Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikace Andrea Ječmenová 2012.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikace Andrea Ječmenová 2012."— Transkript prezentace:

1 Komunikace Andrea Ječmenová 2012

2 Co je komunikace Vzájemná výměna informací mezi lidmi – tato výměna probíhá prostřednictvím slova, vět – verbálně a mluvením beze slov – neverbálně. Komunikace je pro vztah mezi lidmi nevyhnutelnou podmínkou. V mezilidských vztazích nelze nekomunikovat. Abychom komunikaci druhého člověka porozuměli, je potřeba především porozumět jeho záměru. Každé sdělení má dvě úrovně – obsahovou – to je věcná informace a vztahovou – ta charakterizuje vztah jedinců a význam jejich informací.

3 Interakce Interakce je proces vzájemného sociálního kontaktu, vzájemné komunikace. Interakce uvnitř skupiny vede ke struktuře vztahů mezi jednotlivými členy. Tyto vztahy jsou diferencovány a stojí v určité hierarchii. Pracovní ( sociální ) styk může být krátkodobý nebo dlouhodobý, podle něj se vytváří náplň komunikace a sociální sblížení. Minimální pracovní skupina je dvojice a i v ní již působí dva základní druhy sociálních interakcí a to komunikace verbální a neverbální.

4   Komunikační vzorce

5 Symetrické komunikační chování
Mezi komunikujícími zdůrazňujeme rovnost vztahu. Komunikující mají stejná práva, stejnou možnost a svobodu projevu, aktivitu v komunikaci, usměrňování i kritizování. Takto komunikující jedinci jsou na stejné úrovni, stejně vysoko v mocenské hierarchii, neverbální komunikace se odehrává rovněž symetricky, dívají se zpravidla z očí do očí.

6 Nesymetrické, tzv. komplementární chování
Je takové chování, kdy se zdůrazňuje nerovnost, vzájemná závislost jednoho na druhém. Jeden je aktivnější dává příkazy, je kritičtější, udílí rady, dává najevo svou převahu. Je to komunikace slabšího se silnějším. Neverbálně stojí většinou silnější nad slabším, má dominantnější gesta, mimiku, jeho pohled míří shora dolů.

7 Manipulace Objevuje se tam, kde jde o narušení mocenských pozic, ke změně rozložení sil při zachovaném zdání o původní asymetrii vztahu. V komunikaci se objevují manipulace, kterými se dosahuje nepřímo žádoucí cíl. Často se používají prostředky, které tyto skutečné cíle a záměry dobře skrývají.

8 Kontrolní otázky a cvičení
Definujte co je komunikace, co má osahovat. Vysvětlete symetrické komunikační chování. Vysvětlete komplementární komunikační chování. Co je manipulace? Úkol Vyhledejte modelové situace těchto chování, v různých životních situacích. Pracujte s internetovými zdroji.

9 Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky
Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky


Stáhnout ppt "Komunikace Andrea Ječmenová 2012."

Podobné prezentace


Reklamy Google