D0STUPNOST A/ANEBO KONKURENCESCHOPNOST? Diferenciace vysokoškolských vzdělávacích institucí František Turnovec FSV UK Praha HLEDÁNÍ NOVÉ EVROPY Praha,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

Financování vysokých škol
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Ústav pedagogických věd
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Efektivní transfer technologií základní informace o projektu Národní dialog – © 2010 EF-TRANS.
Příprava novely Sněm Rady vysokých škol.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
ZAHÁJENÍ DOKTORSKÝCH STUDIÍ 2011/2012
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Evropský sociální fond - jedinečná příležitost k financování rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Projekt Centrum manažerských dovedností ve vědě.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Fakulta zdravotnických studií
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
Vývoj terciárního vzdělávání
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Obchodní akademie a Vyšší odborná škola Valašské Meziříčí Akademický rok 2016/2017.
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Most, 24. ledna 2008 Univerzita půl třetího věku Závěrečný seminář Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Reg. č. projektu: CZ.1.07/2.3.00/ Název projektu: Měření výkonnosti Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu měření a řízení výkonnosti podniků,
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
PORADENSKÉ CENTRUM ZF JU V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Bohumila Voženílková Zdeněk Štěrba Katedra rostlinné výroby Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Informační schůzka pro zájemce o doktorské studium
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Transkript prezentace:

D0STUPNOST A/ANEBO KONKURENCESCHOPNOST? Diferenciace vysokoškolských vzdělávacích institucí František Turnovec FSV UK Praha HLEDÁNÍ NOVÉ EVROPY Praha,

DOSTUPNOST Pod „dostupností“, máme obvykle na mysli otevření přístupu k různým formám vysokoškolského (nebo lépe terciárního) vzdělávání většímu procentu populace. V USA získává některou z forem vyššího vzdělání o něco více než 50% příslušné věkové skupiny (od 18 do 26 let). V Evropě se tento údaj pohybuje mezi 20% až 60% (např. Belgie 56%, Velká Británie 52%, Francie 52%, Německo 51%, Holandsko 48%, Dánsko 47%, údaje OECD z roku 1997). Odhad přístupu populace k různým formám terciárního vzdělávání v ČR nepřevyšuje 20%.

KONKURENCESCHOPNOST existence a rozvoj elitních forem vzdělávání, kterými jednotlivé špičkové národní vzdělávací instituce vstupují na regionální a světový akademický trh, ucházejí se o nejlepší mozky (nejen učitele a vědce, ale i studenty) a veřejné i soukromé fondy, jak na národní, tak na mezinárodní úrovni. základním atributem těchto vzdělávacích institucí je mezinárodní dosah jejich působení, zejména úspěšnost v „publikační hře“, tedy přítomnost výsledků jejich pracovníků a absolventů v prestižních vědeckých časopisech a hojná citovanost těchto výsledků.

Výzkumně zaměřené a výukově zaměřené vzdělávací instituce U nás: Tváříme se, jako by bylo možné poskytovat vysokoškolské vzdělání (včetně magisterské a doktorské úrovně) podstatné části populace vesměs na elitních vysokých školách. Jediným problémem se potom jeví otázka financování. Světová praxe: Dostupnost řeší na výuku zaměřené vzdělávací instituce Konkurenceschopnost řeší na výzkum zaměřené vzdělávací instituce

Znaky na výuku zaměřené instituce převaha bakalářských studijních programů zaměřených na přímé uplatnění absolventů v praxi na regionální a národní úrovni, velké počty studentů na učitele výzkumné aktivity zaměřené převážně na národní odborné časopisy a média, odborné poradenství ve vztahu k praxi a orgánům veřejné správy hlavním zdrojem financování jsou normativní příspěvky na studenta, resp. studijní poplatky

Znaky na výuku zaměřené instituce, pokračování Úspory z rozsahu (fixní náklady, které činí podstatnou část vzdělávacích nákladů, se rozkládají na velký počet studentů) a kontrakty s praxí umožňují finanční prosperitu takovéto instituce i bez dotací na výzkum Přijímací řízení studentů lze maximálně zjednodušit: omezujícím faktorem je pouze vyučovací kapacita, základním principem selekce mohou být výsledky uchazečů ze středoškolského studia Není nutné striktně vyžadovat formální atributy vědecké a vědecko-pedagogické kvalifikace pracovníků (velké počty profesorů a docentů), značný podíl na výuce mohou mít odborníci z praxe i bez vědeckých hodností.

