Škola porozumění a bezpečí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Podpůrný metodický seminář I.
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Vzdělávací oblast – člověk a jeho svět Předmět – prvouka 3. roč.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Průřezová témata klíčových kompetencí
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
aktuální problémy současného světa
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Školní vzdělávací program výuka informatiky
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Didaktika přírodopisu 2
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Structures, tunnels - zeměpis Růžena Dryeová - ZŠ SNP HRADEC KRÁLOVÉ Metodické pokyny pro učitele Předmět: zeměpis Jazyk: AJ Jazyková úroveň: A2 Rok: 2010.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRAHA 7 Strossmayerovo nám. 4
Transkript prezentace:

Škola porozumění a bezpečí ŠVP pro ZV, ZŠ BOHUTÍN Škola porozumění a bezpečí

Test z „běžné“ školy … ¼ - 2d + 4d² doplňková 1808 - 1814 vytěžené uhlí, dovezená ropa, dovezený zemní plyn Vypočítejte: (½ – 2d)² = Určete druh poslední vedlejší věty: Uslyšela kroky, které šly kolem dveří, slyšela, jak se obracejí, a pak spatřila matku, jak vchází dovnitř. Uveďte tři naše nejvýznamnější primární energetické zdroje. Kdy probíhalo první období války za nezávislost Latinské Ameriky? Rezistor o odporu 6 Ohmů je připojen k akumulátoru o napětí 12 Voltů. Jaký proud rezistorem prochází? Na které části se dělí obvodové nervy? Která náboženství jsou označována jako abrahamovská? Jak vysvětlíte, že 2 mol mědi a 1 mol síry, tedy dohromady 3 mol látek, vytvoří pouze 1 mol produktu sulfidu měďného? Jakou funkci má v operačním systému Windows program SPEECH ? Přeložte do angličtiny (němčiny): Byl jste někdy pokousán hadem ? 1808 - 1814 2 Ampéry mozkové, míšní a autonomní (vegetativní) judaismus, křesťanství, islám V 1 mol sulfidu měďného CU2S jsou obsaženy 2 mol mědi a 1 mol síry. Mění nastavení předčítání textu a rozpoznávání hlasu. Have you ever been bitten by a snake ? Z učebních textů žáků 8. a 9. r. základní školy.

Důležité pojmy Cíle – 9 cílů vzdělávání z RVP - musíme vytvářet podmínky k jejich postupnému naplňování. Kompetence - souhrn vědomostí,dovedností, schopností, postojů, důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Očekávané výstupy ŠVP – vymezují úroveň, které musí všichni žáci dosáhnout. Učivo - prostředek, nástroj pro dosažení očekávaných výstupů.

Cíle zákadního vzdělávání umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci

Slovník Postoje - utvořené a aplikované názory Znalosti - osvojené informace Dovednosti - uplatněné znalosti a zkušenosti Postoje - utvořené a aplikované názory Schopnosti - vrozené dispozice

Klíčové kompetence K učení K řešení problémů Komunikativní Sociální a personální Občanské a pracovní Smyslem a cílem vzdělávání je vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná, a připravit je tak na další vzdělávání a uplatnění ve společnosti.

Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova

Kompetence komunikativní Na konci základního vzdělávání žák: 􀁹 formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu , naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje , rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění , využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem , využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi.

Kompetence komunikativní Znalost: Zná mateřský jazyk v písemné i ústní podobě Má dobrou slovní zásobu Zná principy fungování komunikace,a pravidla diskuse Zná různé formy, normy a způsoby komunikace Zná cizí jazyky a prostředky ICT Rozumí různým typům textu a obrazových materiálů, běžným gestům, zvukům a jiným informačním a komunikačním prostředkům

Kompetence komunikativní Dovednost: Správně a v logickém sledu formuluje své myšlenky a názory, souvisle a kultivovaně je vyjadřuje ústně i písemně. Dbá na pravidla komunikace. Ovládá různé komunikační formy a využívá je pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Obhajuje své myšlenky a názory, vhodně diskutuje a argumentuje. Respektuje názor ostatních, naslouchá druhým lidem, porozumí jim a vhodně reaguje. Vnímá, co lidé dělají a říkají a využívá jejich myšlenek. Ke komunikaci využívá kromě mateřského jazyka dle svých možností i cizí jazyky a prostředky ICT.

Kompetence komunikativní Postoj: Využívá komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi, podporuje přátelské vztahy Dodržuje zásady etiky komunikace

Charakteristika ŠVP porozumění učitelů změnám porozumění potřebám a možnostem naší školy a našich žáků žák není ohrožen prostředím, ohrožujícími vztahy a nemotivujícím hodnocením porozumění mezi učitelem a žáky porozumění mezi žáky navzájem

Charakteristika ŠVP Vytváříme prostředí plné možností Úkoly ze života a přirozeného světa Porozumění proč se učí, porozumění potřebě vzdělávat se Smysluplné učení přiměřené věku Individuální přístup Porozumění integrovaným žákům

Charakteristika ŠVP porozumět jiným kulturám porozumět práci s informacemi porozumění nebezpečím porozumění své osobnosti

