Podstata a funkce jazyka
Jazyk Jazyk Soubor vyjadřovacích a sdělovacích prostředků, které jsou společné členům jednoho národa. Langue – jazyk – abstraktní systém. Parole – řeč – konkrétní realizace tohoto systému.
Jazyk Co je jazyk? K čemu slouží? Jde o základní otázky, které se týkají podstaty a funkcí jazyka. Existuje množství definic, ale uveďme si jednu z nich, která je tradiční, ale vystihuje i ve své stručnosti odpověď na obě položené otázky. Jazyk je systém znaků sloužících k dorozumívání a k vyjadřování myšlenek. Jazykověda je společenská disciplína.
Jazykověda Lingvistika - jazykověda je věda o jazyce. Jazyk je základním komunikačním prostředkem, slouží ke sdělování informací. Není však není jediným prostředkem ke komunikaci, komunikovat lze i jinak než jazykem. Gesta, znaková řeč, kouřové signály, bubny, morseovka atd.
Jazykověda Obory lingvistiky lze rozdělit podle toho 1) které jazyky zkoumá nebo 2) které oblasti studia jazyka jsou jejími předměty a 3) jaké základní metody používá. ad 1) indoevropeistika, orientalistika, amerikanistika, ... bohemistika, slovakistika, polonistika, rusistika, anglistika, germanistika, hispanistika. ad 2) fonetika a fonologie – nauka o zvukové stránce řeči, jazyka morfologie, tvarosloví - nauka o stavbě slova syntax, skladba - nauka zkoumající vztahy mezi členy věty, typy větných struktur (morfologii a syntax bývá souhrnně nazývána gramatika) nauka o tvoření slov lexikologie a lexikografie - nauka o slovní zásobě a o vytváření slovníků sémantika - nauka o významu dialektologie - nauka o dialektech etymologie - nauka o původu slov stylistika - nauka o využití jazykových prostředků v mluvených i písemných projevech textová lingvistika – nauka zkoumající text.
Jazyk a myšlení Jak jazyk funguje? Jazyk souvisí s myšlením? V mozku je uložena slovní zásoba, gramatika, znalost o spojitelnosti slov údaje z oblasti fonetiky a fonologie, informace o soustavě grafémů, schopnost pracovat s tvary slov, obrovská slovní zásoba a prostředky nonverbální komunikace. To vše náš mozek „automaticky“ používá a přitom je zřejmé, že jde o skloubení obrovského množství informací a myšlenkových operací, které se musejí uskutečnit, abychom byli schopni vyslovit jedinou větu.
Funkce jazyka Systémové hledisko (Mathesius) - fce nominativní (pojmenovávací), kdy se pojmu přiřazuje jazykový znak, a komunikativní, kterou se dané jednotce v rámci sdělení přiřazuje určitá role v určitém kontextu. Ruský lingvista Roman Jakobson formuloval na základě učení psychologa Karla Bühlera, estetika Jana Mukařovského a B. Malinowského 6 základních funkcá jazyka: emotivní/expresivní, výrazová - mluvčí v některých projevech ztrácí ze zřetele i adresáta, jeho jazykový projev se stává jakýmsi výrazem neverbálního chování. Smích, pláč, radost... bouchání o stolu, práskání dveřmi XXX hurá, je to tam, já se na to vykašlu atd.
Funkce jazyka referenční (refero, lat. - podávám zprávu), sdělná, informativní, kognitivní (cognosco, cognitum, poznávám, dovídám se něco, lat. poznávací). Jde o vztah k obsahu promluvy, o sdělení, o informaci. konativní, apelativní - mluvčí uplatňuje záměr ovlivnit posluchače estetická, poetická - schopnost vyvolávat estetický dojem metajazyková - mluvčí nebo pisatel převádí pozornost posluchače nebo čtenáře na formu jazyka (skriptum o jazykovědě, gramatika atd.) fatická, kontaktová - díky této fci se udržuje kontakt mluvčího s posluchačem.
Summary Jazyk chápeme jako soubor vyjadřovacích a sdělovacích prostředků vlastni příslušníkům, určitého společenství. Jazyk slouží ke komunikaci, již rozumíme přenos informaci, sdělování, obsahu vědomi mezi jedinci v určité situaci prostřednictvím společného kódu. Funkce jazyka, vyplývají z definice komunikace. Jazyk si osvojujeme v několika fázích, přičemž klíčovým, obdobím je dětský věk.
Literatura ČECHOVA, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. ISBN 80-85866-57-9 ČERMAK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0154-0 ČMEJRKOVA, S. a kol. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0589-7 FENCLOVA, M. Jazykové probuzení. Jazyková přípravka pro základní školu. Praha: PdF UK, 2005. ISBN 80-7290-227-X HAGEGE, C. Člověk a řeč. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-331-8 HRBAČEK, J. Úvod do studia jazyka. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-65-5 HUBAČEK, J. a kol. Čeština pro učitele. Opava: Vademecum, 1998. ISBN 978-80-86041-37-7 MAGINCOVÁ, D. Český jazyk 1 (opora). 2011. NEBESKA, I. Jazyk, norma, spisovnost. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-144-7 SKACEL, J. Funkce jazyka ve společnosti z hlediska sociolingvistiky. Praha: SPN, 1974