Bezpečnostní management muzea

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stručná historie Odboru ochrany movitého kulturního dědictví, muzeí a galerií a jeho aktivit
Advertisements

ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Neziskové organizace a jejich financování
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Obecná část rozpočtového práva III
Možnosti strukturálních fondů EU – Služby v oblasti bezpečnosti, prevence a řešení rizik Hradec Králové, Ing. Miloš Ciniburk zástupce ředitele.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Facility management ČSN EN
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Kontaktní a koordinační centra
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Fondy EHP 2004 – 2009 (2011) Finanční mechanismy (FM) 1 a Fondy EHP 2009 – 2014 (2016) Finanční mechanismy (FM) 2 Školení pro hodnotitele 30/7/2014 Odbor.
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám
Informace o dotačních titulech Olomouckého kraje.
Praktické postupy při návrhu řešení bezpečnostního systému Seminář Bezpečnost muzejních sbírek II Národní galerie v Praze
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Okruhy pro obecné znalosti členů Sborů dobrovolných hasičů z oblasti prevence Zpracoval : Josef Dvořák – SDH Bystřice.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Koncepce environmentální bezpečnosti
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
1 Vít Richter ISSS 2005 – Hradec Králové Národní knihovna ČR Mobil: Archivy, knihovny, muzea a jejich úloha při.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Jsou česká muzea muzea připravena řešit krizové situace? Seminář Českého komitétu Modrého štítu Východočeské muzeum v Pardubicích 13. června 2002.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Interaktivní personální portál
1 Národní rozvojový program mobility pro všechny 7. dubna 2016 Oddělení investic MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7,
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Sjednocení technologické platformy Policie ČR CZ.1.06/1.1.00/ Projekt je.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Kamerové systémy na území MČ Praha 11 1.Městský kamerový systém hl. města Prahy 2.Kamerový systém MČ Praha 11 3.Multifunkční dohledové centrum 4.Vzdálená.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
International Committee of the Blue Shield (ICBS) M Mezinárodní komitét Modrého štítu mezinárodní nevládní organizace afilovaná k UNESCO.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2016  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Vodohospodářské aktuality
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Možnosti financování obnov památek 2017 Ing. Alena Pospíšilová
Výbory a pracovní skupiny
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
IROP – Obnova památek kulturního dědictví Šternberk,
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Bezpečnostní management muzea Ing. Pavel Jirásek Cultureplus, spol. s r.o.

Tvorba bezpečnostního systému kulturní instituce - definice Bezpečnostní management – souhrn všech řídících nástrojů, opatření a procedur, ovlivňující úroveň bezpečnosti kulturní instituce. Bezpečnost muzea = fce (ohrožení) Bezpečnost muzea = fce (místa, prostředí, komunikace, technické vybavenosti, kompetencí,.... finančních prostředků).

Tvorba bezpečnostního systému muzea Definice Bezpečnost je okamžitá hodnota schopnosti muzea k plnění jedné z jeho základních funkcí, tj. ochrany sbírek, zaměstnanců, návštěvníků, ostatního movitého i nemovitého majetku a jeho dobré pověsti.

Tvorba bezpečnostního systému kulturní instituce - definice Analýzou rizik je proces identifikace míry a četnosti ohrožení organizace (jejich zaměstnanců, návštěvníků, sbírek muzejní povahy, ostatního movitého i nemovitého majetku i pověsti organizace). Jejím výsledkem je určení výše rizika pro každé ohrožení organizace v pěti stupních: zanedbatelné, nízké, střední, vysoké, katastrofální.

Tvorba bezpečnostního systému kulturní instituce Definice Riziko (R) – stupeň ohrožení R = P x C P – pravděpodobnost vzniku ohrožení C – následek uskutečněné rizikové situace Risk Management – jak s rizikem žít? poznání ohrožení nalezení cest jejich eliminace (plán ochrany) přijetí potřebných opatření (uskutečnění plánu ochrany)

Tvorba bezpečnostního systému kulturní instituce - definice Akceptovatelným rizikem je taková míra a četnost určitého ohrožení, která nezpůsobí organizaci významnou ztrátu (např. poškození sbírkového předmětu, újmu na zdraví apod.). Míru akceptovatelnosti rizika, tedy i ztráty, určuje každá organizace sama v souladu s právním řádem České republiky a dobrými mravy.

