Ing.Vilém Sluka, Ing. Jan Skřínský, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Revize Nového přístupu
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
TLP, spol. s r.o., Praha – Karlovy Vary – Pardubice Strana 1
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Dokumentace k zajištění BOZP
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona o prevenci závažných havárií vzhledem k implementaci směrnice 2012/18/EU (SEVESO III)
Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě Pracoviště Ústí nad Orlicí Jana a Jos. Kovářů 1412, Ústí nad Orlicí Hluk v legislativě platné a.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
AKTUÁLNÍ STAV V PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Registrace podle EMAS III
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta bezpečnostního inženýrství DOPADY DIREKTIVY SEVESO III NA KOMUNIKACI S OBYVATELSTVEM JAKUB ŘEHÁČEK.
PROTIVÝBUCHOVÁ PREVENCE NV č. 406/2004 Sb.
Koncepce environmentální bezpečnosti
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Typologie zmocnění David Hadroušek 26. února 2010 Komitologie podle Lisabonské smlouvy.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
DEKRA Automobil a.s. Akademie dopravního vzdělávání Gremiální porada
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Právní úprava nakládání s chemickými látkami Prevence závažných havárií 28. listopadu 2007.
Přístup k posouzení rizika
Nový zákon v prevenci závažných havárií
PŽP- KS-přehled konzultací PŽP-KS-I (30.9.) Právo životního prostředí – historické a společenské souvislosti vývoje právní regulace ve světě.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Dokumentace k zajištění BOZP
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Informace o aktuální a připravované legislativě týkající se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a chemických přípravků Ing.
Prevence v právu životního prostředí Jana Dudová.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Havarijní plán kraje.
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
Česká inspekce životního prostředí
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Transkript prezentace:

Směrnice 2012/18/EU (SEVESO III) a prevence závažných havárií v České republice Ing.Vilém Sluka, Ing. Jan Skřínský, Ph.D. Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH), VÚBP, v.v.i.

OBSAH SEVESO III vs SEVESO II Informace k prevenci závažných havárií v České republice Výhled ?

1. SEVESO III vs SEVESO II

Směrnice SEVESO – časový sled Směrnice 82/501/EHS (SEVESO I) ze dne 24.6.1982 o zdrojích nebezpečí závažných havárií v určitých průmyslových činnostech Směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO II) ze dne 9.12.1996 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek; změna Směrnicí 2003/105/ES ze dne 16.12.2003 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU ze dne 4.7.2012 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO III)

Důvod změny SEVESO Změna v systému klasifikace nebezpečných látek: Nařízení (ES) č. 1272/2008 ze dne 16.12.2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (tzv. nařízení CLP) Potřeba vyjasnit a aktualizovat některé části směrnice Zlepšit provádění a prosazování směrnice 32 (důvodů)

Časové údaje u nové směrnice Nová směrnice 2012/18/EU: přijata 4.7.2012 publikována 24.7.2012 vstoupila v platnost 13.8.2012 implementace směrnice do 31.5.2015 - mimo implementace čl. 30 (těžké topné oleje)  do 14.2.2014

Oblast působnosti ANO: Závody s podlimitním nebo nadlimitním množstvím nebezpečných látek (vyjmenované kategorie látek a nebezpečné látky jmenovitě uvedené) NE: vojáci, ionizující záření, doprava*, doly, nerosty v dolech, lomech a uhlovodíky na moři*, skladování plynu v pobřežních vodách, skládky odpadu* (* poznámky) ANO: pevninské podzemní zásobníky plynu !

Látky jmenovitě uvedené 34 limitů pro nebezpečné látky/skupiny SEVESO II - Příloha I ČÁST 1 Látky jmenovitě uvedené 34 limitů pro nebezpečné látky/skupiny ČÁST 2 Kategorie 10 kategorií (vysoce toxické, toxické, oxidující, výbušné, hořlavé, vysoce hořlavé, nebezpečné pro ŽP, další nebezpečné vlastnosti)

SEVESO III - Příloha I ČÁST 1 Kategorie nebezpečných látek 48 limitů pro nebezpečné látky/skupiny ČÁST 2 Nebezpečné látky jmenovitě uvedené 21 kategorií: H1,H2,H3 P1a,P1b,P2,P3a,P3b,P4,P5a,P5b,P5c,P6a,P6b,P7,P8 E1,E2 O1,O2,O3