Strategie školy k dosažení kompetence komunikativní Vedeme žáky ke vhodné komunikaci se spolužáky, s učiteli a ostatními dospělými ve škole i mimo školu, podporujeme přátelské vztahy ve třídách a mezi třídami i komunikaci s jinými školami (projekty). Podporujeme různé formy komunikace (ústní, písemnou, pomocí uměleckých či technických prostředků atd..). Vedeme žáky k dodržování zásad komunikační etiky (věcnost, schopnost naslouchat, respektování jiných názorů) Ke komunikaci a informovanosti ve škole využíváme nástěnky, školní parlament a internetové stránky ZŠ Bohutín. Žáci mají možnost samostatné ústní, písemné i elektronické prezentace (samostatné práce, projekty, referáty, řízené diskuse apod.). K prezentaci projektů využíváme počítačovou učebnu a multimediální učebnu s interaktivní tabulí. Žáci pravidelně prezentují školní akce v místním a regionálním tisku. Žáky vedeme k respektování společně dohodnutých pravidel chování, na jejichž formulaci se sami podílejí. Učíme žáky pracovat v týmu, vzájemně spolupracovat a společně prožívat, a tím poznávat sebe sama i ostatní. Učíme je rozpoznat vše, co narušuje dobré vztahy mezi žáky a vést je k odmítavému postoji vůči těmto jevům. Zařazujeme činnosti umožňující komunikaci s různými věkovými skupinami žáků i s dospělou populací (spolupráce a společné akce starší − mladší, akce pro rodiče a veřejnost).

Osnovy charakteristika vyučovacího předmětu (obsahové, časové a organizační vymezení vyučovacího předmětu; společné výchovné a vzdělávací strategie na úrovni vyučovacího předmětu, kterými chce škola naplňovat cílové zaměření vzdělávací oblasti, a tím směřovat k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků; začlenění průřezových témat) vzdělávací obsah vyučovacího předmětu (distribuce a rozpracování očekávaných výstupů z RVP ZV do ročníků, případně do delších časových úseků; výběr a rozpracování učiva z RVP ZV do ročníků, případně do delších časových úseků ve vazbě na očekávané výstupy; mezipředmětové souvislosti, tematické okruhy realizovaných průřezových témat; další poznámky upřesňující realizaci vzdělávacího obsahu)

Hodnocení očekávaných výstupů 1 Žák dosahuje konkretizovaných výstupů, očekávaných kompetencí, klíčových kompetencí a cílů základního vzdělávání (dále jen stanovených výstupů) rychle, v určeném (nebo kratším) čase, s výrazným podílem samostatné práce a jen s minimální pomocí učitele. Projevuje výrazný zájem o výuku a o pozitivní rozvíjení své osobnosti. Řádně se na výuku připravuje a vzorně plní zadané úkoly. Při výuce plně využívá svých schopností, možností a rezerv. 2 Žák dosahuje stanovených výstupů v určeném čase, jen s malou pomocí učitele. Pravidelně projevuje schopnost samostatně pracovat. Projevuje zřetelný zájem o výuku a o rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku a plnění zadaných úkolů vykazují drobné nedostatky. Při výuce se snaží plně využívat svých schopností, možností a rezerv. 3 Žák dosahuje stanovených výstupů, ale v delším než určeném čase a s výraznou pomocí učitele. Schopnost samostatně pracovat projevuje jen částečně. Projevuje částečný zájem o výuku a rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku a plnění zadaných úkolů často vykazují výraznější nedostatky. Svých schopností, možností a rezerv využívá při výuce jen částečně, a vykazuje jen malou snahu o zlepšení tohoto stavu. 4 Žák dosahuje i přes výraznou pomoc učitele, a za mnohem delší, než určený čas, jen některých stanovených výstupů. Schopnost samostatně projevuje pouze výjimečně. Projevuje malý zájem o výuku a rozvíjení své osobnosti. Jeho příprava na výuku trvale vykazuje výrazné nedostatky. Svých schopností, možností a rezerv využívá při výuce jen velmi málo, spíše ojediněle, a nejeví téměř žádnou snahu tento stav zlepšit. 5 Žák nedosahuje prakticky žádných stanovených výstupů, ani ve výrazně delším, než určeném čase, a to i přes maximální pomoc a snahu učitele Schopnost samostatně pracovat prakticky neprojevuje. O výuku a rozvíjení své osobnosti neprojevuje zájem. Na výuku se nepřipravuje. Své schopnosti, možnosti a rezervy při výuce nevyužívá; snahu zlepšit tento stav neprojevuje.

Hodnocení žáků Žák ví, co se má naučit a proč. Žák ví, co bude dělat pro to, aby se něco naučil. Žák ví, jak bude prokazovat, že se něco naučil. Žák ví, podle kterých kritérií bude hodnocen. Žák může hodnotit vlastní pokrok.

Základní východiska pro hodnocení a klasifikaci: Za základ považujeme pojem „zpětná vazba“, která se dá charakterizovat jako informace o správnosti postupu, průběhu či výsledku (správně, nesprávně, málo, příliš atd.) nikoliv však posuzování kvalit žáka (šikovný, schopný, pilný atd.) Okamžitou zpětnou vazbu považujeme za jeden ze stěžejních faktorů efektivního učení, zatímco posuzování kvalit žáka je naopak rizikovým postupem, který může učení blokovat. Při poskytování zpětné vazby (popisem nebo konstatováním) je kladen důraz na vhodnou formulaci - přednost se dává pozitivnímu vyjadřování. Používané způsoby a metody posuzování výsledků práce žáků musí být v souladu se základní filosofií školního vzdělávacího programu, zejména s partnerským vztahem k dětem. Oblast hodnocení je tradiční oblastí uplatňování mocenských postojů vůči dětem, a proto je i prubířským kamenem toho, jak opravdově tento proklamovaný partnerský vztah cítíme a realizujeme.

Sebehodnocení žáka Sebehodnocení žáka je nejen nedílnou součástí procesu hodnocení, ale je současně považováno za jednu z významných kompetencí, kterou chceme žáky naučit.