Bezpečnostní politika kulturních institucí Ochrana sbírek Ochrana dalšího movitého i nemovitého majetku Ochrana zaměstnanců a návštěvníků Ochrana dobrého jména instituce

Bezpečnostní systém muzea Ochrana před nezákonnými aktivitami (krádež, žhářství, vandalismus...) Ochrana sbírek před živelními pohromami a haváriemi Ochrana proti požáru Ochrana před nepříznivými vlivy prostředí (vlhkost, teplota, intenzita světla, ...) Ochrana sbírek mimo muzeum (zápůjčky, restaurátorské dílny, ...)

Nejvýznamnější ohrožení movitého kulturního dědictví v ČR – krádeže (zdroj Policejní prezídium PČR)

Nejvýznamnější ohrožení movitého kulturního dědictví v ČR – krádeže (zdroj Policejní prezídium PČR)

Nejvýznamnější ohrožení movitého kulturního dědictví v ČR – požáry (zdroj: Sborník ze semináře Technologie požární ochrany muzeí (TMB – MCK) – autor Ing. Kaiser

Bezpečnostní systém muzea – prostředky 1. Mechanické zábrany 2. Organizace strážní a dozorčí služby 3. Návštěvní a badatelský řád 4. Výstavní řád (lokace exponátů apod.) 5. Elektrická zabezpečovací signalizace (EZS) 6. Elektrická požární signalizace (EPS) 7. Systém kontroly vstupu (ACS) 8. Uzavřený televizní okruh (CCTV) 9. Interní komunikace a hlášení událostí 10. Měření a regulace fyzikálních veličin (vlhkost, teplota, světelná intenzita, osvit, UV radiace) 11. Měření a regulace jiných významných veličin (prašnost, smog ...) 12. Interní a externí osvětlení 13. Systém ochrany proti přepětí a elektrickým rázům 14. Organizace velínu 15. Přenos dat intervenčním jednotkám 16. Dokumentace a inventarizace 17. Plán řešení mimořádných situaci 18. Spolupráce s intervenčními jednotkami 19. Priority pro restaurování

a) vlastní rozpočet organizace, Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) a) vlastní rozpočet organizace, b) prostředky programového financování státního rozpočtu, c) mimorozpočtové grantové a dotační tituly.

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce zřizované státem Investice na budování bezpečnostních systémů v těchto organizacích jsou zajišťovány především prostřednictvím programového financování. Program Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (přímo na daný okruh zaměřený) Podpora instalace zabezpečovacích systémů pouze součástí velkých investičních akcí. Jedná se zejména o následující programy MK: 1) Rozvoj a obnova MTZ státních kulturních zařízení 2) Program péče o národní kulturní poklad 3) Program záchrany architektonického dědictví 4) Náhrada objektů vydaných v restitucích 5) Podpora obnovy kulturních památek a ochrany kulturního dědictví

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce zřizované státem Mimorozpočtové a grantové tituly Státní organizace mají poměrně omezené možnosti čerpání prostředků z těchto titulů, zejména v oblasti Strukturálních fondů 2007 - 2013. Přímou podporu projektů zabezpečení umožňují pouze v rámci mezinárodního financování Finanční mechanismy EHP/Norska (viz např. projekt „Rekonstrukce a obnova Valašského muzea v přírodě v Rožnově p. Radhoštěm“ nebo „Modernizace bezpečnostních systémů v prostředí muzea/galerie“). Dalším zdrojem financování budování bezpečnostních systémů je Integrovaný operační program (Strukturální fondy 2007 – 2013). Zde ovšem může být podpora instalace zabezpečovacích systémů pouze součástí velkých investičních akcí.

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce zřizované kraji, městy a obcemi Rozpočet těchto institucí je součástí rozpočtu příslušných krajů, obcí a měst. V rámci provozních prostředků je financován i provoz bezpečnostních systémů těchto institucí. Programové financování zabezpečení bezpečnostních systémů kulturních institucí krajů, obcí a měst ze státního rozpočtu - Programu Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (prioritně). Jako součást větších investičních akcí: Podpora rozvoje a obnovy MTZ regionálních kulturních zařízení Podpora obnovy kulturních památek a ochrany Náhrada objektů vydaných v restitucích

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce zřizované kraji, městy a obcemi Mimorozpočtové a grantové tituly Instituce zřizované kraji, městy a obcemi mají oproti státním organizacím mnohem vyšší možnosti čerpání prostředků z těchto titulů, zejména pak ze Strukturálních fondů 2007 - 2013. Přímou podporu projektů zabezpečení umožňují stejně jako u státních organizací Finanční mechanismy EHP/Norska. Dalším zdrojem financování budování bezpečnostních systémů jsou různé Operační programy (Strukturální fondy 2007 – 2013, ne ovšem prioritně – podpora instalace zabezpečovacích systémů pouze součástí velkých investičních akcí.

