Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Nepravidelnosti větné stavby
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
Zvláštnosti větné stavby
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I. Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0103 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I. Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 2.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky se základními formálněsyntaktickými vztahy ve větě jednoduché

Formální skladební vztahy ve větě jednoduché SKLADBA (SYNTAX) Formální skladební vztahy ve větě jednoduché

Každý s významových skladebních vztahů se v jazyce musí nějak vyjádřit Každý s významových skladebních vztahů se v jazyce musí nějak vyjádřit. To znamená, že větné členy jsou navzájem spojeny i skladebními vztahy formálními. Tyto formální vztahy se člení podle toho, zda se spojují větné členy na sobě mluvnicky nezávislé, nebo závislé.

Až na výjimky platí tato symetrie: významový vztah přiřaďování, přistavování → přisuzování, určování → formální vztah souřadnost podřadnost, tj. mluvnická závislost typu: a)shoda (kongruence) b)řízenost (rekce) c)přimykání (adjunkce)

A) SOUŘADNOST (parataxe) větné členy či věty jsou na sobě mluvnicky nezávislé větné členy netvoří skladební dvojici, nýbrž jsou sdruženy do skladební skupiny

Jazykové prostředky souřadného spojení: a) bezespoječné spojení: Předevčírem, včera, dnes – stále chodíš pozdě. Sedí v pokoji, čte, odpočívá. (přiřaďování) V centru Saudkovy pozornosti je žena, věčná inspirace umělců. (přistavování)

b) souřadicí spojovací výrazy: Předevčírem, stejně jako včera nebo dnes – stále chodíš pozdě. Sedí v pokoji a čte nebo odpočívá. (přiřaďování) Od počasí je nutné odlišit podnebí neboli klima. (přistavování)

Významové poměry souřadnosti: 1. slučovací (a, i ani, jak – tak, jednak – jednak) 2. stupňovací (dokonce, ba i, nejen – ale i, nýbrž i) 3. odporovací (ale, avšak, nýbrž, jenže, sice – ale) 4. vylučovací (nebo, buď – anebo, či) 5. příčinný/důvodový (neboť, vždyť, totiž) 6. důsledkový (proto, a proto, tedy, tudíž, a tak) 7. vysvětlovací (tj., totiž)

Grafický symbol pro souřadný poměr: SLUČOVACÍ (kopulační) + STUPŇOVACÍ (gradační) _I¯ ODPOROVACÍ (adverzativní) x VYLUČOVACÍ (disjunktivní) ~ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální) ← DŮSLEDKOVÝ (konsekutivní) →

PODŘADNOST (hypotaxe) jeden větný člen (věta) závisí na jiném větném členu ( jiné větě) závislé členy (věty) tvoří skladební dvojici podřadné spojení je sevřenější (zhuštěné, kondenzované) než spojení souřadné

Jazykové prostředky podřadného spojení: a) mluvnické koncovky (u shody): Dítě spí. (přisuzování) velký problém, velká radost, velké nedorozumění, velcí přátelé (určování) b) podřadicí spojovací výrazy: spojky podřadicí (že, aby, ač, přestože aj.) zájmena vztažná (kdo, co, který, jenž, aj.) příslovce vztažná (kde, kam, jak, proč, aj.) Nosila pouze starší, byť zachovalé šaty. Jestliže mě požádá, pomůžu mu. (určování)

Určete významový poměr mezi souřadně spojenými větnými členy, zaznačte i grafický symbol: nejen já, ale i ty stupňovací _I¯ buď já, nebo ty vylučovací ~ nemocný, a proto mrzutý důsledkový → mrzutý, neboť nemocný příčinný/důvodový ← doma i ve škole slučovací + buď pes, nebo já vylučovací ~ upřímné, a proto milé důsledkový → horské kolo nebo auto vylučovací ~ skromně, a přece útulně odporovací x ani v noci, ani ráno slučovací +

Změňte označené větné členy na několikanásobné (daného poměru): Jirka má velké starosti. (odporovací) Jirka má velké starosti, ale i malé radosti. Nějak se ráno hodně mračíš. (slučovací) Nějak se ráno i večer hodně mračíš. Nové štěně bylo neposlušné. (stupňovací) Nové štěně bylo nejen neposlušné, ale i divoké. Vyhlídka vypadala krásně. (důsledkový) Vyhlídka vypadala krásně, a proto lákavě. Je to odpověď ? (vylučovací) Je to odpověď, či otázka?

Vyhledej souřadně spojené věty a urči významový poměr mezi nimi: Chceš-li něco říct, musíš se přihlásit. (podřadně spojené věty hlavní) Nenašel se nikdo, kdo by nesouhlasil a kdo by se chtěl vrátit zpět do cíle. (souřadně spojené věty vedlejší – slučovací) Leželi, jako by střežili místo před vetřelci, nebo jako by očekávali rychlý útok? (souřadně spojené věty vedlejší – vylučovací) Jednou ráno zjistil, že listy mají barvu zlata, a dokonce se krásně třpytí. (souřadně spojené věty vedlejší – stupňovací)

Nalezni a odstraň nedostatky v užití spojovacích výrazů, uprav interpunkci: Phobos a Demios jsou příliš malá tělesa bez atmosféry a vody, neboť na nich nemůže být ani život. Phobos a Demios jsou příliš malá tělesa bez atmosféry a vody, a proto na nich nemůže být ani život. Athéňané měli v peloponéské válce nejprve navrch, dokonce když na ně přišel mor a Sparťané se spojili s Peršany, nedokázali protivníkovi vzdorovat. Athéňané měli v peloponéské válce nejprve navrch, ale když na ně přišel mor a Sparťané se spojili s Peršany, nedokázali protivníkovi vzdorovat.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008