Politika druhotných surovin ČR a její prosazování v praxi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Odpady 2014 – jak dál v Olomouckém kraji ? Konference samospráv Olomouc
Exportní strategie ČR ve vztahu k Rio+20
1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Program EKO – ENERGIE Výzva III Ing. Andrea Dostálová Datum: Přednášející:
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Program předcházení vzniku odpadů ČR
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
INFORMACE Z XI. ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU OP VK PRAHA, pro předsednictvo RVŠ, 19. září 2013 Zpracovala: doc. Ing. Ivana Kraftová, CSc.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Příprava nové dopravní politiky ČR
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Věda v Olomouci III. Agentura CzechInvest Lenka Gondová Olomouc
Vzdělávání v energetice Informace o zahájení realizace projektu „Zvýšení úrovně odborných znalostí, dovedností a kompetencí zaměstnanců a zaměstnavatelů.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Implementace Politiky druhotných surovin ČR
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Koncepce environmentální bezpečnosti
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
PhDr. Věra Havránková odbor ekologie
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE NA MPO Výzkum a vývoj na MPO.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Operační program Životní prostředí
Blanická 3, Olomouc, tel.: fax.: web: portál: Žofínské fórum.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Roční produkce VEP ve skupině ČEZ
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Ing. Pavlína Kulhánková Ředitelka odboru ekologie Oběhové hospodářství a Politika druhotných surovin ČR 11 Předcházení vzniku odpadů 2015 Praha 6. – 7.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
balíček k oběhovému hospodářství a prevence vzniku odpadu
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Politika druhotných surovin ČR a její prosazování v praxi 10. shromáždění Sdružení výkupců a zpracovatelů druhotných surovin 25.11.2014, Praha

Příprava Politiky druhotných surovin ČR Základní materiál: Strategický analytický dokument pro oblast využívání druhotných surovin Zpracování materiálu: cca 30 odborných expertů z celé ČR Aktualizace Surovinové politiky ČR: vložena samostatná část „Politika druhotných surovin ČR“ Jedním z významných podnětů pro zpracování Politiky druhotných surovin ČR byl dokument EU Raw Materials Initiative a následně vydaný dokument Evropa 2020 - Evropa účinněji využívající zdroje. Základním materiálem pro zpracování PDS ČR byl „Strategický analytický dokument pro oblast využívání druhotných surovin“, na jehož zpracování se podílelo cca 30 odborných expertů z celé republiky. V rámci probíhající aktualizace Surovinové politiky České republiky byla do tohoto dokumentu nově vložena samostatná část „Politika druhotných surovin ČR“.

Proces schvalování Politiky druhotných surovin ČR Listopad 2011 – schválen návrh Politiky druhotných surovin ČR v Radě vlády pro energetickou a surovinovou strategii ČR Rok 2012 – Projednávání Surovinové politiky ČR a Politiky druhotných surovin ČR ve vládě - přerušeno Červen 2013 – Rada vlády doporučila vládě ČR projednat a schválit Politiku druhotných surovin ČR samostatně Říjen 2013 – Vláda ČR Politiku druhotných surovin ČR projednala a uložila zpracovat SEA. Září 2014 –Vláda ČR schválila Politiku druhotných surovin ČR včetně SEA. 1. Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii ČR („Rada vlády“), schválila návrh Politiky druhotných surovin ČR již v listopadu 2011 jako samostatnou část aktualizované Surovinové politiky ČR. 2. V roce 2012 byla Surovinová politika ČR včetně Politiky druhotných surovin ČR předložena do vlády, avšak její projednávání bylo přerušeno (nebyla shoda v oblasti řešení těžby uhlí) 3. V roce 2013 se situace nezměnila a proto Rada vlády doporučila vládě ČR vyjmout Politiku druhotných surovin ČR ze Surovinové politiky a projednat ji samostatně, a to z důvodu potřeby mít na národní úrovni schválenou politiku pro oblast druhotných surovin, aby byly podloženy návrhy v Operačním programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost pro období 2014 – 2020 a byla tak zajištěna možnost čerpání finančních prostředků z fondů EU na inovativní technologie k získávání, zpracování a využívání druhotných surovin. 4. Dne 16.10.2013. vzala vláda dokument na vědomí, schválila hlavní cíle a uložila zpracovat hodnocení dopadů koncepce na životní prostředí (SEA).