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce církevní Rozpočet těchto institucí je součástí rozpočtu příslušných diecézí, řeholních řádů, farností a obcí. V rámci provozních prostředků je financován i provoz bezpečnostních systémů těchto institucí. Programové financování zabezpečení bezpečnostních systémů církevních institucí ze státního rozpočtu (v rámci rozpočtu MK) je zajištěno prostřednictvím Programu Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (prioritně). Jako součást větších investičních akcí lze instalaci bezpečnostních systémů financovat i prostřednictvím následujících programů MK: Podpora obnovy kulturních památek a ochrany kulturního dědictví Program záchrany architektonického dědictví Mimorozpočtové a grantové tituly Přímou podporu projektů zabezpečení umožňují stejně jako u státních organizací Finanční mechanismy EHP/Norska. Dalším zdrojem financování budování bezpečnostních systém mohou být i různé Operační programy (Strukturální fondy 2007 – 2013), ne ovšem prioritně a v omezenější míře než u krajů a obcí. Zde může být podpora instalace zabezpečovacích systémů pouze součástí větších investičních akcí.

Přehled způsobů financování kulturních institucí (financování projektů v oblasti zabezpečení kulturního dědictví) Instituce soukromé Rozpočet těchto institucí vč. financování provozu a investic do bezpečnostních systémů je závislý na jejich prioritách a možnostech. Programové financování zabezpečení bezpečnostních systémů soukromých kulturních institucí ze státního rozpočtu (v rámci rozpočtu MK) je zajištěno prostřednictvím Programu Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví (prioritně), při splnění podmínek programu. Přímou podporu projektů zabezpečení umožňují rovněž Finanční mechanismy EHP/Norska. Omezenou podporu v rámci rozsáhlejších projektů pak Operační programy Strukturálních fondů 2007 – 2013.

Program Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví Zabezpečení objektů v nichž jsou uloženy předměty movitého kulturního dědictví Jednotný systém evidence a dokumentace Regulace vývozu a prodeje předmětů kulturní hodnoty Výkupy předmětů kulturní hodnoty Ochrana předmětů před nepříznivými vlivy Kontrola trhu s kulturními statky a jejich navracení do ČR

Program Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví

Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví - přijaté dokumenty a legislativní nástroje Usnesení vlády ze dne 28. srpna 1991 č. 307 Usnesení ČNR ze dne 19. prosince 1991 č. 331 Usnesení vlády č. 584 ze dne 7. října 1992 Usnesení vlády č. 285 ze dne 9. května 1996 Usnesení vlády č. 849 ze dne 16. prosince 1998 Usnesení vlády č. 1031 ze dne 10. října 2001 Zákony - nejdůležitější Zákon č. 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči Zákon č č. 97/1974 Sb., o archivnictví Zákon č. 257/2001 Sb., knihovní zákon Zákon č. 101/2001 Sb., o navracení nezákonně vyvezených kulturních statků Zákon č. 71/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů, o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty Zákon č. 214/2002 Sb., o vývozu některých kulturních statků z celního území Evropských společenství Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech k zabezpečení integrovaného záchranného systému Vyhláška Ministerstva vnitra č.246/2001 Sb., o stanovení  podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru Zákon č.133/85 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb

MEZINÁRODNÍ LEGISLATIVA Unesco Convention for the Protection of Cultural Property in the event of armed Conflict, Hague 1954 Unesco Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property, Paris 1970 European Convention for the Protection of the Archeological Heritage, Malta 1992 Convention for the Protection of Cultural Property in the Event of Armed Conflict, The Haague, 1954 (I. and II. protocol) Unesco Convention for the Protection of the World Cultural and Natural Heritage, Paris 197 Convention for the Protection of the Architectural Heritage, Granada 1985 Unidroit Convention, Roma 1995 Recommendation of the Council of Ministers of the Council of Europe (96)6 of 19th June 1996 on the Protection of the Cultural Heritage Against Illegal Acts

Závěry Bezpečnostní systém je nedílnou součástí systému řízení muzea Jednodušší řešení bývají účinnější než složitá Vy navrhujete systém, dodavatelé navrhují technologie Degradace jednoho prvku bezpečnostního systému může položit systém jako celek Bezpečnostní systém muzea je neustále se vyvíjecí proces Nehledejte vždy odpovědi, mnohdy stačí si klást otázky

Pavel Jirásek pavel.jirasek@cultureplus.cz www.cultureplus.cz Děkuji za pozornost. Pavel Jirásek pavel.jirasek@cultureplus.cz www.cultureplus.cz