Koncepce dokončení reformy veřejné správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Spolupráce s mikroregiony
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Nástroje územního plánování
Výhled Ministerstva vnitra – kvalita ve veřejné správě odbor veřejné správy a eGovernmentu Ministerstvo vnitra.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Reálné možnosti financování státní správy Ministerstvo financí ČR listopad 2013.
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Středočeský kraj Česká republika
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Základní registry veřejné správy
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Základní registr obyvatel
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
SENÁT PČR 11. ZÁŘÍ 2012 STANOVISKO SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČESKÉ REPUBLIKY K NÁVRHU KONCEPCE DOKONČENÍ REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY ING. JOSEF BARTONĚK PŘEDSEDA.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Sítě 2000 Okresní úřad Hodonín geografický informační systém.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Základní registry ve veřejné správě
Vypracovaly: Nevrtalová Michaela Šlechtová Nikola Uhllířová Jana
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Standard ISVS a weby KrÚ a MěÚ Jaroslav Svoboda Ministerstvo vnitra ČR.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Interaktivní personální portál
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Procesní modelování agend veřejné správy Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR Chomutov,
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Podpora meziobecní spolupráce Prezentace výsledků dotazníkového šetření ORP Poděbrady.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Vodohospodářské aktuality
STANOVISKO SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV ČESKÉ REPUBLIKY K NÁVRHU KONCEPCE DOKONČENÍ REFORMY VEŘEJNÉ SPRÁVY ING. JOSEF BARTONĚK PŘEDSEDA SMS ČR SENÁT PČR.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Transkript prezentace:

Koncepce dokončení reformy veřejné správy RNDr. Marika Kopkášová Odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra

Obsah Úvod Územní veřejná správa Financování přenesené působnosti Závěr

Koncepce dokončení reformy veřejné správy věcně navazuje na Analýzu aktuálního stavu veřejné správy (14. prosince 2011 č. 924) 16 opatření ve třech základních oblastech modernizace a zefektivnění veřejné správy (5) územní veřejná správa (9) financování přenesené působnosti (2) struktura opatření (popis problému, návrh řešení, legislativní dopady, finanční dopady, gestor, návrh časového horizontu realizace opatření)

Modernizace a zefektivnění veřejné správy Opatření 1: Procesní modelování agend Opatření 2: Standardizace agend Opatření 3: Projekty eLegislativa, eSbírka Opatření 4: Kvalita ve veřejné správě Opatření 5: Snižování byrokratické zátěže

Územní veřejná správa (ÚVS) ÚVS prošla v rámci RVS nejvýraznějšími změnami navzdory tomu se potýká s řadou nedostatků nepřehledný a komplikovaný výkon veřejné správy v území (různé kategorie obcí, vysoký počet orgánů státu v území, dvojí krajské členění, neskladebnost územních a správních jednotek)

Tab. 1: Základní dělení obcí podle rozsahu přenesené působnosti (1. 1 Tab.1: Základní dělení obcí podle rozsahu přenesené působnosti (1. 1. 2011) 7 kategorií typ obce počet obcí obce s rozšířenou působností 205 obce s pověřeným obecním úřadem 388 obce se stavebním úřadem 618 obce s matričním úřadem 1 230 obce provádějící vidimaci a legalizaci 3 910 obce s pracovišti Czech POINT 5 717 obce se základním rozsahem přenesené působností 6 246

Tab. 2: Rozdělení obcí podle skutečně vykonávaného rozsahu přenesené působnosti 14 kategorií úroveň přenesené působnosti počet obcí obec I. typu 409 obec I. typu + vidimace a legalizace 123 obec I. typu + stavební úřad 1 obec I. typu + stavební úřad + vidimace a legalizace obec I. typu + Czech POINT 1930 obec I. typu + Czech POINT+ vidimace a legalizace 2542 obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + vidimace a legalizace 623 obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace 8 obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace 219 obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ 182 obec I. typu + Czech POINT + matriční úřad + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ + ORP 201 obec I. typu + Czech POINT + stavební úřad + vidimace a legalizace + POÚ + ORP 4 Praha celkem 6246

Hlavní cíle zpřehlednit a zjednodušit výkon veřejné správy v území odstranit územní členění stanovené zákonem č. 36/1960 Sb., o územním členění státu (okresy, „staré kraje“) zajistit skladebnost územně správních jednotek zjednodušit výkon veřejné správy v území co do počtu úrovní, na kterých je veřejná správa vykonávána soustředit výkon přenesené působnosti na úrovni obcí s rozšířenou působností

Územní veřejná správa (9 opatření) Opatření 6: Zrušení zákona č. 36/1960 Sb., o územním členění státu, ve znění pozdějších předpisů Opatření 7: Zrušení kategorie POÚ Opatření 8: Organizace přímých vykonavatelů státní správy v území Opatření 9: Redukce matričních úřadů Opatření 10: Redukce stavebních úřadů Opatření 11: Omezení výkonu přenesené působnosti na obcích I Opatření 12: Výkon veřejné správy na území statutárních měst a hlavního města Prahy Opatření 13: Omezení platnosti veřejnoprávních smluv Opatření 14: Přenesení přestupkové agendy z obcí I na obce s rozšířenou působností

Zrušení zákon č. 36/1960 Sb. územní jednotky ze zákona č. 36/1960 Sb. nezrušeny (kraje, okresy) dvojí krajské členění neskladebnost ORP a okresů úprava stávajících právních předpisů vs. nový zákon k 1. 1. 2016