Politika druhotných surovin ČR První dokument ČR vytvářející strategický rámec pro efektivní využívání druhotných surovin. Průmysl druhotných surovin patří v ČR historicky mezi tradiční obory hospodářství. Tradiční druhotné suroviny - železný šrot a šrot neželezných kovů, sběrový papír, skleněné střepy, použité textilie, dřevo. Přibývají další - stavební materiály, energetické produkty, plasty. Zvýšená poptávka po nových netradičních surovinách, rozšiřuje se okruh využitelných druhotných surovin. Význam Politiky druhotných surovin: 1. První dokument ČR vytvářející strategický rámec pro efektivní využívání druhotných surovin. 2. Průmysl druhotných surovin patří v ČR historicky mezi tradiční obory hospodářství. 3. Tradiční druhotné suroviny - železný šrot a šrot neželezných kovů, sběrový papír, skleněné střepy, použité textilie, dřevo. Přibývají další - stavební materiály, energetické produkty, plasty. 4. Zvýšená poptávka po nových netradičních surovinách, rozšiřuje se okruh využitelných druhotných surovin Rozvoj podpory průmyslu druhotných surovin je vyvolán jednak stále se zvyšujícími cenami primárních zdrojů a zejména tím, že jejich využívání přináší významné materiálové a energetické úspory.

Základní vize MPO v oblasti druhotných surovin Vytvoření podmínek pro oběhové hospodářství s cílem Přeměny odpadů na zdroje

Politika druhotných surovin ČR Řeší 10 komodit druhotných surovin: papír, plasty, sklo, kovy, vedlejší energetické produkty, stavební a demoliční hmoty, vyřazená elektrická a elektronická zařízení, autovraky, baterie a akumulátory, pneumatiky. Výskyt druhotných surovin a jeho prognóza do budoucna. Analýza potenciálu druhotných surovin zejména materiálově využitelných a též energeticky. Analýza současných možností a kapacit využívání v ČR. Na základě analýzy stanoveny strategické cíle a opatření. 1. Řeší 10 komodit druhotných surovin: papír, plasty, sklo, kovy, vedlejší energetické produkty, stavební a demoliční hmoty, vyřazená elektrická a elektronická zařízení, autovraky, baterie a akumulátory, pneumatiky. 2. Výskyt druhotných surovin a jeho prognóza do budoucna. 3. Analýza potenciálu druhotných surovin zejména materiálově využitelných a též i energeticky. 4. Analýza současných možností a kapacit využívání v ČR. 5. Na základě analýzy stanoveny strategické cíle a opatření

Hlavní cíle Politiky druhotných surovin ČR Cíl 1: Zvyšovat soběstačnost ČR v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami. Cíl 2: Podporovat inovace zabezpečující získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslu. Cíl 3: Podporovat využívání druhotných surovin jako nástroje pro snižování energetické a materiálové náročnosti průmyslové výroby za současné eliminace negativních dopadů na životní prostředí a zdraví lidí. Cíl 4: Iniciovat podporu vzdělávání pro zajištění kvalifikovaných pracovníků v oboru druhotných surovin jako podporu konkurenceschopnosti ČR. Cíl 5: Aktualizovat rozsah statistického zjišťování pro zpracování materiálových účtů, které umožní zpracovávat hmotnostní bilance druhotných surovin v hospodářství ČR. V Politice druhotných surovin ČR je stanoveno 5 hlavních strategických cílů a 16 opatřeních.

Druhotné suroviny a jejich přínos Snižují prokazatelně: energetickou a materiálovou náročnost ve všech výrobních odvětvích emise z průmyslové činnosti objem těžby primárních surovin Uzavírají cyklický tok zdrojů: přechod k oběhovému hospodářství náhrada neobnovitelných zdrojů surovinová bezpečnost pro hospodářství ČR cílový stav surovinová soběstačnost ČR Druhotné suroviny jsou nezbytnou součástí surovinové základny státu vydobytá primární surovina má potenciál procházet mnoha životními cykly - od produkce výrobků, užití, ukončení životnosti a přepracování na druhotnou surovinu a její využití jako vstupní suroviny pro výrobu stejných nebo jiných výrobků (tím opět vstupuje do dalšího životního cyklu).

