Financování politických stran a politické nadace Programové teze ČSSD pro veřejnou debatu Průhledný systém veřejného financování politiky: nedopustíme.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura členění (dělení) členských příspěvků (14
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
KDU-ČSL 1 Financování politických stran a regulace politických kampaní Pavel Bělobrádek předseda KDU-ČSL.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Podnikatel – fyzická osoba.
mimořádná Valná hromada SPŘ Praha 1 Zpráva komise k tvorbě Stanov SPŘ Složení komise: Ing. Jan Doležal Ing. Jaromír Pitaš Ing. Jaroslav Švec.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Obchodní společnosti.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Majetkové narovnání Stručný přehled. Kontaktní údaje: tel.: , Jak je dnes financována naše církev? o Vlastní zdroje.
Stavební zákon a územní plánování
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Hospodářská politika státu
Volební systém České republiky
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Fond Vysočiny Celkový objem finančních prostředků Fondu Vysočiny – 81,4 mil Kč Dílčí cíl Programu rozvoje kraje – 3.2 Podpora rozvoje telekomunikačních.
Co je třeba udělat pro vznik o.p.s. Hradecký venkov se sídlem v Nechanicích :
Pokyn DR SR – vznik tzv. „klasické“ stálé provozovny na Slovensku
Daňová teorie a politika
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
Jak dál ve financování činnosti Vysokoškolského odborového svazu? Návrh reformy pro současnost a budoucnost.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Cesta domů a její hospodaření v roce 2011 Valná hromada
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Vkladové služby.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Kontrola veřejné správy
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Nestátní neziskové organizace.
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Finanční trh a banky Vypracoval : Ing. Ingrid Ilčíková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Předsednictvo RVŠ 17. ledna 2013 JUDr. Lenka Valová.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
Metodika dělení příspěvku dle ukazatelů A+B1 na základě rozhodnutí Akademického senátu zůstává metodika dělení příspěvku stanoveného podle ukazatelů A+B1.
Volby VY_32_INOVACE_ 15 Volby.
Česká národní banka.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obchodní rejstřík je veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem stanovené údaje o podnikatelích.
Úvod k účetnictví ÚSC.
Ing. František ŘEZÁČ MASARYKOVA UNIVERZITA T – 4 Ekonomické předpoklady podnikání pojišťovacího podniku.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
SH ČMS účetní závěrka 2016 Metodický pokyn č. 4/2016.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Obsah veřejných rozpočtů III
10 pilířů reformy Policie ČR
Ekonomické aspekty veřejné správy
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
Obsah veřejných rozpočtů III
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Financování politických stran a politické nadace Programové teze ČSSD pro veřejnou debatu Průhledný systém veřejného financování politiky: nedopustíme privatizaci veřejného prostoru! Mgr. Jiří Dienstbier hotel Olšanka Kongresové centrum

Úvodem 2 hotel Olšanka Kongresové centrum  Frustrace občanů z politiky začíná narůstat takových rozměrů, které by se mohly stát nebezpečím pro samotnou českou demokracii a její přežití  Berlusconizace české politiky se jeví jako čím dál vážnější nebezpečí  ČSSD se rozhodla konat a předkládá vlastní návrh komplexní reformy veřejného financování politických stran

 Vláda se v této oblasti dosud zmohla jen na populistický krok v podobě pětiprocentního seškrtání státního příspěvku na činnost politických stran  Útoky na princip veřejného financování stran chápeme jako součást snah o privatizaci, komercionalizaci a marketizaci politiky a vyprázdnění veřejného prostoru  Není nebezpečnější představy, než že „partaje by si měly zdroje obstarávat samy“ 3 hotel Olšanka Kongresové centrum

transparentnostomezení plýtvání  Logiku našeho plánu lze zjednodušeně shrnout do dvou hesel: transparentnost a omezení plýtvání  Cílem je mj. omezení fenoménu podnikatelských stranických projektů jako takových  Hrajeme o samotnou legitimitu stranické politiky jako součásti veřejného prostoru  Naše návrhy mají tedy také povahu strategického preventivního tahu 4 hotel Olšanka Kongresové centrum

Financování politických stran  Systém státní podpory stojí na dvou pilířích:  příspěvek na činnost politickým stranám  příspěvek na úhradu volebních nákladů 5 hotel Olšanka Kongresové centrum

