Cíl práce: Pro naši práci bylo velmi důležité co nejobjektivněji zmapovat názory jak pasivních uživatelů (studentů), tak tvůrců PPT prezentací (učitelů).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Systém vzdělávání vzdělavatelů dospělých
INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Upozornění •Prezentace Občanského sdružení ve škole i mimo ni, Hlavatce byla z kapacitních důvodů těchto webových stránek upravena. Oddělením řízení grantů.
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Strukturované učení PROJEKT EU
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Projekt CZ / /0270 financovaný MŠMT a ESF ČR. FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., STONOVÁ D., KINCL L. Univerzita.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Úvod do managementu 1. seminář
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Projekt CZ / /0270 financovaný MŠMT a ESF ČR FELLNEROVÁ I., HLAVÁČEK L., STONOVÁ D., KINCL L. Univerzita.
Pro výuku jakéhokoli předmětu je důležitá nejen odborná kvalifikace vyučujícího, ale také způsob prezentace učiva studentům. Současný rozvoj multimediálních.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Hodnocení pedagogické činnosti studenty 2005/2006.
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Metoda QFD Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D. prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
IPN Zajišťování a hodnocení kvality v systému terciárního vzdělávání Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro udržení konkurenceschopnosti ČR Kašperské.
Kurz Adobe Dreamweaver CS6 v LMS Moodle
Národní program zdraví – projekty podpory zdraví Putování za zdravým jídlem Mít své tělo ráda Krok za krokem za zdravým životem Národní program řešení.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Za akademický rok 2012/2013 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
TVORBA VÝUKOVÝCH PROGRAMŮ PRO PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
Proč s aplikací pracovat?. Aplikace Stopy mé Ekoškoly má jednoduché ovládání a snadno prezentovatelné výstupy. Zábavnější práci s analýzou Kvalitní a.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Matematika pro stavební obory 6. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Projekt Mapa školy Jihlava,
Institut Celoživotního Vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Cíl práce: Pro naši práci bylo velmi důležité co nejobjektivněji zmapovat názory jak pasivních uživatelů (studentů), tak tvůrců PPT prezentací (učitelů). Našim cílem bylo zjistit jaká je podle jejich názoru úroveň a kvalita výukových materiálů navrhovaných našim týmem pracovníků a jaký je celkový přínos tohoto typu výuky pro vzdělávací proces. Průzkum byl vedený formou dotazníkového šetření. Celkově jsme do něj zapojili 300 respondentů. Základ testovaného souboru tvořilo 100 středoškolských učitelů a 100 VŠ studentů biologických kombinací PřF UP Olomouc. Skupinu respondentů se nám podařilo rozšířit o 100 studentů Univerzity dětského věku, která se konala v Olomouckém divadle na podzim 2007 pod záštitou UP Olomouc. Účastníci této dětské univerzity byly žáci základních škol ve věku 8 – 13 let. Při vytváření multimediálních prezentací se především opíráme o vlastní zdroje, tj. vlastní fotodokumentace rostlin a živočichů z terénu, metodická fota a videosekvence z laboratoří a o původní produkty počítačové grafiky. Inspiraci a teoretické podklady potom získáváme z širokého spektra nejnovějších kvalitních vzdělávacích materiálů. Na základě těchto podkladů vytváříme didakticky promyšlené výukové základy na daná biologická témata. Výsledné prezentace jsou vytvořeny v programu PowerPoint (obr.č.1.). Pro tvorbu resp. úpravu grafického materiálu však využíváme celou řadu dalších programů jako je CorelDraw, Adobe Photoshop, Flash a jiné. 2) Hodnocení přínosu výuky pomocí multimediálních PPT prezentací pro vzdělávací proces: Pro toto hodnocení jsme použili otázky z druhé části dotazníků (otázky pro děti jsou uvedeny na obr. 4 dole uprostřed, společné otázky pro VŠ studenty a SŠ učitele dole vlevo a vpravo). Celkový cíl - přínos výuky pomocí multimediálních PPT prezentací pro vzdělávací proces – je v případě tohoto modelu hodnocení rozložen do dvou cílů nižší úrovně: přímé zkvalitnění výuky pro studenta, které se projevuje vyšší atraktivností a efektivitou výuky, a vytvoření lepších podmínek pro pedagogické působení učitele, které ve svém důsledku opět ovlivňují atraktivnost a efektivitu výuky. Děti z UDV se podílely pouze na hodnocení atraktivnosti a efektivity výuky z pohledu studenta. VŠ studenti a SŠ pedagogové hodnotili přínos výuky využívající PPT prezentací jak pro studenta, tak pro učitele; při hodnocení přínosu pro studenta měli hlavní slovo studenti, při hodnocení přínosu pro učitele naopak učitelé. Podrobně je celá struktura hodnocení znázorněna na obr.č.4. V obrázku jsou uvedeny i průměrné stupně naplnění jednotlivých cílů. Úvod: Dnešní trendy výuky pomocí multimediálních PPT prezentací se ukazují jako velmi atraktivní a efektivní forma učení. Stále více učitelů se snaží používat tuto metodu ve výuce. Počet pasivních i aktivních uživatelů PPT prezentací se tak neustále zvyšuje. Projekt „Aktivní začlenění středoškolských pedagogů do tvorby a využití multimediálních výukových programů ve výuce biologie“, jehož cílem je zvýšit kvalitu výuky biologie, tomuto trendu značně napomáhá. Dílčími kroky, které vedou k naplnění hlavního cíle projektu jsou, mimo jiné, tvorba multimediálních výukových prezentací (obr.