SEVESO III - Příloha I  změny(1) Přehození, změna a doplnění obsahu části 1 a 2 Zkapalněné hořlavé plyny - aktualizace textu v souladu s nařízením CLP; pozn. bioplyn Zpřesnění textu u toluendiisokyanátu (2,4 a 2,6 TDI) Ropné produkty rozšířeny o alternativní paliva a vloženy těžké topné oleje

SEVESO III - Příloha I  změny(2) Rozšířeno o další nebezpečné látky: bezvodý amoniak, fluorid boritý, sirovodík, a dalších 10 látek, dále o směsi chlornanu sodného Vyjasnění poznámek k dusičnanu amonnému Aktualizace faktorů toxického ekvivalentu pro dioxiny

SEVESO III - Příloha I  změny(3) Toxicita (H) „vysoce toxický“  „H1 AKUTNÍ TOXICITA kategorie 1, všechny cesty expozice“ „toxický“  „H2 AKUTNÍ TOXICITA - kategorie 2, všechny cesty expozice a - kategorie 3, inhalační* cesta expozice“ -------------------- H [health hazards]

SEVESO III - Příloha I  změny(4) kategorie CLP pro fyzikální nebezpečnost (P), nebezpečnost pro životní prostředí (E), jiná nebezpečnost (O) nová kategorie „hořlavé aerosoly“ nová kategorie ve skupině samozápalných látek „samozápalné tuhé látky“ -------------------- P [physical hazards], E [environmental hazards], O [other hazards]

Definice pojmů SEVESO II Závod, zařízení, provozovatel, nebezpečná látka, závažná havárie, nebezpečí, riziko, sklad SEVESO III Závod, závod s podlimitním množstvím (~ A), závod s nadlimitním množstvím (~ B), sousední závod, nový závod, stávající závod, jiný závod, zařízení, provozovatel, nebezpečná látka, směs, přítomnost nebezpečných látek, závažná havárie, nebezpečí, riziko, skladování, veřejnost, dotčená veřejnost, kontrola

Čl.4 Posouzení nebezpečí závažné havárie u určité nebezpečné látky Posouzení (na základě oznámení členského státu), zda je v praxi nemožné, aby dotčená látka mohla způsobit závažnou havárii za běžných i mimořádných podmínek (fyzická forma látky - obal, inherentní vlastnosti látky zejména související s rozptylovým chováním, maximální koncentrace látek u směsí) Potřebné informace: vlastnosti nebezpečné látky, klasifikace, specifické provozní podmínky)

Čl. 7 Oznámení Rozšíření informace o okolí závodu Časové lhůty: za nové závody v přiměřené době před začátkem stavby nebo provozu nebo před úpravami vedoucími ke změně soupisu nebezpečných látek; ve všech ostatních případech do jednoho roku ode dne, k němuž se na dotyčný závod začne vztahovat tato směrnice; nepoužije se v případě podaného oznámení před 1. 6. 2015, jestliže splňuje požadavky o obsahu, a tyto informace zůstávají beze změny Rozšíření hlášení změny předem o změny v informacích o identifikaci provozovatele

Čl. 8 Major-accident prevention policy (MAPP) [Politika prevence závažných havárií)] (1) (v ČR ~ bezpečnostní program prevence závažné havárie) MAPP  mj. úměrná nebezpečí závažné havárie, nejméně každých 5 let přezkoumána/aktualizována, prováděna pomocí vhodných prostředků a struktur a pomocí systému řízení bezpečnosti v souladu s přílohou III, který je úměrný nebezpečí závažné havárie a složitosti organizace nebo činností závodu; pro závody s podlimitním množstvím povinnost provádět tuto politiku může být splněna pomocí jiných vhodných prostředků, struktur a systémů řízení bezpečnosti, které jsou úměrné nebezpečí závažné havárie, při zohlednění zásad stanovených v příloze III

Čl. 8 Major-accident prevention policy (MAPP) [Politika prevence závažných havárií)] (2) (v ČR ~ bezpečnostní program prevence závažné havárie) Časové lhůty: za nové závody v přiměřené době před začátkem stavby nebo provozu nebo před úpravami vedoucími ke změně soupisu nebezpečných látek; ve všech ostatních případech do jednoho roku ode dne, k němuž se na dotyčný závod začne vztahovat tato směrnice; nepoužije se v případě podaného oznámení před 1. 6. 2015, jestliže splňuje požadavky o obsahu, a tyto informace zůstávají beze změny