Znaky na výzkum zaměřené instituce Na výzkum zaměřená instituce - přítomnost pracovníků a jejich týmů na mezinárodním akademickém trhu. Výsledky nacházejí cestu do prestižních (tzv.impaktovaných) vědeckých časopisů, podíl publikací v zahraničních vědeckých časopisech a renomovaných nakladatelstvích převyšuje počet domácích publikací, práce jsou hojně citovány, což je reflektovány i mezinárodními citačními indexy. Převažují témata základního výzkumu. Hlavní pozornost směřuje k vývoji doktorských programů, s malým zastoupením bakalářských programů.

Znaky na výzkum zaměřené instituce, pokračování Poměrně malé počty studentů umožňují kombinovat výuku a výzkum a praktikovat individuální práci se studenty, cílem je vychovávat dobře připravenou elitu pro národní a mezinárodní trh Otevřené, v přijímacím řízení se zaměřují na získávání nejlepších absolventů středních škol, bakalářských programů jiných vysokých škol, resp. magisterských programů při vyhledávání studentů doktorských programů, uchazeče vyhledávají i na zahraničních vysokých školách Přísné nároky při přijímacím řízení na všechny formy studia. Běžné jsou studijní programy v cizích jazycích, zejména v angličtině (jednotné pro domácí i zahraniční studenty)

Znaky na výzkum zaměřené instituce, pokračování přísné nároky na přijímané pedagogické a vědecké pracovníky, jsou otevřeny i zahraničním pedagogům a vědcům zdrojem financování jsou především rozpočtové příspěvky na výzkum a výzkumné granty domácích a zahraničních agentur normativní financování podle počtu studentů, případně studijní poplatky hrají pouze doplňkovou úlohu

Existuje reálná diferenciace vzdělávacích institucí? Výzkum v rámci projektu GAČR: přítomnost výsledků pracovníků českých ekonomických vzdělávacích institucích v mezinárodních publikačních a citačních databázích (Web of Science, Econlit), Citační a publikační skóre podle počtu záznamů vážených impaktovými faktory časopisů, v nichž bylo publikováno nebo citováno Výsledek: diferenciace existuje

České vzdělávací instituce nejsou stejné 1. skupina (Tabulka 1) reprezentuje zhruba 3,49% z celkového počtu 1230 pracovníků a 26,74% z celkových publikačních výstupů (měřených celkovým publikačním skóre) 2. skupina (Tabulka 2) reprezentuje 25,85% pracovníků a 26,23% publikačních výstupů 3. skupina (Tabulka 3) reprezentuje 63,41% pracovníků a 9,40% publikačních výstupů Podobné výsledky získáme i z analýzy citačních výstupů.

Několik poznámek na závěr Již dnes existuje objektivně měřitelná diferenciace vzdělávacích institucí na zaměřené na výuku a zaměřené na výzkum Jednou z příčin nedostatečné vědecké výkonnosti a zamlžování objektivně existujících rozdílů mezi vzdělávacími institucemi je absence měření výkonu podle mezinárodních standardů, netransparentnost výsledků výzkumu Financování výzkumu na vysokých školách by mělo vycházet nejen z dobrých úmyslů jednotlivých pracovišť pro budoucnost, ale též z již existující akumulace vědeckého kapitálu za delší období

Jakou reformu potřebuje české vysoké školství? Takovou, která umožní zvýšit jak dostupnost, tedy počet absolventů, tak konkurenceschopnost na mezinárodním akademickém trhu, tedy vědeckou výkonnost špičkových pracovišť. Bez výrazné konkurence a diferenciace vysokoškolských pracovišť, veřejných i soukromých, na orientované na výuku a orientované na výzkum, podpořené i adekvátními pravidly hodnocení výstupů a na ně navazujícím systémem financování, to zřejmě nepůjde. Gaussova křivka rozdělení intelektuální schopností v každé populaci je zákonem přírody. Ne každá vysoká škola má předpoklady vychovávat budoucí laureáty Nobelových cen. Pokusme se, aby to bylo možné alespoň na některých