o omezení počtu autobusových spojů do sousedního města. Toto omezení by však dopadlo více na ženy, protože muži spíše jezdí autem a protože mezi seniory, kteří hromadnou dopravu využívají nejvíce, je podstatně více žen.

Metody gender analýzy využitelné v obcích Hodnocení programů nebo projektů jejich uživateli nebo příjemci Dává odpověď na otázky: Jsou občané spokojeni s jednotlivými programy nebo projekty? Reagují projekty na skutečné potřeby občanů? Jedná se o metodu, která se snaží do rozhodování zapojit veřejnost.

Postupy hodnocení dotazníky, rozhovory, diskusních skupiny, pozorování apod. Příklad: Zastupitelstvo obce uvažuje zavedení rozvážky teplých obědů ze školní jídelny méně pohyblivým seniorům: Mají senioři o tuto službu zájem? Pomůže jim? Budou jí skutečně využívat? Kolik bude klientů (protože si třeba nechtějí nebo neumějí uvařit) a kolik bude klientek (protože je starších žen více než mužů)?

Metody gender analýzy využitelné v obcích Hodnocení využití času (Time-Use Studies) ukazuje, jak ovlivní určité opatření nebo program využívání času během dne. Zpracování komplexních studií o využívání času je však značně náročné. Rozhodné informace může naproti tomu přinést i jedna nebo několik případových studií.

Obecně tráví ženy více času neplacenou prací, tedy péčí o děti, nemocné nebo o domácnost. Určitá opatření nebo projekty jim tak mohou tuto práci ulehčit nebo naopak ztížit. Příklad: Zastupitelstvo obce uvažuje o zrušení mateřské školy. Rodiče dětí budou muset vozit děti do mateřské školy v některé sousední obci, což bude obnášet přibližně hodinu denně. Toto opatření tedy ovlivní využití času rodiče, který dítě do školky vozí. Naopak zřízení nové autobusové zastávky v blízkosti školy nebo autobusového spoje navazujícího na konec školní výuky může pozitivně ovlivnit využití času nutného k doprovodu dítěte do nebo ze školy.

Metody gender analýzy využitelné v obcích Hodnocení dopadu jednotlivých programů (incidenční analýza) umožňuje porovnání dopadu konkrétních rozpočtových výdajů na ženy s dopadem na muže (případně obráceně) při současném porovnání dopadu přímého i zprostředkovaného. Nevýhodou incidenční analýzy je určitá nejednoznačnost přiřazení užitků plynoucích z jednotlivých projektů konkrétním jednotlivcům a obtížné vyčíslení těchto externích užitků sekundárních příjemců.

Postupy hodnocení Provedení incidenční analýzy vyžaduje dva druhy údajů: informace o celkových výdajích souvisejících s daným projektem a zároveň o jednotkových nákladech ve vztahu k příjemci, (např. celková výše příspěvku obce na MŠ a výše příspěvku a jedno dítě), informace o všech uživatelích dané služby. (např. děti a rodiče dětí navštěvujících MŠ).

Postup při použití této metody je uvažován ve dvou úrovních: objektivizované hodnocení výdajů při použití genderových statistik v rámci hodnocení primárních příjemců, subjektivní hodnocení výdajů v rámci hodnocení všech příjemců. Příklad: Přímý dopad příspěvku mateřské škole je genderově neutrální, protože počet holčiček a chlapečků je téměř stejný, zprostředkovaně má však tento příspěvek větší přínos pro ženy, protože mohou např. začít znovu chodit do práce, či realizovat svoji zájmovou činnost.

Metody gender analýzy využitelné v obcích Vytvoření a sledování ukazatelů rovnosti mužů a žen znamená vlastní tvorbu a následné sledování souvztažných jevů prostřednictvím měřitelných ukazatelů, které jsou schopny zdokumentovat a informovat o projevech příslušného rozhodnutí ve vztahu k příslušnému pohlaví. Příklad: Jak se změnila ekonomická aktivita žen po omezení počtu autobusů do sousedního města nebo po uzavření mateřské školy?

Závěr dostupností dat, kvalifikovaností zaměstnanců, Pro genderovou analýzu lze použít několik metod, jejichž využitelnost je však ovlivněna: dostupností dat, kvalifikovaností zaměstnanců, materiálním zabezpečením.