Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
I.5. Demokracie přímá a nepřímá
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
VY_32_INOVACE_51_06 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Česká republika Demokratický stát.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Osvícenství.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštůlka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_51_16 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Boj amerických osad za nezávislost
VY_32_INOVACE_SVF32560DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Demokracie a její hodnoty
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Demokracie. Co je demokracie ? Demokracie – vláda lidu DEMOKRACIE = SVOBODA v moderní době se prosazuje jako dominující politický systém.
VY_32_INOVACE_29-14 TEST 4 VOLBY, VOLEBNÍ SYSTÉMY.
OSN Organizace spojených národů Hynková, Ptáček, Baše, Ondra, Zámečník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Demokracie, demokratický právní stát, diktatura
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/12_VLÁDA__MINISTŘI_PREZIDENT Téma: Vláda, ministři,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Občanská práva a povinnosti
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
Občanská práva a povinnosti
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Práva a svobody a veřejná moc
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
STÁTNÍ SVÁTEK DEN VYMEZENÝ ZÁKONEM.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ prosince 2012VY_32_INOVACE_140205_Demokracie_DUM Demokracie

 Vláda lidu (řec. démos = lid, kratos = vláda).  Historicky první forma demokracie se zrodila v řeckých městských státech (např. Atény).  Zde se svobodní občané přímo podíleli na rozhodování hlasováním.

 Pozdější projevy demokracie se objevují v období renesance a reformace.  K jejímu prosazení dochází až v boji amerického lidu za nezávislost a ve Velké francouzské revoluci v 2. pol. 18. stol.

„Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni a jsou nadáni jistými nezcizitelnými právy, mezi něž patří právo na život, svobodu a budování osobního štěstí. Že k zajištění těchto práv ustavují mezi lidmi vlády, odvozující svou oprávněnou moc ze souhlasu těch, jimž vládnou. Že kdykoli počne být některá vláda těmto cílům na překážku, má lid právo ji změnit nebo zrušit a ustavit vládu novou, která by byla založena na takových zásadách a měla svou pravomoc upravenu takovým způsobem, jak uzná lid za vhodné pro zajištění své bezpečnosti a svého štěstí...“ Deklarace nezávislosti ze 4. července 1776 Cit. 1

 V souvislosti s rozvojem průmyslu a obchodu se střetávaly zájmy podnikatelských tříd na straně jedné a pracujícího dělnictva na straně druhé.  Snahy o změnu pol. poměrů směrem k rovnosti všech občanů postupně vedly k prosazení demokracie jako dominujícího pol. systému.

 Demokracie je forma politického zřízení, která umožňuje všem plnoprávným občanům účast na správě a řízení státu.  Je založena na principu podřízení menšiny většině a uznání svobody a rovnosti občanů.

Principy demokracie 1.Zdrojem moci jsou občané. 2.Existuje pluralita politických stran. 3.Státní moc slouží všem občanům. 4.Rozhodnutí vyjadřuje názor většiny, ale nesmí ohrožovat základní zájmy menšiny.

5.Rozhodování státních orgánů musí být v co největší možné míře veřejné. 6.Svobodné volby. 7.Dělba státní moci. 8.Spravedlivý soudní proces. 9.Rovnost před zákonem.

Protikladem demokracie jsou diktatury = totalitní politické systémy. Jejich společnými znaky jsou: jediná vládnoucí skupina jediná vládnoucí ideologie, světový názor režim jedné politické strany kontrola všech oblastí individuálního i společenského života policejní režim

Přímá demokracie  Je založena na přímé účasti občanů na rozhodování o věcech veřejných.  Vzhledem k početnosti současných států je původní pojetí neuskutečnitelné (existovala jen v antickém Řecku).

Formy přímé demokracie  Referendum – hlasování voličů o závažné politické otázce – občané mohou např. schválit ústavní dodatky, běžný zákon či ratifikovat mezinárodní smlouvu.

Referenda o přistoupení ČR k EU se v červnu roku 2003 zúčastnilo 55,21% oprávněných voličů. Na otázku „Souhlasíte s tím, aby se Česká republika stala podle smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii členským státem Evropské unie?“ odpovědělo ANO 77,33% Čechů. Cit. 2

 Plebiscit – hlasování obyvatel určitého území o osamostatnění od daného státu nebo připojení k jinému státu.  Iniciativa – právo občanů iniciovat nebo navrhovat zákony či vyhlášení referenda.  Odvolání – reprezentantů nebo jiných volených úředníků.

Nepřímá demokracie = zastupitelská  Občan se účastní politického rozhodování zprostředkovaně, delegováním svého podílu na moci na své zvolené zástupce.  V současnosti jsou všechny demokracie nepřímé – nejčastěji využívanou formou nepřímé demokracie jsou volby.

Nepřímá demokracie zachovává všechny znaky vlády lidu rovnost pluralita dočasnost kontrola většinový princip

 Zastupitelská demokracie je liberální = garantuje každému občanovi bez rozdílu dodržování nezadatelných lidských, občanských a politických práv a svobod.  Pluralitně-konsenzuální = rozdílné společenské zájmy ústí ve shodu o zásadních otázkách.

Citace: Cit. 1 Deklarace nezávislosti Spojených států amerických. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: merických Cit. 2 Referendum o přistoupení České republiky k Evropské unii. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, [cit ]. Dostupné z: y_k_Evropské_unii Vytvořeno v programu MS PowerPoint 2010.