Ankety pro žáky, učitele a rodiče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Podpora meziobecní spolupráce
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Základní škola při Biskupském gymnáziu Krupka 1 - Bohosudov
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
Cesta ke kvalitě v praxi
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Struktura poradenského procesu
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Téma : Veřejné zakázky Úvodní prezentace Ing. Renata Aulová
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Vlastní evaluace školy Autoevaluace z pohledu Gymnázia a SOŠPg Liberec, Jeronýmova 425/27.
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Konference projektu Cesta ke kvalitě
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Management a rozvoj obcí
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Aktivní motivace žáků ZŠ = jistota pro budoucnost řemesel CZ.1.07/1.1.04/ INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Pedagogická a školní psychologie
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
Téma : Veřejná podpora Úvodní prezentace Ing. Ondřej Miffek Ostrava,
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
E-learningové aktivity na MU Luděk Matyska
Za akademický rok 2013/2014 Hana Kolářová proděkanka LF UP.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Problematika hodnocení výsledků vzdělávání v konkrétní škole Mgr.Jitka Topičová ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Projekt Mapa školy Jihlava,
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Uživatelské testování webu – teorie a praxe
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Š A B L O N Y II.
Transkript prezentace:

Ankety pro žáky, učitele a rodiče Jan Mareš, Tomáš Kohoutek Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Vzniklo s podporou národního projektu MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014; plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“)

Ankety pro… Cílem evaluačních nástrojů bylo rozšířit možnosti škol při získávání informací o tom, jak učitelé, žáci a rodiče reflektují běžný chod školy a jaké postoje k němu zaujímají

Stav předcházející tvorbě nástrojů Výzkumné nástroje diplomové práce, disertace, mezinárodní srovnání (PISA atd.) kvalitativní i kvantitativní přístupy (dotazníky, rozhovory, focus groups) klima školy, kultura školy, věcně ad hoc adaptace zahraničních metod či jejich deriváty relativně často i metody vlastní konstrukce s problematickými vlastnostmi Komerční nástroje Mapa školy – SCIO, Kalibro… (též s kořeny v zahraničních nástrojích) Odborně nepřijatelné aktivity Barvy školy – DAP - http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs Lidová tvořivost – postupy vyvinuté školami často kombinace předchozích variant (líbily se nám otázky…)

Teoretický rámec pro přípravu nástrojů Evidence based a practice based přístup (Jiří Mareš, 2009) Psychologie dotazování (Tourangeau, Rips, Rasinski, 2000) Klasická teorie testů (Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) Klima školy, třídy, sboru; kultura školy (Jiří Mareš, Ježek, Jan Mareš, Urbánek, Hloušková, Pol…) Zvládání školní zátěže (Jiří Mareš, Kohoutek…) (…)

Praktický rámec Zadání projektu „Cesta ke kvalitě“ Několik omezení čas, rozsah pilotní studie, obsah dalších nástrojů … Tvorba on-line administrované metody s automatickým vyhodnocením a generovanou zprávou („Co nejjednodušší z hlediska uživatele – kooordinátora autoevaluace ve škole.“) Možnost vytvoření modifikovatelného nástroje (ne „jen“ dotazníku převedeného do online prostředí) Možnost opakovaného zadávání s ohledem na různé oblasti zájmu školy Konkrétní potřeby škol (ve smyslu vedení škol) Informace o prostředí školy Podklady pro rozhodování Výběr obsahu v rukou školy (nenabízíme odpovědi na otázky, které si škola neklade) …a v neposlední řadě příležitost k zamyšlení pro účastníky anket

Spolupracující zástupci škol („panel“) S velkým poděkováním za příjmnou a profesně obohacující spolupráci: Mgr. Jaroslav Fidrmuc, Cyrilometodějské gymnázium v Prostějově; Mgr. Milena Hálková, Gymnázium J. K. Tyla Hradec Králové; Bc. Věra Janišová, ZUŠ B. M. Černohorského Nymburk; Mgr. Soňa Javůrková, Janáčkova konzervatoř a gymnázium v Ostravě; Mgr. Alena Krejčová, Mateřská škola Duha Soběslav; Mgr. Miroslava Prchalová, Základní škola speciální Jihlava; Mgr. Pavel Škramlík, Sportovní soukromá základní škola, s.r.o., Litvínov; Mgr. Jaroslav Šťastný, Gymnázium a SPgŠ Liberec, Jeronýmova

Příprava nástrojů I Několik setkání s panelem ředitelů (osloveni na základě prezentace v dalších aktivitách projektu) Jaké jsou zkušenosti s anketami v konkrétních školách? Jaké informace považujete za užitečné prostřednictvím anket získat? Diskuse nad anketami používanými ve školách zapojených prostřednictvím zástupců do panelu. Návrh tří základních variant anket (učitelé, žáci, rodiče), jejich zkrácení, zkušenosti s pilotáže. Doporučení pro přípravu a administraci. Zpětná vazba na obsah manuálu. Pilotní ověření online nástroje Školy, které se zapojily z vlastního rozhodnutí Školy oslovené v rámci projektu (doplnění vzorku)