První pilíř  První pilíř má povahu průběžné podpory a dělí se na dvě velmi nerovnoměrné složky  Tou dominantní je příspěvek na mandát, v rámci kterého politické subjekty získávají Kč ročně za každý sněmovní i senátorský mandát a Kč za každý krajský mandát  Mnohem skromnější je stálý příspěvek, který se odvozuje od hranice zisku 3 % hlasů ve sněmovních volbách 6 hotel Olšanka Kongresové centrum

 Každé straně nebo koalici, která ve volbách do PSP ČR překoná hranici 1,5 %, je vyplacena částka ve výši 100 Kč za každý hlas (obdobně pro volby do EP: hranice 1 % a částka 30 Kč za hlas) 7 hotel Olšanka Kongresové centrum Druhý pilíř

Návrhy pravice na změnu financování politických stran a jejich rizika  přidušení veřejných zdrojů (a tedy „volné ruce trhu“)  dílčí uzavření systému vůči malým stranám a vábnička v podobě „vzdálených světlých zítřků“ 8 hotel Olšanka Kongresové centrum

 Je třeba zavést výdajové limity na kampaně  Na příjmové straně hodláme uzákonit roční limit na dar od fyzické osoby a úplný zákaz darů od osob právnických  Část ušetřených peněz by se věnovala na budování odborného zázemí, tedy na tzv. politické nadace 9 hotel Olšanka Kongresové centrum Návrh ČSSD na změnu financování politických stran

 Chceme, aby strany při nákupu služeb na kampaň musely používat výhradně tzv. transparentní účet  po volbách předat podrobnou zprávu o skutečných výdajích na volby včetně výpisu z účtu  požadujeme, aby výroční zprávy o hospodaření, podrobné zprávy o kampaních, jakož i zprávy nezávislých auditorů byly povinně přístupné na internetu - konkrétně na webu Poslanecké sněmovny PČR 10 hotel Olšanka Kongresové centrum

Politické nadace Programové teze ČSSD pro veřejnou debatu Průhledný systém veřejného financování politiky: nedopustíme privatizaci veřejného prostoru! Patrik Eichler hotel Olšanka Kongresové centrum

„Politická nadace“ 12 hotel Olšanka Kongresové centrum  Má za úkol vzdělávat nejširší veřejnost v politickém myšlení a proceduře  Rozšiřuje a upevňuje expertní zázemí politických stran  Posiluje roli politického stranictví ve společnosti a tím i stabilitu politického systému  Je celoevropsky srozumitelným pojmem, ke kterému není třeba hledat nový český ekvivalent

Politické nadace potřebujeme, protože 13 hotel Olšanka Kongresové centrum  Daná činnost není upravena stávající legislativou  Délka poslaneckého mandátu nezaručuje kontinuitu expertní činnosti  Poslanecké expertní fondy nemají právní subjektivitu  Postrádáme struktury schopné reagovat na požadavky zahraničních politických nadací a think-tanků  Možnost udělovat stipendia a přiznávat granty by podporovala zahraniční spolupráci a rozvoj zázemí politických stran

ČSSD navrhuje, aby 14 hotel Olšanka Kongresové centrum  Každá politická strana mohla založit právě jednu politickou nadaci  Statut politické nadace ze zákona obsahoval název a sídlo, cíle, principy, způsoby práce a okruhy činnosti nadace a způsob jmenování jejích orgánů  Politická nadace nemohla straně poskytovat půjčky ani dary, ani ručit za závazky strany, která ji založila  V případě slučování politických stran došlo ke sloučení jimi zřízených nadací

ČSSD navrhuje, aby 15 hotel Olšanka Kongresové centrum  stranou zřízená politická nadace získávala prostředky ve výši nejméně pěti procent z celkového státního příspěvku na činnost strany v daném kalendářním roce příspěvek na činnost v r. 2011příspěvek pol. nadaci / 5 % ČSSD ,00 Kč ,50 Kč KDU-ČSL ,00 Kč ,00 Kč KSČM ,00 Kč ,00 Kč ODS ,00 Kč ,00 Kč Severočeši.cz ,00 Kč ,00 Kč SPOZ ,00 Kč ,00 Kč TOP ,00 Kč ,00 Kč

Politické nadace 16 hotel Olšanka Kongresové centrum  Posílí kontrolu nad veřejnými prostředky vynakládanými na politickou práci  Povedou k profesionalizaci intelektuálně-organizačního zázemí politických stran a proudů  Podporou politického vzdělávání podpoří schopnost obyvatel orientovat se v demokratickém politickém provozu a ochotu se s ním ztotožnit  Budou díky tomu v různých krizových situacích účinnou prevencí před hledáním řešení mimo systém parlamentní demokracie