Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_06_SLOH_A_KOMUNIKACE - Projev, proslov Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov Ročník: 9. ročník Klíčová slova: projev, proslov, formy, zvuková stránka, jazykové prostředky, kontaktní prostředky

2 ANOTACE Materiál seznamuje se slohovým útvarem projev a proslov – s hlavními zásadami, kompozicí a kontaktními prostředky. Na základě prezentace a ukázek proslovů z učebnice ČJ9 se žáci v dalších hodinách pokusí sestavit proslov na závěr školního roku.

3 SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov

4 Projev, proslov patří mezi veřejné projevy mluvené stejně jako referát
přednáška slavnostní řeč komentář diskusní příspěvky přípitek beseda

5 PROJEV: je delší souvislý mluvený text, většinou oficiálně pronášený je různě zaměřený, používá se k různým skupinám posluchačů (věk, vzdělání …), proto i jazykové prostředky volíme podle toho (délka, odbornost …) PROSLOV: je projev menšího rozsahu mívá slavnostní ráz, často kladně hodnotící je méně oficiální, spíše přátelský

6 Hlavní zásady: srozumitelnost výslovnost dynamika síla hlasu přehlednost úvod stať závěr logická stavba neodbíhat od tématu přesné vyjadřování

7 DALŠÍ ZÁSADY spisovný jazyk členění na kratší úseky s použitím pauz správné dýchání tempo řeči přímý kontakt s posluchači brát ohled na posluchače využívat zvukové prostředky využívat mimojazykové prostředky chování a vystupování mluvčího

8 Kompozice: úvod: oslovení uvítání uvedení tématu a celku stať rozvedení hlavních myšlenek zhodnocení významu a programu setkání závěr přání poděkování rozloučení výzva

9 Kontaktní prostředky:
cíl získat posluchače, zaujmout je oslovení posluchačů (i v průběhu řeči) řečnické otázky = otázky, na které řečník neočekává odpověď intonace, melodie, dynamika hlasu používání 1. osoby množného čísla přirození chování

10 Zásady, kompozice i kontaktní prostředky jsou shodné pro projev i proslov.

11 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN Archiv autora.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google