Trh druhotných surovin v České republice V současné době působí v ČR na trhu cca 1500 subjektů, z toho 400 společností a 1100 soukromých podnikatelů 20 000 – 30 000 zaměstnanců Objem finančních prostředků trhu 40 – 50 mld. ročně (tj. výkup, úprava a prodej všech komodit druhotných surovin) Český obchod s druhotnými surovinami je zaměřen proexportně Trh druhotných surovin v České republice Česká republika zaujímá v oblasti získávání, úpravy a využívání druhotných surovin trvale významné postavení mezi vyspělými státy Evropy. V současné době působí v ČR na trhu druhotných surovin cca 1500 subjektů. Sběr, výkup, úprava a prodej kovových a nekovových druhotných surovin v ČR představuje roční hodnotu cca 40 - 50 mld. Kč, v oboru pracuje cca 20 - 30 tis. zaměstnanců. Ročně je upraveno více jak 3,5 mil. tun železného šrotu, 120 tis. tun neželezných kovů, více jak 800 tis. tun sběrového papíru, 140 tis. tun skleněných střepů, více jak 130 tis. tun plastů, recyklován je sběrový textil a další komodity.

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Příprava Akčního plánu, který stanoví: Konkrétní úkoly a harmonogram plnění Nástroje pro realizaci stanovených úkolů Indikátory hodnocení Příklady řešení druhotných surovin v ostatních členských státech EU Příprava Akčního plánu na podporu zvyšování soběstačnosti České republiky v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami v případech, kdy to je technicky možné a ekonomicky rentabilní. Akční plán stanoví: Konkrétní úkoly včetně harmonogramu plnění Nástroje pro realizaci stanovených úkolů Indikátory hodnocení Příklady řešení druhotných surovin v ostatních členských státech EU Příprava Akčního plánu byla na MPO zahájena v říjnu 2014

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Definovat a začlenit pojem „druhotná surovina“ do právního řádu ČR. Iniciovat tento postup na úrovni EU. Zahrnout technologie pro zpracování a využívání druhotných surovin mezi obory podporované investičními pobídkami. Podporovat zavádění dobrovolných dohod za účelem dobrovolného vytváření systémů zpětného odběru výrobků. Mezi další opatření k prosazování Politiky druhotných surovin v praxi patří: Aktivně spolupracovat v orgánech EU (např. DG Environment, DG Enterprise, DG Trade) při řešení problematiky nežádoucího vývozu druhotných surovin (zejména kovů) ze zemí EU. Nežádoucím vývozem se rozumí vývoz výrobků s ukončenou životností (např. autovraky, použitá elektrická a elektronická zařízení apod.), která nejsou zpracována a upravena na druhotnou surovinu. Cílem opatření je, aby druhotné suroviny získávané z výrobků s ukončenou životností, byly zpracovány na požadovanou kvalitu vstupní suroviny a v maximální možné míře opět využity v tuzemské výrobě nebo s přidanou hodnotou vyváženy, čímž se podpoří rozvoj zpracovatelského průmyslu ČR. Analyzovat možnosti aplikace principů oběhového hospodářství a životního cyklu výrobků v právním a podnikatelském prostředí ČR a EU.

Příklady recyklátů výhodně obchodovatelných Lehká frakce (hliníku a neferomagnetických slitin) získaná při recyklaci elektrozařízení, která je v této fázi již obchodovatelná a dále využitelná jako vstupní surovina pro slévárny. (Předmět – tužka, je vložen na recyklát pouze pro porovnání velikosti drcené frakce).

Vyseparovaná měď s příměsí slitin, získaná při zpracování elektrozařízení. Podle požadavku odběratele je možná další separace až na čistou měď. Obě frakce jsou velmi výhodně obchodovatelné. (Předmět – nůž, je vložen na recyklát pouze pro porovnání velikosti drcené frakce).

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Podporovat inovace a transfer vědy a výzkumu do oblasti zpracování a využívání druhotných surovin v rámci programů MPO Podpora výzkumu a inovací v této oblasti je nezbytná, neboť se tím iniciuje a podporuje rozvoj nového segmentu průmyslu – průmyslu druhotných surovin, který přispěje k zajištění surovinové bezpečnosti ČR a zároveň bude poskytovat řadu pracovních míst, tzn. že tato podpora má významný sociální aspekt.

