Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ"— Transkript prezentace:

1 VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Doc. Ing. Petr Tománek, CSc. Katedra veřejné ekonomiky, Ekonomická fakulta VŠB – TU Ostrava Ostrava, KÚ MSK,

2 Zákony a novely od roku 2017 23/2017 Sb., o rozpočtové odpovědnosti
24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (novela) 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (novela) 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí

3 Dopady zákona o rozpočtové odpovědnosti na obce
Hospodaření obcí ve vazbě na hospodaření všech veřejných institucí (dluhová brzda) Hospodaření obcí resp. zadlužování Hospodaření příspěvkových organizací zřízených obcí

4 Rozpočtová odpovědnost
Dluhová brzda (týká se celého sektoru veřejných institucí) při výši dluhu 55 % procent HDP (platí dluhová brzda od prvního dne druhého měsíce) po dni vyhlášení. ÚSC na následující rok schválí rozpočet vyrovnaný nebo přebytkový; deficitní jen v případě pokrytí deficitu finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. Pokrytí půjčkou apod. je možné jen případě předfinancování projektů EU. Poznámka: V nejbližších letech je uplatnění dosti nereálné - stav je o cca 10 procentních bodů nižší

5 Nástroje hospodaření obcí
Střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu) zveřejnění návrhu (min. 15 dnů před zahájením projednávání) schvalování = zastupitelstvo obce zveřejnění schváleného střednědobého výhledu (do 30 dnů po jeho schválení – do schválení nového střednědobého výhledu) období (zpravidla 2 – 5 let, resp. na dobu trvání závazků) Rozpočtové provizorium pravidla stanovuje zastupitelstvo obce při uplatnění zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti = měsíční výdaje max. 1/12 schváleného rozpočtu předchozího roku (+ předfinancování projektů EU) zveřejnění po schválení (do 30 dnů)

6 Nástroje hospodaření obcí
Rozpočet zveřejnění návrhu (min 15 dnů před schvalováním) schválení zastupitelstvem obce zveřejnění schváleného rozpočtu (do 30 dnů po schválení - do dalšího rozpočtu) vyrovnanost (vyrovnaný, přebytkový, deficitní) v případě uplatnění opatření dle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (55 % HDP): vyrovnaný či přebytkový deficitní: jen při vyžití prostředků z minulých let či návratné finanční výpomoci nebo pokrytí půjčkou, úvěrem apod. jen při předfinancování projektů EU při překročení dluhu 60 % průměrných příjmů za poslední 4 roky = nutnost snížení dluhu minimálně o 5 % (rozdílu mezi dluhem a 60 % příjmů) pokud nebude sníženo = uplatní se pozastavení převodu podílu na výnosu daní (z RUD)

7 Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC):
Shrnutí změn pravidel rozpočtového procesu v důsledku zákona o rozpočtové odpovědnosti (2017) Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu – dříve rozpočtový výhled) rozpočet závěrečný účet rozpočet příspěvkové organizace střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace „Neaplikovatelně“ (dle zpráv MF ČR č. 2., 2017) pak: pravidla rozpočtového provizoria rozpočtová opatření Povinnost zveřejňování do 30 dnů po schválení (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu

8 Zadlužování obcí: ÚSC hospodaří tak, aby výše dluhu nepřekročila k rozvahovému dni 60 % průměru příjmů za poslední 4 roky. Pokud překročí, musí ÚSC v následujícím roce snížit nejméně o 5 % rozdílu mezi výši dluhu a 60 % průměru příjmů za 4 roky (např. překročení v roce 2017, snížení o 5 % = do konce 2018). Pokud nesníží = ministerstvo financí rozhodne o pozastavení převodu podílu na výnosu daní (budou použity ke splácení dluhu).

9 Propočet zadluženosti obce a minimálních splátek dluhu (příklad, kdy je překračována zadluženost každoročně přes 60 %, každoročně je zadluženost zvyšována a musí být hrazeny minimální splátky dluhu) *Poznámka: Uvedená hodnota nesplňuje podmínku minimální splátky dluhu a tedy v dalším roce bude zadrženo obci ( 6,2 – 5) = 1,2 příjmů z daní na splácení dluhu. obec  příjmy 2014 2015 2016 2017 2018 2019 příjmy 2020 průměrné příjmy (za předcházející 4 roky) dluh na začátku roku (konec předch. roku) 60 % pr. příjmů za předch. 4 roky překročení dluhu (sl. 8 - sl.9) minimální nutná splátka (min 5 % ze sl.10) přijetí úvěru dluh na konci roku Sloupec 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 hospodaření -  - 89 100 110 120 130 115 (77,4 %) 69 (60%) 20 -1 51 138 140 125 (110 %) 75 63 - 3,2 43,2 174,8 2020 150 135 (129,5 %) 81 93,8 - 4,7 44,7 210,1 2011 160 145 (144,9 %) 87 (60 %) 123,1 - 6,2 203,9 - 5* 205,1*

10 Zdroj informací pro stanovení minimálních splátek dluhu každé obce na „Monitor“ (www stránky MF ČR)
(záložka rozpočtová odpovědnost, lze zjistit pro každou obec a rok nutnou minimální splátku dluhu (ex post pro schvalování rozpočtu na další rok))

11 Nemotechnická pomůcka pro kontrolu plnění podmínek zadluženosti obce (zjednodušení hodnocení):
1. krok: Celkový dluh obce na počátku roku (na konci minulého roku) (D) podělit 20 a zjistit splátku (S) ( S = D / 20 ): = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je vyšší než tato hodnota S (Sj > S) je kritérium plněno (není nutno nic dále zjišťovat). Poznámka: Podmínky splácení dluhu jsou nastaveny zákonem velmi mírně a pro 99 % obcí bude i uvedený zjednodušený způsob zjištění pozitivní a tím dostačující. = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je nižší, než hodnota S (Sj < S) přistoupit ke kroku krok: Provést vyhodnocení plnění kritéria na základě celkového přesného propočtu (viz např. Monitor)

12 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9)
ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je? DEFICITNÍ, VYROVNANÝ, PŘEBYTKOVÝ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka 0,28 

13 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9)
ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka 0,28 

14 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9)
ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka (0,28 > 0,1) 0,28 splněno

15 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google