Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením. Téma:MS Word 2010 – Základní formátování textu II. Ročník:1. Datum vytvoření:leden 2014 Název:VY_32_INOVACE_ ICT Anotace: Schránka sady Office, rychlé kopírování formátu, automatické a ruční dělení slov v dokumentu, konce oddílů, kopírování textu. Inovativnost digitálního učebního materiálu spočívá zejména v jeho názornosti, které bylo dosaženo využitím nástroje Výstřižky operačního systému Windows 7. Díky grafice je žák tématem provázen krok za krokem. Interaktivita výuky je zvýšena propojením s prací na Internetu a může být ještě umocněna využitím interaktivní tabule. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičení. Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.
Schránka sady Office Schránka sady Microsoft Office umožňuje kopírování několika textových a grafických položek z dokumentů sady Office a dalších programů a jejich vkládání do jiného dokumentu sady Office. Na kartě Domů klepněte ve skupině Schránka na ikonu pro otevření dialogového okna Schránka. K ovládání zobrazení schránky sady Office slouží tlačítko Možnosti v dolní části okna Schránka.
Kopírování několika položek do schránky sady Office Postup: Otevřít soubor, ze kterého chcete kopírovat položky. Vyberte první položku, kterou chcete kopírovat. Na kartě Domů klepněte ve skupině Schránka na položku Kopírovat, nebo kombinaci Ctrl+C O uložení položky do schránky informuje zpráva Schránka sady Office pojme až 24 položek. Při zkopírování 25. položky bude odstraněna první položka ve Schránce Office.
Kopírování několika položek do schránky sady Office Vložení položek Položky je možné ze schránky sady Office vložit do dokumentu jednotlivě nebo všechny současně. Klepněte na místo, kam mají být položky vloženy. Kopírované položky můžete vložit do libovolné aplikace sady Office. Proveďte některou z následujících akcí: – Chcete-li položky vkládat jednotlivě, poklepejte v podokně úloh Schránka na každou položku, kterou chcete vložit. – Pokud chcete vložit všechny zkopírované položky, klepněte v podokně úloh Schránka na tlačítko Vložit vše.
Rychlé kopírování formátu Pro urychlení práce s formátem textu můžeme využít ikonu Kopírovat formát Postup: -Naformátujeme část textu podle svých představ. -V případě, že chceme stejný formát použít v dalším textu, klikneme do naformátované části. -Na kartě Domů v sekci Schránka klikneme na Kopírovat formát. -Levým tlačítkem myši označíme další text a formát se přenese. -Pro opakované použití klikneme na Kopírovat formát dvakrát.
Automatické dělení slov v dokumentu Když zapnete funkci automatického dělení slov, vloží program spojovníky automaticky na požadovaná místa v dokumentu. Jestliže později dokument upravíte a změníte konce řádků, bude provedeno programem Word nové dělení slov. Pro provedení v celém dokumentu se ujistěte, že není vybraný žádný text. Na kartě Rozložení stránky klikněte ve skupině Vzhled stránky na tlačítko Dělení slov a potom na položku Automaticky.
Ruční dělení slov v části dokumentu Při ručním dělení je v programu Word vyhledán text, který lze rozdělit. U jednotlivých volitelných rozdělení se zobrazí žádost o potvrzení. V případě kladné odpovědi je rozdělení vloženo. Pokud později dokument upravíme a změníme tak konce řádků, budou zobrazena a vytištěna pouze ta volitelná rozdělení, která stále připadají na konce řádků. Nové dělení slov se v dokumentu neprovede. Vyberte text, ve kterém chcete dělit slova. Na kartě Rozložení stránky klikněte ve skupině Vzhled stránky na tlačítko Dělení slov a potom na položku Ručně.
Přidání konců oddílů Na hlavní stránce můžete mít několik různých oddílů a každý z nich může mít svoje vlastní záhlaví a zápatí, svoji orientaci, formátování, mezery atd. Oddíl dává mnohem lepší kontrolu nad dokumentem a nad jeho vzhledem. Oddíly můžete použít k vytvoření (nebo ohraničení) dalších změn formátování na stejné stránce nebo na různých stránkách dokumentu: Klikněte na Rozložení stránky > Konce a na druh konce oddílu, který chcete přidat.
Kopírování (přesunutí)textu tažením myši Postup: Levým tlačítkem myši označíme část textu. Označený text uchopíme pravým tlačítkem myši, posuneme na nové místo a pustíme tlačítko. Z nabídky vybereme možnost Přesunout nebo Zkopírovat.
Procvičení učiva V programu MS Word otevřete schránku Office. Do schránky zkopírujte URL adresu, obrázek z internetu, text z internetu a tabulku z MS Excel. Všechny objekty vložte do dokumentu a obsah schránky vymažte. Na nový řádek napište příkaz =rand(3,6), v prvním odstavci proveďte automatické dělení textu a ve druhém odstavci ruční dělení textu Mezi druhý a třetí odstavec vložte „konec oddílu na další stránce“.
Zdroje: NAVRÁTIL, Pavel. S počítačem nejen k maturitě. 7. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 175 s. ISBN Přidání konců oddílů. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: HA aspx?CTT=1 Dělení slov. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: HA aspx#BM1 Všechny obrázky vytvořil autor pomocí nástroje „Výstřižky“ při práci s programem MS Word 2010.