Informační seminář pro žadatele Liberec, GLOBÁLNÍ GRANTY LIBERECKÉHO KRAJE OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Struktura prezentace 1.ÚVODNÍ INFORMACE 2. GLOBÁLNÍ GRANTY -objemy finančních prostředků -oprávnění žadatelé -cílové skupiny -podporované aktivity 3.MONITOROVACÍ INDIKÁTORY 4.UDRŽITELNOST 5.HODNOCENÍ GRANTOVÝCH PROJEKTŮ
Struktura prezentace 6. FINANCOVÁNÍ A ZPŮSOBILÉ VÝDAJE - financování GP - způsobilé x nezpůsobilé výdaje - křížové financování 7. BENEFIT 7 - registrace - založení nové žádosti - vyplňování webové žádosti - formální náležitosti žádosti při jejím odevzdání
ÚVODNÍ INFORMACE PROGRAM: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost PRIORITNÍ OSA: 1. Počáteční vzdělávání GLOBÁLNÍ GRANTY: 1. 1 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji 1. 2 Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji 1. 3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v LK ZAMĚŘENÍ GRANTOVÝCH PROJEKTŮ - neinvestiční, tzv. měkké projekty v oblasti vzdělávání HARMONOGRAM 2. VÝZVY - vyhlášena: – předpokládaný začátek realizace projektů: max. délka trvání GP:
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VE VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI
CÍL GLOBÁLNÍHO GRANTU Zvýšení kvality počátečního, zejména základního a středního vzdělávání v Libereckém kraji CÍL OBLASTI PODPORY OPERAČNÍHO PROGRAMU Zvýšení kvality počátečního vzdělávání CELKOVÁ VÝŠE FINANČNÍ PODPORY Kč (do roku 2012) V PRVNÍ VÝZVĚ ROZDĚLENO Kč / 8 projektů ALOKACE PRO 2. VÝZVU Kč Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji
OPRÁVNĚNÍ ŽADATELÉ: školy a školská zařízení vysoké školy sdružení a asociace škol právnické osoby působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství města, obce a svazky obcí odborové organizace a organizace zaměstnavatelů, profesní a odborová sdružení hospodářská komora zaměstnavatelé, jejichž činnost je v přímém vztahu k podporovaných aktivitám OP VK nestátní neziskové organizace (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, církevní právnické osoby, nadace a nadační fondy) Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji
CÍLOVÉ SKUPINY: žáci škol a školských zařízení pracovníci škol a školských zařízení vedoucí pracovníci škol a školských zařízení pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání dětí a mládeže a pracovníci organizací působících v oblasti volného času dětí a mládeže Zvyšování kvality ve vzdělávání v Libereckém kraji
PODPOROVANÉ AKTIVITY GLOBÁLNÍHO GRANTU ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VE VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI 17
KURIKULÁRNÍ REFORMA Vytváření podmínek pro implementaci školních vzdělávacích programů ve školách a školských zařízení, podpora aktivit metodických týmů, podpora pracovníků škol a školských zařízení zapojených do inovace ŠVP nelze podpořit tvorbu ŠVP (pouze inovace) Implementace nových kurikulárních dokumentů do praxe jednotlivých škol osvětová a informační podpora kurikulární reformy zaměřená na širší pedagogickou i rodičovskou veřejnost na regionální úrovni Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností včetně tvorby modulových výukových programů s důrazem na mezipředmětové vazby, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí
Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků (včetně e-learningu) certifikace, složení zkoušek, nákup testů – není možné financovat CIZÍ JAZYKY Podpora výuky v cizích jazycích na středních školách výměnné pobyty – nelze financovat výdaje spolupracujících zahraničních škol zahraniční odborné praxe – lze podpořit pouze tehdy, pokud je není možné absolvovat v ČR (jinak jiný OP) Vytváření podmínek pro dlouhodobé hostování plně kvalifikovaných učitelů cizích jazyků plně kvalifikovaný učitel cizího jazyka = rodilý mluvčí s kvalifikací ISCED 3 (ČR = SŠ s mat.)
Zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to i mimo vyučování volnočasové aktivity – aktivity jejichž obsahová náplň bude navazovat na ŠVP; udržitelnost ? INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Podpora informačních center ve školách, včetně marketingové podpory jde o zpřístupnění informačních a komunikačních technologií
PARTNERSTVÍ A SÍŤOVÁNÍ Rozvoj partnerství a síťování – partnerství, spolupráce a výměna zkušeností mezi školami a školskými zařízeními navzájem a mezi školami, školskými zařízeními, nestátními neziskovými organizacemi a dalšími aktéry v oblasti vzdělávání soutěže* = nelze financovat výdaje spojené s pořízením cen, medailí, diplomů, aj. Spolupráce institucí počátečního vzdělávání na regionální úrovni s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. stáže studentů/učitelů u zaměstnavatelů) Spolupráce institucí počátečního vzdělávání s místní a regionální státní správou a samosprávou s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. zapojení škol do komunitního rozvoje)
Podpora škol v oblasti evaluace, nabídka evaluačních nástrojů a ověřování klíčových kompetencí žáků za účelem zvyšování kvality vzdělávání 5 SPECIFICKÝCH OBLASTÍ Rozvoj kariérového poradenství ve školách, včetně vyhledávání žáků ohrožených nesprávnou volbou nebo předčasným odchodem ze systému vzdělávání a osvětové a informační činnosti směřující k žákům a rodičům zaměřené na racionalizaci volby další vzdělávací cesty zaměřeno na všechny žáky 1. 2.
5 SPECIFICKÝCH OBLASTÍ Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků v počátečním vzdělávání (ZŠ, SŠ) Rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj s důrazem na environmentální oblast včetně realizace praktických (environmentálních) programů Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování motivace žáků ke vzdělávání se v těchto oborech
ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI
CÍL GLOBÁLNÍHO GRANTU Zlepšení rovných příležitostí dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji CÍL OBLASTI PODPORY OPERAČNÍHO PROGRAMU Zlepšení rovných příležitostí dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami CELKOVÁ VÝŠE FINANČNÍ PODPORY Kč (do roku 2012) V PRVNÍ VÝZVĚ ROZDĚLENO Kč / 3 projekty ALOKACE PRO 2. VÝZVU Kč Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji
OPRÁVNĚNÍ ŽADATELÉ: školy a školská zařízení vysoké školy sdružení a asociace škol právnické osoby působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství organizace působící v oblasti volného času dětí a mládeže města, obce a svazky obcí nestátní neziskové organizace (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, církevní právnické osoby, nadace a nadační fondy) Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji
CÍLOVÉ SKUPINY: děti se speciálními vzdělávacími potřebami z mateřských škol a přípravných tříd základních škol děti a mladiství (do 18 let), kteří předčasně opustili systém počátečního vzdělávání žáci základních a středních škol se speciálními vzdělávacími potřebami a ti žáci, kteří jsou ohroženi předčasným odchodem ze vzdělávání děti a žáci mimořádně nadaní děti a žáci, pokud jsou aktivity realizovaného projektu zaměřeny na vytváření inkluzivního prostředí ve škole a třídě rodiče dětí a žáků se sociálním znevýhodněním a zdravotním postižením pracovníci škol a školských zařízení vedoucí pracovníci škol a školských zařízení pracovníci organizací působících v oblasti vzdělávání nebo asistenčních služeb a v oblasti volného času dětí a mládeže Rovné příležitosti ve vzdělávání v Libereckém kraji
PODPOROVANÉ AKTIVITY GLOBÁLNÍHO GRANTU ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI VE VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI 8