Čl. 9 Domino efekt + … Kompetentní autorita má větší možnost získávání informací pro určení závodů v souvislosti s domino efektem, dále oblast spolupráce provozovatelů při informování veřejnosti se rozšiřuje na informování sousedních provozů mimo oblast této směrnice (čl. 9) Inspekce v plánu kontrol má mít seznam skupin závodů s možným domino efektem (čl. 20) Komise může vypracovat pokyny týkající se domino efektu (čl.24) Vnější havarijní plán musí obsahovat reakci na možné scénáře s domino efektem (Příloha IV)

Čl. 10 Bezpečnostní zpráva (1) Doplnění  prokázání, že byla zjištěna nebezpečí závažné havárie a určeny možné scénáře závažných havárií a byla provedena nezbytná opatření k zabránění těmto haváriím a omezení jejich následků pro lidské zdraví a životní prostředí

Čl. 10 Bezpečnostní zpráva (2) Doplnění informace:  Provozovatel rovněž bezpečnostní zprávu přezkoumá a v případě potřeby aktualizuje po závažné havárii ve svém závodě a kdykoli z vlastního podnětu nebo na žádost příslušného orgánu v případech, kdy je to odůvodněno novými skutečnostmi nebo novými technickými poznatky týkajícími se otázek bezpečnosti, například vyplývajícími z analýzy havárií, nebo pokud je to možné, „případů, kdy téměř došlo k havárii,“ a vývoje poznatků, které se týkají hodnocení nebezpečí.

Čl. 10 Bezpečnostní zpráva (3) Časové lhůty: za nové závody v přiměřené době před začátkem stavby nebo provozu nebo před úpravami vedoucími ke změně soupisu nebezpečných látek; za stávající závody s nadlimitním množstvím do 1.6.2016; za jiné závody do 2 let ode dne, k němuž se na dotyčný závod začne vztahovat tato směrnice; nepoužije se v případě podané bezpečnostní zprávy před 1. 6. 2015, jestliže splňuje požadavky o obsahu, a tyto informace zůstávají beze změny

Čl. 12 Havarijní plány Časové lhůty (vnitřní havarijní plán; informace pro vypracování vnějšího havarijního plánu): za nové závody v přiměřené době před začátkem stavby nebo provozu nebo před úpravami vedoucími ke změně soupisu nebezpečných látek; za stávající závody s nadlimitním množstvím do 1.6.2016 pokud informace pro vypracování vnějšího havarijního plánu nesplňují požadavky a nezůstávají beze změny; za jiné závody do 2 let ode dne, k němuž se na dotyčný závod začne vztahovat tato směrnice; vnější havarijní plán do 2 let*; přezkoumání do 3 let, v případě potřeby aktualizace

Čl. 13 Územní plánování (1) SEVESO II  z dlouhodobého hlediska vzít v úvahu potřebu udržovat příslušné vzdálenosti mezi závody… (a „specifikovaným okolím“…) SEVESO III  z dlouhodobého hlediska vzít v úvahu potřebu udržovat vhodné bezpečnostní vzdálenosti mezi závody… (a „specifikovaným okolím“…)

Čl. 13 Územní plánování (2) provozovatelé závodů s podlimitním množstvím: na žádost příslušného orgánu dát pro územní plánování informace o rizicích vyplývajících ze závodu možnost stanovit koordinované nebo společné postupy při ochraně životního prostředí, mj. aby se předešlo zbytečným duplicitním posouzením nebo konzultacím v souvislosti s jinými právními předpisy (jako směrnice 2011/92/EU o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí, směrnice 2001/42/ES o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí a jiné)

Informování a veřejnost (1) Zpřesnění informací  Čl. 14 Informování veřejnosti – čl. 1: Členské státy zajistí, aby veřejnost měla trvale přístup k informacím stanoveným v příloze V, a to včetně informací v elektronické podobě. Informace musí být podle potřeby aktualizovány, a to i v případě změn podle článku 11 Změna zařízení, závodu nebo skladovacího zařízení. Příloha V: Provozovatelé (A+B) mj. informace o vhodném chování v případě závažné havárie; datum poslední inspekce na místě nebo kde to lze zjistit + na vyžádání podrobnější informace o inspekci