Operační program „OP PIK“ 2014 - 2020 Návrh finančního zajištění OP PIK: Celková alokace OP PIK: 116,5 mld. Kč (4,316 mld. EUR, příspěvek ERDF) Prioritní osa 1 - cca 36,1 mld. Kč (Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace) Prioritní osu 3 - cca 32,8 mld. Kč (Podpora zavádění nových technologií v oblasti nakládání s energií a druhotnými surovinami) Míra podpory cca 50 % Konkrétní řešení podpory prostřednictvím OP PIK Prioritní osa 1: Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace Prioritní osa 3: Účinné nakládání energií, rozvoj energetické infrastruktury a obnovitelných zdrojů energie, podpora zavádění nových technologií v oblasti nakládání energií a druhotných surovin V současné době stále probíhají jednání s Evropskou komisí jejichž předmětem je finanční zajištění jednotlivých prioritních os OP PIK. Podle informací z EK je část týkající se podpory prioritní osa 3. Informace na: www.mpo.cz/cz/podpora-podnikani/oppik/ Bezplatné telefonické poradenství na MPO pro podnikatele - Zelená linka T: 800 800 777

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Podporovat na úrovni státní správy možnosti stanovení kvót pro využívání druhotných surovin pro stavební projekty financované ze státních prostředků. Vytvořit podmínky pro vyšší využívání druhotných surovin např. formou podpory komoditních trhů apod. Dalšími opatřeními pro prosazování Politiky druhotných surovin v praxi jsou: Podpora na úrovni státní správy možnosti stanovení kvót pro využívání druhotných surovin pro stavební projekty financované ze státních prostředků. Vytvoření podmínek pro vyšší využívání druhotných surovin např. formou podpory komoditních trhů apod. Nastavení odpovídající výše podpory elektřiny z obnovitelných a druhotných zdrojů na podporu projektů energetického využití odpadu.

Výroba recyklovaného kameniva Zpracovatelské linky, kde dochází k třídění stavebních hmot z demolic a k jejich úpravě na požadované frakce. V případě stavebních recyklátů se jedná o největší objemy druhotných surovin, které vstupují do dalšího procesu zpracování a využití (např. na zásypy, podsypy, komunikace, cyklostezky, hřiště, na sanační a rekultivační práce apod.)

Typické druhy recyklovaného kameniva z betonu z asfalt. vozovek Tyto druhy recyklovaného kameniva jsou využitelné při výstavbě zejména pozemních komunikacích a rekultivacích. Nahrazují tak přírodní neobnovitelné suroviny. cihelné směsné

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Ověřit Pilotním projektem navržený systém vzdělávání pro oblast recyklace a využívání druhotných surovin pro vybrané stupně vzdělávání. Rozšířit oblast vzdělávání a kvalifikací v oboru zpracování a využívání druhotných surovin. Další opatření pro prosazování Politiky druhotných surovin v praxi jsou z oblasti vzdělávání. Tato oblast však vykazovala dosud značný deficit. Ke změnám dochází avšak pomaleji než je potřeba. V tomto roce se podařilo zahájit přípravy na pilotní projekt v oblasti vzdělávání pracovníků pro recyklaci, kteří naleznou využití zejména ve sběrných dvorech provozovaných obcemi, v recyklačních zařízeních a firmách zpracovávající druhotné suroviny. Pilotní projekt je zaměřen na dělnické profese. Zároveň byly již provedeny první kroky k začlenění vzdělávání pro recyklaci i na úrovni středoškolského a vysokoškolského vzdělávání.

Použitá elektronická zařízení jsou cenným zdrojem surovin Odborně vyškolená obsluha rozebírá a třídí cenné složky z použitých elektronických zařízení. Příklady získávání druhotných surovin z výrobků, které ukončily svůj životní cyklus – proces „vytěžování“ surovin z použitých výrobků Při zpracování elektrotechnických zařízení je velmi důležitý podíl ruční práce, pro získání maximálního množství kvalitních surovin. Na snímku je demontáž monitorů včetně odsávání luminoforu.