Příprava nástrojů II Analýza dat získaných dat, finalizace manuálu. (Příprava souhrnného online vyhodnocení v pro školy, které zadají ankety všem skupinám) Vytvořeny různé varianty anket Podle typu škol od škol mateřských přes základní včetně speciálních až po školy střední (gymnázia, střední odborné školy, střední odborná učiliště a integrované školy), i pro školy specifického zaměření (základní umělecké školy, konzervatoře). Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek

Postup z pohledu uživatele – koordinátora autoevaluace v administrátorské části nástroje Uživatel na úvod zvolí v příslušné záložce typ školy. Na základě jeho volby mu systém poskytne výběr z více než stovky položek, které lze do ankety zařadit. V záložce Info o škole dále upraví úvodní text pro respondenty, který seznamuje s účelem a zaměřením ankety a měl by obsahovat i odkaz na dostupnost výsledků. Nabízený text může uživatel buď jen doplnit o tento údaj, nebo v případě potřeby i nahradit textem vlastním. Ve výběru položek může pokračovat po otevření záložky Výběr otázek. Zde lze provádět i veškeré další editorské zásahy – vedle výběru položek je to především výběr celých tematických okruhů, doplňování vlastních položek a volba formy těchto položek (zda má jít o uzavřené otázky s hodnoticí škálou nebo o otázky otevřené, s textovým polem pro vepsání volné výpovědi). Výslednou podobu ankety lze zkontrolovat po klepnutí na odkaz Zobrazit náhled dotazníku v pravé části obrazovky; tisk anket je možný po otevření příslušného odkazu v záložce Podklady. Po ukončení šetření v elektronické verzi je možné ihned získat základní generovanou zprávu v záložce Zprávy. V případě zadávání ankety tradičním způsobem („tužka a papír“) je nutné jednotlivé vyplněné a vrácené dotazníky zadat do systému v záložce Vložit odpovědi učitelů. Zpráva je v tomto případě generovaná až po klepnutí na odkaz Ukončit vkládání. Výsledná zpráva je v obou případech dokument ve formátu PDF nebo ve formátu přístupném pro další editování (např. v MS Word).

Ankety pro učitele – oblasti 1. Postoje, preference 10.2 vybavení pro výuku 2. Reflexe vlastních výsledků, sebehodnocení 10.3 výpočetní technika 2.1 výsledky žáků 11. Spokojenost s pracovními podmínkami 2.2 úspěchy (ve vztahu k preferencím) 12. Shrnující otázky, celkové zhodnocení 3. Metody a formy výuky 4. Výsledky, hodnocení 4.1 hodnocení žáků Volitelný modul pro nepedagogické pracovníky: 4.2 náročnost požadavků školy 1. Spolupráce s vedením školy, s vyučujícími, s žáky a rodiči 4.3 překážky 5. Sebehodnocení činnosti pedagoga 2. Spolupráce s dalšími nepedagogickými pracovníky 5.1 zdroje zpětné vazby 5.2 postupy sebehodnocení 3. Spokojenost s pracovními podmínkami, vedením školy, zázemím a vztahy na škole 6. Další vzdělávání pedagogických pracovníků 6.1 ochota k dalšímu vzdělávání 4. Shrnující otázky, celkové zhodnocení 6.2 formy dalšího vzdělávání 7. Spolupráce8 7.1 spolupráce v pedagogickém sboru, spolupráce s žáky a rodiči 7.2 spolupráce s nepedagogickými pracovníky 8. Podpora ze strany školy, vedení školy 9. Vztahy 10. Zázemí a vybavení školy 10.1 zázemí

Anketa pro žáky 1. Motivace 6. Další aktivity 2. Výuka a vzdělávání 7. Aktivita, zapojení žáků 2.1 průběh výuky 8. Celkové zhodnocení 2.2 rozdíly ve výuce 2.3 hodnocení 2.4 náročnost 2.5 domácí příprava 2.6 výsledky, překážky 3. Atmosféra na škole, vztahy 4. Pravidla, problémy 5. Zázemí školy

Anketa pro rodiče 1. Informace 4.2 rozvoj hodnot a morálních vlastností 1.1 dostatečnost informací 5. Další aktivity (doplňkové aktivity, mimoškolní činnost) 1.2 přínos jednotlivých zdrojů informací 6. Vztahy (klima školy) 2. Zázemí školy 7. Spolupráce rodičů (participace rodičů na životě školy, komunikace s dítětem o škole...) 3. Výuka 3.1 spokojenost s úrovní výuky 3.2 spokojenost s oblastmi výuky 3.3 náročnost požadavků školy 8. Spolupráce školy s partnery 3.4 rozdíly v kvalitě výuky 9. Komunikace mezi rodiči a školou 3.5 domácí příprava 4. Působení školy 10. Vedení školy 4.1 spokojenost s úrovní výchovného působení (pravidla, institucionální podpora, přístup) 11. Shrnující otázky, celkové zhodnocení

Děkujeme za pozornost Evaluační nástroje a manuály k dispozici online http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje Kontakt Jan Mareš jmares@fss.muni.cz Tomáš Kohoutek kohoutek.t@gmail.com