Informování a veřejnost (2) Zpřesnění informací  Čl. 14 Informování veřejnosti – čl. 1: Příloha V: Provozovatelé (B) mj. informace o hlavních typech scénářů závažných havárií a kontrolních opatřeních k jejich řešení; vhodné informace z vnějšího havarijního plánu; informace o přeshraničních účincích

Informování a veřejnost (3) Čl. 15 Projednání s veřejností a účast veřejnosti na rozhodování podrobné požadavky ohledně územního plánování … (+ čl. 12, odst. 5: možnost vyjádření veřejnosti k vnějším havarijním plánům) Čl. 17 odst. e)  informace o vzniklé závažné havárie osobám, kterých by se mohla havárie týkat a případně o opatřeních přijatých ke zmírnění jejích následků

Informování a veřejnost (4) Čl. 22 Přístup k informacím a důvěrnost Čl. 23 Přístup k právní ochraně

Čl. 20 Kontroly Zpřesnění informací obsah plánu kontrol; lhůty provádění kontrol; výchozí kritéria pro posuzování nebezpečí dotyčných závodů (dopady na lidské zdraví a životní prostředí, dodržování požadavků této směrnice v minulosti); mimořádné kontroly; opakovaná kontrola; lhůta pro sdělení výsledků kontroly a určená opatření; součinnost příslušných orgánů při kontrole

Některé další články Čl. 21 Informační systém a výměna informací (mezi členskými státy a Komisí)  mj. zřízení databáze informací od členských států, dále databáze o závažných haváriích Čl. 24 Pokyny (Komise může vypracovat pokyny týkající se bezpečné vzdálenosti a domino efektu) Čl. 25 Změny příloh (přenesená pravomoc Komise za účelem přizpůsobení příloh II až VI technickému pokroku) Čl. 28 Sankce

Přílohy (obsahové názvy) SEVESO II: I – Uplatňování směrnice; II – Minimum pro bezpečnostní zprávu; III - Minimum pro MAPP; IV – Minimum pro havarijní plány; V – údaje sdělované veřejnosti; VI – kritéria pro oznamování havárie Komisi SEVEASO III: I – Nebezpečné látky; II – Minimum pro bezpečnostní zprávu; III - Minimum pro MAPP; IV – Minimum pro havarijní plány; V – údaje sdělované veřejnosti; VI – kritéria pro oznamování havárie Komisi; VII – Srovnávací tabulka

2. Informace k prevenci závažných havárií v České republice

Novelizace metodických pokynů SEVESO III → nový zákon o prevenci závažných havárií + prováděcí právní předpisy → aktualizace, přepracování nebo nové metodické pokyny vydané MŽP ← zkušenosti s prevencí závažných havárií v minulých letech

Stanovení zóny havarijního plánování Projekt „Optimalizace stanovení zóny havarijního plánování a tvorby havarijních plánů na základě ohrožujících projektů nebezpečných látek při provozních haváriích s ohledem na zvýšení ochrany obyvatelstva“ (OPTIZON) – trvání 2011-2013  úprava vyhlášky č. 103/2006 Sb. + podpůrný softwarový nástroj

Zlepšení výkonu inspekční činnosti Projekt „Optimalizace inspekčních a kontrolních postupů u nebezpečných chemických instalací, včetně vývoje specifického kontrolního nástroje“  aplikací výsledků projektu - zlepšení výkonu kontrolní činnosti v oblasti prevence závažných havárií

Řešení otázek v oblasti analýzy a hodnocení rizika metodický postup analýzy rizika specifické otázky při řešení analýzy rizik hodnocení a přijatelnost rizika dostatečné informace pro všechny aplikace výsledků analýzy rizik (ekonomické zhodnocení nákladů a přínosů; spektrum scénářů havárií s jejich pravděpodobností; adekvátní politika prevence závažné havárie; zvýšení spolehlivosti lidského činitele

Oblast územního plánování Svět – pozornost v rámci komplexního přístupu ke všem rizikům, nejen technologickým Změny po velkých haváriích (Toulouse, Buncefield) ČR – samostatný článek o územním plánování v zákoně o prevenci závažných havárií ?

3. Výhled ?

Děkuji za pozornost