č.1.) s ohledem na tématické požadavky středoškolských učitelů biologie a uspořádání instruktážního kurzu, jak s programem PowerPoint co nejefektivněji pracovat. Metody: Ke zpracování dotazníků jsme využili moderní metodu vícekriteriálního hodnocení, tj. metodu váženého průměru stupňů naplnění dílčích cílů. Tato metoda umožňuje agregovat hodnocení různých skupin hodnotitelů stejně jako hodnocení podle kritérií různého typu. Celková hodnocení poskytovaná tímto matematickým modelem mají jasnou a jednoznačnou interpretaci – vyjadřují míry naplnění sledovaných cílů. Obecně lze říci, že námi vytvořené multimediální PPT prezentace jsou přijímány cílovými skupinami velmi pozitivně. Učitelé vítají možnost využít již vytvořených výukových základů, které si mohou podle vlastních potřeb postupně doplnit, aktualizovat či naopak zjednodušit podle zaměření a úrovně znalostí svých studentů. Studenti na druhé straně ocenili vedle jiných kritérií i možnost lépe se v probírané látce zorientovat, pochopit ji a rychleji si ji zapamatovat. Vyhovuje jim systém rozfázování a postupné odkrývání jednotlivých kroků v prezentaci. Závěr: Závěrem lze říci, že celkový přínos vytvářených multimediálních prezentací z hlediska hodnotitelů pro proces výuky biologie se nám podařilo naplnit na 85%, kde 100% odpovídá naprostého ideálu. Zájem z řad učitelů i studentů o tento typ výuky tedy jednoznačně dokazuje, jak velký je její přínos pro vzdělávací proces obecně. I proto obliba využívat PPT prezentace ve vyučovací hodině mezi pedagogy i studenty neustále roste. Ne vždy lze však tyto prezentace považovat za multimediální. Originalita našeho přístupu k tvorbě výukových materiálů tkví především v hojném využití původních animací a interaktivních anatomických obrázků a také v umění vhodně zkombinovat a vzájemně propojit jednotlivé animační prvky používaného programu. Výsledné produkty jsou z hlediska grafiky i odborné profesionality na velmi vysoké úrovni. Potvrzuje to i naše úspěšná účast a prezentace ukázek výukových materiálů na konferenci NSTA, která se konala letos v březnu v Bostnu, U.S.A. Obr.č. 2.: Postupná implantace blastocysty do děložní sliznice během embryonálního období. Jednotlivé snímky se objevují postupně v závislosti na vývoji blastocysty. Prasknutí vrstvy zóna pellucida a pohyb blastocysty ( obr. 2 b a 2 c ) jsou doprovázeny názornou animací. Stejně tak i napojení výživy zárodku na krevní oběh matky na obrázcích 2 e až 2 i. Obr. č. 1.: Obecné schéma multimediální výukové prezentace 2 a)2 b) 2 c)2 d)2 e)2 f)2 g)2 h)2 i) Obr. č 3: Vyhodnocení míry spokojenosti respondentů s prezentovanými materiály vytvořené našim týmem pracovníků Projekt CZ / /0270 financovaný MŠMT a ESF ČR LUNGOVÁ V., TALAŠOVÁ J., FELLNEROVÁ I. Univerzita Palackého Olomouc, Přírodovědecká fakulta Výsledky a diskuze: 1) Hodnocení vytvořených výukových základů: Získaná data z první části dotazníků jsme použili na vyhodnocení úrovně a kvality multimediálních prezentací vytvořených našim týmem pracovníků. Celkové hodnocení těchto vytvořených výukových základů a způsobu jejich prezentace bylo rozloženo do dílčích hodnocení podle následujících hledisek: obsahová náplň a atraktivnost prezentací, jejich srozumitelnost a názornost, jejich využitelnost v učitelské praxi a kvalita přednášejícího. Míru naplnění těchto dílčích cílů vyjadřoval každý z respondentů svými odpověďmi na otázky obsažené v dotaznících. K odpovědím byla použita pětibodová hodnotící škála – buď číselná anebo slovní. Výpočet probíhal následujícím způsobem: Bodová hodnocení byla nejprve transformována na procentní vyjádření měr naplnění dílčích cílů (1=0%, 2=25%, 3=50%, 4=75%, 5=100%). Poté jsme pro každý dílčí cíl vypočetli za každou skupinu respondentů průměrnou míru naplnění tohoto cíle a výsledky jsme vyjádřili ve formě histogramu (obr. č. 3). Obr. č. 4: Schéma hodnocení celkového přínosu výuky pomocí PPT prezentací pro vzdělávací proces. Při analýze dotazníků jsme odpovědi jednotlivých respondentů sloučili tak, aby výsledné agregace odpovídaly dílčím cílům tj. kritériím, na která jsme se chtěli u dané skupiny respondentů zaměřit. Nejdříve jsme sledovali na kolik procent je výuka pomocí PPT prezentací pro studenty a pro učitele atraktivní a efektivní. U třetí skupiny otázek jsme při agregaci jsme použili váhy – tj. podíl dílčího cíle na hodnocení cíle agregovaného (0,4 : 0,3 : 0,3 ve prospěch možnosti volit vlastní tempo výkladu). Agregací cílů nižší úrovně jsme získali cíle vyšší úrovně – tj. zkvalitnění výuky pro studenty a zkvalitnění výuky pro učitele. Opět jsme při agregaci použili váhy – při hodnocení zkvalitnění výuky pro studenty měli hlavní slovo VŠ studenti (váhový průměr 0,6 : 0,3 : 0,1), při hodnocení zkvalitnění výuky pro učitele měli hlavní slovo učitelé (0,7 : 0,3). Agregací cílů vyšší úrovně jsme nakonec získali celkový cíl hodnocení – tj. celkový přínos výuky formou PPT prezentací pro vzdělávací proces.