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Od roku 2011 - rozšíření statistického výkazu ČSÚ Odp 5-01 o zjišťování dat o druhotných surovinách Cílem je modifikace systému statistického zjišťování a návrh efektivního systému kontroly statistických dat. Statistické sledování druhotných surovin je nezbytné pro vyhodnocování stanovených úkolů pro splnění cílů Politiky druhotných surovin ČR. Při zjištění nefunkčnosti některého z opatření tak mohou být včas provedeny korekce. Od roku 2011 je rozšířen statistický výkaz ČSÚ Odp 5-01 o zjišťování dat o druhotných surovinách Pro potřeby tohoto statistického sledování se druhotnou surovinou rozumí: Vedlejší produkty Upravené odpady, které přestaly být odpadem poté, co splnily podmínky a kritéria pokud jsou stanovena (neodpad) Materiály získané z výrobků podléhajících zpětnému odběru (dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech) a z dalších výrobků, využitelné pro další zpracování Nespotřebované vstupní suroviny a materiály předávané k novému využití

Prosazování Politiky druhotných surovin ČR v praxi Podpora využití vedlejších energetických produktů technické návody pro posuzování shody stavebních výrobků používaných při sanaci a rekultivaci povrchových dolů a dalších území postižených antropogenní činností. Výrobky je možné používat na stavbách na konkrétně určené lokalitě, za přesně definovaných podmínek stanovených na základě Hydrogeologického posudku. Podpora využití vedlejších energetických produktů vydáním technických návodů pro činnost autorizovaných osob při posuzování shody stavebních výrobků, které jsou používány zejména při sanaci a rekultivaci povrchových dolů a dalších území postižených antropogenní činností. Výrobky je možné používat na stavbách na konkrétně určené lokalitě, za přesně definovaných podmínek, které se stanovují na základě Hydrogeologického posudku (zpracovaného osobou s odbornou způsobilostí v oboru hydrogeologie a sanační geologie). Název lokality musí být vždy uveden na titulní straně vydané certifikační dokumentace.

Rekultivace povrchového dolu Medard a Libík Příklady použití certifikovaného VEP. Ukončená rekultivace lomů Medard a Libík na Sokolovku, kde byly využity vedlejší energetické produkty (VEP). V současné době je již v této oblasti prosperující rekreační průmysl, který poskytuje obyvatelům Severozápadních Čech pracovní příležitosti.

Rekultivace bývalého lomu Ležáky Další příklad použití certifikovaných vedlejších energetických produktů (VEP). Sanace a rekultivace bývalého lomu Ležáky. V současnosti je v této oblasti rozsáhlá a vyhledávaná rekreační oblast „Jezero Most“. V současné době je i zde prosperující rekreační průmysl, který poskytuje obyvatelům části Severních Čech pracovní příležitosti.

Osvěta a motivace k efektivnímu využívání druhotných surovin formou Národní soutěže v oblasti druhotných surovin Návrh na vyhlášení Národní soutěže v oblasti druhotných surovin – výzva k spoluúčasti a spolupráci při zpracování kritérií soutěže, hodnocení výrobků a služeb a při samotném vyhlašování vítězů. Cílem soutěže je prezentace firem působících v  České republice v oboru zpracování druhotných surovin a výroby produktů z druhotných surovin. Účelem soutěže je zvýšit povědomí odborné i občanské sféry o inovativních technologiích, nových postupech získávání a úpravy druhotných surovin a jejich následného použití jako vstupní suroviny pro různá průmyslová odvětví a finální aplikace výrobků z druhotných surovin. Zároveň bude soutěž sloužit jako pozitivní propagace kvality a praktického použití druhotných surovin, neboť v současné době je informovanost v této oblasti velmi malá. Návrh kategorií soutěže: 1. nejlepší druhotná surovina Druhotná surovina získaná inovativním technologickým postupem splňující parametry vstupní suroviny pro další technologické procesy/výroby.   2. nejlepší výrobek vyrobený z druhotných surovin Výrobek, který vykazuje atributy inovativního výrobku tzn., že při jeho využití/použití dochází ke snižování energetické a surovinové náročnosti 3. Nejlepší exportér výrobků z druhotných surovin Kritérium by měla být měřitelná relativní veličina, vhodná k porovnání subjektů s různou účastí na trhu, tj. např. množství druhotné suroviny vtaženo na např. počet zaměstnanců nebo obrat společnosti. 4. Inovativní využití výrobků z druhotných surovin Použití výrobků vyrobených z druhotných surovin v praxi, např. v rámci veřejných zakázek, investiční výstavbě,… (možná účast i jednotlivých obcí či územně správních celků v rámci požadavků využití těchto výrobků při veřejných zakázkách). Netradiční využití druhotných surovin apod.

Děkuji za Vaši pozornost Ing Děkuji za Vaši pozornost Ing. Pavlína Kulhánková e-mail: kulhankovap@mpo.cz tel. č. +420 224 852 689 Těšíme se s Vámi na spolupráci v oblasti druhotných surovin