Uplatňování a zlepšování organizačních forem a výuky a vyučovacích metod podporujících rovný přístup ke vzdělávání, včetně tvorby individuálních vzdělávacích plánů, využití ICT a e-learningových aplikací činnosti vedoucí k integraci žáků se SVP do hlavního vzdělávacího proudu (specifické kritérium) KURIKULUM A ROZVOJ SYSTÉMU Zvyšování kompetence pedagogických pracovníků pro odstraňování bariér bránících rovnému přístupu všech jedinců ke vzdělávání Rozvoj poradenství, propracování a rozšíření nabídky asistenčních, speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
ROZVOJ SPECIFICKÝCH SLUŽEB Vybudování „záchytné sítě“ pro osoby ohrožené předčasným odchodem ze systému vzdělávání a těch, co se do systému chtějí navrátit Včasné zajištění minimální garantované péče o děti se sociokulturním znevýhodněním Podpora neformálního vzdělávání a kompetencí v něm získaných, zdokonalování systému vzdělávání pracovníků NNO a středisek volného času, vytváření vzdělávacích modulů uznatelných jako součást dalšího vzdělávání volnočasové aktivity pro děti s SVP (nízkoprahové kluby, střediska volného času)
Prevence rasismu a xenofobie prostřednictvím podpory multikulturní výchovy a vzdělávání MULTIKULTURNÍ SPOLEČNOST Vzdělávání cizinců (především jazykové) žijících na území ČR
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ V LIBERECKÉM KRAJI
CÍL GLOBÁLNÍHO GRANTU Zlepšení kompetencí pracovníků škol a školských zařízení s důrazem na realizaci kurikulární reformy v Libereckém kraji CÍL OBLASTI PODPORY OPERAČNÍHO PROGRAMU Zlepšení kompetencí pedagogických i nepedagogických pracovníků škol a školských zařízení CELKOVÁ VÝŠE FINANČNÍ PODPORY Kč (do roku 2012) V PRVNÍ VÝZVĚ ROZDĚLENO Kč / 5 projektů ALOKACE PRO 2. VÝZVU ,- Kč Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Libereckém kraji
OPRÁVNĚNÍ ŽADATELÉ školy a školská zařízení vysoké školy sdružení a asociace škol města a obce a svazky obcí nestátní neziskové organizace (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, církevní právnické osoby, nadace a nadační fondy) ostatní vzdělávací instituce CÍLOVÉ SKUPINY pracovníci škol a školských zařízení (ne VŠ) vedoucí pracovníci škol a školských zařízení Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v Libereckém kraji
PODPOROVANÉ AKTIVITY GLOBÁLNÍHO GRANTU DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ V LIBERECKÉM KRAJI 4 Pozn.: v oblasti DVPP nutná akreditace kurzů MŠMT
Další vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení včetně realizace odborných praxí a zahraničních stáží pedagogických pracovníků s důrazem na realizaci kurikulární reformy, na jazykové vzdělávání, využívání ICT ve výuce a environmentální vzdělávání, včetně osvojení si dalších moderních pedagogických metod, souvisejících se systematickým zvyšováním kvality a efektivity vzdělávání jde o prohlubování, rozšiřování své kvalifikace, nikoli o získání nové (rekvalifikace) DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ Metodická podpora výuky cizích jazyků, včetně konzultační a poradenské činnosti a tvorby metodických nástrojů a dokumentů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení
Zvyšování kompetencí řídících pracovníků škol a školských zařízení v oblasti řízení a personální politiky KOMPETENCE VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ / ROZVOJ INSTITUCÍ DVPP Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol
MONITOROVACÍ INDIKÁTORY
VYKAZOVÁNÍ MI v monitorovacích zprávách prostřednictvím IS Benefit 7 kumulativní vykazování od začátku realizace projektu do okamžiku průběžného monitorování zajištění průkazné evidence - docházka (seznam žáků x prezenční listiny) - záznamy o vydaných certifikátech - potvrzení o převzetí osvědčení - výkazy práce
