18.1 Významové poměry, interpunkce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Elektronická učebnice - I
45.1 Větné vzorce
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
59.1 Zásady psaní čárky v souvětí
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
70.1 Porovnávání desetinných čísel
Elektronická učebnice - I
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
80.1 Procvičení a příklady: Sčítání v oboru 1 – 8.
Spojky.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Elektronická učebnice - I
Souvětí souřadné.
Spojky.
Transkript prezentace:

18.1 Významové poměry, interpunkce Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.1 Významové poměry, interpunkce Je jasné že správné používání interpunkce je opravdu důležité psaní čárek teček či uvozovek není pouhým výmyslem nás učitelů abychom měli čím trápit žáky Dobře použité interpunkční znaménko nám může pomoci pochopit správný význam věty je dobrým orientačním bodem při čtení textu a jeho porozumění Pokud tedy chceme aby se v našem textu dobře orientovali i ostatní už jen z tohoto důvodu bychom měli interpunkční znaménka používat Schválně zkuste si přečíst tento text ve znění bez použití interpunkce interpunkční znaménka tečka, čárka, otazník, vykřičník, dvojtečka, středník, pomlčka, tři tečky, uvozovky, závorky, lomítko, apostrof Autor: Mgr. Eva Zralá

18.2 Co již víme o větách a větných členech? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.2 Co již víme o větách a větných členech? VĚTA JEDNODUCHÁ SOUVĚTÍ větné členy věta hlavní věta vedlejší základní rozvíjející souvětí podřadné - obsahuje pouze 1 větu hlavní souvětí souřadné - obsahuje 2 a více vět hlavních Koupila jsem si nový penál, sešity i tužky. souvětí podřadné (věta hlavní a věta vedlejší) Koupila jsem si vše, co jsem potřebovala do školy. několikanásobný větný člen Vydala jsem se do papírnictví a koupila jsem si nové školní pomůcky. souvětí souřadné (spojení dvou hlavních vět) Zopakuj si, co již víš o zásadách psaní čárek (interpunkce).

18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Mezi souřadně spojenými větami (větnými členy) existují VÝZNAMOVÉ POMĚRY. mezi souřadně spojenými hlavními větami (v souvětí souřadném) mezi souřadně spojenými vedlejšími větami (stejného druhu, závisí na stejné řídící větě) mezi jednotlivými členy několikanásobného větného členu slučovací stupňovací odporovací vylučovací příčinný důsledkový PAMATUJ! i souřadně spojené věty (větné členy) oddělujeme čárkami čárku nepíšeme pouze před spojkami a, i, ani, nebo v poměru slučovacím Stavili se pro mě a já jsem šel. ve všech ostatních případech (např. a v poměru odporovacím, dvojice spojek ani - ani, spojení a tedy, a proto, a tak) čárku píšeme Stavili se pro mě, a já jsem nešel. poměr odporovací Stavili se pro mě, a tak jsem šel. poměr důsledkový jestliže se děje přímo nevylučují, ale označují jen dvě možnosti (které např. po sobě následují), pak se před spojkami nebo, či čárka nepíše Odpoledne chodím na hřiště nebo se dívám na televizi. Více o zásadách psaní čárek - viz elektronická učebnice ČJ58 a ČJ59.

příklad souřadného souvětí Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.4 Co si řekneme nového? VÝZNAMOVÉ POMĚRY vztah mezi větami spojovací výrazy příklad souřadného souvětí slučovací + věty se k sobě prostě přiřazují, jsou rovnocenné a, i, ani, přitom, také, též, (a) pak, (a) potom, (a) nakonec, ani - ani, jednak - jednak, hned - hned, dílem - dílem Mám horečku a také mě bolí v krku. stupňovací druhá věta stupňuje význam věty první, je významově závažnější ba, ba i, dokonce, dokonce i, nejen - ale i, nejen - nýbrž i, natož, přímo Bolí mě v krku, dokonce mám i horečku. odporovací druhá věta odporuje větě první nebo ji nějak omezuje ale, a, avšak, však, leč, než, jenže, nýbrž, a přece, sice - ale, nicméně Bolí mě v krku, ale horečku nemám. vylučovací jedna věta vylučuje platnost věty druhé (platí-li jedna, neplatí druhá) nebo, anebo, buď - buď, buď - anebo, či, zdali - či Stále mám buď horečku, nebo mě alespoň bolí v krku. příčinný druhá věta vyjadřuje příčinu věty první neboť, vždyť, totiž, však také Mám horečku, neboť jsem nachladl. důsledkový druhá věta vyjadřuje důsledek věty první proto, a proto, tudíž, a tudíž, tedy, a tak, a tedy Nachladl jsem, a proto mám nyní horečku.

GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ SOUVĚTÍ Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.5 Procvičení a příklady GRAFICKÉ ZNÁZORNĚNÍ SOUVĚTÍ vzorový příklad: 1.H 2.H 3.V Všichni se zastavili, neboť objevili hrad, který stál tam, 4.V 5.V kde končilo křoví a kde začínal sráz. graf: 1.H, neboť 2.H který 3.V, přívlastková kde 4.V a kde 5.V příslovečné místní v poměru slučovacím Podle počtu přísudků ověříme počet vět v souvětí. Jednotlivé věty označíme číslicí a určíme, zda jde o věty hlavní (označíme H), či vedlejší (označíme V). Do grafu zakreslíme postupně všechny věty, zapisujeme rovněž spojovací výrazy a čárky. Věty hlavní zapisujeme vždy nahoru na první řádek (jsou rovnocenné). Vyznačíme významový poměr mezi hlavními větami (zde příčinný). Větou řídící se zeptáme tak, abychom si dokázali odpovědět určovanou větou vedlejší. Dle otázky (Jaký hrad? Kde stál?) určíme druh vedlejší věty - zapíšeme. Pokud najdeme dvě a více vedlejších vět stejného druhu závisejících na téže větě řídící (4.V, 5.V), určíme významový poměr i mezi nimi (zde slučovací - před a nepíšeme čárku).

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura 18.6 Něco navíc pro šikovné Nakresli grafy následujících souvětí, doplň interpunkci: Usoudili jsme že ten úkol dopsat nestihneme ale že se toho zase tolik nestane. Koupání se nám líbilo dokonce i jídlo bylo výborné a tak se nám dovolená vydařila. Nelíbí se mi jak čtete jak píšete jak se učíte i jak se chováte. Urči významové poměry mezi větami v následujících souvětích, odůvodni a doplň interpunkci: Buď ty slepice zavřete na dvorek nebo jich budete mít míň. Bolí mě hlava a navíc se mi chce spát. Je sucho a tak je třeba záhony pravidelně zalévat. Spíš či bdíš? Škola skočila prázdniny začínají. Nepřijel neboť se mu rozbilo auto. Z následujících dvojic vět utvoř nejprve souvětí souřadné s větami v poměru slučovacím, poté souvětí podřadné s vhodným druhem vedlejší věty. Zavřel vrátka. Pustil psa. Dojedli zákusky. Vypili kávu. Přiložil do kamen. Oheň se rozhořel. Rozliš, kdy jde o souvětí souřadné (S) a kdy o podřadné (P): Mám v diktátu mnoho chyb, protože jsem psal rychle. Úkoly píšu nejraději na počítači, neboť jsem líný psát perem. Protože mají vlaky často zpoždění, jezdím raději autobusem. Zítra do školy nepřijdu, musím totiž k lékaři. Už ten počítač vypni, vždyť se blíží půlnoc. P S Doplň interpunkci mezi jednotlivými členy několikanásobných větných členů a urči významový poměr: Prožil chudobné ale radostné dětství. Vždy přinese buď kytici nebo bonboniéru. Ani ty ani já tam nepůjdeme. Vyhledávám knížky plné vzruchu napětí a zábavy. Maminka dokonce i tatínek se na tebe zlobí.

18.7 CLIL (Semantic relationships, punctuation) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.7 CLIL (Semantic relationships, punctuation) Types of the English sentences In written English, punctuation is vital to disambiguate the meaning of sentences. For example, "woman, without her man, is nothing" and "woman: without her, man is nothing" have greatly different meanings. simple sentence – věta jednoduchá sentence - souvětí main clause – hlavní věta subordinate (dependent) clause – vedlejší věta punctuation - interpunkce punctuation marks - interpunkční znaménka

18.8 Test znalostí Významové poměry neurčujeme mezi: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.8 Test znalostí Významové poměry neurčujeme mezi: a/ souřadně spojenými hlavními větami b/ souřadně spojenými vedlejšími větami c/ jednotlivými složkami několikanásobného větného členu d/ základními větnými členy Ve kterém souvětí je správně doplněna interpunkce? a/ Stavili se pro mě, já jsem však nešel. b/ Stavili se pro mě já jsem, však nešel. c/ Stavili se, pro mě já jsem však nešel. d/ Stavili se pro mě já jsem však nešel. Urči významový poměr v souvětí: Má mě ráda, nemá mě ráda? a/ odporovací b/ vylučovací c/ příčinný d/ důsledkový Ve kterém souvětí jde o poměr slučovací? (Pozor - chybí interpunkce!) a/ Nechci o ní ani slyšet natož se s ní setkat. b/ Nemám náladu a navíc mi není dobře. c/ Mám dnes narozeniny a tak budu vstávat až v deset. d/ Polévku máš v lednici a maso je ještě v troubě. Správné odpovědi: d b a

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.9 Použité zdroje, citace http://www.mojecestina.cz/interpunkce/c2011041601-interpunkcni-znamenka---uvod.html slide 1 Bičíková, Vladimíra - Topil, Zdeněk - Šafránek, František: Český jazyk 8, 1. vydání, Havlíčkův Brod, TOBIÁŠ, 2002, ISBN 80-7311-011-3 slide 4, slide 6 Styblík, Vlastimil a kol.: Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, 2. vydání, Praha, SPN, 2002, ISBN 80-7235-126-5 slide 4 http://en.wikipedia.org/wiki/Punctuation slide 7 http://www.mce.k12tn.net/english/powerpoints.htm slide 7 obrázky z databáze klipart

18.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 18.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 07 – 12/2011 Ročník 8. ročník Klíčová slova Významové poměry - slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací, příčinný, důsledkový Anotace Prezentace popisující významové poměry a zásady psaní čárek mezi hlavními větami, mezi souřadně spojenými vedlejšími větami a mezi jednotlivými členy několikanásobných větných členů.