Zrušení kategorie POÚ Důvody: vznik v roce 1990 jako přechodné řešení Koncepce z 1999 předpokládala jejich redukci na 200 v zásadě na stejné úrovni výkonu veřejné správy existují dva stupně při vzniku neuplatněna žádná kritéria (velikostní, geografické…) nejmenší sídlo POÚ = Křivoklát (692 obyvatel) největší sídlo POÚ = Brno (371 371 obyvatel) nejužší rozsah přenesené působnosti obec I – 64 zákonů POÚ – 21 zákonů ORP -101 zákonů 102 ORP identické se správními obvody POÚ úspora na příspěvku cca 120 mil. Kč

Redukce matričních úřadů 1230 obcí s matričním úřadem nejmenší správní obvod MÚ obec Branná (404 obyvatel) postupně se snižuje rozsah činností matričních úřadů dochází ke snižování významu trvalého bydliště v případě narození zápis na matrice v místě porodnice, sňatek lze uzavřít před libovolným matričním úřadem, úmrtní list se vystavuje v místě úmrtí (často nemocnice) atd. šetření matričních událostí a úkonů odhalilo výrazné rozdíly, matriční agenda finančně nadhodnocena (cena „matrikohodiny“ 80 – 3179 Kč, úřad s pracovní náplní odpovídající 5 dnům/rok = 73 tis. Kč na příspěvku)

Redukce stavebních úřadů 618 stavebních úřadů (SÚ Všeň 596 obyvatel) výkon vysoce specializované a komplexní správní agendy negativa SÚ na  obcích I a II spojení stavebního úřadu s činnostmi samosprávy sdružování působností deficit personální složky redukce navrhována ve spolupráci s MMR do redukce stanovit vyhláškou sídla a správní obvody SÚ úspora na příspěvku cca 42 mil Kč (ORP + 152 mil. Kč)

Omezení přenesené působnosti na obcích I přenesená působnost na základě 64 zákonů vysoký rozsah přenesené působnosti přináší určité nevýhody, zejména z hlediska přehlednosti kompetenčních a odpovědnostních vztahů potřeba odborných znalostí pro její výkon není možné využít specializace příslušného úředníka pro vyšší počet případů nebo je naopak nutné na tuto specializaci rezignovat

Analýza výkonu státní správy u obcí se základním rozsahem přenesené působnosti UV ze dne 5. ledna 2011 č. 6 T: 31. 12. 2012 soustředit přenesenou působnost na ORP nevykonává se, nízký nebo nulový výskyt činností nejsou pro její výkon předpoklady výstupy z dozorové činnosti katalog činností obcí (A-D) cca 50 : 50

Financování přenesené působnosti Opatření 15: Nastavení vazeb mezi odpovědností resortů za rozsah přenášených agend na územní samosprávné celky a poskytované finanční prostředky Opatření 16: Proplácení přeneseného výkonu prostřednictvím standardů

Odpovědnost resortů za rozsah PP a poskytované finanční prostředky příspěvek = jedna částka bez bližšího určení MF záměr rozpustit příspěvek do rozpočtů jednotlivých resortů nevíme, jaká část příspěvku je poskytována na agendy v gesci konkrétního resortu rozdělení příspěvku na základě dat z dotazníkového šetření

Dotazníkové šetření MV každoročně provádí šetření o počtu pracovních úvazků (v samosprávě, v přenesené působnosti) na úrovni POÚ a ORP sběr dat za rok 2011 rozšířen na kraje a obce I dotazník předdefinován dle „oblastí veřejné správy“, které spadají do gesce jednotlivých resortů velké rozdíly mezi získanými daty Metodika sběru dat (nyní konzultována s řediteli KÚ + Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů)

Financování státní správy v přenesené působnosti příspěvek charakter neúčelové a nezúčtovatelné dotace nízký pro samosprávy × stát nezná skutečný způsob využití příspěvku současná metodika neumožňuje kvantifikovat jednotlivé změny ve výkonu jednotlivých agend výhoda současného systému spočívá v personální a časová nenáročnosti na rozdělení finančních prostředků

Nová varianta financování státní správy v přenesené působnosti financování pomocí standardů + zavedení jednotného výkonu přenesené působnosti v území + budou propláceny jen ty činnosti, které územní samosprávy vykonají + zavedení transparentního systému financování výkonu přenesené působnosti - administrativní zatížení

Standardy v praxi pilotní projekt bod II. 1b usnesení vlády č. 924 jedna agenda v působnosti Ministerstva vnitra k 1.1.2014 využití výstupů z projektu procesní modelování agend (PMA) PMA poskytne metodiku spolu s modelovacím nástrojem porovnání přínosů a vyvolaných nákladů

Reforma ústřední státní správy otázka reformy ústřední státní správy neřešena do úrovně jednotlivých opatření – UV č. 399/2012 rozhodnutí vlády, kdo se bude otázkou reformy ústřední státní správy nadále zabývat variantní usnesení

Spolupráce na Koncepci odborná pracovní skupina (zástupci SMO, SMS, Asociace krajů ČR, Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů, MF, MMR) Grémium pro veřejnou správu dílčí pracovní skupiny zaměřené na řešení jednotlivých opatření (živnostenské úřady, statutární města)

Stav Koncepce červnu 2012 předložena do vlády 15 rozporů (SMO, SMS, kraje, Úřad vlády) další postup = stanovisko vlády

„Koncepce dokončení reformy veřejné správy“ http://www.mvcr.cz/clanek/odbor-verejne-spravy.aspx?q=Y2hudW09NA%3d%3d

Děkuji za pozornost