MONITOROVACÍ INDIKÁTORY - OSOBY Počet osob, které obdrželi podporu v rámci projektů - celkem Počet podpořených osob v poč. vzdělávání celkem – dětí, žáků z toho chlapci z toho dívky Počet žáků se SVP začleněných do integrovaných tříd (1.2) Počet podpořených osob v dalším vzdělávání celkem z toho muži z toho ženy Počet osob poskytujících služby nebo podporujících poskytování vzdělávacích služeb
Počet klientů služeb, kteří obdrželi podporu – celkem z toho muži z toho ženy Počet úspěšně podpořených osob (1.3) z toho muži z toho ženy (nutnost definovat kritéria úspěšnosti) Počet osob poskytujících služby nebo podporujících poskytování vzdělávacích služeb MONITOROVACÍ INDIKÁTORY – OSOBY (1.3)
MONITOROVACÍ INDIKÁTORY - PRODUKTY Počet nově vytvořených/inovovaných produktů Počet nově vytvořených/inovovaných produktů s komponentou ŽP - problematice ŽP musí být věnováno 15 – 20 % produktu Počet nově vytvořených/inovovaných produktů s komponentou ICT - problematice ICT musí být věnován tématický celek v rozsahu min. 40 hodin Počet nově vytvořených/inovovaných produktů výhradně zaměřených na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (1.2) - při kontrole nutno dát k dispozici odborný posudek o diagnostice SVP
UDRŽITELNOST
udržení vybraných výstupů po dobu 5 let od ukončení financování projektu z globálního grantu hmotný majetek pořízený prostřednictvím křížového financování musí být dále využíván v souladu s tím, na co byl pořízen kontroly udržení výstupů ze strany příslušných institucí (Liberecký kraj; Ministerstvo školství, mládeže, tělovýchovy; Evropská komise )
PŘÍKLADY UDRŽITELNOSTI zachování pracovního místa, které bylo v rámci projektu vytvořeno (např. kariérový poradce na škole) využívání vytvořených metodických materiálů (metodika nabídnuta dalším školám k využívání) využívání vytvořených vzdělávacích produktů (např. webový portál - využíván + aktualizován, e-learningový kurz - nabízen, studijní program - realizován…) využívání získaných poznatků a dovedností podpořenými osobami v rámci své práce i po skončení projektu (př. učitelé proškolení pro práci se zdravotně postiženými žáky i po dobu udržitelnosti projektu i nadále aplikují znalosti získané z projektu)
HODNOCENÍ GRANTOVÝCH PROJEKTŮ
PROCES HODNOCENÍ 1. fáze HODNOCENÍ FORMÁLNÍ 2. fáze HODNOCENÍ PŘIJATELNOSTI 3. fáze VĚCNÉ HODNOCENÍ 4. fáze VÝBĚROVÁ KOMISE
HODNOCENÍ FORMÁLNÍ formální náležitosti žádosti: -žádost je předána v 1x v listinné podobě (originál) a 1x v elektronické verzi ve formátu *.pdf na CD chráněném proti přepisu – shodné verze -povinné přílohy musí být dodány 1x v listinné + 1x v elektronické podobě -podpisy oprávněných osob (v žádosti, v seznamu příloh, v přílohách) opravitelné nedostatky - možnost odstranění na základě vyzvání nejčastější chyby: - nedoložení právní formy žadatele podle pravidel OP VK - na CD chybí přílohy, přílohy nejsou vloženy ve formátu *.pdf - nesvázané přílohy - chybějící podpis statutárního zástupce
HODNOCENÍ PŘIJATELNOSTI žadatel spadá mezi oprávněné žadatele partner je právnická osoba se sídlem v ČR dopad projektu na území Libereckého kraje navrhované aktivity spadají mezi podporované aktivity cílová skupina spadá mezi oprávněné cílové skupiny doba trvání projektu je v souladu s podmínkami stanovenými ve výzvě podpora je plánována pouze na způsobilé výdaje dodrženy limity v rámci rozpočtu neopravitelné nedostatky nelze opravit a žádost je vyloučena z dalšího procesu hodnocení
VĚCNÉ HODNOCENÍ dle předem definovaných oblastí a kritérií provádí 2 nezávislí hodnotitelé průměr získaného bodového hodnocení od jednotlivých hodnotitelů maximum: 100 bodů dolní hranice: 65 bodů
VĚCNÉ HODNOCENÍ
1. Zdůvodnění potřebnosti realizace projektu18 Zdůvodnění záměru a jeho vazba na danou Oblast podpory - analýza potřeb cíl. skupin - přiměřenost projektu – doba trvání, počet členů projekt. týmu, četnost aktivit 10 Potřebnost a očekávaný přínos projektu pro cílovou skupinu Hodnotí se: - dopad projektu na cílovou skupinu a jak projekt přispívá k řešení jejích problémů - zlepšení postavení cíl. skupiny po skončení projektu 8
VĚCNÉ HODNOCENÍ 2. Cílová skupina10 Vymezení a přiměřenost cílových skupin Hodnotí se: - podrobné definování a charakteristika cílové skupiny - zkušenosti žadatele s prací s cílovou skupinou 5 Způsob zapojení cílových skupin - způsob výběru členů cílových skupin - propagace vedoucí k upoutání pozornosti cílových skupin 5
VĚCNÉ HODNOCENÍ 3. Popis realizace projektu18 Klíčové aktivity a stadia realizace - hodnotí se, zda harmonogram projektu odpovídá potřebám cíl. skupin + inovativnost 9 Připravenost na možná rizika a jejich řešení - prokázat povědomí o možnosti vzniku rizik + jejich eliminace 2 Předchozí zkušenosti žadatele s řízením či realizací obdobných projektů 2 Publicita - kde + jak bude projekt propagován 2 Udržitelnost projektu po skončení financování z OP VK - jednoznačné a věrohodné prokázání udržitelnosti 3
VĚCNÉ HODNOCENÍ 4. Finanční řízení20 Přiměřenost rozpočtu vzhledem k cílům a obsahu projektu (velikost cíl. skupiny, délka trvání projektu, obsah klíčových aktivit) 8 Provázanost rozpočtu s klíčovými aktivitami projektu - přiměřenost výdajů na jednotlivé klíčové aktivity (efektivita) 8 Nastavení vnitřního kontrolního systému - kontrolní mechanismy + opatření v projektovém týmu 4
VĚCNÉ HODNOCENÍ 5. Výsledky a výstupy15 Kvantifikace výsledků a výstupů - uvedení závazných hodnot MI (př. počet podpořených osob) 5 Způsob zajištění plánovaných výsledků a výstupů - mechanismy dosažení MI (př. partner přestane spolupracovat, přihlásí se malý počet osob, …) 5 Monitorování projektu - statistiky, prezenční listiny, docházkové listy 5
VĚCNÉ HODNOCENÍ 6. Horizontální témata4 Aktivity podporující rovné příležitosti - dopad projektu na ženy, muže - bezbariérový přístup místa realizace projektu 2 Aktivity podporující udržitelný rozvoj - omezování negativních vlivů působících na ŽP 2
VĚCNÉ HODNOCENÍ 7. Specifické požadavky (1.1)15 Vazba na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje - Dl. záměr má obdobný obsah jako podporované aktivity v GG 5 Uplatňování a prohlubování mezipředmětových vazeb - smysluplné propojování předmětů 5 Zvyšování efektivity vzdělávání včetně zpětného vyhodnocení - dopad projektu na cíl. skupinu 5
VĚCNÉ HODNOCENÍ 7. Specifické požadavky (1.2)15 Vazba na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje - Dl. záměr má obdobný obsah jako podporované aktivity v GG 5 Dopad aktivit na územní rozsah obce s rozšířenou působností a širší - př. psycholog působící na více školách 5 Uplatňování inkluzivních metod a forem vzdělávání - integrace žáků s SVP do běžných škol 5
VĚCNÉ HODNOCENÍ 7. Specifické požadavky (1.3)15 Vazba na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje - Dl. záměr má obdobný obsah jako podporované aktivity v GG 5 Modulové uspořádání vzdělávacích programů dalšího vzdělávání pracovníků škol 5 Uplatňování vzdělávacích programů založených na rozvoji kompetencí - ne zvyšování znalostí, ale rozvoj kompetencí 5
VĚCNÉ HODNOCENÍ INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚST projekt je součástí či v souladu s IPRM prokazuje se potvrzením města (povinná příloha žádosti) pak je možné získat bonifikaci ve výši 10% z celkového bodového hodnocení v případě, že projekt získá víc než 65 bodů
VÝBĚROVÁ KOMISE složena ze zástupců zprostředkujícího subjektu, řídícího orgánu a sociálních partnerů respektuje pořadí projektů vzniklé na základě bodového hodnocení externími hodnotiteli může rozhodnout v odůvodněných případech o snížení rozpočtu projektu
DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Miloslava Richtrová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu tel.: Mgr. Jana Pekařová odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu tel.: